1.211 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Ungheste og opvarmning? Ungheste og opvarmning?

Hejsa hestemennesker smiley
Er der nogle der kan give mig gode råd ift. opvarmning af ungheste? Hvor længe skal den skridtes varm, hvor meget må den trave og galoppere, vor længe må den rides, er der noget man skal være særligt opmærksom på? Der snakkes om hest i mellem 5-10 år, og jeg har tilfældigvis kun erfarning med de ældre heste smiley

Rettere sagt vil jeg vide alt om opvarmningen af en unghest. Bare alt i ved og kan komme på, og ting som er vigtige at vide smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ungheste og opvarmning?
  • #1   9. dec 2020 Det kommer jo meget an på hestens nuværende form. Hvis den er i god form kan man forvente mere og hvis den er i dårlig form, eller ikke redet i flere måneder må man forvente en form for genoptræning:)

Jeg bruge cirka 10 Min på at skridte varm på min dame fra 2010, det meste af opvarmningen forgår ligeledes på jorden, da jeg helst ikke vil sætte mig op på en helt kold hest. så jeg går med fra jorden når vi skridter varm, så bliver jeg også selv varm hvilket er rigtig godt her om vinteren smiley

• #2   9. dec 2020 Studier har vidst vist, at heste der skridter varm i 20 minutter er bedst opvarmet - det hjælper ikke at skridte mere end det, men det er gavnligt at skridte mindst 20 minutter på lige spor.
    Studiet har jeg ikke selv set, men det var en hestefys der sagde det i forbindelse med et online kursus smiley

• #3   9. dec 2020 Jeg skridter altid minimum 10 min, ofte 15-20 min - gerne hvis man kan skridte på grusvej eller lign, før man går på bane.
    Og det er det samme i afskridtning.

En 5 års er lige akkurat en unghest for mig endnu, men en 6+ års hest er voksen. Så her er det mere om hesten er urutineret og ikke i kondition, fremfor alder der bestemmer hvor meget, hvilket og hvor længe jeg rider.

Mvh Charlotte

• #4   9. dec 2020 For mig er hestens alder irrelevant når det kommer til opvarmningen. Opvarmningen bruges til at få hesten opmærksom på rytterens hjælper, det er uanset om hesten er 3 eller 10 år gammel.
    Der skal skridtes godt varm for en lang tøjle i en frisk og taktfast skridt. Jo koldere det er, jo længere tid skal der skridtes for at kroppen bliver klar på opgaven. Så korter jeg tøjlen og begynder at se om hesten lægger sig til, reagerer den når jeg beder den om at korte lidt ind og ligeledes om den svarer frem når jeg beder den om det. Jeg kan godt lide at arbejde på buede spor i starten, så jeg får arbejdet begge sider og igen testet om hesten er med når jeg skifter fra den ene volte til den anden - jo ældre hest, jo skarpere vil jeg ride mine volteskift. Derefter begynder jeg at teste om hesten og viger for schenklen, uden at skulderen smutter. Schenkelvigninger, versader og traversader bruger jeg her, jo ældre hest, jo mere overtrædning kan man forlange, men grundelemenetet - nemlig at hesten viger for schenklen, skal bruges uanset hestens alder.
    Det samme gør sig gældende i traven. Frem og tilbage, reagerer hesten stadigvæk for hjælperne? Følger hesten stadigvæk fint med i rundinger når der rides på det buede spor og i volte skiftene? Viger hesten stadigvæk for schenklen?
    Galoppen er lidt det samme, dog uden de store sidebevægelser, i hvert fald ikke i opvarmningen. Men frem og tilbage er stadig vigtigt, og det samme med at den følger med rundt på det buede spor.

Den unge hest rider jeg ikke nedsidning på i opvarmningen - og sjældent heller når opvarmningen er færdig i øvrigt.

• #5   9. dec 2020 Flot skrevet Justadreamer smiley

Jeg vil også sige, at det man skal passe rigtig meget på med en utrænet hest er skridten - endelig passe på med ikke at låse dem ved at sidde og fiske med dem - her skal en ung eller urutineret hest gå frem til en let kontakt på tøjlen, endelig ikke begynde at samle dem, før de er stærke nok til det. Det er det nemmeste i verden at ødelægge skridten ved at ride spændinger i hesten, og så begynder de at gå pas.

Samme som Justadreamer siger mht nedsidning i trav - brug endelig lang tid i letridning, hvor du hjælper hesten mest muligt med at blive styrket.

Skridtarbejde og nedsidning kan jeg godt vente år med at lave på en “rigtig” unghest.

Mvh Charlotte

• #6   9. dec 2020 Højgård Hestehospital har lige delt dette link. Har ikke løst det hele, men det kan være at der står noget om opvarmning af de unge heste også...

https://dvt.ddd.dk/bladarkiv/2019/nr-05/ibrugtagning-af-den-unge-hest-i-relation-til-holdbarhed/

• #7   9. dec 2020 Jeg har faktisk lidt statistik på min måde at ride på. Jeg bruger Equilab hver gang jeg rider, primært for at kunne føre en dagbog over mine rideturer, men også for at se hvordan jeg rider, hvor mange overgange, hvor meget på hver volte osv. Den er ikke 100% nøjagtig, men gør et rigtig godt stykke arbejde langt hen af vejen.

De tre første statistikker er hvor jeg rider på en hoppe fra 2016, den sidste er på en ponyvallak på 12 år, men som jeg vil træningsmæssigt sammenligne med alle heste over 8 år. Opvarmningen er markeret med den mørke streg.

Den 4 års er en sensitiv hoppe med masser af power, elastik og tænding. Hun er i øvrig også i fol, men ikke så langt at jeg hun er påvirket af det endnu ridemæssigt. Hun er en af de der typer af heste hvor der er avlet sindssyge gangarter ind, men desværre gør det også at det er svært for hesten at kaprere og rideligheden bliver udfordret(Som tre års til kåring havde hun de højeste gangarts karakter og laveste ridelighed). Derfor arbejder vi på ro og at pille de store gangarter fra hinanden, og derfor galopperes der sjældent, da det stresser lidt ekstra op.
    De to første billeder er fra min ridetur i dag, henholdsvis efter opvarmning og hele rideturen. På opvarmningsbilledet kan du se hvordan mine linjer ligger, bløde og lette, skråtigennem er med schenkelvigning - både i skridt og trav.

Den anden, ponyvallakken, bliver trænet på MB niveau, dvs. masser af sidebevægelser og vi leger lidt med changementer også. En middelmådig pony gangartsmæssigt og til den dovne side, derfor laver jeg også sindssygt mange overgange mellem gangarterne for hele tiden at have ham fremme og opmærksom på schenklerne. Masser af skridt - galop - skridt overgange, det styrker bagparten og gør opmærksom, og er en god øvelse inden et changement at få sat ham bagtil, så det gør det muligt at lave skift.

Håber det giver et lille overblik over hvordan jeg gør, ved godt det er mange streger oveni hinanden, men måske giver det lidt alligevel smiley

Grøn er skridt, gul er trav, pink er galop og grå er stilstand

profilbillede
  • #9   11. dec 2020 Skridter ikke igang eller af. Mine går i løsdrift, så de skridter selv. Men jeg har 200m til skov hvor jeg trækker, så det er vel også en form for opvarmning smiley ellers er det trav i lang og strakt form samt galop hele vejen "ud" og så mere samlet arbejde hele vejen hjem med tøltarbejde. Jeg holder mange små skridtpauser/temposkift/overgange fordi der altid kommer forbipasserende på et tidspunkt i løbet af turen, hunde, cyklister og ellers kommer der en lidt for stejl bakke. Det fungerer godt for mine heste på den måde.

Kommentér på:
Ungheste og opvarmning?

Annonce