Stejler når jeg vil trave {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lånt en 8 årige hoppe, hun kan finde på at stoppe brat op og true med at stejle når jeg rider hende. Jeg kan ikke selv ride hende, så stopper hun op, og begynder at løfte forbenede, eller lave et rejehop. Når jeg vil trave hende frem bliver hun sur, og tager måske et eller to trin i trav, hvorefter hun stoppe og hopper lidt på stedet. Jeg får ofte hjælp, og hvis bare der står en på jorden med en longepisk, så er der slet intet, og hun traver og galopere frit uden problemer.
Hun er blevet tjekket i røntgen uden anmærkninger, og hun har fået kiropraktor, hvor hun blev løsnet helt op. Så jeg tror bestemt ikke hun har ondt, derimod tror jeg det er stædighed?
Hvad ville forsøge at gøre?
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
Grunden til at der ikke er problemer når der står en person på jorden med en longepisk kan være at hesten forsøger at ignorere smerten for at undgå smerte/frygt for pisken.
Det lyder bestemt ikke som stædighed i mine øre
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Ellers ville jeg prøve at bede min underviser om at tage en tur, og så se, om en mere erfaren rytter oplever de samme problemer er der intet, så ville jeg få noget mere undervisning og hjælp - det er en svær situation, når de først har lært, at de kan gå i vejret, og tit er det måske egentligt en reaktion på usikkerheder eller forkert forståelse af pres, (når altså ømheder og smerter er frasorteret som årsag). Jeg har ikke selv meget erfaring med stejlende heste, da jeg simpelthen ikke vil ride på dem Det er hamrende farligt, så jeg vil virkeligt anbefale dig professionel hjælp - i mit hoved er en så fast indgroet stejle-tendens absolut ikke noget, man bør stå med selv Held og lykke
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 884 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
Når hesten ikke har anmærkninger i røntgen, ville jeg se på: sadel, tænder eller mavesår.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 219 Heste: 6 Emner: 52 Svar: 667
Problemet skal lokaliseres og løses. Tænker helt sikkert bud kan være mavesår, ondt i ryggen, eller sadel.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 500
Jeg ville få en underviser eller ligne til at prøve hesten og se om det afhjælper problemet. Det kan tage tid at løse og så self selv modtage undervisning bagefter så problemet ikk opstår igen. Hesten skal ha lært Op ikke er en mulighed
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Hesten har fundet ud af den kan gøre dig bange, klog hest. Stop med at ride på den, for det afstedkommer tydeligvis ikke noget positivt.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Men jeg vil foreslå, at du får en sadelmager ud og kigge på sadlen. Måske den trykker dumt? Ellers kan det jo altid være mavesår eller noget lignende. Den er i hvert fald ikke stædig, så den tanke kan du godt slå ud af hovedet igen
Jeg ville aflevere den tilbage, for det er simpelthen for dumt at bruge tid på en hest, som enten har ondt (det koster så dig penge) eller som simpelthen ikke er til at ride
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Heste har ikke særlig veludviklede frontallapper. De har slet ikke hjerne nok til at planlægge.
Det er ikke frækhed osv.
2) Heste kan godt lære at x adfærd giver en fordel. Signal til galop medfører at galopanspring giver ros, osv. Hvis hesten fx har lært at rodede signaler fra rytteren holder op når man stejler, så stejler man når rytter klart og tydeligt siger noget vrøvl. Hvis det virkede i går, gentager man da adfærden næste gang man er i en lignende situation... Smart hest, ikk? Hvis problemet forsvinder, når en bedre rytter kommer på, så skal I have hjælp.
3) Heste kan stejle som reaktion imod noget, fx ubehag fra bid og alt muligt andet. Tænk lige i gennem med en hestekyndig person, om det kan være det.
Men heldigvis er det bare en lånehest.
Send den tilbage.
Stejleadfærd kan blive meget farlig for mennesket - det er ikke din hest, der er ingen god grund til at DU løber den risiko.
Der er tendens til at tillært adfærd forstærkes over tid - så stejleri "glemmes" ikke som måde at reagere på, derfor er det en farlig vane.
Nogle heste bliver låneheste, fordi ejer godt ved at dyret har problemer. Hvis nu låner fixer det, er det super gratis træning for ejer. I modsætning til hvis de sælger, så risikerer ejer ikke at dyret fx slagtes pga problemadfærd.
(Jeg er stor modstander af at sende dyr med problemadfærd videre. Løs det selv - kan det ikke løses så tag hånd om det selv som ejer... Grr...)
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
Hvis du mener hesten er ok og ikke hesten fejler noget, så er det nok lidt mere effektiv ridning og en i røv-- så skal det nok rette sig
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Hvis det er skævheder, låsninger mm. Så er en behandling sjældent, hvis ikke, aldrig nok.
For at disse låsninger, spændinger, skævheder skal udbedres kræver det kontinuerlig behandling, samt ændring af bevægemønstret - ellers vender problemet stille og roligt tilbage.
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
Jeg har selv en meget ærlig hest der går på alt, og på springbanen starter jeg uden pisk, også på terrænbanen, den går cnc100 i military
nov 2015
Følger: 35 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 151
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 27
(igen ud fra en forventning om, at det ikke er smerter hun reagerer på men en form for signalforvirrring.)
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Hvis det var mig, der stod med problemet, ville jeg i første omgang tage fat i en rytter som er dygtigere end jeg selv - og meget gerne én som er vant til at ride forskellige heste, og dermed har "nogle forskellige værktøjer i tasken".
Hvis dét hjælper - ja, så er det jo undervisning af dig, der skal til
Hvis det ikke hjælper, så må du prøve at finde ud af, hvorfor hesten reagerer sådan. Spørg ejer, om det er oplevet før - se på udstyret (har den fået sit eget udstyr med, eller bruger du dit udstyr) - se på tænderne.
Helt ærligt, så tænker jeg at hesten måske ikke er helt så dygtig/erfaren, som du forventer, og så ved den måske ikke helt hvad du vil. Den slags er der råd for, men det kan jo godt være at du skal lægge din ridestil lidt om
sep 2013
Følger: 18 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 34
Der er flere som har nævnt at en hest ikke kan være stædig og ja det er rigtig, men det er fordi vi mennesker bruger egenskaber fra os selv til at beskrive dyr med. Så nej en hest er ikke stædig, det er mere simpelt end det, den har bare fundet ud af at den kan slippe. Det er ligesom et lille barn på en hest/pony. Hesten kan være å så sød, men når en lille rytter kommer på, så går den helt sine egne veje og gider da ikke trave hvor meget end barnet prøver. Og har det noget med smerte at gøre? Nej, for så vil den også gøre det ved andre.
Noget som har virket for mig selv på en hest og som jeg har har set andre gøre (og nu får jeg sikkert et kæmpe rappenskralle fra nogle) men når den gør det, så bliv ved med at ride den frem og når den så stejler, giver du den et rap på hovedet lige mellem ørene, så finder den ud af at stejle er ubehageligt og ikke hjælper noget, og så burde den stoppe med det temmelig hurtigt, dog er det selfølgelig and på hesten.
Eventuelt få en lærer på som ikke bare driver hesten frem men faktisk siger til dig hvad DU skal gøre.
Stejler når jeg vil trave