Falder til højre under ridning Falder til højre under ridning
Hej HG.
Jeg har det problem når jeg rider at jeg falder til højre, og træder mere ned i højre stigbøjle end venstre, efter jeg har været skæv i hoften osv.
Jeg føler derfor nærmest jeg ryger af når jeg sidder forkert, og så føles den stigbøjle også kilometer lang.
Har I nogle bud til at lære at sidde lige igen? Jeg skal i gang med undervisning inden for en kort periode, og vil derfor få hjælp der igennem.
Vh
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Der udover kan det også være sadelen, eller hesten der er skæv. Er det ikke, kan det være dig, der bare har lært kroppen at "bære" sig selv forkert og skal rettes via undervisning.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Jeg anede ikke at jeg havde et problem, før jeg begyndte at ride sidebevægelser/schenkelvigning, som var super på den ene volte og helt af h til på den anden.
Så smed min berider mig i longe, rettede mig op/ud, og da hun satte hesten i trav var jeg ved at falde af - min krop kunne slet ikke balancerer, og alt i mig ville have mig tilbage i skæv position, så følte jeg jeg sad rigtigt.
Jeg gik til fys og KST - og jeg havde flere cm forskel på benlængden
Min berider pillede bøjlerne af mig, og så gik det helt galt - jeg spændte i hele kroppen, kunne slet ikke slappe af, fik ondt og red af h.. til.
Min KST arbejde også med hjerneskadede patienter, og hun kunne fortælle mig, at når kroppen havde “lært” at “skævt = rigtigt” så kan man ikke bare rette op på det sådan lige pludselig. Hun fortalte, at med hjerneskadede gav det rigtig god effekt for hjernen at SE man sad skævt, fordi du kan ikke FØLE du sidder skævt ( det er jo rigtigt at sidde skævtfor hjernen)
Så jeg begyndte at ride schenkelvigning og versader i skridt op mod spejlet i ridehallen - og så have total fokus på at mine fødder skulle være lige.
Da jeg havde gjordt det i 2-3 uger begyndte jeg at ligge mærke til, at hesten gik godt, når jeg sad lige....
Og over de næste par uger begyndte jeg at ride efter at rette mig hvis hesten gik dårligt - det var signalet på at jeg sad skævt, og så rettede jeg mig.
Der gik nok nogle måneder før jeg bare kunne ride uden at være skæv.
Nu en hel del år senere skal jeg stadig være opmærksom på smerter fra min hofte, undergår sko med høje hæle da det fremprovokerer smerten - og ja så har jeg lærtat går hesten dårligt, så er det mig som sidder forkert.
Mvh Charlotte
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Så mit råd, korrektionspad og ulig længde på bøjler
Mvh TT
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Under ridning handler det om at blive korrigeret konstant, så kroppen lærer at føle hvad der er korrekt selvom det føles forkert. Det er benhårdt arbejde og tager lang tid, men det kan lade sig gøre.
(Skrev hende der har protese i den ene hofte, skruer i den anden, skoliose, sammenvoksninger i lænden og en pokkers masse arvæv).
mar 2011
Mvh TT
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
mar 2011
Mvh TT
Falder til højre under ridning