{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.380 visninger | Oprettet:

Halsmuskler {{forumTopicSubject}}

Da jeg i weekenden sad og så world cup, sagde kommentatoren på et tidspunkt, men på denne hest (kan ikke huske hvilken) kunne se på hals muskulaturen hvordan den var trænet......nå?????

Så hvordan er sammenhængen mellem hals muskulaturen og træningen, altså hvilken træning giver hvilken hals.

Vi snakker ikke underhals, men overhalsen, hvordan formen påvirkes overhalsen af hvilken træning? gerne med billeder med jeres forklaring.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halsmuskler
  • #1   24. okt 2018
    Det der med muskler er lidt sjovt synes jeg.

Jeg synes meget det kommer an på racen om man kan se det ene eller andet - man kan fx ride en fjordhest nok så krøllet rundt, men du vil ikke kunne se det på musklerne på halsen, på samme måde som du kan ved en DV redet på samme måde.
    Jeg har aldrig set en fjordhest der er muskelfattig ved trekantsmuskelen ( har sikkert et latinsk ord ), uanset hvordan de er redet.

• #2   24. okt 2018 Det er korrekt, mine og sær den ene er total muskuløs bygget, bare af at gå og æde græs, han har fået det mundrette navn "muskelhesten" oppe på rideskolen.

Men det betyder ikke at musklerne kan bruges til noget som helst fornuftigt, uden korrekt træning. - derfor er jeg interesseret i sammenhængen.

• #3   24. okt 2018 Som jeg har lært det:

Hvis starten af halsen er muskelfattig, men den er muskuløs på midten eller toppen af halsen = "hive tilbage/tøjle"-dressur. Hesten rides ved at hånden hiver tilbage og får hestens hals til at give efter for tøjlen.

Hvis starten af halsen er mere muskuløs end midten/toppen = "frem til biddet"-dressur. Hånden har aldrig trukket tilbage, men kun fungeret som en passiv guide til hvor lang en ramme hesten kan søge ud i.

• #4   24. okt 2018 Jeg lærte, at ved at ride frem og ned, og langsomt få den på plads(i korrekt holdning) ville de ønskede og korrekte halsmuskler styrkes og træde mere frem. (vi taler ikke om frem og ned i årevis)
    Jeg husker desværre ikke hvad den muskel hedder, men det er den midterste muskel på halsen der bør være den største. Hvis de andre muskler er mere fremtrædende, skyldes dette ridning i forkert holdning som rollkur eller at hesten går som en giraf. Og som Maria siger, så kommer det også meget an på hesten, hvordan musklerne sætter sig.. smiley

Mvh TT

• #5   24. okt 2018 TT, nu bliver du lige min skydeskive, fordi du skrev det, men det her mener jeg ikke til dig, men helt generelt fordi mange deler samme holdning som dig, at det er hals først og bagefter kroppen, i stedet for kroppen først og derefter hals:

Forstår ikke hvorfor der altid skal være fokus på HVOR hestens hals er placeret. Det handler om HVORDAN den er placeret hvor den er. En hest' hals kan være frem og nede på en dårlig måde og på en god måde. Den dårlige måde hvor man decideret ber' hesten om at placere halsen der, ved at "guide"/tvinge den (opmuntre den til at tage halsen ned ved at lirke tøjlen, smide tøjlen og læne sig forover el. og belønne når halsen er nede).
    Eller den gode måde, hvor hesten har så meget styrke, at dens ramme fuldstændig kan styres af den udvendige tøjle og de andre hjælpere, og hesten bruger sin krop til at placere halsen. Noget som kræver meget styrke og som bør være et resultat af god træning og en stærk hest - ikke som et sted man starter.

Ligeledes med alle de andre positioner af hestens hals. Det er hvordan halsen er placeret, ikke hvor. En korrekt redet og stærk hest kan have sin hals i alle rammer og stadig bruge sig selv korrekt (måske ikke lige giraf hals eller mulen helt ind til bringen, hvis man kan tillade sig at kalde dem en ramme). Og en dårligt redet, ikke-redet, urutineret, svag el. hest vil være begrænset i hvor den kan have sin hals.

Fokuser nu for h*lvede på hestens krop og lad halsen være et resultat af dette. Ikke omvendt smiley

• #6   24. okt 2018 Jeg har fx billeder hvor min kun er blevet redet frem og ned og bbh ish - alla lad være med og pille i tøjlen, hvor hendes splenius muskel ( den der er ved 2-3 nakke hvirvel ) er totalt over pumpet også har jeg billeder, hvor hun er redet i traditionel dressur hvor musklerne er jævnt fordelt.

Så det ene har ikke nødvendigvis noget og gøre med det andet.

Så det er ikke helt lige til med de muskler smiley
    Og fordi hun nok er noget araber, så er hendes underhals pænt svær og komme af med - samme med at få udfyldt trekantsmuskelen. Hvor jeg som nævnt aldrig har set en fjordhest, der er muskelfattig der uanset hvad.

Det er nødvendigt og kigge på hele hesten og gerne i virkeligheden, eller et godt opstillingsbilled.

• #7   24. okt 2018 Celina - Ja bestemt, men hvis man skal have styrket overlinjen, så kan man ikke ride hesten som en giraf med sænket ryg smiley
    Maria - Jeg mener da at huske at du ikke fik Fleur til at søge frem og ned, men at hun evig og altid kiggede stjerner.. smiley

Mvh TT

• #8   24. okt 2018 Så husker du ikke særligt godt Tindur smiley
    https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/483575-rebl_fleur_dressur_d__193_15

• #9   24. okt 2018 Nå okay, så lykkedes det dig til sidst smiley

Mvh TT

• #10   24. okt 2018 Nøøh, det gik nu ganske glimerende kan jeg se på videoer og billeder over længere tid, hun slog fra ind imellem, det kan ske, det gør alle heste. Så ved ikke lige hvad du tænker med " til sidst ".

• #11   24. okt 2018 Korrekt hals efter min mening
    https://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/359901-at_forlaenge_rammen_paa_hesten__

Muskler må aldrig være hårde i afslappet tilstand og de midterste muskler på halsen kan tit føles hårde og spændte på heste, som er redet bag lod konsekvent.

Hestens nakke må ligeledes ikke være stor og hård. Så er den trukket tilbage i biddet.

Halsens midterste trekants muskel er bære musklen. Denne er tit underudviklet en smule i starten af uddannelsen. Først trænes øksehugget væk via frem og ned ridning dog.

Den trekantede område med muskler i halsen, kommer først når hesten lærer at bære og ikke kun skubbe.

Og jeg har set fjordheste uden muskler. Men det klart at dv hesten, som er avlet til at gå dressur og fuldblodsaraberen, som ikke er. Så er det nemmere og hurtigere at ligge de korrekte muskler på dv. Der skal arbejdes mere for det på araberne.

• #12   24. okt 2018 Sandra
    Kan du vise et eksempel på en nakke der er stor og hård? Er blot nysgerrig smiley

• #14   25. okt 2018 Phoenix
    Jeg vil i hvert fald meget gerne se eksempler og også gerne billeder hvor i peger på hvordan de forskellige muskler gerne skal være osv. Hvis ikke Marias billeder håber jeg i kan finde andre smiley

• #15   25. okt 2018 Jeg har dette billede at Basse og jeg, det er godt nok 3-4 år gammel, men det er det jeg har.

Jeg kunne godt tænke mig at få kommentar på det smiley

ps, det er et stilbillede fra en film, så i kan ikke trykke på play smiley

profilbillede
  • #17   25. okt 2018 Du må gerne bruge det som eksempel Lisette - de er fra 2015, så det gør mig ikke noget smiley

Det var dog primært billedet her jeg tænkte i forhold til frem og ned - kunne lige så godt ha' været med tøjlekontakt.
    https://billeder.bazoom.dk/heste/album/1875/m/9372998/rebl-fleur-dressur-d_-193-15.jpg

Eller andet alla det
    https://billeder.bazoom.dk/heste/album/1878/m/9387597/rebl-fleur-dressur-d_-224-15.jpg
    https://billeder.bazoom.dk/heste/album/1476/m/7378550/dressur-m_-zolo-d_-1811-11.jpg
    https://billeder.bazoom.dk/heste/album/1476/m/7378555/dressur-m_-zolo-d_-1811-11.jpg
    https://billeder.bazoom.dk/heste/album/1887/m/9434491/foenix-af-allestedskov.jpg
    https://billeder.bazoom.dk/heste/album/1887/m/9434492/foenix-af-allestedskov.jpg

Det er gamle billeder og der er mange ting jeg ville ha' lavet om, i forhold til hvad jeg gjorde den gang smiley

• #18   25. okt 2018

profilbillede
  • #19   25. okt 2018

profilbillede
  • #20   25. okt 2018 De billeder forklarer vel ganske enkel hvordan halsen former sig alt efter om hesten er til biddet eller går i en tvungen holdning

• #21   25. okt 2018 Bortset fra at Klimke også red Ahlerich bag lod - hvis man skal tage hele " tvungen i en holdning " og koble sammen med bag lod.

( det er Ahlerich på det nederste billed )

• #23   25. okt 2018 Hvad menes der med "øksehugget" ? smiley

• #24   25. okt 2018 Jeg er altså lige nødt til at spørge... smiley
    Jeg har en hest, der ikke er særlig aktiv på folden. Hun stjernekigger ikke, når hun går på fold og heller ikke når hun motioneres. Hun rides heller ikke bag lod, men har altid fået lov til at bestemme sin holdning selv (se billederne jeg lægger ind).

Hun har en forfærdelig hals, synes jeg. Når jeg klør hende på halsen, og hun strækker hovedet op ad, synes jeg, at hun har en stor underhals. Hvor kommer den fra, hvis ikke det er girafhals eller bag lod-ridning? Eller har jeg misforstået det, der bliver skrevet her? smiley

profilbillede
  • #25   25. okt 2018 Og her også smiley

profilbillede
  • #27   26. okt 2018 Phoenix, jo mere eller mindre. Træningsprincippet er meget "hiv og driv". Hvilket også sker på billedet - dvs nok ikke så meget driv lige her, for hesten pegede i retning af stalden og ville gerne hjem og var meget fremadgående i forvejen. Så nok mere "hiv" fra min side, hesten klarede "driv" af sig selv. Derfor er takten også meget stiv og til pas-siden på billedet.

Hvad med denne her situation i galop? Er nysgerrig efter at få andre øjne på. Er noget på dette galopbillede godt - eller bare bedre end det af tølt? (hvilket jo er nemt at slå)

profilbillede
  • #28   26. okt 2018 mega spændene emne!

Jeg har lige tilføjet et billede af min egen der snyder lidt, race og fedtprocent har meget at sige smiley så selvom det for nogen godt kunne ligne en fin hals, så er en del af det fordi han er for tyk.

stald Phoenix hvornår regner du med at den blog kommer ud? smiley har aldrig hørt det med at kraniet skubber, det lyder rigtig interessant og jeg kommer helt sikkert til at tjekke når jeg får 3dprintet en ny rygrad ud!

profilbillede
Kommentér på:
Halsmuskler

Annonce