29. nov 2003 Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Start knap ødelagt {{forumTopicSubject}}
Havde desværre en rigtig kedelig oplevelse idag med min unghest.. hun har af forskellige årsager ikke været redet de sidste 5-6 uger.. men vi har trænet fra jorden og gået ture..
Den sidste der har redet hende var en part jeg desværre lod mig overtale til at få.. frygter at hun måske har redet hesten mens jeg ikke var der (hun måtte i starten kun ride når jeg var der, da hun ikke havde erfaring med McLean og jeg lige skulle være sikker på at hun havde forstået) ..
Stop og start fungere fint fra jorden.. fra ryggen har det også fungeret fint før.. dog har star ind imellem været lidt sløv (skulle lige et ekstra tryk til) men intet slemt..
Men idag fungerede det bare ikke, ville bare skridte lidt uden sadel på et græsstykke ved siden af folden.. lige meget hvad jeg gjorde, så kunne jeg bare ikke få hesten til at gå frem.. hun reagerede bare slet ikke.. spændte op og løb baglæns..
Jeg prøvede alt jeg kunne komme på.. holde trykket (hold da op hvor er det svært at sidde og trykke med schenklerne i 5 min i træk).. øge trykket (men det har jo sine grænser).. vibrere med schenklerne.. dreje hende lidt (hvilket jeg ind imellem fik 1 skridt ud af).. et let dask med tøjlen på halsen (for at "vække" hende") ja til sidst endda at sparke lidt, da jeg løb tør for andre ideer..
Hvad pokker er der sket, siden hun pludseligt slet ikke vil/kan/forstår gå frem ? kan parten have udløst det ? pausen burde jo ikke udløse det.. hun har tidligere haft pauser uden problemer..
Kan det skyldes smerter ? hun virker frisk og glad.. og havde intet imod at få rytter på og ingen problemer med at gå baglæns hvilket hun præsterede i stor stil..
Hvad pokker gør jeg ? håber på nogle gode råd..
Skal lige nævnes at hesten er trænet efter McLeans metoder..
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
Ja, det kan være parten, da hun/han højst sandsynligt ikke rider på samme måde, og det kan forvirre en hest meget.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Pauline: Parten måtte kun ride når jeg var der, fordi hun skulle lære at ride efter samme principper, for ikke at forvirre hesten.. hun har dog ikke part mere og red hende kun 2 gange.. med mindre hun altså har redet uden at jeg ved det..
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
maj 2005
aug 2004
nov 2003
nov 2003
Pauline: Ja det kan hurtigt gå galt.. i princippet kan det jo også bare være de 2 gange hun red mens jeg var der at der er gået et eller andet galt.. for nummer 2 gang havde hun lidt problemer med at få den frem.. men der troede vi bare det var en dårlig dag pga mange insekter..
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Signe; måske hun bar har haft en dårlig dag - det har alle heste uanset om det er de helt store konkurrenceheste eller en skovturshest.
Det er korrekt at en hest hurtig kan ødelægges, men hvis den før har været redet en del, så er det ikke en ½ time, som ødelægger den. Det kan give problemer, og kræve genoptræning, men de fleste heste kan godt tåle en anden rytter uden at glemme alle de andre signaler, som er blevet redet hundrede gange før.
I morgen er det måske bedre..
aug 2004
nov 2003
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Eller forsøge at indlære den en komando som du kan koble på?
Det kunne jo også være smerter Hvis det bliver ved, kunne det godt være at du skulle få den tjekket..
nov 2003
Problemet er jo at der er indlært en kommando.. både fra jorden og fra ryggen og der aldrig har været problemer før.. pludseligt virker det bare ikke mere..
Har desværre ikke mulighed for en hjælper fra jorden..
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
nov 2003
Hun kan jo også have gjort noget mens jeg var der (fx tag i tøjlen og drive samtidigt) uden at jeg så det.. selv om jeg havde forklaret meget tydeligt hvordan den skal rides.. men nu må jeg se.. hvis det ikke er bedre næste gang, må jeg starte forfra.. og hjælper det ikke må hun tjekkes..
maj 2005
Men hvad med bøjlerne?? har du heller ikke kunnet se noget der.. syntes altid man ofte kan se, hvis en har redet hesten.. man har somregl sin egen måde hvordan man sætter bøjlerne op og sådan hehe..
ej jeg ved det ikke.. men håber da du finder ud af det med den..
Start knap ødelagt