{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.332 visninger | Oprettet:

Den perfekte fold/vandrefold/jordfold.. {{forumTopicSubject}}

Lidt sjovt spørgsmål men hvis du kunne få det, som du gerne ville ha det. Hvad vil du så gerne have på din fold/vandrefold, herunder også jordfold smiley spørgsmålet er ment til Alle, også opstaldere smiley så fyr løs og meget gerne med billeder, måske du har set noget på nettet eller på din ridetur?

Kan det være, du ønsker og det bare eksempler:
Speciel indretning af folden
1-2 bakker på folden
Stejl fold
vandrefold
forhindringer med store sten, små træstammer mm
Vandhul
Høj jordbunke
Læ sejl
Hø stationer
Sandkasse
Træer mm

Et tillægs spørgsmål smiley
Jeg har lige fået af vide idag fra ejeren af den anden hoppe som min går sammen med, at vores to hopper har nu kun én fold istedet for den halvanden fold vi havde før, som var opdelt så vallakkerne gik på den anden side af opdelingen. Grunden til dette, er fordi at hendes hoppe SKAL tabe sig sagde dyrlægen igår ved undersøgelsen af halthed. Haltheden skyldes dog ikke overvægten men en smule betændelse og lidt slid i kodeleddet.
Min tanke er så fordi min hest tager ikke skade af at tabe sig lidt mere og de to turbo græsklippere, laver ikke noget umotiveret motion på folden overhovedet. Så jeg har lige ligget og tegnet for sjov en vandrefold på den eksisterende fold de går på nu.
Men jeg mangler også ideer til lidt forhindringer, som er nemt at fjerne når foldene skal tromles, så fyr gerne løs med ideer her også smiley
Har vedhæftet min tegning

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den perfekte fold/vandrefold/jordfold..
  • #2   17. maj 2019 En lille skov at gå ind i, ville være optimalt smiley Kunne faktisk være fedt hvis det var en mindre granskov med god nålebund så de kunne i ly for de væreste insekter om sommeren og give læ året rundt hvis det regner eller sner.

en bekendt jeg kender får en mindre dam/sø på folden når det regner og den er brugt rigtig meget af hestene om sommeren. De elsker at stå og græsse nede i vandet og bade ud til mavehøjde. Og ikke én kommer, når deres ejere kalder på dem smiley intet hjælper, ikke engang en lokkende spand med mad smiley hvad gør man så smiley

• #4   17. maj 2019 Jeg ville elske en lille skov, træer og levende læhegn på mit spor til Pinot.

En rulleplads med sand

Træstammer til at gå over/uden om.

Jeg har bakket vandrespor, så det savner jeg ikke - men ellers ville hestene nok elske en bakketop/høj de kunne kravle op og ned af.

Flere foderstationer på sporet - har set pæle hvorpå en blå fodertønde med huller i er fyldt med hø flere steder på sporet.

Afvekslende underlag undervej fx groft grus

Læskur - utroligt som mine bruger deres nye læskur på folden.

Har du set inde på fb de grupper der er med vandrefold og paddoc paradiset ? De kunne måske inspirerer - og der laver de også besøgmuligheder så man kankomme ud og se og blive inspireret.

Mvh Charlotte

• #5   17. maj 2019 Jeg ville faktisk ikke være fan af at proppe sten eller træstammer på - men det er fordi jeg ved hvor lidt min ser når hun går i bananas mode, så ville jeg ikke turde at det lå der hvis der kom heste i fuld hammer henover.

Men hvad slags fold kommer også an på hvad slags hest. Jeg ville faktisk næsten hellere have en godt drænet sand fold, end en PP.

• #6   18. maj 2019 Jeg har allerede det, man selv kan lave, på min vandrefold.. Men jeg kunne godt tænke mig bakker, et vandhul og træer.. smiley

• #7   18. maj 2019 Da jeg havde heste hjemme havde de et lille skovstykke, det havde de godt nok meget glæde af, så det ville jeg også sætte pris på at have til en vandrefold. Det er god underholdning at gå og gnaske træer af, god læ for vind og vejr og et godt gemmested med meget forskellig bund smiley

Med den indretning du har foreslået ville jeg flytte høet fra vandet for at motivere dem til at gå rundt. Eventuelt have en madstation mere undervejs.

• #9   18. maj 2019 Tanja - det ser skønt ud smiley

• #10   18. maj 2019 Rynkedellen - dit foreslag er rigtig god smiley og havde det været muligt at rykke vand og foder ud, så det klart det optimale. Jeg har fået tilladelse fra staldejer idag til at vi må lave en vandrefold, men jeg ved med sikkerhed at fodret ikke kan rykkes ud, da det giver staldmutter mere arbejde og det er løsdrift vi betaler for, ikke vandrefold. Vandposten er permanent og sat til nede i jorden med varme på om vinteren.
    Lige nu er de ikke engang interesseret i wrap, de spiser lidt af det og det er ikke meget de får morgen og aften, men de er så forhippet på det græs, så de render rundt på larvefødder og klipper alt smiley kan være vi må finde på anden løsning til vinter mhs til fodring osv, men det mere her og nu, at vi får sat det op og får sat deres deller i omdrejninger smiley

• #11   18. maj 2019 Du kunne jo høre staldmutter om det var OK at du smed lidt friske bøgegrene eller lignende i midten af vandrefolden i ny og næ, det ved jeg at mine ponyer elskede. Når de fik lov at græsse haven af var det ikke usædvanligt at de hellere ville have buske end græs efter den første dag smiley

• #12   18. maj 2019 Rynkedellen - det var en rigtig god ide her og nu med nogen friske pil eller bøge grene smiley mangler en thumps up. Det er jeg sikker på at det må vi godt men vil altid lige spørge først så det ikke virker som om vi har rundsave på albuerne og bare sætter ting ind på folden smiley du har sku nogen rigtige gode ideer, bare fyr løs smiley

• #13   19. maj 2019 Tænker at generelt ville det være oplagt med berigelse inde i midten af labyrinten så det opfodrer dem til at gå derind. Det kunne også være der du satte en saltsten eller hvad du nu tænker de ville sætte pris på og have gavn af. Når du nu skriver de er komplet umotiverede for at bevæge sig kan det nok godt betale sig at opfodre med en ny lækker ting i midten med jævne mellemrum smiley

Ved mine heste ELSKEDE deres træer på folden, også træstammerne (fra ikke giftige træer) som især min søsters hest flittigt gnavede barken af. Hun var også glad for at grave rødder op og generelt ret god til at underholde sig selv.
    Jeg mindes at de også var glade for birketræer.

Der findes en pjece som hedder "heste som naturplejere" der står også nogle flere trætyper nævnt de er glade for, det kan måske være in idé som variation.

Mine var også glade for tørre brændenælder (der vidst er gode for 117 ting) så jeg slog jævnligt vores nælde og skvalderkåls områder ned med en le, samlede det med en grev og lagde det på folden. Så sorterede de selv og spiste efterhånden som nælderne tørrede nok til at de ikke stak mere. Det var ret mange timers underholdning for ikke ret meget arbejde smiley

Er ikke sikker på at staldmutter bliver glad hvis du indfører krat med buske og sådan, men det var mine nu også glade for. De ryddede et kæmpe område med hindbær og brombær buske hen over en sommer.

Ved ikke om det fornemmes at vores heste i den grad blev udnyttet som buskryddere. smiley

• #14   19. maj 2019 Buskryddere, fantastisk ord smiley du har givet mig en masse ideer til de luddovne hopper smiley tak
    Jeg har masser af birketræer herhjemme som jeg kan trimme, også brændenælder som i øvrigt er godt mod forfangenhed og spækfyldt med alt mulige gode ting smiley

• #15   22. maj 2019 Jeg har lavet denne vandre fold til mine heste. Der er 6 heste. Det vigtige er at i starten at det er et nemt spor. hvor de ligesom bare skal gå rundt.

Billedet viser
    Mørke grønne streger, er mit yder hegn.
    Lilla er mit inderhegn, der skal bare laves skrå hjørner så de bedre kan komme rundt om hjørnet.
    De lysergrønne klatter er hø stationer.
    Gule lange strækninger er sand/grus stykke.
    Brune klat er en bakke.
    Mine spor er mellem 5 og 6 meter brede, de er bevist meget brede, for at give nok plads til alle hestene.
    Min plan er at plante nogle træer/busker, smide store grene ud på spor.
    plante urter
    smide sten ud på sporet nogle steder
    lave flere hø stationer.

Der skal gå 3 spanske hopper, hvor en er et føl.
    1 tinker hoppe.
    2 vallakker, en frede og en bolunis.
    Så det er en meget blandet folk

profilbillede
  • #16   22. maj 2019 Majken - det ser spændende ud smiley hvor lang tid har hestene gået på vandrefold? Føler du at de er i bedre form og måske har tabt sig? Hvor lang er din vandrefold ca?
    Jeg fik min mand til opsætte min vandrefold op idag, lige efter den tegning jeg havde lavet smiley er spændt på om jeg kan se/mærke ændringer på min hest om 1-2 mdr smiley overvejer stærkt at en gps tracker her til den første, det må nemlig lige vente for jeg synes, at jeg har brugt rigeligt med penge i denne måned smiley

• #17   22. maj 2019 Undskyld har læst forkert, læste det som om du havde sat vandrefold op smiley jeg er vist træt smiley

• #18   22. maj 2019 Her er han midtvejs med at få sat det op, hopperne gik fortroligt rundt og gik fint i systemet smiley

profilbillede
  • #19   22. maj 2019

profilbillede
  • #20   22. maj 2019

profilbillede
  • #21   22. maj 2019 Færdig resultat smiley er så glad for en hjælpsom mand smiley

profilbillede
  • #22   22. maj 2019 Der mangler bare nogen små træstammer at blive lagt ind, så der nogen steder at de vil ligge som lave bomme på jorden og måske 2-3 steder at der vil ligge træstammer i 10-15 cm højde. Så de får lidt smidighedstræning oveni smiley og så har jeg en masse birketræer herhjemme som jeg kan hamstre grene fra som de kan skrælle for det de gider og spise.
    Jeg tager løbende brændenælder herhjemme og hænger dem til tørre, så de kan lægges ud som et spor i vandresystemet når jeg kommer op på besøg smiley brændenælder er mega sunde og god til at forebygge forfangenhed. Tøserne synes godt om dem smiley

• #23   23. maj 2019 Jeg er ret priviligeret, min hest har 6 foldkammerater, 8 HA græsfold, sandhuller, træer, sø, naturligt læ. Det eneste jeg godt gad, det var et høstativ og et læskur, alt andet er efter min mening lige i skabet smiley

Billedet er fra igår og bunden af folden smiley

profilbillede
  • #24   23. maj 2019 Nanna - det er sku da lige til at blive jaloux over her smiley er du gal det ser hyggeligt ud smiley

Kommentér på:
Den perfekte fold/vandrefold/jordfold..

Annonce