Grundridning? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg har set flere part opslag på det seneste med teksten "Jeg er 13/14 år, men har min grundridning i orden".
Men flere af opslagene har billeder og videoer der viser at "grundridning" er et meget abstrakt begreb. Tror ikke alle har den samme opfattelse af ordets betydning.
I flere af opslagene skriver pigerne at de har gået på rideskole 2-3 år, og nu søger part. 3 af opslagene havde endda deres spring rekord stående
Eksempel:
"X 13 år
Kan min grundridning
Redet på rideskole i 3 år
Elsker at springe
Springrekord: 80cm".
Tænker lidt at der må være andre derude, der ligesom mig står med denne tanke, "en springrekord siger jo ikke noget om, hvad du reelt set har af erfaring"
Desværre fik de ellers rigtig fine opslag med billeder og video, ikke megen respons.. Hvilket jeg syntes er synd. Ærgerligt at der ikke er nogen der gør pigerne opmærksomme på, at de ikke vinder så meget ved at skrive diverse rekorder. Samt det holder heste/pony ejere fra at tage kontakt.
Personligt blev jeg selv taget ind hos en rytter da jeg var meget uerfaren og 14 år, og hvor er jeg glad for jeg fik lov til at lære af mine fejl.
Så her er mine 3 spørgsmål til panelet.
1. Hvad er jeres definition af ordet "grundridning" ?
2. Hvornår mener i at man har sin grundridning på plads ?
3. Hvad mener/tænker i, hvis i så sådan et slags opslag?
Dette emner er ikke møntet på nogen, eller brugt som "hate"!
Blot en tanke herfra.
God aften derude!
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.637
Jeg har set mange rideskole ryttere, der ikke engang har sæde og hænder på plads, hvilket jeg mener høre til grundridning og når det ikke er på plads, ja så kan de heller ikke deres grundridning.
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 17
apr 2013
Følger: 62 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.375
Uddybet - altså når hesten sporer lige under rytteren, rytteren har styr på hestens skuldre, rytteren kan udføre en halv parade, hesten svarer frem til tøjlen og tænker fremad.
Det vil nok nogenlunde svare til midt-slut LA-klasser, af hvad jeg har erfaret ud fra stævner.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg mener, at det inkludere almen håndtering før man kan tale om Grundridning, da det ikke giver mening at tale om ridning, før man kan begå sig selvstændig blandt heste.
Så.
At kunne, mens man er alene hjemme, gå ud i en flok heste, tage sin egen hest ind, sadle op, ride mindst LC. Håndtere, hvis hesten ser lidt spøgelser, laver et bukkespring eller andre almindelige tosserier.
Have nok viden til at genkende potentielt farlige skader og sygdom, og vide, hvordan man så gør.
... En ting er ridning. Men, ridning uden at kunne resten giver ikke mening.
En anstændig balance, opstilling osv, selvbeherskelse nok til ikke at blive vred på "dum hest" osv ville jeg nok ikke have nævnt som 15 årig - dengang ville jeg have sagt "svarende til LC dressur og spring"
aug 2020
Følger: 10 Følgere: 107 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 244
1 & 2: Jeg synes ikke der som sådan er en "deffination" af grundridning, dog er der en korrekt og ukorrekt måde at ride på. Men hvis jeg skulle komme med en kommentar, ville jeg sige når du kan ride hesten lang og dyb, med afskub bagfra i alle gangarter. Hesten er lydig, og du ved hvordan man bruger hjælperne korrekt. Du ved også hvordan man laver en halv parade, og hvornår. Du kender både korrekt og ukorrekt ridning. Du kender tegnene på en utilpas hest, og ved hvornår der er noget galt.
3: Jeg har jo selv været rideskole elev for mange år siden, så jeg ved jo hvordan det kan være
"Grundridning" er et norm. som for det meste er misforstået af rideskole elever. Men alle starter jo et sted, det må vi ikke glemme
aug 2020
Så hvis jeg så et opslag hvor nogen skrev som dette, hvor der står springrekord og ikke så meget ydeligere info, ville det stå klart for mine øjne, at forældrene ikke er inden over, hvilke ville være et kæmpe bekymrings moment for mig som ejer af hesten.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
jun 2011
Følger: 52 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 72 Svar: 526
Hvis ikke jeg havde fået en chance dengang som 13/14 årig på stor dansk varmblod på 6 år, havde jeg ALDRIG fået alt den erfaring jeg har nu. At jeg så også var så heldig at ejer havde 2 heste, den unge og en 8-9 årig der var velredet, og som jeg rykkede over på , da det andet blev for meget, var bare endnu en kæmpe mulighed for mig. Jeg elskede den hest! Knus elskede den! Han lærte mig så meget! Også når han var en bølle, ellerpå den hårde måde lærte at man IKKE skal putte lam på sadlen, og prøve at tage det af mens man sidder på dyret.. især ikke når det er Velcro lukning og man er alene i ridehuset.. Bang så lå jeg på jorden efter et ordentligt bukkespring!
Eller se efter hvad ejer gjorde og derfor ride til vandet i klipklappere.. Bang så lå jeg der og hesten gik hjem... ahah
Man skal heller ikke prøve at hente den store hest for at være sej også glemme hingstekæden.. så løb han sim vej ned igennem jordbærmarkerne fyldt med folk der var til plukselv jordbær.
Og gud nåde og trøste mig hvis jeg havde sagt ja til alle de andre piger der plagede og plagede om at få en tur på ham i ridehuset! Uha det turde jeg ikke! Tænk nu hvis ejer opdagede og jeg ikke måtte ride mere? Åh nej. Så der holdt jeg ud!
aug 2020
Tror du misforstod mig lidt der.. Jeg fortalte blot hvordan det var på min rideskole dengang. Jeg aner selvfølgelig intet om denne pige som har lavet annoncen
Udover det må jeg sige at jeg er fuldstændig enig med Sarah Emilie, og Nana E.
Hvis man går på rideskole, kender man for det meste kun "rideskole miljøet", og rideskole hestene, og ikke så meget om den "virkelige" heste verden. Det var i hvertfald det jeg oplevede da jeg stopper på rideskole, og købte min egen hest. Der var så meget der gik op for mig
Jeg tænker at de piger/drenge der skriver disse annoncer er helt uskyldige.. De vil bare gerne have part på en hest. Og hvis min anden kommentar lød lidt streng, så vil jeg gerne rette op på det og sige, at alles forældre er forskellige. Det er jo ikke alles forældre der hjælper med at skrive sådanne opslag, som mine ellers ville ha´gjort... Tror ikke der er noget "ondt" i rideskole elever, de elsker bare heste ligesom alle os andre og gør det så godt de kan. Det må vi ikke glemme
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Så trillede jeg ellers rundt som skovturspart på den ene hest efter den anden ind til jeg som 30 årig fik foræret min gamle skovturspart, som var 22 årige Morgan.
SÅ lærte jeg at have/eje hest
Da Morgan blev aflivet som 25 årig købt jeg som 33 årig ny hest - og (syntes jeg selv) lærte at ride på LA niveau af forskellige landsholdsryttere/beridere.
Da jeg så som 40 årig mødte “min” berider, SÅ lærte jeg grundridning for første gang - forstod for første gang hvad det er at uddanne en hest.
Så jeg har udviklet min forståelse af hvad jeg mener grundridning er gennem mange mange år - og om 5 år mener jeg måske noget andet
Så nej det genere mig ikke hvad 13-14 årige skriver mht hvad de kan ifht at få en part - jeg er helt med på at de først skal lære. Og jeg er så gammel nu og erfaren, at jeg ved at uddannelse vare hele livet
Jeg har lige sendt min unghest Freiherr i tilridning - og jeg glæder mig til at skulle starte ham op. For da jeg startede Pinot og Caspian op vidste jeg ingen ting om grundridning, og det har jeg lært nu.....og jeg vil sikkert lære noget nyt når jeg nu starter Freiherr op - jeg har nok bare mere en ide om hvor jeg skal hen for at ende med GP, end med Pinot og Caspian
Jeg synes de unge mennesker gør en god indsats når de skriver en annonce - det er da et super initiativ
Mvh Charlotte
Grundridning?