Træning/-Ridning. Rutine-spørgsmål. {{forumTopicSubject}}
Flere forskellige spørgsmål omkring træning og ridning. Vil gerne have mere rutine og viden.
Håber ikke at der er for mange 'dumme' spørgsmål =)
Når man jorder, er det så egentlig bedst at læne sig frem og rejse sig op, eller sætte sig godt i sædet og tilbage for at skubbe og følge hesten?
Hvis man til tider har lidt problemer med hesten når man rider, og man nærmest kommer op at toppes lidt, hvad kan man så gøre? Synge?
Hvad skal man gøre hvis hestens man ligger under sadel + underlag? Jeg må ikke klippe hende, men jeg har oplevet at ride på heste med lang man som Pippi, men det ligger sig ikk ind under underlag + sadel? Hvad kan jeg gøre?
Hvordan er det nu at man laver schenkelvigning? Og hvordan lære man hesten det på bedst mulige måde?
Kan man ødelægge hesten, hvis man springer, selvom man ikke altid er helt god til det?
Hvad gør du hvis du mister forstanden når du omgåes din hest? Fx under ridning, hvis der er et eller andet der kikser og du føler dig meget sur og bare lukker det ud. Kan du styre det? Hvad gør du hvis det går ud over din hest, ved fejltagelse?
Har i nogle gode tillids-trænings-øvelser ?
For at hesten lystre godt på biddet når man fx vil stoppe den, er PARADER så ikke en god træning?
Har i gode ideer til hvordan man opbygger balance i hestens galop? Min hest har svært ved at galopere volter. Store store volter kan hun godt, altså større end 20m volter. Hun har meget svært ved det. Vi træner og træner og longere hende også. Men hun er stadig træls/usikker i volterne?
Hvor store må man lave galop-volterne i en LC1 ? Er det et krav at man laver de der volter på 20m ?
Når man rider op af en bakkle i galop, skal man så rejse sig op og frem? Og hvis man på den anden side skal ned igen, skal man så sætte sig og give efter på tøjlen?
Hvad er den bedste metode, for at hesten lære at lystre ens schenkler, så man egentlig kan ride den for schenklerne? Ved at lave overgange eller hvad?
*Lettelse. Kom endelig med en masse svar =)
Undskyld hvis nogle af dem er lidt dumme eller uforståelige =(
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.973
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
Hvis du vil ride programmet rigtigt er det et krav at volten er 20m. Hvis du laver den større eller mindre trækker det ned.
jul 2005
Jo det er en god trænning, men halv parader er meget bedre (:
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.973
jul 2005
Du kan flette den op, altså bare flette en lang fletning så kan den ikke komme ind under sadlen hvis du flytter fletningen.
jul 2005
Bliv ved med at galopere på hende, så hendes balance i galop bliver bedre. Galoper gerne på stor volte. også gør volten mindre når du føler hendes balance er blevet bedre.
aug 2004
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 3 Emner: 239 Svar: 2.754
Når man jorder, er det så egentlig bedst at læne sig frem og rejse sig op, eller sætte sig godt i sædet og tilbage for at skubbe og følge hesten?
-samme som janni
Hvis man til tider har lidt problemer med hesten når man rider, og man nærmest kommer op at toppes lidt, hvad kan man så gøre? Synge?
-tag en dyb indånding og tæl til 10
Hvad skal man gøre hvis hestens man ligger under sadel + underlag? Jeg må ikke klippe hende, men jeg har oplevet at ride på heste med lang man som Pippi, men det ligger sig ikk ind under underlag + sadel? Hvad kan jeg gøre?
-samme som S K
Hvordan er det nu at man laver schenkelvigning? Og hvordan lære man hesten det på bedst mulige måde?
-den nemmeste schenkelvigning, som du finder i lb1 (og la1 i trav) er hvor du vender ad midten, ligeudretter hesten, støtter op i udvendige tøjle, lægger indvendige schenkel lidt tilbage og trykker, mens udvendige schenkel holder fremaddriften. hesten må gerne være let indvendigt stillet.
hesten lærer det ved at du giver den rigtige hjælp og øver, øver, øver! (:
Kan man ødelægge hesten, hvis man springer, selvom man ikke altid er helt god til det?
-så skal du da være ufatteligt rådden xP hehe. ødelægger du hestens springlyst er den ødelagt, vil jeg sige. og der skal vel en del til
Hvad gør du hvis du mister forstanden når du omgåes din hest? Fx under ridning, hvis der er et eller andet der kikser og du føler dig meget sur og bare lukker det ud. Kan du styre det? Hvad gør du hvis det går ud over din hest, ved fejltagelse?
-jeg har tidligere haft lidt af et temperament under ridningen, men da min nye hest reagere utroligt voldsomt og jeg er nødt til at styre det fuldstændigt, er det ikke længere et problem. men da jeg til tider blev hidsig, var det om at tage en dyb indånding og tælle til 10. gerne slippe tøjlerne, skridte lidt og starte på ny
-ikke lige i baghovedet x)
For at hesten lystre godt på biddet når man fx vil stoppe den, er PARADER så ikke en god træning?
-jo, parader og hav styr på de halve parader! men du skal huske, at parader og halve laves mest for sædet og ikke tøjlen! og du skal altid forberede dine parader med halve parader. det er også godt at lave temposkift (rid frem, kort ind), så du sikrer du hele tiden har den rette kontrol over hesten (den skal svare med det samme, hvad enten du rider frem eller korter ind. når du laver denne øvelse, får du hesten i det rette gear, så den er opmærksom og lydhør for dine hjælpere)
Har i gode ideer til hvordan man opbygger balance i hestens galop? Min hest har svært ved at galopere volter. Store store volter kan hun godt, altså større end 20m volter. Hun har meget svært ved det. Vi træner og træner og longere hende også. Men hun er stadig træls/usikker i volterne?
-bliv ved med at træne!
Hvor store må man lave galop-volterne i en LC1 ? Er det et krav at man laver de der volter på 20m ?
-ja, det er et krav! du skal altid lave volter i den str. programmerne kræver. ellers vil du blive trukket i point og fx. få kommentaren "for stor volte"
Når man rider op af en bakkle i galop, skal man så rejse sig op og frem? Og hvis man på den anden side skal ned igen, skal man så sætte sig og give efter på tøjlen?
-samme som janni!
Hvad er den bedste metode, for at hesten lære at lystre ens schenkler, så man egentlig kan ride den for schenklerne? Ved at lave overgange eller hvad?
-hvordan mener du at ride den for schenklerne? du skal ride hesten for sædet og bruge schenklerne til at lave øvelser. du lærer den at gå øvelserne ved at lægge hjælperne korrekt altså tøjle, schenkler, sæde & vægt og så bare øve det til hesten fatter det (:
jul 2006
Kom endelig med flere.
Næste gang jeg rider Pippi, så må prøve at øve lidt hist og her, bruge jeres besvarelser.
Er meget taknemmelig!! =)
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
-du læner dig frem og rejser dig i salden, for at frigøre hestens ryg og så du selv holder lidt af din vægt.
-skridt 5-10 min og start igen. Nyn en melodi.. (:
-Når du lægger sadlen på, så tag manen og læg uden ofr sadelunderlaget. det plejer at være nok. Ellers flet den.
-Skaf dig helt klart en underviser. han kan lære dig det mens han ser på dig og hesten.
-Nej, det kommer vel an på så meget. Men øvelse gør mester. xD De proff har jo også starett et sted.
-Hvis det går ud over min hest kan jeg jo ikke gøre noget, skaden er sket. Men hvis jeg plejer at blive virkelig hissig, går jeg lige 5-10 min. Eller også skridterjeg en tur og prøver igen bagefter. ellers salder ejg af og håber på en ny og bedre dag imorgen.
-Plastik man skal gå over, en tunnel man skal gå igennem, sov.. kun fantasien sætter grænser
-Det er en rigitg god idé at øve overgange. Fra trav til skridt, galop til trav. Eller øge gangarten og tage ned i tempo ved hjælp af en halv parade og ved sædet (man sætter sig yungt i sadlen) og benene (klemmer med benene så hesten ikke falder ned i en anden gangart)
-Få fat i en underviser. At rider ligeud er også en go ide.
Men ellers så saml hende mere op og hold benene godt til hende og prøv igen. u skal gå langsom frem med volter..
Hvor store må man lave galop-volterne i en LC1 ? Er det et krav at man laver de der volter på 20m ? Ja . banen er 20 m bred så du kan ikke lave dem større.
Ja det bedtse er at læne dig frem og rejse dig op for at lette din vægt fra ehstens ryg. den har mere frihed til at arbejde sig op ad en svær skråning.
Ned af bakke skal du læne dig tilbage, dog uden at sætte hele din vægt i sadlen da det giver et tryk som faktisk heller ikke et særlig godt for ehsten, gi lidt efter i tøjlen og lad den selv arbejde sig ned af en svær skråning.
Lave versadel i volterne også, skubbe hesten's bagpart lidt ud af volten i trav fx.
Altså bede ehsten om at flytte sig, så snart den flytter sig letter man trykket en smule. Til sidst kommer det af sig selv.. Groft sagt.
Sådan lidt i en grov udgave xD
jul 2006
jul 2005
Følger: 2572 Følgere: 4339 Heste: 12 Emner: 127 Svar: 1.261
Rid en masse skovturere i galop det hjælper rigtig meget på balancen
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.163
Får du undervisning, for ellers er det vist en god ide...
Tror ikke du kan regne med at heste holder op med at give problemer hvis du synger... det er bedre at finde ud af hvorfor og så løse problemet...
Hvis manen driller så flet den, det gør jeg når jeg rider den spanske hingst som også har lang man... fransk fletning.
I schenkelvigninger skal hestens krop være ligeudrettet, men nakken skal være stillet væk fra den retning du rider. Det vil sige at du kan skimte det ene øje, men halsen er stadig ligeudrettet. Så lægger du det ben som er væk fra den vej du vil ride lidt tilbage og med det skubber du bagparten fremad. Samtidig bruger du modsatte ben til fremaddrift og modsatte tøjle holder skulderen inde på plads. Det er især her jeg tror undervisning er en god ide, da det ikke er helt så nemt som det lyder... i starten.
Man skal nok være ret dårlig til at springe for direkte at ødelægge hesten... men man skal ikke springe så højt, og helst få hjælp af nogen som kan rette fejlene.
Det betaler sig klart bedst at styre sit temperament, selvom det er vanskeligt for nogen af os.
Parader og tempovekslinger er rigtig gode øvelser til at lave mund på hesten så den reagerer på bidet, men husk at bruge din sæde og vægt hjælp til at stoppe hesten ikke kun bidet.
Balance i galop får hesten kun ved at man træner det.... og så er kontragalop en god øvelse...
Det er altid meget meget vigtigt at ride dressurprogrammer præcist... altså 20 meter volte hvis det er det der står. Det trækker ned hvis man ikke gør.
For at gøre hesten lydhør overfor schenklerne skal du prøve at gøre dine signaler så små som mulige... hvis hesten ikke reagerer på et let tryk, må du gøre det stærkere indtil den reagerer. På et tidspunkt vil heste forstå at hvis den ikke reagerer på det lette tryk kommer der et der er større og mere ubehageligt.
Det er også vigtigt at man er sikker på man ikke sidder og "småsparker" hesten hele tiden, da den derved bliver døv for hjælpen når den kommer.
Håber det var noget af det du ville frem til.
Træning/-Ridning. Rutine-spørgsmål.