Trailertræning {{forumTopicSubject}}
Ja kære HG. Jeg er sgu blevet en ægte pylrerøv, når det kommer til min kære "babyhest.
Sagen er den, da han var 3 måneder gammel skulle han køres med sin mor. Her panikker han fuldstændig i traileren efter ca 20 meters kørsel og igen ca en kilometer senere. Herefter stod jeg i traileren med dem og det gik fint - men da var han også blevet meget træt. På vej hjem igen et par måneder senere fik vi dyrlægen til at give ham noget beroligende.
Nu er han jo så 1.5 år og vi træner trailer.
Han kan fint gå ind i den, stå og spise sin mad og gå ud igen. Både med motoren tændt og slukket og fordøren lukket og åben.
Vi kan også sagtens bede ham blive, hvis han begynder at bakke. Vi kan larme bagved - Vi har rodet med bagbommen, stået/gået/hoppet på rampen osv. Men nu ved jeg ikke, hvordan vi skal komme videre
Jeg ved ikke, om det bare er at smække bagbommen på og se eller det er bedre at tage en kæde eller andet, som vi kan udløse/fjerne, hvis han går i panik. Og hvordan begynder jeg at lukke rampen? Folk skal jo heller komme til skade, ellers ville jeg bare bede dem lukke rampen lidt og så ned igen.
Vi har heldigvis ikke travlt med træningen, men vi skal jo også fremad. Så kom med jeres bedste bud. Ellers må jeg betale noget psykologhjælp - for det er vist mig, der overtænker det her
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Jeg ved nemlig ikke lige, hvad der gjorde ham så forskrækket som føl i traileren, men det skulle jo helst ikke ske igen
apr 2008
Men god idé med rampen, når vi når dertil. Først skal jeg lige sikre mig, han bliver stående ved mig indtil jeg beder ham om andet. Godt vi har god tid.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Det virker til at du har lavet mange små delmål, hvilket er så fint.
Evt Stå inde ved hesten og få en kammerat til at sætte kæden på bag ham og går det godt, så ville jeg få skiftet over til bommen og igen få en kammerat til at sætte den på, mens du evt står inde ved ham.
Går det også godt, så udvid delmålet til at du kan sende ham ind og spise, sætte bom på og gå ind og hils på ham mens han spiser, gå ud igen og tag bommen af, så du kan bede ham bakke ud når du beder om det.
Nu ved jeg ikke om han fortrolig med lyden af at klappen bagpå har sine lyde, når den åbnes/lukkes, for alt i mens du som du øver de andre delmål, så kan du også øve at du har ham ved din side udenfor traileren, åbner og lukker klappen så han er fortrolig og total ligeglad med klappen og lyden af den.
Når han er fortrolig med bagbommen på bag ved ham, så få en kammerat til at lukke klappen mens du er ved ham og igen udvid delmål ved succes og fortrolighed.
Næste skridt er at du så selv læsser ham og lukker traileren, og så kan åbne op igen for at sende ham ud.
Sidste delmål, er at du læsser ham og køre 5-10 min i nabolaget og køre hjem igen i succes for den dage.
Er du mest fortrolig med kæden på istedet for bom, de første gange som klappen åbnes/lukkes, så gør du bare det
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Her er jeg i gang med at trailer træne begge heste. Tindur forbinder traileren med adskillelse og hader traileren. Rocky er ligeglad, han er dog ikke vild med køreturen, men han har blevet meget meget bedre
Som du kan se, står Tindur med en hov således at man ikke kan lukke rampen, og begyndte jeg med bagbommen så løb han ud. Sidst vi trænede Tindur kunne jeg også lukke bag ham og lukke rampen. Men jeg har ikke trænet på knapt et år med ham da han ikke skal ud at køre..
Rocky går som regel bare lige op, begge heste gik selv lige op her på billedet
Mvh TT
apr 2008
Men tak for alle jeres gode råd! Jeg vil forsøge at følge dem
Heldigvis er Bazinga også blevet more moden og modig det sidste år og vi har trænet mange flere gåture ved vej, "farlige" ting på ridebanen osv, så hans reaktion er nok ikke så voldsom mere.
Første gang han skal køre er det så en ide at have en ven i traileren med ham? Har 2 heste, der er meget vant til at køre, så måske de vil være en hjælp for ham?
apr 2008
mar 2011
Mvh TT
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 2
apr 2008
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Jeg har lært tre af mine voksne heste trailerlæsning alene og har altid kørt dem én og én, dog er der ingen af dem som har panikket i traileren som din, men de har været en spasser til at gå i traileren såsom at stejle på rampen, nægtede at gå i trailer eller fløj ud af traileren som et missil da jeg købte dem. så jeg startede trailerlæsning forfra, som om det var en rå hest der skulle lære
mar 2011
Mvh TT
Trailertræning