835 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Falder til højre under ridning Falder til højre under ridning

Hej HG.
Jeg har det problem når jeg rider at jeg falder til højre, og træder mere ned i højre stigbøjle end venstre, efter jeg har været skæv i hoften osv.

Jeg føler derfor nærmest jeg ryger af når jeg sidder forkert, og så føles den stigbøjle også kilometer lang.

Har I nogle bud til at lære at sidde lige igen? Jeg skal i gang med undervisning inden for en kort periode, og vil derfor få hjælp der igennem.

Vh

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Falder til højre under ridning
  • #2   19. feb 2019 Start med og få tjekket din krop af en fys e.l - ligesom man tjekker hestens smiley

Der udover kan det også være sadelen, eller hesten der er skæv. Er det ikke, kan det være dig, der bare har lært kroppen at "bære" sig selv forkert og skal rettes via undervisning.

• #5   19. feb 2019 Jeg har haft en slimsæk i min ene hofte som blev betændt,og for at aflaste det, så blev jeg skæv /trak ubevidst benet opad/indad.
    Jeg anede ikke at jeg havde et problem, før jeg begyndte at ride sidebevægelser/schenkelvigning, som var super på den ene volte og helt af h til på den anden.
    Så smed min berider mig i longe, rettede mig op/ud, og da hun satte hesten i trav var jeg ved at falde af - min krop kunne slet ikke balancerer, og alt i mig ville have mig tilbage i skæv position, så følte jeg jeg sad rigtigt.

Jeg gik til fys og KST - og jeg havde flere cm forskel på benlængden smiley

Min berider pillede bøjlerne af mig, og så gik det helt galt - jeg spændte i hele kroppen, kunne slet ikke slappe af, fik ondt og red af h.. til.

Min KST arbejde også med hjerneskadede patienter, og hun kunne fortælle mig, at når kroppen havde “lært” at “skævt = rigtigt” så kan man ikke bare rette op på det sådan lige pludselig. Hun fortalte, at med hjerneskadede gav det rigtig god effekt for hjernen at SE man sad skævt, fordi du kan ikke FØLE du sidder skævt ( det er jo rigtigt at sidde skævtfor hjernen)

Så jeg begyndte at ride schenkelvigning og versader i skridt op mod spejlet i ridehallen - og så have total fokus på at mine fødder skulle være lige.
    Da jeg havde gjordt det i 2-3 uger begyndte jeg at ligge mærke til, at hesten gik godt, når jeg sad lige....
    Og over de næste par uger begyndte jeg at ride efter at rette mig hvis hesten gik dårligt - det var signalet på at jeg sad skævt, og så rettede jeg mig.

Der gik nok nogle måneder før jeg bare kunne ride uden at være skæv.

Nu en hel del år senere skal jeg stadig være opmærksom på smerter fra min hofte, undergår sko med høje hæle da det fremprovokerer smerten - og ja så har jeg lærtat går hesten dårligt, så er det mig som sidder forkert.

Mvh Charlotte

• #6   19. feb 2019 Jeg har været skæv i mange år, og har redet med skæve bøjler. Da jeg påbegyndte tilridningen af Tindur, havde jeg sat bøjlerne lige og har redet med dette i nogle år. Til undervisning, fokuserede vi meget på at jeg sad lige.. Så fik jeg ny sadelmager på, og jeg har redet min elskede sadel skæv, så den er lige til lossepladsen.. smiley og så sendte min nye sadelmager mig til behandler. I samarbejde med begge to (mit ene ben er længere end det andet) så skal jeg ride med en korrektionspad og den ene bøjle et hak længere oppe. Og hold da op hvor føltes det godt da jeg påbegyndte med forskellige bøjler igen smiley Tindur har heldigvis aldrig været påvirket af min skævhed i sin krop. Der har sikkert været ting jeg har gjort meget sværere for ham, men hans krop har heldigvis aldrig været påvirket smiley
    Så mit råd, korrektionspad og ulig længde på bøjler smiley

Mvh TT

• #7   20. feb 2019 Mit bedste råd er at finder en underviser, der virkelig kan spotte skævheder ved rytteren feks. en CR instruktør. Når du har fået klarhed over hvad det er du gør, kan du opsøge en behandler der måske kan rette på problemstillingen.

Under ridning handler det om at blive korrigeret konstant, så kroppen lærer at føle hvad der er korrekt selvom det føles forkert. Det er benhårdt arbejde og tager lang tid, men det kan lade sig gøre.

(Skrev hende der har protese i den ene hofte, skruer i den anden, skoliose, sammenvoksninger i lænden og en pokkers masse arvæv).

• #8   20. feb 2019 Mette - Det var det min underviser trænet mig i, som så resulterede i en skæv sadel, for selvom jeg sad lige, så trådte jeg skævt i bøjlerne pga længde forskellen smiley

Mvh TT

• #9   20. feb 2019 Men TT så har din underviser ikke været skarp nok. En virkelig skarp underviser med erfaring indenfor skæve ryttere, kan sagtens spotte, hvis vægten er skæv selvom man sidder visuelt lige.

• #10   20. feb 2019 Hun har rigtig mange gange bedt mig om at træde mere ned i den ene bøjle.. Men det resulterer jo i at man får et forkert tryk når benene ikke er lige lange og bøjlerne er.. Jeg har opdaget at det ikke kun var min sygdom i 2013 der har givet mig dårligere balance end tidligere.. Det var også fordi jeg ikke havde bøjlerne således at de passet med min naturlige balance..

Mvh TT

Kommentér på:
Falder til højre under ridning

Annonce