Ridning og frostgrader {{forumTopicSubject}}
Nu overhørte jeg en samtale i stalden i dag, der omhandlede at man ikke red sin hest 100% i øjeblikket nu hvor det er så koldt.
For mig er det lidt uforståeligt, for det gør jeg selv - med god og sikker opvarmning med lændetæppe og uldtæppe, hvor sidstnævnte bliver smidt når hesten skal arbejde noget mere. Men nu bliver jeg da helt i tvivl om det er forkert?
Selvfølgelig er det hele med omtanke og står jeg med en hest der er stiv af kulde bliver den ikke bedt om at arbejde særlig hårdt - men helt generelt bliver hestene ikke bedt om mere arbejde end de kan håndtere, det også på almindelige dage.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Så moderat tempo og mange pauser.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
En hest i god form tager ingen skade af at arbejde i frostgrader. I hvert fald ikke med de sølle frostgrader vores klima i Danmark kan præstere. Jeg løber en del, og efter min mening er det nemmere at forstå, hvordan motion virker på vores heste, hvis vi også selv dyrker motion. Frostgrader betyder ikke så meget fysisk, men kan måske gøre mentalt.
Det afhænger af flere ting: Opstaldning - hesten skal ikke stilles våd og svedig ind i en kold stald, med der er jo forskel på, hvordan vi opstalder, hver især. Mine heste står i en isoleret og opvarmet stald, andre heste er måske knap så heldige. Men så længe de ikke står i træk, så skal der meget kulde til at de fryser.
Heste kan groft sagt sammenlignes med et biogasanlæg, hvor stortarmen fungerer som reaktortank. Det grovfoder og andet energi der kommer deri afgiver en masse varme når det omsættes. Man skal ikke være så bange for de fryser, hvis ellers de får nok energi.
aug 2020
Følger: 10 Følgere: 106 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 246
Jeg mener bare at hestens muskler skal opvarmes, og så kan man egentlig ride som man plejer
Og så vidt jeg ved, er det virkelig dårligt for hestens led at stå stille når det er så koldt! De skal bare ud og motioneres
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 430
Enten har banen været oversvømmet, frossen eller fyld med sne.
Har kun udendørsbane, sadler op udenfor og jeg kan ikke holde varmen når det blæser på den måde som det gør nu.
Så det bliver kun til skridtture i weekenden.
Henry er også meget følsom når det blæser. Han går med Hut ved mindste blæst, så tænker bestemt ikke han lider overlast af lidt ferie.
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 786
Her har vi heldigvis haller, så de benyttes. Hestene rides på M-niveau (selvfølgelig ikke hver dag der er fuld knald på) i både spring og dressur. Desværre har vi en noget køligere stald, men hestene står så vidt muligt aldrig uden noget på.
Spændende mht det med den kolde luft - har måske ikke helt selv tænkt på det! Men synes nu ikke selv at det er specielt koldt at hive luft ind under arbejde (hvad end det er ridning eller løb).
Den eneste forskel vi har mærket i vores heste er, at den ene (som også er mest "sensitiv") er lidt mere frisk og kræver lidt mere ridning før man får noget ud af det - den dur faktisk ikke når den bare skal "tulle" rundt i let/"Skåne" ridning
jul 2010
Følger: 2 Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 80
De retningslinjer jeg har fået er at her arbeider vi normalt i kulden. Når vi rammer de - 20 er det kun skridt. Pga hestens luftveje.
Jeg synes det var rimelig køligt da det var -16. men med 3 lag uld trøjer og vinter jakke, uldbukser, skibukser og rideskørt, 3 par uldsokker i støvlerne , hue og vanter, så er det ikke noget problem
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Fraset, hvis ridebane og stier er frossen eller dækket af sne...
Men, JEG synes at det er koldt, og klæder jeg mig på til %3 grader er det svært at være aktiv uden at stoppe op og tage ydre lag af tøj af = besværligt.
Så - jeg indrømmer blankt, jeg hygger bare, når det er koldt. Og lader være med at være så aktiv, at jeg sveder.
Hvis det er +5 grader fungerer alm vinterridebukser fint og to lag tynd jakke, når det bliver varmt tager jeg en tynd jakke af.
Når det er koldt, har jeg måske lange underbukser under ridebukser, dvs der kan jeg ikke tage et lag af - og at tage min tykke vinterjakke af =et ubehageligt stort spring i varmen.
Så, jeg er ikke mere aktiv end det fungerer med max at åbne jakken
Min hest har almindelig vinterpels, jeg frygter ikke nyreslag hos ham. Ridedækken er beregnet til at forebygge muskelspændinger og nyreslag, så den slags udstyr ser jeg ikke grund til at bruge.
I de kommende dage snakkes om snestorm, sker det kører jeg ikke ud til, hvor hesten er opstaldet.
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 646
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Nu er der jo også forskellig opfattelse af hvad hårdt arbejde er.
Jeg synes selv at jeg arbejder rigtigt hårdt, når jeg rider, men det er endnu hårdere når min underviser er der
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
Men jeg tænker ikke desideret på at det er koldt for hesten
Ridning og frostgrader