836 visninger
|
Oprettet:
Trailer træning {{forumTopicSubject}}
Hej Hg'er
Jeg har denne her fantatiske dreng på 11 år.
han har som sådan aldrig lært at gå i tailer.
men har øvet det meget og vi er nu nået til han følger mig op i taileren. men han er ligeså hurtig ude som han er inde
Hvordan kan jeg lære ham at blive inde i traileren, uden han bare vil ud ligeså snart han er nået op.
han har aldrig fået nogen dårlig oplevelser men bare aldrig lært det.
håber der er nogle som har nogle gode råd
MVH Katrine
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
jul 2007
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 11 Emner: 103 Svar: 1.547
har forsøgt med noget mad/hø i traileren, men han er så fokuseret på hvad der sker rundt om ham i stedet
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Hvis ikke du vil tyre den, så tag et langt reb, og så læg det omkring bommen, så du kan holde den, mens du går bagud for at lukke bag ved den. Den tror jo den skal med ud igen, hvis du ikke binder den, og så begynder selv at gå mod udgangen
jul 2007
Han står pænt og rolig under køresel, når man har lukket og køre af sted. så det er ikke et problem
Men ønsker mere nogle løsninger til at træne ham i at stå deroppe, uden og ville ud.
for ønsker ingen dårlige oplevelser med ham. og tror jeg at jeg vil få hvis jeg bare binder ham fast.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Så en god søde velopdragen hest du har
Så det du skal træne med ham er, at I kan stå inde i traileren, og at du i små bidder må gå lidt ned af siden på ham - ros ham, nus ham for at blive stående, men gør det endelig i små bidder af gangen over nogle dage.
Evt kan du lærer ham udenfor traileren, at hvis du tapper han lidt på måsen med enpisk, at han så skal gå frem - så kan du bruge det inde i traileren til at holde ham fremme.
Når han fint er med at du må gå ned bagtil, så kan du lukke baglommen, også gå op til ham rose hamog hygge lidt, før du lige så stille nusser dig vej ned langs siden af ham, og når han står stille og roligt og venter, så åben bagbom og gå op til ham igen og ros.
Det vigtige i den form for træning er, at i fred og ro få ham til at forstå, at her inde i traileren er det det rigtige for hesten at blive stående, når han er udenfor er det en anden snak.
Endelig ikke “overfalde ham” som Ann C anbefaler - på den måde får man kun et utrygt dyr, som lærer at trailerørsel er ubehageligt og stressfyldt, samt at den ikke kan stole på sin ejer. Heldigvis kan jeg se på dit svar, at den tilgang til at træne med et dyr har du heldigvis ikke.
Mvh Charlotte
jul 2007
Ja han er yderst sød og velopdraget. og alt forgår uden tvang da vi kun skal have god oplevelser så vi kan komme ud og starte stævner
Mange tak for rådene det ville jeg prøve at øve med ham
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Endte med en hest der panikkede og skulle syes...
Tilbage til spørgsmålet..: tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed! Hav ro i kroppen og sindet, og snak med din søde hest så han til sidst slapper af og lytter til dig. Og luk først bagpå når du føler han er afslappet og ikke bare vil ud. Få helst ne anden til at hjælpe så du kan stå og snakke og berolige ham mens en anden lukker
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Klikkertræning :o) Hvor hesten lære at stå, selvom du går et andet sted hen. Samme princip som fx fx indparkering hvor nogle heste, har det med at smide bagdelen væk eller gå hvis man bevæger sig væk fra hovedet.
Lærte en hoppe og lade være med at flytte måsen selvom jeg gik op på rampen, ned på siden af hende og løftede et ben på 15 minutter.
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
jul 2007
kunne da være jeg skulle øve det lidt på ridebanen også
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 36 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
Men ja, giv den gode oplevelser med at stå derinde, kiks, alm. foder, hø eller whatever.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 113
Der findes nogle enormt gode videoer fra BBH træner Susan Kjærgaard på Youtube der forklare hvordan man kan bruge ovennævnte principper til at få en hest der er tryg ved at køre i trailer (søg på trailer træning victoria (Det hedder hesten de demonstrere det med)).
håber du får en hest der bliver super glad for traileren ud af din træning
Trailer træning