Træning af hest alene på tur {{forumTopicSubject}}
Hej alle, jeg har lige købt en ny shetter som skal stå sammen med min anden shetter. I går ville jeg lukkke dem ind hver for sig, men det gik ikke. Den nye lille shetter begyndte at løbe med mig og små stejle, lige da den anden shetter var ude af syne, den var bare blevet lukket ind i boksen som måske var 10 meter væk. Men man kunne ikke se den. Så snart jeg tog shetteren ud af boksen igen blev hun med det samme rolig. Tror I det er fordi hun er kommet til et nyt sted, og er lidt bange hvis der ikke er andre, og at det måske går over med tiden? Eller tror at hun er bange for at være alene, og at det kræver træning? Fyr løs med gode tips
nov 2014
Følger: 97 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 479
Det bedste du kan gøre når hesten har en uønsket adfærd, er at ignorere den og rose den ønskede. Stejle = ignorere. Stå stille og roligt = ros
Men det handler om at være hurtig og se når hesten står stille i det ene eller to sekunder, og rose den der.
Det kan sammenlignes med, hvis man har hjemve og man bare gerne vil hjem, så ønsker man jo ikke at man bliver skældt ud for at dette, men derimod blive støttet og passet på, så man føler man er tryg
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Det handler om at den ikke bliver stresset. Så find ud af hvor langt væk du kan gå før den stresser, begynder den at stresse har du gået for langt. Måske de første mange gange, kommer du ud ind af lågen. Ikke længere (Tindur stresset for meget bare jeg nærmet mig åbningen med Rocky) også øger man eftersom hesten bliver tryggere.
Har man derimod en hest som Tindur, så bliver man nødt til at decensibilisere. Dvs at du tvinger hesten ud i situationen og bliver ved med at gøre det som er svært for den, den vil efterhånden ikke reagere da den har lært (på en lidt negativ måde) at den jo kommer hjem igen.. Men det er jo meget hårdt for hesten.. Tindur reagerer stadig, men han har blevet meget bedre. Nu kan han stå og spise når vi kommer tilbage igen. Før kunne han ikke andet end at købe frem og tilbage og vrinske..
Mvh TT
Træning af hest alene på tur