{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til Glidetøjle?
  • #1   18. mar 2020 Jeg har den med snore der ska gennem bidringene.
    Og karabinhager til gjorden.
    Jeg har haft en anden som var ribtøjle det hele, men ka bedre li snor.

• #2   19. mar 2020 Den glidetøjle jeg ejer er en klassisk, glat stoftøjle med karabin-lås-anordning til at fastgøre til gjorden. Så en gjord med ring til den slags montering er en fordel smiley

Stoftøjler synes jeg er en fordel ved at jeg ikke har mulighed for at ride indendørs, og somme tider er jeg nødt til at trodse vejrlig, for at ride. Lædertøjler er klart luksus, men våde lædertøjler er glatte og dur ikke.

• #4   19. mar 2020 jeg har bare den klassiske, rib eller hvad det nu kaldes, i samme materialer som almindelig trøjler, og karbinhage. og så har jeg sådan en "dims"(den har vist ikke rigtig noget navn), en lille læderlykke med en ring for enden, som jeg sætter på gjorde, og så let kan klikke glidetrøjlerne af, når jeg ikke har brug for dem

• #5   19. mar 2020 Bedste råd ang. glidetøjle: lad vær med at bruge det smiley

• #6   19. mar 2020 Foretrækker en smal lædertøjle med snor og karabinhager, så fylder den ikke så meget, men rider også snildt med den i almindeligt rib.

• #7   19. mar 2020 Har brugt de i stof, som standard tøjler er lavet af. Synes godt de kan føles lidt tykke mellem fingrene. Foretrækker biothane at holde om, men disse kan til gengæld blive ultra glatte hvis de bliver våde.
    Så stof er mest ubehageligt, men også mest sikkert. Læder har jeg aldrig redet med.

Sætter altid glidetøjlerne fast rundt om gjordremmene på siden, i stedet for mellem forbenene. Det virker bedre til det jeg har brugt glidetøjler til. Som er at give hesten fuld frihed med hovedet normalt, og kun bruge den som sikkerhed. Synes mellem forbenene er sværere at styre, og man nemt låser hovedet uden man vil det.

• #8   19. mar 2020 Jeg foretrækker de helt normale "rib" tøjler, men læderglidetøjler er også rare at ride med, jeg bryder mig bare ikke om når de er alt for tynde smiley

• #9   19. mar 2020 Mange tak til alle jer der er kommet med relevante svar på mit spørgsmål.
    Men selvfølgelig kan man jo ikke lave sådan en opslag uden at nogen skal kommenterer negativt ??.
    Kan så fortælle at det ikke er noget jeg skal bruge under ridning til hverken dressur, spring eller skridt på tur.
    Det er udelukkende til når jeg skal trave og gallopere på tur da jeg har en hest der bliver så tændt og varm i hovedet at jeg desværre skal være meget hård fortil for at den ikke bare løber 200 km/t indtil den ikke kan mere og synes ikke det er særlig fedt at skulle hive sådan i min hest og har det dårligt med det! Og vil sgu heller ikke byde den at glo på en sandkasse alle ugens syv dage! Så hvis en glidetøjle kan gøre turen mere behagelig for begge parter ser jeg det ikke som nogen dårlig ting. Har selvfølgelig prøvet med martingal men den kan stadig tage hovedet nok op til at det ikke helt fungere. Har også overvejet en chambon men så skal den også bare gå med hovedet i en fastlåst position på hele turen og ville da gerne at den kan strække sig og skridte i normal 'position' til og fra det sted der nu traves og galoperes. Så med en glidetøjle kan jeg bruge den når det er nødvendigt, men samtidig slippe og lade den hænge slasket på resten af turen. Det er større overvejelser Der er gjort.
    Hvis nogen ellers har gode tips til hvordan de har fået deres tændt hest til at være mere afslappet på tur er jeg åben for læring!
    Har prøvet med og uden bid, med og uden kiks/godbidder, at holde stille, at lave sidebevægelser for afledning! Men intet virker til at trænge igennem da den kun har at jorde og være hidsig i fokus.

• #10   19. mar 2020 Jeg har ikke haft held med en glidetøjle på tur på en hest der gerne vil fremad. Hesten kæmpede med den glidetøjle, den stak på et tidspunkt af med mig, hvor jeg var sikker på jeg skulle møde min skaber. Alt for høj fart og glat asfalt og en x-bus... Pyha.

Så nu rider jeg KUN med et udelt pelham med kæde og lange stænger udenfor ridebanehegnet. Så har jeg fat i bremsen.

• #11   19. mar 2020 Alternativet er selvfølgelig en stærkere bid men det er jeg heller ikke fan af.
    Jeg kan godt 'styre' den i den forstand at den ikke bare lukker klappen ned og løber uanset hvad jeg gør. (Ja nu lyder det nok som om jeg modsiger lig selv lidt) altså den løber ikke løbsk og jeg kan altid stoppe den, men det Er bestemt ikke på sekundet at det sker. det er ved hjælp af en hård hånd og det er det jeg gerne vil undgå.
    Har en drøm om at kunne tulre stille og roligt i trav eller gallop og bare nyde turen sammen med min hest, men sådan skal det åbenbart ikke være.

• #12   20. mar 2020 Jeg har haft god erfaring med at bruge glidetøjle som stop. Synes det virker bedre end hårde bid. Har redet på stærke og villige heste, som pludselig uden varsel ville stive sig i munden og så ellers bare sætte farten mere og mere op. De havde enten 3-ringsbid eller stangbid på. Det kunne man ikke mærke i den anden ende af tøjlen.
    Her var glidetøjlen altafgørende. Man kan lave et meget stærkere træk, uden man selv skal bruge kræfter og de fleste heste vil naturligt sænke farten, når man trækker dens hoved indad.

Det er selvfølgelig ultra vigtigt, at hesten vender sig til glidetøjlen på banen først og allerede inden problemet opstår, har prøvet at dens hoved trækkes indad. Ellers risikerer man bare at hesten går i panik over glidetøjlen i skoven og så har man et dobbelt-problem.

• #13   20. mar 2020
    Jeg har tænkt samme tanker med min - hun er rolig, kan stoppe og "snakkes" med så og sige men efter den første galop, så kan klappen godt gå ned. Så er det frem i pas agtig skridt og hvis muligheden er der - fx græsrabat, så er det speederen i bund.

Også skal jeg have mere fat i hende end jeg bryder mig om, for at standse og for at skrue tempoet ned.

Og jeg har bare en idé om at hvis jeg ligger et stærkere bid på, så bliver hun yderst mobset og endnu mere spændt over at blive holdt tilbage også går der totalt buksprings og hoppen rundt i hende.

Så jeg har luret imellem og prøve først med et kimblewick ( det er stærkt, men mindre stærkt en pelham ) eller en glidetøjle.

• #14   20. mar 2020 Krikken
    det lyder som om vi står i den samme mudderpøl

• #15   20. mar 2020 Jeg vil træne mere grundridning i dressuren, så jeg fik mere og mere kontrol og ridning og især lydighed i den smiley Og så må man jo roligt prøve til, hvornår du har den nok på plads i dressuren til, at du kan styre den på tur.

Og jeg må ærligt sige, at hvis det var mig, så ville jeg blot nøjes med at skridte tur smiley Så får den afveksling, men uden du skal enten hive i den eller have glidetøjlen på. Nogle heste er bare sværere på tur end andre, og nogle gange skal man også bare acceptere, at det ikke er en turhest i den forstand - eller at man evt. ikke helt er dygtig nok endnu eller ikke helt har nok grundridning i dem endnu smiley Ikke at man ikke er en dygtig rytter - men nogle heste tænder bare mere og anderledes end andre smiley Jeg har selv en "hystade", og jeg sagde faktisk decideret nej til folk, der spurgte, om vi ville med, da han var yngre, med argumentationen om, at den var for tændt, og at jeg ikke havde købt den til turridning - en skridttur til nød - men i dag kan jeg faktisk godt uden det store bøvl.. både skridt, trav gallop, men han er også 7 år nu og nærmer sig middelsvær, og vi har trænet enoooormt meget lydighed i ridningen smiley Jeg slipper ham ALDRIG på tur - nu kan vi godt i skridt, men han er altid under mine hjælpere og altid i let bæring.

• #17   20. mar 2020
    Min kan skam sin dressur, hun kan sine signaler, hun kan det fint også på tur men efter første galop bliver hun gevaldigt frisk og der går speeder på hjernen - en ting er ridebane, en anden ting er på tur og/eller et andet miljø. Sådan er det med mange ting, at bare fordi hesten kan tingene et sted, betyder det ikke at den kan det et andet sted. Da andre ting spiller ind.

Hvis hun bremses x 117 på tur efter hun er blevet frisk, for og træne stop - så bliver hun mere hidsig/modvillig og spænder meget op. Det hjælper bedst og give løs tøjle og lade hende skridte frisk frem - hun stikker ikke af, hun går bare til.

At lade være med og tage en galop på tur på hende, ville være og tage glæden ved ridning fra dyret. Det ville ikke være fair.

Hun kan sagtens slippes uden og stikke af, hun er bare frisk og kan efter den første galop, være frisk så jeg skal have mere fat, end normalt for at stoppe i en galop. Det er nu ikke så hun render ustyrlig rundt og fare der ud af overhovedet.

Det kan være jeg prøver noget Mulle, så melder jeg tilbage om det duer smiley

• #18   24. mar 2020 Smid den i skraldespanden

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
    #19   24. mar 2020 Uden at tage stilling til, om det er den rigtige løsning for dig og din hest, vil jeg bare nævne, at det ganske rigtigt for rytteren opleves som om, man ikke har så hårdt fat fortil med en glidetøjle, idet glidetøjlen fungerer som en talje, dvs. med kraftudveksling.

Hestens mund får derimod den fulde fornøjelse af det samlede træk, hvilket vil sige 2 x den vægt, man selv har i hænderne...

Så at anvende den, fordi man ikke synes "det er særlig fedt at skulle hive sådan i sin hest" er en misforståelse.

/Dorte

• #20   24. mar 2020 Den har gået på tur næsten hver dag siden den var 5 år og den fylder snart 12 så skulle mene den er hærdet tur hest. Det er noget der først er blevet et problem de sidste 2-3 års tid da den var noget roligere (hvilket jeg finder besynderligt) og mindre hoppet som unghest.
    Synes jeg har styr nok på grundridning til at det ikke burde være problemet. Synes jeg rider meget blandet ridning både med og uden det forskellige standard udstyr. Kan godt styre den rundt i cordeo uden sadel på bane og få den til at stoppe ved en enkelt lyd. Kan bare ikke trænge igennem når man først har sat tempoet en anelse op på tur.
    Men hvis jeg så skal lytte til hvad i siger. Så skal jeg i hvert ikke bruge glidetøjle. Fair nok. Men skal enten kun skridte på tur eller lade vær overhovedet.
    men lad os putte et scenarie op der hedder at jeg ikke har styr på grundridning. hvis jeg så skulle droppe at ride tur i en periode. Hvilke øvelser skal jeg så specifikt lave? Og hvornår ved jeg at vi er i mål? Og hvornår kan jeg så begynde at ride tur igen?
    Tror jeg er blevet misforstået. Jeg prøver i hvert fald ikke at opfatte de forskellige kommentarer som negative, men de der 'smid den ud' kommentarer kan jeg bare ikke bruge til så meget smiley
    Det havde vel også været værre hvis jeg ikke bekymrede mig om, om jeg hev i min hest eller ej.

• #21   24. mar 2020 Ved ikke om det her gør synet på min ridning værre eller bedre smiley .
    Undskylder på forhånd mit valg af crocs, min lidt urolige overkrop og ellers mærkelige mavedans smiley

profilbillede
  • #22   24. mar 2020
    Du kan ikke uploade videoer direkte i tråden smiley

• #23   24. mar 2020 Oh well.. Så kan det jo være lige meget haha

• #24   24. mar 2020
    Den skal uploades til fx youtube eller her på HG hvor du så kan linke til.

• #25   24. mar 2020 For meget besvær. Er ikke så meget inde i det her computer halløj da jeg ikke rigtig bruger det.
    Dør også lidt over når jeg kigger på teksten på mine gallerier eftersom jeg har været 11-12 år da jeg skrev dem Haha.

• #26   25. mar 2020 Du skal da ikke stoppe med at ride tur, det er en frihed og fornøjelse der opvejer ens håbløse økonomi omkring sit hestehold smiley

Hvis det fungerer for dig med en glidetøjle, så kan du da være ligeglad med, at der er nogle der er uenige. For mig virker et pelham-bid, det er der også nogle der gør sig hellige over, men det er altså bare rart, i tilfælde at skulle bremse. Det er lidt ligesom biler, der stilles større krav til bremseevnerne på en Ferrari, der kan køre mere end 300 km/t, end til en familiebil, der sjældent kører mere end 80.

Og så kan jeg kun trække på smilebåndet af din sidste kommentar, vi kender vist alle det der med at det vi skrev for et halvt liv siden, er skide skægt at sidde og læse nu smiley

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
    #27   25. mar 2020 @Ann C: Selvfølgelig står det enhver frit for at anvende hjælpemidler, hvis det er det man mener bedst løser ens behov - jeg synes bare, man bør gøre det på et oplyst grundlag.

Og glidetøjlen er - i lighed med pelham og andre bid med udveksling - ikke "blid", og især da ikke hvis man ikke er opmærksom på hvordan de faktisk fungerer...

• #28   25. mar 2020 Dorte, jeg er enig med dig. Men selvom hesten føler presset mindst ligeså hårdt, som hvis man sad og hivede og flåede i et trensebid, så er det stadig et bedre alternativ, at skulle have let fat i enten stangbid eller glidetøjle.

Hesten føler samme pres i munden, ja. Men der er stadig en væsenligt forskel i, at man ikke skal bruge al sin energi på at kontrollere hesten, og man derfor kan fokusere meget bedre på alle de andre aspekter ved sin ridning.
    Sidder man og hiver i et trensebid, så kan man ikke koncentrere sig om andet end dét. Man glemmer sin opstilling, sine omgivelser, hesten, sin balance.... ja, alt.
    Med stangbid eller glidetøjle, har man mulighed for at koncentrere sig om ovenstående. Og derved træne hesten i, at koble tøjlen til andre signaler. Så man på sigt ikke skal bruge de kræfter.
    Pga man skal bruge færre kræfter på mere styrke, har man også mulighed for at være mere konsekvent.

Ingen af delene er jo perfekte, og de hurtige ville nok sige "men grundridning". Verden er bare ikke altid perfekt.

Pointen med anvendelse af tvang, er jo altid, at man på sigt skal undgå den tvang. Det er virkelig urealistisk at sige, at man bare skal træne grundridning i årtier på banen, når man har et problem på tur. De fleste heste som er ukontrollerede på tur, er helt fine rideheste på en bane. Skal man træne hesten i at ride tur, må man gøre det på tur. Og da det er meget farligere, at en hest bliver ukontrollerbar på et åbent område vs et lukket område, kan det være nødvendigt, at have en sikkerhedsline med.

• #29   25. mar 2020 Jeg har haft heste, som vidste at når vi nåede til X så skulle vi fræse.... smiley

Det er jeg blevet for gammel til - så vi har ikke noget sted, hvor vi altid tager en trav eller galop.....vi har mange forskellige steder smiley Og vi har mange dage på tur, hvor det bare bliver skridt, eller skridt/trav, fo4 jeg kan udemærket mærke, når drengene er spændt op til sjov eller ej.....og så lader jeg da bare være med at åbne for den mulighed smiley

Når vi så endelig rider trav eller galop, så er det altid muligt at de oplever, at vi skal stoppe midt på bakken.....eller at vi skal øge midt på bakken....eller at vi skal galopperer samlet galop, mens den/de andre traver osv.
    Og det er nok noget i den form for konstant kontrol, som jo er en del af en grundridningen i dressur.

Mennnn før jeg pudser glorien total, så har jeg altså også heste gående på højt plan i dressur, og de er derfor konstant vant til at dressurtræning går ud på konstant at være lydhør overfor om det er zigzag travers, eller toer-ch’er, overgang fra middeltrav til passage, schenkelvigning med tempoveksel, skridt med tempoveksel og piaff osv - så de er så skolet i at lytte efter, for ellers går der ged i selv en banal langside smiley
    Så skal man arbejde med lydighed og grundridning, så er det at pudse opmærksomheden hos hesten af til perfektion, både på banen og udenfor. (For hver tredje trin skal du fx indlægge tempoveksel)

Og ja jeg skal også indrømme, at jeg siger ikke noget til, at min veninde rider tur med glidetøjle på sin store møgbuk af en holstenervallak, som gladeligt taber sin rytter, og det er ikke godt når rytteren er +65 år.

Mvh Charlotte

• #30   25. mar 2020 Da jeg red med glidetøjle fandt jeg hurtigt ud af, at jeg absolut var mest fan af dem, hvor stykket der er fra bid til fæstne (altså den del der ikke er i rytterens hånd) er rundsyet, så den glider bedre - oplevede at dem der bare var en normal tøjle hele vejen (ala webtøjler) satte sig fast, og så går fidusen jo helt af at bruge sådan en, når den ikke vil løsne igen smiley

Dem jeg brugte var i nylon eller sådan lignende, men de kan fås i læder/nylon mix, det kræver jo så lidt mere pleje af læderdelen smiley

Det er denne jeg har brugt tidligere mener jeg: https://unicorn-ridesport.dk/shop/55-fortoej-hjaelpetoejlerlonge/1934-riders-company-glidetoejle/

Og har man lyst til en lædertøjle i stedet, som jo så også er det dyrere, er der denne: https://unicorn-ridesport.dk/shop/55-fortoej-hjaelpetoejlerlonge/1927-mountain-horse-glidetoejle/

Den fra Mountain Horse (lædertøjlen) har også en løkke med til gjorden, så hvis din gjord ikke har en ring i midten til fastgørelse, kan du bare køre gjorden gennem løkken, det har jeg selv haft gjort smiley

Kommentér på:
Hjælp til Glidetøjle?

Annonce