HJÆLP !! min hest bakker, hvad skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}
Hej ..
Jeg er i gang med at ride min hest til, har redet hende i 2 måneder ca. Jeg ville hører hva man kan gøre ved en hest der bakker tilbage når man skal op på hende og når man rider på hende. Hun har ikk været så slem til et før i tiden , men er blevet slem til det her de sidste par uger. Jeg var ude og ride på hende her for 10 min siden og hun gik egentlig fint ned til ridebanen, men da jeg kom der op og skulle ind begyndte hun at bakke. Jeg gik da op på den anden ridebane og hun gjorde det samme. Jeg hoppede af og trak hende ind, men kunne ikk komme op da hun bakkede igen ..
Mit spørgsmål er : Hva kan jeg gør for at hun stopper med at bakke. ??
Please, hjælp. Er ved at opgive hende, for ved ikk hva jeg skal stille op med hende.
Hilsen christine.
jul 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 257
Og så går jeg ret højt op i at hesten SKAL stå stille når man stiger op og ned. Første gang det så lykkedes skal hesten jo roses- og så blir man ikk ved at prøve igen før hesten begynder det samme igen. Endnu engang så rose når den gør det korrekt.
mar 2006
Følger: 196 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 201 Svar: 1.812
Min nytilredne pony gør det os , men kun når jeg står op , du må/skal bare vise den at du bestemmer, ved godt man skal være god ved dem, men nogen gange må man os bare "slå" igennem hvis de ikke forstår
jul 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 56
Jeg sys ikk at jeg laver det samme hele tiden da hun er en af de hopper hvor der bare skal ske noget hele tiden..
Jeg laver aldrig det samme.. men jeg har prøvet alt.. og der sker bare ikk en skid.. (Undskyld sproget..)
jul 2006
Da jeg skulle op på hende anden gang, stod jeg og slo hende hver gang hun gik tilbage.. men såå begyndte hun at dreje rundt om mig.
Jeg har et vildt temprament når først der er noget der virkelig pisser mig af. Det gjorde hun såå lii idag. Jeg blev såå tosset at jeg bare trak hende ind og hver gang hun ligesom "prøvede" at gøre det godt igen , da hun var kommet ind, gik jeg væk fra hende og lod som ingen ting. jeg er så tæt på at opgive hende. men et eller andet sted vil jeg ikk for jeg holder sQ af den hest. Aner ikk hva jeg skal gøre man..
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 214
og det med ride banen, jeg ville ride rundt i cirkler, masse raf cirkler og hele tiden rykke cirklerne tættere på indgangen og længere væk og tættere på igen indtil den var blevet så opmærksom på dig at du kunne få den til at gå ind.
ellers hvis du kan, når den begynder og bakke ved ridsebanen så skal du få den til at blive ved med at bakke, intil du syntes den skal gå frem, og så bare bliv ved med det intil den gir sig og gå ind....
jul 2006
Jeg har prøvet det med at lade hende bakke.. og når jeg såå vil have hende frem og ligger benene til hende når hun står stille begynder hun at bakke igen .. Det med væggen tror jeg ikk hjælper noget for hvis der er en der tager fat i hende begynder hun at slå med hovedet og går rundt i cirkel.. Jeg ved virkelig ikk hva jeg skal gøre for at vippe hende en i røven ved jeg ik hjælper for såå bliver hun bare bange og løber frem. Det skal også lige siges at hun er en blanding af Welsh sec. f og fuldblod. så hun er en varm hest. og når jeg så først bliver irriteret begynder hun at irretere mig mere.. jeg har tænkt på om hun måske bare var dum.. ?
jul 2006
Jeg ved ikk om den der væg hjælper noget. for tror bare at hun begynder at dreje rundt og såå er den væg ikk til så meget hjælp. Hun drejer også rundt når jeg skal op på hende.. men hun bakker mest.
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 508 Svar: 4.079
jul 2006
Det lyder da dejligt.. gid min også ville være sådan..
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 508 Svar: 4.079
jun 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 214
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 377
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 208
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 377
jan 2007
Følger: 79 Følgere: 79 Heste: 8 Emner: 94 Svar: 1.278
Bak og fremad. ingen stilstand. den ene kommando skal efterfølges af den anden så hesten ikke få lov til at nå at tænke på andet end det du beder den om.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Hvorfor ikke bare få indstalleret et gå-frem-signal i din hest? Så den lære at reagerre på schenklerne. Få en til at hjælpe dig fra jorden af som kan føre din hest frem imens du giver signal, eller lær den en stemme kommando og koble den på dit schenkel-signal.
Du kan også prøve at dreje din hest og prøve at se om du derved kan få den til at gå et skridt frem. Men husk nu at fjerne dine ben med det samme når hesten går, og ros den. (I starten så forlang kun nogle få skridt ad gangen).
Når du skal lære den at stå stille så skal du jo have installeret et stop-signal. Hvis det var mig ville jeg starte fra jorden af. Det er engetlig simpelt (Nogle gange lyder det mere simpelt end det er at udføre), læg pres i tøjlen og fjern det når hesten står stille. Du må ikke tillade at den går frem uden du har bedt den om det, så er det bakke tilbage igen, og går den tilbage så er det frem igen. Men den skal altid roses og slippe for tøjle presset når den gør det du beder den om
Hvis det var mig, ville jeg ikke ride den for at den kunne stå stille fra jorden af under opsidning, man for den bedste træning hvis man er fri for konflikt, og i dette tilfælde opstår det allerede under opstigning. Derfor ville jeg løse det problem først, og bakke problemet fra ryggen af bagefter. Når det er en varm hest som du skriver, tror jeg også det er bedst at man tager en ting af gangen og ikke presser den for meget
aug 2007
Følger: 103 Følgere: 120 Heste: 2 Emner: 664 Svar: 3.105
Jeg tog bare godt fat i den tøjle væk fra mig så han bøjede til højre side(når du stiger op på venstreside)
Så ser den ikke du sidder op:) det hjalp med min!
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
Find et punkt du vil ride frem til.. f.eks en stolpe, når du er nået frem til den så bak før hun selv gør det.. Det er dig der skal give signalerne ikke hende .. Bliv ved indtil hun kun bakker når du vil have hende tl det.. rid så længere frem og bak, gentag dette så mange gange som muligt indtil du når frem til dit endelige punkt, som f.eks inde på ridebanen..
Med hensyn til opstigning: BLIV VED.. lad være med at lade hende vinde.. det gør hun hvis du bliver sur på hende.. Bare bliv ved, sæt foden i stigbøjlen. Når hun bakker, træk hende frem til det samme sted hun stod da du skulle til at stige op, og bliv ved indtil hun står stille.. Gentag det hvor du stiger op, bak hende fra jorden og træk hende frem når når hun er blevet bakket nok.. så stiger du op.. hvis hun bakker igen stiger du af trækker hende frem og bakker, trækker frem til punktet og stig op igen..
god arbejdslyst, det tog mig 3 timer og en meget træt hest..
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
Lige mine ord..
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Lær den signalerne fra jorden først.. stå, gå og stop.. gerne med signaler der kan overføres til ryggen, så du kan give dem sammen med schenklen så den forstår at schenklen betyder frem.. og søg så for at du ikke har fat i tøjlen når du beder den gå frem.. det kan sagtens være det der forvirre den..
Skaf Andrew McLeans bog træning af heste (kan lånes på biblioteket) der står det hele super enkelt forklaret..
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 513
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Kristine kommer med noget godt der.. brug noget at stå op fra.. en ung hest har ikke balance til at stå stille hvis du står op fra jorden.. og alle heste har bedre af at man står op fra noget..
feb 2017
Følger: 1 Svar: 2
\]
feb 2017
Følger: 1 Svar: 2
HJÆLP !! min hest bakker, hvad skal jeg gøre?