{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
570 visninger | Oprettet:

træning af unghest - ejeren er bange {{forumTopicSubject}}

Hej derude håber på et par gode råd.

Min kusine som er 13 har fået en lille pony på 2½ år som skal bruges som selvskabshest til en pony som hun skal have i august.

Hun har kun redet et år og har ikke meget erfaring med heste, så hun er lidt nervøs over for den.

Sagen er den at ponyen bliver mere og mere fræk over for hende - den bidder og sparker efter folk.

Jeg hjælper hende en gang i mellem, men det bliver ikke så tit da vi bor 150 km fra hinanden (i august skal jeg bo hos dem i 3 uger så der kan vi nok få trænet en del)

Men spørgsmålet er så hvordan får jeg ponyen til at respekterer hende noget mere, og få hende til at ikke være bange for den når den bidder - men fortælle den at det er forkert.

Den har også forsøgt at bidde og sparke efter mig - men hvis man så fortæller den at det er forkert, så er den egentlig ganske sød.

Mvh Heidi

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  træning af unghest - ejeren er bange
  • #1   20. jul 2007 ' ja ..
    ' få hende til at blive bestemt overfor den
    ' vis hende hvad du ville gøre ..
    ' vis den har respekt overfor dig , så lær hende hvordan du gjorde for at den skulle respektere dig ..

• #2   20. jul 2007 hun kan trene horsemanship

• #3   20. jul 2007 Ja men det er bare lettere sagt end gjort - fordi jeg prøver at sige til hende at hun ikke skal farer sammen når den forsøger at bide, men sætte sig i respekt i stedet.
    Og hun kan godt selv se at ponyen er anderledes når den er sammen med mig - men tror bare ikke rigtig hun ved hvordan hun skal stoppe med at være bange for den - heldigvis er ponyen kun 114.

Hvis det var en stor hest på 165 der vente røven til mig og sparkede ud bed begge bagben ville jeg godt nok heller ikke være stolt.

• #4   20. jul 2007 HMS træner vi også lidt, og det er også fint til at give hende en god oplevelse - men ikke helt nok. Så snart man forlanger noget af hesten - fx hvis man vil have den frem i trav, eller ud af sin boks når den lige står og hygger sig, så vender den røven til.

• #5   22. jul 2007 Egentlig handler det hele bare om indlæring... jeg ville prøve at snakke med hende om hvordsn heste lærer, fortælle hende at for hesten findes der kun adfærd der lønner sig og adfærd der ikke lønner sig... den er ikke dum, fræk eller noget andet... hvis hun kan se det så sort og hvidt som det kan være så vil det måske hjælpe... fortæl hende om hvad det betyder når hun viger væk, slipper trykket osv... at hun så faktisk fortæller den at den gør det rigtige og derved bibeholder den adfærd...
    Det er en svær situation og jeg kender det godt, min kusine var selv i samme båd med en pony hun blev bange for...

• #6   22. jul 2007 Ja det var en god ide.. fordi tror faktisk slet ikke hun ved ret meget om hvordan hestene lærer. Og forskellige ting som negativ og positiv forstærkning osv...

• #7   29. jul 2007 netop, og det giver meget forståelse for adfærden når man forstår hvorfor den forekommer. og ved hjælp af indlæringspsykologien for man meget hjælp.
    børn tror ofte hesten er dum, fræk og lige skal sættes på plads, men viden og selve indlæringen og adfærdsbiologien hjælper meget synes jeg... når man kommer fra frygt til forståelse er man kommet rigtigt langt...

Kommentér på:
træning af unghest - ejeren er bange

Annonce