{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
653 visninger | Oprettet:

tungt på biddet og schenkeldøvhed {{forumTopicSubject}}

hej HG
Jeg rider på den skønneste fjordhest. Hun er virkelig sød og prøver virkelig, men mit problem er at når jeg har gode momenter til hende, hvor hun "går ned med hovedet" (ikke at jeg saver hende for at hun skal gå til biddet) men så hun bruger ryggen korrekt. selvfølgelig fordi vi stadig er i opstartniveau, så er det ikke helt stabilt endnu og hun ligger sig også lidt tungt på biddet og når hun så er der, begynder hun at skridte istedet for at trave, så for at holde hende i gang bliver jeg nød til at sidde og "prikke" til hende ret meget af tiden og vil ikke have at hun bliver schenkeldøv.
mine spørgsmål er så, hvad ville hjælpe på at hun ikke lægger sig så tungt på biddet og ville det hjælpe hvis jeg havde en meget lille spore på? (og med lille mener jeg virkelig lille!)
hold en god tone tak og husk på at jeg ikke har fået undervisning i lang tid og får det heller ikke og har heller ingen mulighed for at få det (selvom det ville være bedst - I know)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tungt på biddet og schenkeldøvhed
  • #2   28. okt 2018
    Den er tung på biddet fordi den ikke er klar til det der bliver bedt af den smiley Så en længere holdning kan tit hjælpe dette problem. Og hesten går i stå, fordi når den bliver tung på biddet møder den modstand på biddet som den har lært betyder stop.

• #3   28. okt 2018 Den skal lære at gå frem for schenklen.
    Der kan du med fordel ride med spore og en dressurpisk. Sporen skal være så lang at du kan nå hesten med den.

Bed hesten om at gå frem, med et let schenkel tryk, reagerer hesten ikke kommer sporen på, stadig ingen reaktion, så må pisken på.
    Dette skal sikkert gentages et par gang, og du skal have fokus på at den bliver ved med at gå frem.
    Hvor hovedet er, er lidt ligegyldigt lige nu, det vil blive nemmere nå du har fået aktiveret bagparten.
    Det er svært at ride frem til hånden, hvis hesten ikke går frem.

For lige at undgå misforståelser, så opfordre jeg IKKE til at du skal sidde og spakke konstant med sporene, ej heller at piske hesten smiley

• #4   28. okt 2018 Det kan være at hun går i stå fordi det simpelthen bliver for svært for hende smiley Hvis hun ikke har musklerne til at bære dig i ret lang tid af gangen bliver de hurtigt trætte, og det kan være det hun fortæller dig ved at gå ned i skridt igen.
    At hun ligger sig på biddet vil jeg også sige er fordi hun ikke er klar til det du beder hende om. Start stille og roligt - du kan også træne rigtig meget fra jorden, det går ofte hurtigere med at bygge muskler op fordi man ikke også belaster den med sin egen vægt i opbygningsfasen smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #5   28. okt 2018 jeg ville gribe det sådan an:

1: lærer hesten gå frem for lette schenkler - altså lærer hesten at let pres = frem.

tag en spore på - gerne en længere, så du kan indvirke med det fineste signal muligt, og tag udgangspunkt i at det er et nyt signal der skal indlærers.
    (Og husk, en reaktion er bedre end ingen reaktion)

2: skabe en rigtig god grundform, så hesten faktisk har styrke og kondition til at kunne arbejde.

3: finjustere alle små finesser, som hovedholdning mm.

• #6   28. okt 2018 Prøv med et nyt bid( helst et der er blødt) det hjælper nogen gange.

• #7   28. okt 2018 Altså den lægger sig tungt på bidet, hvis den ikke er aktiv nok "bag i" hvilket hænger sammen med at den skridter
    Den skal altså være mere fremadgående. Derfor kan det være en hjælp med sporer eller pisk - selvom du måske er imod det, så kan det hjælpe dig og du kan med tiden ride uden

• #8   28. okt 2018 hej alle sammen. mange tak for svar smiley

Det er ikke fordi hun er decideret døv for schenklen, men godt på vej til det. men jeg tror en spore vil hjælpe på at hun ikke hele tiden skal prikkes til. Som jeg kan læse mig frem til, skal vi have et højere tempo på, hvilket jeg godt kan se. har lige set en video af os og det er virkelig lunte lunter lunt afsted- tempo. så vi skal bare fremad og i gang! smiley Det må vi arbejde på!

bare til info, så går Gitte ( det hedder hun seriøst) også handicap ridning, så hun skal også kunne gå et roligt tempo og jeg kan desværre heller ikke ride så tit på grund af det, hvilket jeg ikke skal beklage mig over, for det er ikke min pony og jeg bor heller ikke i byen længere, Det vil altså også sige at jeg heller ikke bare lige kan skifte hendes udstyr ud (undtagen sadelunderlag - den fornøjelse har jeg dog smiley ), men som i skriver, så tror jeg at vi skal have mere tempo på, så som skrevet tidligere, så mange tak for svar alle sammen smiley

Jeg er ikke imod pisk og sporer - man skal bare vide hvordan man gør med dem på en ordenligt måde, hvilket ikke betyder at man skal side at piske og sparke med spore hele tiden på en hård måde!

Kommentér på:
tungt på biddet og schenkeldøvhed

Annonce