631 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Træningshest kontra hyggehest. Træningshest kontra hyggehest.

Hej Hg.
Jeg sidder og tænker på nogle ting, ift hestehold, træning og livet som hest. Og derfor vil jeg gerne høre Jeres erfaringer, viden(dokumenteret) og tanker om emnet.
Jeg har jo mødt mange forskellige heste igennem årene. Nogle blev trænet ofte og regelmæssigt, de fleste blev dog betegnet som hyggeheste.
Træningshestene havde ofte skader (haltheder) og der blev brugt tid på ordentlig opvarmning og afskridtning.
Hyggehestene blev redet måske tre gange den ene uge, så stod de to uger før der blev redet en enkelt dag osv. Der var ingen rytme eller kontinuitet i træningen. Og det foregik i alle tempoer og underlag. Dog har jeg sjældent oplevet fysiske problemer med disse...
Og jeg har oplevet at hygge hestene bliver ældre end Træningshestene.
Det får mig til at tænke på om livet som hyggehest ikke er så slemt for hestene som jeg har haft indtryk af.
Jeg har jo/er jo opvokset med den holdning, at for at man skal have en hest der holder, så skal der kontinuitet og variation i træningen. At en hest tager skade af at blive redet som Hyggehestene.. Da deres kroppe får pludselig en for stor overbelastning..
Men det er jo faktisk ikke det jeg ser når jeg tænker efter.. smiley

Hvad er jeres tanker og erfaringer på området?

Mvh TT

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træningshest kontra hyggehest.
  • #1   27. aug 2018 Hyggehesten bliver ikke belastet i samme grad som træningshesten.

Skjulte fejl vil derfor ikke opdages, da de måske først bliver synlige ved længere varende belastning.

Tænker at lille skade på hyggehesten ikke opdages, da der måske er 14 dage til den næste tur.

En dårlig tilpasset sadel vil heller ikke påvirke hyggehesten i samme grad som træningshesten.

Så at sige at hyggehesten holder længere end træningshesten er måske nok misvisende. Der er måske også mere opmærksomhed på træningshesten.

Nu er jeg ikke meget for generaliseringer i det hele taget, lidt lige som at blandinges hunde er bedre / sundere end race hunde, eller en hoppe er sådan og sådan...

• #2   27. aug 2018 Det er jo klart, det ser man jo også med mennesker der træner meget - der kommer skader i ny og næ. Dog synes jeg godt nok det er sjældent at jeg hører om træningsskader mere. Jeg har 7-9-13 aldrig haft en hest med en træningsskade, men kun skader der er sket på folden eller lignende.

Men med en hyggehest opdager man måske ikke engang altid hvis den har fået en skade. Hvis der som du siger godt kan gå et par uger mellem man tager den ind og rider, så kan den jo sagtens have haft en skade i mellemtiden. Hvor med en hest man træner hver dag, vil man jo altid opdage det.

• #4   27. aug 2018 Nu vil jeg dog sige at de fleste hyggeheste jeg kender, er i hænder dagligt og bliver kigget på smiley men korrekt, en halthed der kun vises ved belastning, vil jo ikke opdages hos hyggehesten. smiley
    Men de færreste jeg kender, undlader at tilkalde dyrlægen ved vedvarende halthed!

Mvh TT

• #5   27. aug 2018 Mine tanker:

Nogen heste passer også bedre ind i hyggehestens verden end andre, og det samme for træningshesten.

Min gamle pony var fit for fight da hun blev redet mindst 4 gange om ugen, men begyndte at skrante lidt da hun blev pensioneret. Efter hun som forsøg blev taget i ridning igen, blev hun frisk og frejdig igen. Nu rides hun godt nok kun 1-2 gange om ugen, men virker sundere på det end som på total pension.

Men jeg tror også at det som de andre siger, med at træningshestens skader opdages i større grad end hyggehestens kan være sandt.

• #6   27. aug 2018 Ingen tvivl om at heste som trænes mod et specifikt mål i en specifik del af ridning nok nemmere vil komme til skade, udfra at man træner på kanten af hvad hesten kan klare, for hele tiden at rykke videre i uddannelsen.
    Og som ved al ensidigt arbejde, så øger du bare risikoen for skader, hvis du gentager bestemte øvelser igen og igen.

Så kan du forsøge at mindske risikoen - varme grundigt op og af. Ride på varieret underlag/proprio. Sørge for at udstyret passer, at smeden kommer hver 5-6 uge, og skoer efter brugen af hesten. Optimerer underlag på ridebanen. Sende i svømme og vandløbebånd osv osv osv.

Generelt siger folk ofte, at deres hest er kommet til skade på folden - og uden at fornærme nogle al for bevidst, så tror jeg ikke på at det KUN er skaden på folden man ser. Det kan godt være at den endelige skade sker på folden - men det er alle de mikrosmå overbelastninger man laver i sin træning til hverdag, kombineret måske med for lange smedeinterval, for mudret bund på folden, dårlig benstilling evt, som til sidst giver skaden.

Jeg har selv haft/har “fornøjelsen” af skadede heste - og ja jeg tror på at det er mange bække små, som til sidst giver skaden på mine heste - herunder også at jeg er amatørrytter, og også skal lærer. Og på min ene hest har en lille rotation af en forhov nok har stor betydning, på den anden er det nok nærmere hans psyke der påvirker hans fysisk formåen.

Jeg har så også haft fornøjelse af to gange at slæbe heste til dyrlæger, hvor begge dyrlæger ved første øjekast har sagt, at hesten ikke fejler noget. Og bagefter finder 1/2 grads halthed, og til sidst en gaffelbåndsskade smiley Begge gange har dyrlægerne talt om, at jeg er kommet tidligt i forløbet, og som den ene sagde “det må være kvindelig intuition”.
    Jeg tror nærmere, at rigtig mange rider rundt på småhalte heste, kalder det taktfejl og aksepterer uens muskelsætning, skæv haleføring m.m.

For et par år siden var jeg lokket med på en tur med nogle “hyggetanter” i Mols bjerge i et par timer.....aldrig har jeg været så forarget.....og aldrig er jeg taget med igen !
    En af damerne red på en radmager fjordhest, som jeg spurgte lidt ind til - den havde et 5 måneders føl efterladt derhjemme, for nu skulle den på sin første tur siden før føllet. Turen gik bogstaveligt talt over stok og sten, ud i vandet, i dyb strandbred - jeg var ved at få et nervenedbrud over om min hest kunne holde til det....og han var i fuld ridning både i dressur og på skovture. Efter 3 timer var den stakkels fjolle fuldstændig dampende færdig, og blev smidt i traileren mens vi drak kaffe.
    Jeg havde heldigvis kunne afkorte turen via skridt, da en af de andre heste tabte en sko - så vi skridte en kortere hjemtur.
    Jeg tror ikke konen der red den havde en eneste tanke omkring hvorvidt fjollen kunne holde til hverken det ene eller andet på sigt - de red ca hver 2-3 weekend, og ellers gik den hjemme på fold.

Lige nu rider jeg genoptræning, og vi er nu 14 måneder efter skaden.....og skridte skridte skridte samt 5 x 20 sek trav smiley Og så er det sørme mærkeligt at se, andre ride deres heste udfra en anden overbevisning.
    Måske har jeg ikke ret - måske skulle jeg bare fyre op under hesten og afsted det går....

Så jeg tror en hel del hyggeheste rides selvom de har skader, en hel del hyggeheste passes på, en hel del træningsheste rides med skader, en hel del passes på og en hel del er ved at komme sig over skader.

Men skulle jeg tror på det mest sunde liv for en hest, så er det moderat, varieret træning med tid til restituering - start la niveau.

• #7   27. aug 2018 Charlotte
    Men når jeg snakker skader som er sket på folden, så ved jeg at de er sket på folden. Det er i hvert fald ikke mig der gav min hest et blodigt kødsår så hun var halt smiley

• #8   27. aug 2018 Ej det har du da ret i - spark, bid ect er jo ren uheld. Det samme hvis de køres ned af en traktor osv.

Men mange heste med slidskader såsom seneskader og ledskader, der starter det som en foldskade - og det samme gælder fx også KS, som jeg tror de fleste heste som bliver skadet med KS, jo formentlig har været disponeret for det, og så mange bække små til sidst får en skade af det.
    Fx tror jeg på at forvridninger ofte kommer af små mikroskader med ømhed og overbelastning, og når du så kombinerer det med leg på fold/mudrede folde, ja så får du måske en forvridning, som så er forløberen for ledskader og seneskader.

Min sorte pinot så jeg få sin seneskade på fold - heldigvis, så jeg kunne sætte i gang med køling med is M.m. Men reelt har han sikkert været lettere overtrænet, stod lidt skæv på sin ene hov, havde gået på mudrede fold - og jeg tror på at det tilsammen gav skaden, selvom den reelt opstod lige der på folden.
    Det jeg har kunnet gøre ved det er, ny smed, ingen mudderfolde til ham, varieret træning.

Men reele uheld sker sørme også - og ryger en hest i et kaninhul på folden, så kommer skaden nok på den måde.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Træningshest kontra hyggehest.

Annonce