1.317 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Tilkørsel, udstyr, hvad skal man bruge? Tilkørsel, udstyr, hvad skal man bruge?

Hey, jeg skal til at tilkøre min hest og jeg ser så at man kan købe "køre/longeringsgjord" kan man bruge en longeringsgjord til at køre med? hvis man nu køber bagtøj til at sætte på, og kan man overhovedet købe det? Eller skal jeg bruge penge på et køreseletøj?
Hvad er jeres erfaring, og kan det lade sig gøre med longeringsgjord?
Hvis det kan lade sig gøre hvad skal jeg så købe til?
OBS. søger lille hestevogn/sulky til en hest på 150 cm fra 0 kr til 2500/3000 kr deromkring??
Billede af hesten der skal tilkøres
god aften??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel, udstyr, hvad skal man bruge?
  • #1   20. okt 2018 Nej, du kan ikke køre med en longegjord. Du mangler jo i så fald både stangstropper på gjorden, bringestykke, skagler og omgangstøj (Det du kalder bagtøj).

Og helt ærligt lyder det til, at du foruden selen, også skal finde noget hjælp til tilkørsel og fremtidig undervisning. Dels fordi selen jo ikke bare skal købe, men også tilpasses korrekt og dels fordi kørsel kan være temmeligt farligt, hvis ikke man ved, hvad man laver... Det er bare en rigtig skidt kombination med både utilkørt hest og urutineret kusk (Vi sætter jo heller ikke nybegyndere op på utilredne heste).

• #2   20. okt 2018 Okay tak for svar, Ja jeg får hjælp af en rutineret kusk som selv har tilkørt heste før så ja;)

• #3   20. okt 2018 Så er det nemmeste at du beder denne kusk om hjælp med anskaffelse af udstyr - så får du alt det du skal bruge og samtidig har du hjælp til tilpasningen.

• #4   20. okt 2018 Ja, nu er det så lidt svært når man ikke vil købe et splinternyt, og man kan jo desværre ikke sende et brugt tilbage hvis det ikke passer. Jeg finder ud af det

• #5   21. okt 2018 Hvorfor kan du ikke sende et brugt tilbage?

Du kunne jo spørge en potentiel sælger "din vare ser lovende ud - men ud fra billederne er jeg ikke 100% sikker på, at det passer. Må jeg købe den, på betingelse af, at jeg kan få den byttet, hvis det ikke kan passe?"

• #6   21. okt 2018 Jeg mener hvis man har betalt for det, kan man jo ikke rigtig være sikker på at man får pengene igen.

• #7   21. okt 2018 Jeg ville omvendt ikke købe fra en person, hvor jeg følte mig i tvivl om jeg kunne stole på at en gensidig aftale blev overholdt...

Jeg havde da åbnet munden og spurgt! smiley

• #8   21. okt 2018 Hvorfor vil du ikke købe nyt ?

Jeg fandt et sæt til 1800 kr nyt (sat ned fra tror nok det var 5000) (ja heldig i know) måske du ser lignede tilbud

• #9   21. okt 2018 Jeg er helt enig med Michelle.

Jeg er selv igang med tilkørsel af min hoppe.
    Det nemmeste er at købe et fuldt seletøj. Jeg har købt mit i nylon til 1000 kr så det behøver altså ikke koste kassen. Jeg har haft et godt et i læder før men jeg ville hellere have i nylon. Seletøj er heller ikke svære at finde brugt. Køber du fra ny så kan du forsigtigt prøve det på hyppen efter en grundig strigling eller med et tæppe imellem seletøj og hest. Så kan du sende det tilbage hvis det ikke passer.
    Lad være med at bruge penge på en longeringsgjord, du skal jo alligevel gøre hesten klar til seletøjet og så kan man altså lige så godt købe det rigtige udstyr med det samme så man ikke skal bruge ekstra penge på alle mulige andre ting du ellers ikke får brugt.

Derudover vil jeg tilføje at undervisning er vildt vigtigt! Det er ikke bare sådan lige at smække vogn bagpå og håbe på det bedste. Jeg elsker at få undervisning, det er så fedt at få ekstra øjne på.
    Der findes også flere gode bøger om kørsel som jeg vil anbefale at du kigger i. smiley

• #10   21. okt 2018 Min erfaring er at det der tilkørsel faktisk er virkelig svært! Jeg har selv tilkørt 2 ponyer og de har virkelig været tålmodige med mig! Jeg havde lagt rigtig meget forarbejde i det, før jeg overhovedet tænkte på at spænde noget bag ponyerne. Fx skulle de stå stille, ligemeget hvad jeg udsatte dem for.
    Hvor skal du kører? Har du mulighed for at kører på bane eller skal du ud på vej (ligemeget hvad vil jeg råde dig til ALDRIG at køre alene)

En anden ting er sele: man skal overveje hvilken vogn man vil kører med.
    Ligenu kører vi med travsulky (og sele) hvilket er mega nemt at klikke af og på. Tilgengæld egner en travsele sig ikke til tunge vogne (og de to dele kan heller ikke sættes sammen).
    Du kan ikke kører med en longegjord - men jeg undre mig over du ikke har spurgt din hjælper om det? Det kunne h*n have svaret dig på med det samme!

Ligesom sadel, skal de sele også ligge ordentlig. Så det er vigtigt du finder en god sele. om den er brugt eller helt ny, er ligemeget, bare den ligger ordentlig.

• #11   21. okt 2018 Jeg kan så fortælle hvorfor det hedder en køre/longegjord. Det er fordi vi mangler ord på dansk. På svensk hedder det tömkörningsgjord, på norsk hedder det vidst at tomkjøre men vidst også en kjøregjord. Jeg er lidt usikker på den norske.
    Men i Sverige har man langt større tradition for tömkörning, både i og med at det virker til at flere almindelige rideheste faktisk er tilkørt, men også som arbejdsform fra jorden i stedet for at have kun én line. Det dækker både det at køre hesten uden noget på slæb, men også det vi i Danmark kalder at arbejde i lange liner, som er mere dressur fra jorden med volter og sidebevægelser.
    En tömkörningsgjord har mindst to opretstående øjer.

• #12   21. okt 2018 grunden til at jeg ikke har spurgt min hjælper er at vi ikke er startet sammen med træning endnu, jeg har prøvet at gå med lange liner/tømmer hvad fuck det nu hedder og fået hesten til at stoppe når jeg bad den om det og gå rundt om forskellige ting. Jeg ved godt det ikke er noget man gør på 3 dage, men man kan jo godt øve sig. hvis ikke man spørger får man jo aldrig svar?
    god dag

• #13   21. okt 2018 Mette hvor har du købt dit i nylon henne?

• #14   21. okt 2018 Jeg har denne sele smiley http://jo-po.dk/shop/star-seletsele-i-5151p.html
    Havde jeg en del flere penge at kaste efter det så havde jeg købt et i biothane! smiley
    Jeg har sidenhen også fundet dem der hedder Sieltec, sådan en sele kunne jeg også godt have fundet på at købe hvis jeg havde fundet dem før smiley

• #15   21. okt 2018 Jeg kan bare ikke finde ud af hvad størrelse min mule skal bruge, brugte koiers måleskema men det gik da helt galt ??

• #16   21. okt 2018 Din str hest vil jeg skyde til en cob (har selv en halvbred vallak på 148), ellers så vær forsigtigt når du prøver den på, så kan du sende den tilbage og bytte til en str større hvis du får brug for det smiley

• #17   21. okt 2018 Jeg vil anbefale at kigge forbi Gittes kuskeskole på FB: https://www.facebook.com/kuskeskolen/?__tn__=kC-R&eid=ARBhvvAkODw4IsgQgI6fU22FqrRnIHs1GuZckgkt4VG2YW88uA1lklYfGygydbuLVHSqyf5g2Rph5LMY&hc_ref=ARTM_cK01KqXYuAm9QzxZobFVDQFrJQHy0-NmFVsRLrGBSFYjYj30J8_PTOvMOYR7-w&fref=nf&__xts__[0]=68.ARCJ-CT9MqZs9xCekYhmmnH6Lgj1xP3SlNJ8ADdq2zfJ8BqWshQiOYxOKPrn3fIYPMhamCi2rq1X9xpyb6LHIGNkAlxv53XlytVm0r88ABsSvexMv0eCpexhGoqXpJz_R9sMbgP1xBS9I9Khjt0wqpBu8LWDkqRnbjVQebzUHXA7K_EFedrKeE90WJ2Y6KqzWWXe6A Hun er super hjælpsom og det er rigtig brugbart det hun skriver. Hun laver også nogle super gode undervisningsvideoer smiley https://www.youtube.com/channel/UCL3QoPVSG1bev7pG17D2A6Q

Jeg mener at hun holder til i Sønderjylland og det gør du vidst også så vidt jeg kan se, så er det jo ideelt at tjekke om hun kan komme ud til jer og undervise? smiley

• #18   21. okt 2018 Jeg giver dig ret i man skal spørge for at finde svar, men jeg tænkte nu det ville være smart at spørge din hjælper. H*n kan også rådgive om hvad der er bedst for jer i forhold til dig, din hest og de ønsker du har til jeres kørsel smiley

• #19   21. okt 2018 Prøv at kontakte koier - han er super sød til at hjælpe og vejlede. Måske du ikke har fået taget målene helt rigtigt, så grib telefonen og ring, så skal du nok få hjælp til at få noget der passer, og som er egnet til det du skal bruge det til.

• #20   21. okt 2018 Jeg har fundet et brugt et på koiers hjemmeside, men jeg kan ikke returnere det hvis det ikke passer

• #21   21. okt 2018 Alberte - Som jeg sagde. Ring og få en snak med koier. Han skal nok hjælpe dig med at få taget de rigtige mål, så du ved om selen kan passe, og hvis ikke, at få fundet en der kan.

• #23   24. okt 2018 havde jeg forstand på det ville jeg også selv tilkøre ham, men det har jeg desværre ikke. Han har et godt og roligt hoved så jeg tror ikke det ville være så svært

• #24   24. okt 2018 Line Z via de forskellige køreforeninger smiley Det afhænger meget af hvor du kommer fra, men der er altid nogle i køreforeningerne smiley

• #28   24. okt 2018 Line jeg bruger Maya fra Vitos World smiley eneste problem er at hun synes det er lidt langt at køre ud til mig og derfor kun gør der hvis der er en mere på ruten/i omegnen. smiley

• #30   24. okt 2018 Line Z du kan se en oversigt over køreforeninger her. Jeg tror du skal spørge i foreningen efter underviser der vil køre ud. Mange vil have man kommer til dem med hesten (og låner vogn hos dem), men nogen vil gerne køre ud smiley http://www.koereforbund.dk/find-et-koreselskab-koreforening/andre-koreforeninger-i-danmark

Hvis du køber en fornuftig sulky kan den godt klare markspor/skov, men jeg ville også selv vælge en maraton vogn (hvis du vil have lidt fart på - det kan godt bumpe meget i en sulky)

i forhold til kælken ville jeg overveje om den kan glide under ponyen når i bremser (det kan de blive en rimelig bange for. Derudover vil jeg overveje en svingel, så du får afstand på dine skagler (snore der går fra hest til kælk).

• #32   24. okt 2018 hehe, ja jeg kender godt det med de bakker. Heldigvis kan man stå ret hurtigt op og flytte kælken, når fødderne er placeret i hver sin side smiley Det lyder voldsomt med en knækket svingel. Skete der noget? smiley
    ja, det sne er ikke til at stole på og egentlig synes jeg at man kan komme langt med en kælk - og så må man være lidt mere opmærksom når man bremser smiley

• #33   24. okt 2018 En egentlig Marathonvogn er lidt overkill hvis man ikke har planer om konkurrencer. De er i øvrigt også ofte ret hårde (affjedring osv).
    En fornuftig 4-hjulet træningsvogn ville jeg købe. De minder om marathonvognen, men har typisk siddeplads til et par passagerer. Og så køb med luftgummihjul. Så er man ganske godt kørende smiley

Medmindre man kører med de helt små ponyer, så vægten bliver et issue, ville jeg stort set altid vælge 4-hjulet. Det er SÅ meget mere behageligt end en 2-hjulet.

Ang at finde underviser, så kontakt køreselskaberne, der er som regel folk der gerne vil hjælpe, men det vrimler jo ikke med folk, der underviser, så det kan være svært at finde en der vil komme ud. Kan man transportere hesten til undervisning er det dog ofte muligt at finde ud af at låne en vogn.

Kommentér på:
Tilkørsel, udstyr, hvad skal man bruge?

Annonce