{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.207 visninger | Oprettet:

genoptræning efter forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg har en hoppe der blev mildt forfangen slut Juli...hun har bare gået som foldhest siden.. Men hun har været i tilkørsel før forfangenhed og jeg håber sådan at få hende igang igen...
Er der nogen herinde der har erfaring med hvornår man må starte med at longere.. Bare i skridt...
På forhånd tak for hjælpen..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  genoptræning efter forfangenhed
  • #1   28. okt 2018 Har din dyrlæge ikke givet dig information om genoptræning?

• #2   28. okt 2018 Nix

• #3   28. okt 2018 Der gik et halvt år, før jeg begyndte at longere en lille smule, efter min havde været forfangen.

Jeg startede ud med små gå ture på blødt underlag, lidt efter lidt, begyndte jeg at gå længere og længere ture også på hårdt underlag, men lige ud.

• #4   28. okt 2018 Men det kommer jo an på meget, er hesten rengående? Har den været i røntgen?

• #5   28. okt 2018 Hvis jeg var dig, så ville jeg høre dyrlægen.

Graden af forfangenhed er inviduelle fra hest til hest. Min staldmutter fik konstateret EMS og forfangenhed hos hendes unge slanke vallak i vinters. Hans udsigt til at blive rask, var meget små men idag er han kørende, selvom han er en tikkende bombe for om han holder sig kørende.

Hun brugte uger på langsom genoptræning i form af korte gå ture på fast underlag, øget niveauet i takt med at det gik bedre med ham. Hun brugte 2 mdr på gå ture og langsomt kunne hun begynde at trave med ham for hånd. Efter 3 mdr sådan, så kunne hun begynde at skridte ham fra ryg ligeud i skoven, som der gik 2-3 uger med og derefter bittesmå travintevaller som også langsomt øges.
    Hun begyndte først på volte og longering efter 4-5 mdr efter genoptræningen. Volter belaster benet meget og derfor er ligeud træning i starten et must.

Idag er han tilbage i niveau ridningsmæssigt, som før sygdommen.

• #6   28. okt 2018 Jeg må vist hellere snakke med dyrlægen smiley spurgte mest for at få en ca idé om hvad jeg kan forvente..
    Hun var på metacam i 7 dage og har været haltfri siden.. Smeden siger at hun har været meget mild forfangen. Hun havde næsten ingen tegn i sine hove.. Jeg har en aftale med Aage den 6. November så må jeg lige høre ham om hvordan jeg skal bære mig ad med at start hende op:-)

• #7   28. okt 2018 Min var også heldigvis kun mildt forfangen, men god idé at snakke med din dyrlæge!
    Hvis du er på Facebook, så er der en gruppe der hedder noget i stil med hjælp min hest er forfangen, der er rigtig meget hjælp at hente smiley

Kommentér på:
genoptræning efter forfangenhed

Annonce