1.527 visninger
|
Oprettet:
“Umulig” hest? Øøøøh... Hvad gør man? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens!
Nogle gange kommer jeg i den situation, at den hest jeg rider på er “umulig”, og imod det jeg beder den om. Oftest er det at han bare vil en anden vej (den der går hurtigst hjem ;-)). Han korter sig MEGET op og skyder sin ene skulder VILDT. Det vil sige at jeg ikke bare kan tage i tøjlen. Jeg har fået at vide at jeg bare skal skælde ham ud og lægge pisken til, men jeg føler mig lidt som en idiot, når jeg bliver sur på ham, som er jeg ikke lille barn der ikke har fået sin vilje... har I nogen råd, eller lign. til situationer som disse? Der er intet problem, når jeg stiger af og går lidt af vejen og stiger på igen...
feb 2009
Følger: 65 Følgere: 74 Heste: 6 Emner: 44 Svar: 147
I så fald ville jeg måske ride noget mere grundridning på banen og ellers så ville jeg sku bare ligge ben til så den kommer fremad og ikke får lov til at putte sig, men så du simpelthen bare rider dig ud af det og i sådan i situation ville jeg bare tænke frem frem frem. uden at ændre støtten på tøjlen, på et tidspunkt så gider den ikke lave det ballade mere fordi den ved den ikke får noget ud af det fordi du så bare presser den fremad til du får den reaktion du gerne vil have at den går afspændt
jul 2010
Følger: 2 Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 80
Når de heste jeg rider på skyder skulderen, lægger jeg benet til i den side skulderen skydes og strammer tøjlen i samme side så jeg laver en mur med tøjle og ben. Er det til at forstå ??
Hvis de stadig ikke forstår så er det bare at vende hesten til udgangspunkt og prøve igen.
Hjælper det ikke er det et let slag med pisken og kommandoen frem i bestemt tone.
Har sloges i mange minutter med heste der af den ene eller anden grund ikke ville frem.
Den ene gang blev jeg så irriteret på hesten at jeg bad den om at bakke i den retning jeg ville og efter mange meter med bakken kunne vi vende og ride frem.
Husk at rose hesten når den så endelig forsætter ??
feb 2009
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
Jeg ville gøre som Josephine og ride frem. Lad vær med at tænke at den gør det lige der, men fokuser på at gå fremad Lad vær med at blive sur og råbe, bare fokuser på at komme fremad Medmindre den bliver helt tosset (så ville jeg nok få den tjekket igennem)
okt 2015
Følger: 4 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 13
Tak!!
Jeg er også rimelig sikker på at han bare ved hvor hjem er. Han havde på et tidspunkt et problem med nakken, der var gået ned til gennem kroppen, men vores dyrelæge (som også er kiropraktor) kom og satte hele hans krop på plads. Det kom dog til udtryk, da han ikke ville bøje/stille sig til højre og altid sank rykken og tog hovedet op. Så overordnet er jeg rimelig sikker på, at der ikke er noget galt med ham, hvad det angår^^ men tak for hjælpen!
feb 2009
Så det er skam bare at holde støtten ikke begynde at tage i hesten så du modsiger at du vil fremad også skal du bare drive på indtil du får den ønskede reaktion som er fremad, og om det er i skridt, trav eller galop er lige meget så længe han gør som du beder ham om altså frem, også glem den skulder det skal nok komme. også sørger du bare for at han holder fremdriften nogle hundrede meter hvis muligt inden du prøver at få ham til at gå afslappet igen. I mange tilfælde er fremdriften løsning på det meste:) min ville gerne kigge lidt og bakke, så skiftede jeg sporene ud med pisk også fik hun bare nogle små chat med pisken indtil hun gik frem og nu kigger eller stopper hun aldrig, dog tog sådan ca 2 gange i skoven så var det ovre
okt 2015
Men jeg afprøver lige “fremdrivningsmetoden” næste gang!! Tusind tak!!??
feb 2009
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
Det lyder som seperations angst i mine øre
okt 2015
Jeg tvivler dog på, at det er seperationsangst, da han ikke er så “tæt” med sin flok. Han ligger meget uden for hierakiet i flokken.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
okt 2015
okt 2015
Jeg tror simpelthen at det er ren “men-det-er-mad-og-fri-derhjemme”-opførsel.
Er vi på vej hjem og der kommer en kæmpe flok heste han kender, reagerer han knap nok og fortsætter hjem.
Men jeg værdsætter jeres ideer. Man kan jo altid løbe ind i et lignende problem hvor der rent faktisk er noget fysisk med hesten.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Hvis det er seperationsangst, så vil hesten protestere over at blive adskilt fra de andre.
Det kan godt være utrygt at blive adskilt fra de andre, hvis man har et svagt bånd.
Her ville jeg gradvist trappe op, og time turen så i ikke kom derud, hvor der var store protester. Ved om inden, gør turen længere gang for gang.
Hvis hesten har lært af sine mennesker, at x adfærd giver y belønning, så vil den gentage x adfærd.
Tænk ikke på pisken som straf.
Pisken ER IKKE et tortur instrument.
Og efterlad vrede derhjemme.
- Pisken skal være et hjælpemiddel til at fx drive fremad eller afbryde uønsket adfærd.
Når du fjerner en belønning, vil hesten prøve at skrue op for den adfærd der gav belønning. Indtil hesten accepterer at belønningen ikke kommer.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
okt 2015
Jeg er rimelig sikker på at hesten bare ved at han kan løbe om hjørner med mig. Jeg vil ikke kvalificere mig som en nervøs rytter, men måske som en “følsom” rytter (ja der er forskel XD). Jeg har svært ved at sætte mig i respekt overfor heste, og har egentlig mest brug for tips og tricks til hvad jeg egentlig skal gøre i stedet for bare at blive fustreret
Det kan godt være at jeg skal prøve at styrke vores bånd.. spørgsmålet er så lige, hvordan gør man det?
Det skal lige siges, at han er den sødeste og lydigste hest der findes (måske ikke bogstaveligtalt men tæt på). Jeg er rimelig sikker på at det bare er mig der skal vide hvordan jeg tackler de få gange han opfører sig underligt.
okt 2015
Lyder meget som præcis det jeg har oplevet... det kan da godt være at jeg bare skal være mere bestemt...
Tak!!
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Hvis du kender til schenkelvigninger er forklaringen på hvorfor man skal gøre sådn at: Det man skal gøre for at få en hest til at lade være med at skyde skulder, minder nemlig meget om en schenkelvigning, fordi det hesten selv gør når den skyder skulder er lidt det samme som den gør, når den laver schenkelvigninger: Nemlig at stille sig lidt mod bevægelsesretningen, og så gå sidelæns. Så hvis du prøver at få hesten til venstre, ved at tage i venstre tøjle, kan hesten sagtens skyde skulder til højre, ligesom hvis den lavede en schenkelvigning for venstre schenkel.
Det du skal gøre, hvis du vil have hesten til at gå til venstre, er derfor at du i stedet laver en schenkelvigning til venstre for højre schenkel, hvor du også stiller hesten til højre.
Synes de andres råd om at få den gennemtjekket af kiropraktor osv. lyder helt tossede. Selvfølgelig kan en hest skyde skylder og søge hjem når den har ondt, men her lyder det altså bestemt som om den bare helst vil hjem, og at trådstarter ikke helt har lært hvordan hun fortæller hesten hvor den skal hen.
okt 2015
Og ja, synes også at det ville være lidt tosset at få en kiropraktor ud. Det virker som om at jeg har fundet løsningen...
Tusind tak for hjælpen allesammen!!
feb 2009
nov 2016
Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
“Umulig” hest? Øøøøh... Hvad gør man?