502 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Seperationsangst hest Seperationsangst hest

Hej alle der ude

Jeg har fået muligheden at få en part, men hesten har det fået har en helt del seperationsangst.

Den begynder at kende min stemme når jeg kommer ned på folden for at snakke.

Men i den jeg prøver at tag hende ind, så går hun i panik og løber rundt.

Også når hun er i boksen, så kan hun ikke finde roen (forståeligt)

Men jeg på vej ned til banen, går hun os i panik og løber rundt.

Jeg går selv lidt i panik, for jeg vil helst ikke sætte mit liv på spil .....

Kan i give mig nogle tips - step by step ?

Hilsen Mathilde

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Seperationsangst hest
  • #1   9. apr 2020 Hej Mathilde
    Det da dejligt du har fået mulighed for en part! Men træls, at den lider af seperationsangst. Jeg har desværre igen en hest, der også døjer med dette. Først og fremmest, gør hesten også dette ved ejer?

En anden ting jeg hæfter mig ved, er at du skriver sætte dit liv på spil... Det lyder til du er meget ængstelig? Du skal vide, at hesten kan mærke du er bange - men den ved ikke du er bange for hvad den gør, så det vil gøre den yderligere urolig. Du skal forsøge at finde ro, når du er hos den... Og så skal du træne seperationsangsten - og det kan desværre godt være en længere proces. Hvis det er fordi, den ikke kan lide at forlade folden, så kan du eventuelt starte dér. Det vigtigste er, at du ikke må overskride hestens grænse. Så første dag, er målet måske bare at få et træktorv på, og få en godbid - og så er det ligesom det. Næste gang gør du det igen, og tager måske et skridt, giver godbid og går igen. Sådan kan du blive ved, indtil hesten en dag er rolig nok til, at du kan nærme dig leddet, banen osv.... Det vigtigste er blot, du ikke forlader hesten, eller stopper træningen - hvis det IKKE går efter planen - så skal du tage 1-2 skridt tilbage.

Min egen hoppe har også seperationsangst, selvom hun kan se de andre heste. I søndags blev hendes foldmakker kørt til hingst, og hun blev selvfølgelig urolig og løb rundt og kaldte. Hun var ret ligeglad med hingsten, der går på folden ved siden af. Jeg sad egentlig bare ude ved hende et par timer - og faktisk allerede efter 50 minutter, faldt hun til ro og tog en lur. Hun har kaldt helt lidt dagen efter, men natten er gået fint. Nu har hun gået alene i 4 dage, og jeg er faktisk overrasket over, hvor pænt hun tager det. Hun har ikke behov for at tjekke hele tiden - og jeg håber dette måske kan bidrage til, at hun fremadrettet kan være lidt mere afslappet, når hendes foldmakker skal rides eller have smed. Når det så er sagt - så ved jeg godt, at dette ikke er den "sundeste" fremgangsmåde - idet hun jo tvinges helt ud af hendes komfortzone. Og måske er det værre bagefter... Det må jeg bare tage til den tid....

Rigtig meget held og lykke med træningen. Og husk, at hvis du ikke følger dig tryg ved opgaven - så lade være. Du skal ikke gå og frygte dit liv smiley

• #2   9. apr 2020 Jeg synes du skal finde en anden hest. Separationsangst er meget tidskrævende og hvis du selv er utryg omkring hesten når den opfører sig sådan, så synes jeg det er bedre at finde en du er helt tryg ved og ikke har disse udfordringer smiley

• #3   9. apr 2020 Det kan tage rigtig lang tid at træne seperationsangst ud af en hest, så hvis du er utryg ved den ville jeg finde en anden.
    Jeg ville trække den lidt væk, og inden den går i panik ville jeg så gå tilbage og sætte den ud til de andre. Måske når I kun en meter, måske når i 10, det er forskelligt fra hest til hest. Langsomt som den bliver tryggere ved at forlade flokken, ville I kunne gå længere og længere væk, men som sagt kan det tage rigtig lang tid.
    Derudover ved jeg, at Camilla Stormont som er adfærdstræner, bruger mange forskellige metoder til seperationsangst. Jeg så en video med hende for nogle år siden, hvor hun lærte hesten at sænke hovedet på kommando, og ved at aflede hesten med det nye "trick", kunne hun langsomt komme længere og længere væk fra flokken. Derudover fandt jeg denne her https://www.youtube.com/watch?v=rdlPCJ8chWw, som beskriver en anden metode.
    Det kan være svært at vejlede over nettet, for der findes en million måder at træne det på. Det kommer helt an på hesten, og det kommer an på baggrunden for dens seperationsangst. Det sikreste vil nok altid være at få en træner ud med viden om adfærd og indlæringspsykologi, men når det ikke er din hest, kan det jo være svært at efterkomme sådan et råd. smiley

• #4   9. apr 2020 Jeg er selv den “heldige” ejer af en hest med seperationsangst. Vi har trænet det nærmest siden dag 1, i mere eller mindre grad. Nogle dage meget bevidst og andre dage mere ubevist. Det går bedre og bedre (dag 1 var i slut juni).

Først og fremmest så kræver træning af en hest med seperationsangst, at man træner det og at alle omkring den, i en eller anden grad, træner det. Det nytter ikke noget, hvis du sætter hårdt ind på ar træne det de dage du er der, men at andre så saboterer det arbejde, det kan være ejer eller dem der har stedet når de lukker ind/ud osv. Og det kræver tålmodighed. Derudover kræver det at du konstant er opmærksom på hesten, tager hensyn til hvor den er lige den dag og tager omstændighederne med i din træning. Du skal være forbedret på, at nogle dage går det p*sse godt og andre dage har man lyst til at give op.

Selvom jeg ser mig selv som en utrolig rolig og egentlig også modig træner/rytter, så kan jeg ikke undgå at blive påvirket af når min hest er angst. Mest af alt får jeg ondt af ham, og det gør nok, at jeg selv virker lidt nervøs. Det hjælper bestemt ikke på situationen. Men i stedet for at sige “jeg er ikke bange” så forsøger jeg at accepterer at det er sådan jeg har det, for hesten kan jo mærke det alligevel, og så gør min træning, at jeg virkelig forsøger at undgå at han kommer derud hvor han (og dermed også jeg) bliver utryg. Så en god måde at mærke hvordan min hest har det, er ved at jeg mærker hvordan jeg selv har det. Dermed ikke sagt, at min hest og jeg altid skal være helt rolige og cool med alt vi laver, men forsøger at undgå at komme ud hvor han bliver panisk. Det er sådan set det, som træningen går ud på.

Helt praktisk så handler det om at bryde alt ned i små dele. Hvis målet fx er at komme ned på ridebanen alene, og steppene inden ridebanen hedder: 1)fang på fold, 2)gå til lågen, 3)gå gennem låge, 4)gå til stald, 5)stå i stald, 6)sadl op, 7)gå ud af stald, 8)gå ned mod bane, 9)kom ned på banen, 10)rid., sikkert flere steps i virkeligheden og så hele turen tilbage igen. Så handler det om at se, hvornår problemet opstår. Hvis den er helt cool med step 1-3 fx så er det step 4 der skal trænes først, ved langsomt at se hvor langt mod stalden man kan komme, før den bliver ked af det, så snart den er lige ved at blive ked, så gå tilbage til et sted den er tryk, og prøv igen. Når den så er ok med det, så kan man gå videre til næste step. Nogle gange får man behov for at gå heeelt tilbage til start, og det er også ok.
    Det er super svært at beskrive på tekst, så mest optimalt ville det nok være hvis du kunne få en træner ud med styr på det smiley

For du ikke skal føle dig helt alene kan jeg fortælle, at jeg pt træner min hest i at komme ind i stalden alene. Der er vi kun nået til ved at gøre ham helt tryg ved steps inden. Pt tager jeg ham ind måske hver anden dag, hvor han bare står på staldgangen og spiser lidt hø. Så snart jeg mærker at han er mere utryk end hvad godt er, så spørger jeg ham lige om at blive i det få sek, inden vi går ud af stalden, og så ind igen.
    Andre dage træner jeg at gå tur alene, direkte fra folden, fordi det ville være for hårdt for ham mentalt lige nu hvis jeg først trænede stald og så tur. Så det ser jeg som steps med forskellige mål, men som kan sættes sammen når han er klar til det.
    Jeg har desuden lært ham at sænke hovedet ved blidt tryk på manen, det bruger jeg aktivt når han er bekymret og løfter hovedet, for at få ham til at slappe af.

Så nøgleord er: tid, tålmodighed og træning smiley

• #5   9. apr 2020 En hest med så tydelig seperationsangst, som TS skriver er et stort arbejde at kaste sig ud i - og jeg skulle have penge for at træne sådan en hest.

Jeg har selv haft seperationsangst heste - banalt fordi det var ungheste som jeg havde købt, og som derfor helt selvfølgelig var meget utrygge.
    Caspian blev købt velvidende han var er kæmpe projekt - og i over 1/2 år blev han KUN håndteret af mig, og det var som 1.5 års plag - så det var kun at træne til/fra fold.
    Freiherr tog fusen på mig ved at være rimelig afslappet lige da jeg havde købt ham, så dumnaive mig tog han efter et par uger ud på min indhegnede ridebane for at tage lidt video af ham løbe rundt......han sprang så over hegnet smiley

Så en hest som tydelig er seperationsangst er ikke et emne til at være partshest - find en anden hest, som ikke har problemer.

Mvh Charlotte

• #6   9. apr 2020 Jeg vil også anbefale en anden, mere cool hest. Hvis du er utryg, så mærker hesten det og den ved ikke hvad du er bange for og så forstærkes hestens angst.
    Hvis du fortsat vil arbejde med hesten, så få noget kvalificeret hjælp. Det er en meget stor opgave, hvis du ikke er tryg ved hestes adfærd.

• #7   9. apr 2020 Var jeg dig, så fandt jeg en anden part. En der er til at håndtere. Det kræver nemlig mere arbejde, end man normalt er interesseret i at lægge i en halvpart smiley

• #8   10. apr 2020 1) Opfører hesten sig seperationsangst til hverdag, så er kræver det en del træning at få den lært at være tryg uden de andre heste.
    Og ja, jeg ville kræve timeløn for at håndtere sådan en basse, eller at ejer altid var der og stod med en anden hest, så seperationsangst ikke blev aktiveret.
    En part forventer jeg, at jeg skal have noget ud af, nemlig glæde.

2) Jeg studser meget over formuleringen "sætte mit liv på spil". Naturligvis skal du ikke sætte liv og førlighed på spil.
    Hvis du har den oplevelse, er hesten delt absolut ikke noget for dig, men for stor en opgave for dig, og så skal du ikke håndtere den hest. (!!)
    Dels kan hesten mærke det, og vil reagere på dit kropssprog = den får at vide, at der er fare på færde og ingen ledelse, og vil reagere derefter.
    Hvis du generelt er utryg og ængstelig, så skal du aflære det. Heste kan sagtens være en del af at aflære ængstelighed - men føler du dig i direkte fare, så er det jo ikke denher hest du skal bruge i at træne kontrol med dig selv og egne tanker.

Med andre ord.
    Er hesten seperationsangst, behøves det ikke at være dit problem, find en anden hest.
    Er problemet at du er angst, så kan du sagtens bruge heste-relateret sport til at træne det. Men, du skal nok starte med en hest du er nogenlunde tryg ved alene, og relevant hjælp.

Kommentér på:
Seperationsangst hest

Annonce