1.687 visninger
|
Oprettet:
Kan traver lære gallop? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen!! Håber I kan hjælpe! Er Pt på jagt efter min første hest og har dybt forelsket mig i en traver vallak på 16 år. Ejeren har haft ham i 5 år og før hende var han travhest og kørte vist. Dog har hun ikke galoperet på bane endu og har slet ikke trænet galop. Er det muligt at lære en traver at galoppere så han evt. kan komme op og starte lb/la stævner? Mit mål er LA men er helt lost på om man kan lære en hest galopanspring osv i så sen en alder. Ejer siger han er meget lærenem og gerne vil ride:) der kommer selvfølgelig en Ridelærer på til at hjælpe:)
Tak på forhånd!
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Tænker at dine ambitioner og valg af hest er meget modsigende hinanden.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
min søster havde en traver/fuldblods blanding hun kom aldrig højere end lc i dressur, tror de prøvede lb men ikke med gode resultater. Den begik sig meget bedre i spring.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Der er bare andre heste, der har meget, meget nemmere ved det.
Men, hvis hesten er 16 og ikke kan ret meget dressur så
1) Hvorfor har den ikke lært dressur - hvad har den så brugt tiden på at lære? Kan du bruge det, som den har lært, eller skal alt omlæres?
2) Hesten har en højere risiko for at få en skade og at heale langsomt efter skaden under omskoling og deraf ændrede krav til kroppen, end en ung hest, der skal omskole og kroppen trænes til noget andet.
3) Hvis tre heste har en forventet levetid på 15-25 år, du køber den ene som 5 års, en som 10 års og en som 15 års, hvor lang tid har du så hver hest? Du har relativ få år til omskoling og til at opnå LA.
... mit råd er at finde en anden hest, eller finde nogle andre mål.
Siger damen der søgte en western hest, helst hoppe, hellere 145 end 152 cm, og endte med at købe en traver blanding på 155 cm, som ikke var alderssvarende uddannet, men med et hjerte af guld.
Så, gør som mig.
Træf det valg der er rigtigt for dig, og fortsæt ned af de døre skæbneguden åbner for dig.
... Min selskabshest er forresten en pensioneret traver.
Google "Hang on Poppelgård" og find billeder.
Jeg har ikke redet ham. Men han bevæger sig som en gentleman på en ridebane, jeg tror at nogen har redet ham relativ godt op???
Men, køb ikke en hest der er uegnet til det, som er vigtigt for dig
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 473
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 174 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Selve galop projektet er langfra umuligt. Jeg kender flere travere der kunne galoppere - min veninde har endda startet galopløb på hendes travhest.
Det er ikke sikkert det var rentaktet, og kæmpe stor opadbakke tendens, men de kunne sådan set godt galopere.
Generelt lagte hun et stort arbejde i at få en god ridehest ud af den, for i starten ville den gå travløbs trav i stedet, men den blev en fin allround hest.
Den var dog klart bedst til spring, og blev aldrig nogen dressurstjerne.
Mener hun kom op at starte noget LC/LB på den, og den kunne sådan set også de fleste øvelser til omkring LA mener jeg, men gangartsmæssigt kunne den ikke helt klare sig til dressurstævnerne.
Hvis du er fast besluttet på, at du vil ud og starte LB/LA til dressur stævner ville jeg også gå efter en anden hest - det vil blive meget lettere og sjovere for jer begge, med en der finder det lidt mere naturligt at gå i galop, og udføre dressurøvelser
Havde det været spring, synes jeg det var noget andet, det er de typisk bedre til, men så ville jeg nok være betænkelig ved dens alder i stedet.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Jeg har selv forsøgt mig med at ride dressur på min Chinook Silver, rideundervisning og det hele. Og den har talent for alle de øvelser der knytter sig til gangarterne skridt og trav. Vi kan sagtens galopere på lige spor og et par 20 meter-volter til den ene og den anden side.
Men den fatter ikke det der med at tage hovedet ned og ryggen op i galop, så man kan arbejde med takten. Og det er nok det du skal tage udgangspunkt i. Giv det et forsøg, hvis det er et år der skal til, og dur det ikke, så find dig en anden hest, hvis du vil ride dressur. Eller rid det du kan på din elskede traver, for de giver bare nogle gode ture.
Måske er det nemmere med en yngre traver som ikke har løbet så meget. En traver er en stærk og adræt varmblodshest med en god arbejdsmoral og intelligens, og den har bestemt talent for dressur også.
Se bare hende her: https://www.facebook.com/groups/365824710267610
Kan traver lære gallop?