14. dec 2007 Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Den perfekte fold/vandrefold/jordfold.. {{forumTopicSubject}}
Lidt sjovt spørgsmål men hvis du kunne få det, som du gerne ville ha det. Hvad vil du så gerne have på din fold/vandrefold, herunder også jordfold spørgsmålet er ment til Alle, også opstaldere så fyr løs og meget gerne med billeder, måske du har set noget på nettet eller på din ridetur?
Kan det være, du ønsker og det bare eksempler:
Speciel indretning af folden
1-2 bakker på folden
Stejl fold
vandrefold
forhindringer med store sten, små træstammer mm
Vandhul
Høj jordbunke
Læ sejl
Hø stationer
Sandkasse
Træer mm
Et tillægs spørgsmål
Jeg har lige fået af vide idag fra ejeren af den anden hoppe som min går sammen med, at vores to hopper har nu kun én fold istedet for den halvanden fold vi havde før, som var opdelt så vallakkerne gik på den anden side af opdelingen. Grunden til dette, er fordi at hendes hoppe SKAL tabe sig sagde dyrlægen igår ved undersøgelsen af halthed. Haltheden skyldes dog ikke overvægten men en smule betændelse og lidt slid i kodeleddet.
Min tanke er så fordi min hest tager ikke skade af at tabe sig lidt mere og de to turbo græsklippere, laver ikke noget umotiveret motion på folden overhovedet. Så jeg har lige ligget og tegnet for sjov en vandrefold på den eksisterende fold de går på nu.
Men jeg mangler også ideer til lidt forhindringer, som er nemt at fjerne når foldene skal tromles, så fyr gerne løs med ideer her også
Har vedhæftet min tegning
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
en bekendt jeg kender får en mindre dam/sø på folden når det regner og den er brugt rigtig meget af hestene om sommeren. De elsker at stå og græsse nede i vandet og bade ud til mavehøjde. Og ikke én kommer, når deres ejere kalder på dem intet hjælper, ikke engang en lokkende spand med mad hvad gør man så
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
En rulleplads med sand
Træstammer til at gå over/uden om.
Jeg har bakket vandrespor, så det savner jeg ikke - men ellers ville hestene nok elske en bakketop/høj de kunne kravle op og ned af.
Flere foderstationer på sporet - har set pæle hvorpå en blå fodertønde med huller i er fyldt med hø flere steder på sporet.
Afvekslende underlag undervej fx groft grus
Læskur - utroligt som mine bruger deres nye læskur på folden.
Har du set inde på fb de grupper der er med vandrefold og paddoc paradiset ? De kunne måske inspirerer - og der laver de også besøgmuligheder så man kankomme ud og se og blive inspireret.
Mvh Charlotte
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Men hvad slags fold kommer også an på hvad slags hest. Jeg ville faktisk næsten hellere have en godt drænet sand fold, end en PP.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Med den indretning du har foreslået ville jeg flytte høet fra vandet for at motivere dem til at gå rundt. Eventuelt have en madstation mere undervejs.
dec 2007
dec 2007
Lige nu er de ikke engang interesseret i wrap, de spiser lidt af det og det er ikke meget de får morgen og aften, men de er så forhippet på det græs, så de render rundt på larvefødder og klipper alt kan være vi må finde på anden løsning til vinter mhs til fodring osv, men det mere her og nu, at vi får sat det op og får sat deres deller i omdrejninger
sep 2009
dec 2007
sep 2009
Ved mine heste ELSKEDE deres træer på folden, også træstammerne (fra ikke giftige træer) som især min søsters hest flittigt gnavede barken af. Hun var også glad for at grave rødder op og generelt ret god til at underholde sig selv.
Jeg mindes at de også var glade for birketræer.
Der findes en pjece som hedder "heste som naturplejere" der står også nogle flere trætyper nævnt de er glade for, det kan måske være in idé som variation.
Mine var også glade for tørre brændenælder (der vidst er gode for 117 ting) så jeg slog jævnligt vores nælde og skvalderkåls områder ned med en le, samlede det med en grev og lagde det på folden. Så sorterede de selv og spiste efterhånden som nælderne tørrede nok til at de ikke stak mere. Det var ret mange timers underholdning for ikke ret meget arbejde
Er ikke sikker på at staldmutter bliver glad hvis du indfører krat med buske og sådan, men det var mine nu også glade for. De ryddede et kæmpe område med hindbær og brombær buske hen over en sommer.
Ved ikke om det fornemmes at vores heste i den grad blev udnyttet som buskryddere.
dec 2007
Jeg har masser af birketræer herhjemme som jeg kan trimme, også brændenælder som i øvrigt er godt mod forfangenhed og spækfyldt med alt mulige gode ting
jul 2008
Følger: 168 Følgere: 157 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.148
Billedet viser
Mørke grønne streger, er mit yder hegn.
Lilla er mit inderhegn, der skal bare laves skrå hjørner så de bedre kan komme rundt om hjørnet.
De lysergrønne klatter er hø stationer.
Gule lange strækninger er sand/grus stykke.
Brune klat er en bakke.
Mine spor er mellem 5 og 6 meter brede, de er bevist meget brede, for at give nok plads til alle hestene.
Min plan er at plante nogle træer/busker, smide store grene ud på spor.
plante urter
smide sten ud på sporet nogle steder
lave flere hø stationer.
Der skal gå 3 spanske hopper, hvor en er et føl.
1 tinker hoppe.
2 vallakker, en frede og en bolunis.
Så det er en meget blandet folk
dec 2007
Jeg fik min mand til opsætte min vandrefold op idag, lige efter den tegning jeg havde lavet er spændt på om jeg kan se/mærke ændringer på min hest om 1-2 mdr overvejer stærkt at en gps tracker her til den første, det må nemlig lige vente for jeg synes, at jeg har brugt rigeligt med penge i denne måned
dec 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
Jeg tager løbende brændenælder herhjemme og hænger dem til tørre, så de kan lægges ud som et spor i vandresystemet når jeg kommer op på besøg brændenælder er mega sunde og god til at forebygge forfangenhed. Tøserne synes godt om dem
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 128
Billedet er fra igår og bunden af folden
dec 2007
Den perfekte fold/vandrefold/jordfold..