{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

Min hest stikker af på tur med andre - what to do? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,
jeg har de sidste 8 måneder været ved at genoptræne en skøn, skøn vallak. Han har været utroligt overvægtig, ude af balance og en ekstrem dårlig kondi. Vi har fra start taget det stille og roligt, grundet hans balance og kondi. Her efter jul, er han begyndt at komme ordentlig i form, og vi er begyndt at tage på længere turer. Normalt har han været meget langsom, og meget hurtigt kommet bagved de andre heste. Ikke noget han har reageret voldsomt på, men generelt taget alting RIGTIG cool. MEN MEN MEN her den sidste måned er han blevet utroligt fremadgående, og vil ikke gå bagerst. Det er IKKE fordi han tripper, men han prøvet hele tiden at komme foran. I skridt og trav er det selvfølgelig noget vi arbejder med, fordi han skal kunne gå både forrest og bagerst. Egentlig ville jeg godt kunne leve med at han skal lære at slappe bedre af, men hertil kommer det så, at han er begyndt at stikke af med mig i galloppen. Sidst faldt jeg af, hvor jeg slog hovedet og især næsen. Det kommer ud af den blå luft, som om "fanden tager ved ham". Jeg har ingen anelse om, hvad der sker for ham. Det er kommet fra den ene dag til anden. Normalt plejer han sagtens at kunne holde en rolig og stille galop. Dertil kommer det sig også, at han går stille i alle gangarter på banen og når vi er alene på tur.
Mit spørgsmål kommer så:
Er der nogen der har oplevet noget lignede? altså hvor hesten ændre fuldstændig adfærd når der er andre med på tur.
Og er der noget i kan anbefale at gøre eller rådgive til?

På banen træner vi meget at han skal gå stille og afslappet, men samtidig ikke gå i stå. Og derudover træner vi hele tiden at stopsignalet virker. Jeg synes bare det er svært at træne noget på banen, der sker på tur. Han er tjekket igennem af dyrelæge, mht. tænder og andre eventuelle og skavanker. Samt han jævnligt bliver tilset at kiropraktor.

Tak på forhånd - glæder mig til at høre jeres erfaringer og råd :))

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest stikker af på tur med andre - what to do?
  • #1   14. maj 2020 Det lyder somom han har fået energi og overskud, derfor kan han nu gøre det, han vil.

Og så ville jeg se på foderet.
    For mange kalorier?
    Magnesium nok?

• #2   14. maj 2020 Doktor Who - han er dækket ind på foder. Pt. får han kun vitamin cubes, da han går på døgnfold smiley
    Det skal også lige siges han stadig ikke er i topform (overhovedet). En tur plejer normalt at bestå 90% af skridt, resten er trav og så med et par korte galopstrækninger.
    Har også selv overvejet om, det er fordi han for første gang nogensinde, rent faktisk har kræfterne til at gøre sådan noget, men synes bare ikke det hænger sammen med, at han er så rolig, når jeg ridder alene.

• #3   14. maj 2020 For mig kunne det godt lyde til, at han er kommet i en så god form, at han nu har energi og overskud. For det kan jeg kende fra min egen, der også var meget ude af form da jeg købte hende i juli 2019. Hun er nu også blevet "stærk" i galop - eller kan i hvert fald hele tiden finde energi til at galoppere stærkt...
    Jeg har ikke noget godt råd til dig, fordi det på tur det foregår... Men på banen, kan jeg anbefale masser af halve parader - i ALLE gangarter. Og overgange overgange overgange.
    Men igen, det lyder til det kun er på tur, du har problemer?

• #4   14. maj 2020 Som de andre siger lyder det til at han har fået mere energi og overskud - hvilket jo bare er mega fedt!!

Der er vist ikke så meget andet at gøre end at træne det på tur med andre. Hvis det var mig ville jeg finde en turmakker der var klar på at træne det med dig, så det ikke bare er en tur der skal foregå 'derudaf' men en hvor i øver at han skal vente og det skal foregå i DIT tempo. Det er ikke mega fedt at ride træningstur, men det er mega fedt hvis det virker og du rent faktisk kan træne ham til at vente på dig på tur også smiley

• #5   14. maj 2020 Jeg er ret enig med #4 Det er mega øv at træne på tur, men hvis du netop kan finde en og ride tur med som gerne vil hjælpe, kan I jo ende med at få en masse fede ture når problemet er løst, god arbejdslyst!

• #7   14. maj 2020 Det lyder, som de andre også skriver, som om han har fået energi og overskud, hvilket jo er dejligt smiley Og synes det er meget normalt at heste er mere energiske på tur med andre, end de er på tur alene eller på bane, det har jeg i hvert fald oplevet rigtigt mange heste der var, især den ene af mine. Det er sjovere at løbe med nogen andre smiley
    Jeg ville anbefale to ting: Den ene at du rider nogle ture med en anden rolig hest, hvor de er indforståede med problemet, og kan hjælpe med at få det hele ned i gear ved at stoppe deres egen hest (evt. som "stopklods", altså at den anden hest er så sød at du må ride din ind bag ved den, så han ikke kan løbe).
    Og så få trænet noget mere tempo på banen. Du skriver, er det svært at træne på banen, fordi der er han sød og prøver ikke at løbe. Men prøv at træne tempo på banen også, han skal op i hurtig trav og hurtig galop når du beder om det, og så selvfølgeligt også stoppe. På den måde bliver hurtig galop ikke noget som han kun gør når han er oppe at køre på tur med andre, men en øvelse han er vant til at ride, og noget hvor han også er vant til at det er dig der stopper ham.
    Derudover, som Lisette også nævner, kan det hjælpe med nogle øvelser i galop, så han prøver at galop ikke bare er at løbe, men ridning hvor han skal lytte, ligesom alt det andet i laver smiley

• #8   15. maj 2020
    mit forslag ville være at begynde at trave en masse på tur. så får du brugt hans overskuds-energi uden at "gasse" ham op.

Varier hvor i galopere, så det ikke altid er det samme sted. hvis man altid galopere samme sted, kan hestene nemt få en vane med at "her løber man" og så synes de ikke at de behøver at høre efter, da de kende rutinen.
    for mig har det også virket, at når man er et sted man overvejer at galopere, så rid forrest i trav, hvis hesten er rolig kan man springe den an og lige så snart den begynder at løbe, så stopper man. går den roligt, så roser man.

ALTID! kontrolleret galop!
    så ikke noget ukontrolleret mark-ræs.
    nu er der ikke stubmarker i tiden, men det har virket ret godt for mig at ride dressur/galoptræne på stubmarker. det er en nem måde at tage dressuren med uden for ridebanen.
    først alene, så med andre heste.

• #10   15. maj 2020 det kan godt lyde lidt hårdt, men jeg ville sige sikkerhed frem for alt, og så er det vigtigt, at han ikke får en uvane, derfor ville jeg bruge et stangbid, og et bid er ikke hårdere end hånden der fører, Så har man mulighed for at ride med meget let tøjle og bruge biddet, når han begynder, det kan gå helt galt med en løbsk hest. Jeg red min gamle hest med et stangbid, fordi han kunne løbe og jeg kunne intet stille op (dette kun når jeg red jagt ellers ikke) i dressuren og skovtur og spring og alt andet havde jeg et ganske almindeligt bid.

• #11   15. maj 2020 Som bettina R også skriver, så vil jeg også hellere bruge et stærkere bid end at smides af.

biddet erstatter ikke træning, men det kan være et værktøj.

jeg er nemlig også så "ond" en rytter at jeg begyndte at bruge et stærkere bid, da min hest fik en teenage-fase. jeg er nemlig ikke fan af at blive smidt af.. (især ikke efter jeg fik en hjernerystelse og fik problemer med at gå. 2 år efter er jeg næsten kommet over det, men har stadig lidt mén)

til daglig bruger jeg alm tredelt muffe, men på tur i større flok, bruger jeg stadig kimblewick for en sikkerheds skyld. men forhåbentlig kan jeg snart udfase det til alm bid.
    alt det som jeg skrev, arbejder jeg også selv på!

• #12   16. maj 2020 Jeg stod med samme problem, da jeg genoptrænede Santana. Han kunne sågar finde på, at sætte i galop på tur uden, at være blevet bedt om det - og han løb altså virkelig stærkt! Det er farligt, at blive smidt af - specielt på tur og derfor går jeg efter sikkerhed frem for alt og så proppede jeg et kandar i kæften på kræet. På den måde kunne jeg bruge bridonen for, at forsøge med et almindeligt bid med samtidigt tage i stangen, når fanden tog ved ham og han bare løb, ved siden brugte jeg et to-delt på banen når vi red dressur. Det virkede efter hensigten og jeg gjorde det 5-8 gange og nu rider vi altid med almindeligt to-delt på tur og på banen uden problemer. Jeg ved, at det er en hård metode og der er sikkert andre måder, at gøre det på. Men det var sådan jeg løste mit problem og er meget glad for løsningen i dag smiley
    Ønsker dig alt held og lykke med det smiley

Kommentér på:
Min hest stikker af på tur med andre - what to do?

Annonce