De 7 lege {{forumTopicSubject}}
Jeg vil nu gerne begynde på lidt "amatør" horssemanship
Jeg har arbejdet meget med små øvelser fra jorden.
Hvis i går herind : www.naturhest.dk under grundtræning kan i læse lidt om hvad jeg vil prøve mig med.
Men - den øvelse med en round-pen (indhegning - lille) har jeg stort set prøvet, altså Pingo skal man sjældent ha et tov i , han følger mig overalt og efter en longering eller noget i den stil, går jeg i "knæ" og så kommer han straks indtil mig, dog vil jeg aligevel lave denne øvelse (det er ikke eet join up?)
Men så videre
Det med de 7 lege, jeg kan næsten tænke at når man starter helt forfra (begynder, har prøvet noget i stil med dn første leg) så skal man vel kun tage 1 leg ad gangen? Men jeg har jo før prøvet 1. leg og det tager han bare helt cool, så kan man tage leg 1 og 2 imorgen(jeg laver jo tillidsøvelsen først) eller skal jeg gå stille frem?
Jeg har researched en hel delog jeg kender meget til hesten natur og "behov" og jeg springer ikke ud i noget som jeg ikke aner noget om, kan godt lyde sådan, men mit spørgsmål er kun om jeg kan tage 2 lege på en dag(hvis det går godt kun) eller skal jeg tage 1 leg pr dag(når legen self. er gennemført)
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 212 Svar: 5.037
mar 2006
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.448
Held og lykke med det
mar 2006
Pingo er en meget rolig/nede på jorden hest og det med berøring ha jeg (uvidende at det var en leg) gjort med ham. f.eks når jeg træner fra jorden med pressening rører jeg ham også overdet hele med en pressening (han er self. opmærksom men stille) og han kan røres overalt med en pisk men 1 ting i dag - nemlig tillidslegen
okt 2004
okt 2004
Der er bare så mange nok så fine regler, og for mig at se, er størstedelen helt unødvendige.
Lige som de der siger, at hesten aldrig må gå foran dig eller ved siden af dig, når du trækker den - for så er det den der 'bestemmer'. Heh.. Jeg beder da af og til min hest om at gå ved siden af mig, eller foran mig! Intet problem i det! Når hesten går ved siden af en, er man 'venner', og det synes jeg er rigtig skønt!! Beder man den gå foran styrker man dens selvtillid, og det synes jeg også er en god ting
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Men hvorfor join-up ? Du skriver tillidsøvelsen... det er IKKE en tillidsøvelse.. det er psykisk terro på din hest der sætter den i en tilstand der hedder tillært hjælpeløshed.. hvilket betyder den har opgivet at kæmpe og egentlig bare venter på at dø.. hvem pokker ønsker det.. og så lave det flere dage i træk.. selv Monty Roberts (som jo nok er den største fortaler for denne metode) siger den max må bruges et par gange i hestens liv..
De 7 lege