{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.415 visninger | Oprettet:

At spore hesten. (ride på et spor) {{forumTopicSubject}}

Jeg arbejder pt. med at få mine fjollere til at spore. dvs. bevæge sig på ET spor, både i buget og lige spor, i alle 3 gangarter.

Jeg kunne godt bruge nogle ideer til hvad i gør. pt. er versaden mit bedste "våben".

Jeg vil også gerne gøre begrundelsen for jeres anbefalinger, altså hvilken teori / tanker har i omkring jeres råd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At spore hesten. (ride på et spor)
  • #1   1. apr 2018 Tag og rid langs vejen (hvis den er trafikvænnet) og brug den hvide linje til at ride på. (træk ind når der kommer bile..) eller forsøg at få fat på en gammel brandslange e.l. Du kan ride på smiley det hjælper rigtig meget smiley

Mvh TT

• #2   1. apr 2018 Det var ikke helt det jeg mente, jeg kan sagtens få mine fjollere til at gå lige ud. Det er det med at spore 100 % jeg arbejder med, altså at bagbenene træder præcis i forbenes spor. Det de gør er at de smider bagparten en anelse enten inden eller uden for sporet.

Når det lykkes for mig, ca. 5 meter af gangen, kan jeg mærke de kommer bedre bagfra, deres afskub bliver stærkere, lige som den løfter sig mere i gangen, og står bedre fortil.

Det er måske kun 10 cm, de går skræv, når de ikke spore. Galoppen her jeg fået rettet ret meget op, men jeg synes det er svært med de sidste detaljer.

At ride en samlet galop/trav (så samlet som de pt kan gå) midt ude på astfalten, synes jeg ikke rigtig giver mening. Jeg kunne aldrig finde på at hverken trave eller galopere på asfalt.

• #3   1. apr 2018 Det træner stadigvæk hestene i at spore ved at træne ligeud retning. Men du kan også træne dine heste i longen i at spore med den rigtige bøjning og holdning. smiley hvor længere de kan holde den i longen, jo bedre og længere kan de også holde den med rytter smiley

Mvh TT

• #4   1. apr 2018 Men når du rider ligeud retning, så husk at ride hesten frem og lad den strække sig, hvis ikke vil den ikke spore. smiley

Mvh TT

• #5   1. apr 2018 Udover sidebevægelser for at styrke indvendig bagben, så er overgange også styrkende, samt ridningen indenfor hovslag.

Jeg kan nu godt følge TT’s ide om at ride efter en hvid streg - jeg rider fx mere lige når jeg rider op ad midtlinien, end når jeg rider diagonalt - det må jo nærmest være noget psykisk hos mig selv ??

Mvh Charlotte

• #6   1. apr 2018 Jeg har haft gode erfaringer med at rette til med benene selv, så gik han enten den ene eller anden vej og derfor gik 2 spor, så rettede jeg simpelthen bare ved at lægge benet han vender bagenden mod, til ham, så langt tilbage at han forstår det kun er bagparten der skulle flyttes ind, det tog 2 trænings dage og så var det som om han begyndte at forstå at det er nødvendigt at gå på 1 spor.

Så simpelthen "bare" flytte bagparten ind bag ved igen, hver gang de flytter den, den mindste smule ud af position.
    dette startede jeg med på lige spor og efterfølgende gjorde det i volter og hjørner.

Det tager tid og mister jeg fokus, så gør han også og så ryger barparten med det samme.
    smiley

• #7   1. apr 2018 Det er en svær ting, kan godt forstå, du synes, det er svært. Nogle heste har også mere tendens end andre til at gå på flere spor.

Min hest fik en seneskade i december. Vi skridtede 6-8 uger på lige vej... fuck det var kedeligt, MEN er du sindssyg, vi er blevet redet lige smiley Normalt er jeg en volte-elsker... men de uger har været godt givet ud! Efterfølgende har vi travet 3 ugers tid, lige ud. Jeg bøjer lidt, men ellers så har vi øvet halve parader og frem igen til hånden hele tiden.

Er du SINDSSYG min unghest er blevet lige smiley Jeg rider altid indenfor hovslaget, og han er edermame blevet lige i kroppen smiley Snorlige. Også i gallop.

Så faktisk kan man godt øve sig selv i at ride lige ved at gøre det meget. Har jeg fundet ud af smiley Jeg har brugt meget tid på at analysere mig selv og min opstilling i denne periode - sørget for, jeg selv får siddet lige. Har mine ben lige meget inde ved ham, (har en tendes til at have højre ben mindre ved f.eks.). Det har hjulpet meget smiley

Ellers så husk at ride frem lige i stedet for at forsøge at rette kroppen ind. Man skal ikke prøve hele tiden at rette bagparten til højre og venstre. Rid frem, lige, sid lige, hænder lige. Evt. rid lidt frem på langside, så halvparade, vente af, og så lidt frem igen. Til den søger helt lige frem. Lad den gå selv uden hele tiden at holde/støtte for at få den lige. Den skal gå lige selv, og falder den så ud til siderne, så ret den og slip igen smiley

Jeg rider i øvrigt ALTID et par meter indenfor hovslaget. Det hjælper helt sindssygt smiley Man får dem så fint og lige frem uden de hænger i barrieren. Det har min berider lært mig, og vi rider som sagt altid indenfor - jeg skridter for på hovslaget. Ellers foregår AL ridning indenfor. Selv programtræning sker indenfor hovslaget. I ugerne op til et stævne rider vi til tider på hovslaget for at træne det.... men kun i det omfang, det er nødvendigt.
    Man får på den måde rigtig meget kontrol over, hvor man rider, og god ligeudretning på sin hest smiley

God arbejdslyst! smiley

• #8   1. apr 2018 Nichole - det er det jeg gør, altså jeg flytter bagparten en anelse via at 7 gram versade på de buede spor, også kan jeg mærke at nu er den er, også taber jeg den igen.

Anna, jeg rider faktisk mere eller mindre altid "inden for hovslaget" min "dressurbane" om vinteren består af en flad græsmark, så jeg har kun en imaginær dressurbane i mit hoved, så der er ikke noget hovslag som han kan læne sig op ad.

Det har så den ulempe, at han er vant til altid at have flere længder mark omring sig, så nu har jeg købt en trailer, og har været i hal, så er han hunderad for at galopere inde i hallen. De snævre vægge, stresser ham. Han har en helt anden sikkerhed i galoppen på min "græs bane" end i hallen. Men jeg satser på det kommer med tilvænning til hallen. Han har kun prøvet det to gange.

• #9   1. apr 2018 Når jeg gør det på Santos, så er det forstået på den måde at jeg har lært santos at flytte bagpart og forpart uafhæning af hinanden, ved forskellige signaler, jeg laver altså ingen versade af nogen art, men beder ham simpelthen bare om at flytte røven ind.
    Jeg startede med at lære han flytte forpart og bagpart fra jorden, simpelthen hvor den ene ende står samme sted, helt stille, og den anden ende går rundt om, senere gjorde jeg det at jeg lærte ham det fra ryggen.

Der er altså ingen former for versader, han bliver bare bedt om at flytte bagparten, mens forparten bliver hvor den er, dette forgår mest på lige spor da det er her han virkelig svinger ud, i hjørner og volter bruger vi lidt en mild grad for versade for at flytte bagparten ud, men jeg så den bedste forståelse fra hans side da han blev bedt om at flytte bagenden ind bagved, på de lige spor.

De første mange ture ad langsiden forgik altså med et ben lagt til siden hele vejen ned, for lige så snart jeg slap lidt med indvendige ben ( Han skubber som regel bagparten ind) så fløj bagparten ud med det samme igen.
    Nogen gange fik han givet den lidt for meget og bagparten faldt derefter ud ad volten, her blev han også bare stille og rolig flyttet ind igen.
    Han havde svært ved at forstå præcist hvor jeg ville have bagparten henne de første gange, og det forgik altså nærmest i sik sak ned ad langsiden, skiftevis ind og ud af volten med bagparten.
    Men inden træningen var omme fangede han at den skulle ind bag ved.

Så simpelthen bare et ben til den side bagparten falder ud til, så langt tilbage at hesten forstår det kun er bagparten der skal rykke sig.

Jeg startede nemlig også med at bruge versader til at flytte numsen den vej jeg ville, men lige så snart jeg rettede ham op, faldt bagparten ud igen.
    Jeg fandt derfor ud af at det var meget nemmere at fortælle ham hvad hans skulle hvis jeg kunne styre bagpart og forpart for sig selv.

Han blev tjekket igennem af en behandler der ikke rigtig fandt noget alarmerende, så det var udelukkende en rytterfejl der har givet ham den dårlige vane.

Jeg har derfor også kigget på hvor det er jeg slipper mine hjælper og han derfor selv mistede fokus på at gå på et spor.
    i februar var vi til dressur stævne, hvor der hele vejen igennem er skrevet "går på 2 spor" i marts, altså en måned efter, stod det kun i vores udridning smiley

• #10   1. apr 2018 Se jeg har altid lært det omvendt - at man flytter forparten ind på bagpartens spor så at sige. Og til det formål er versader og kontraversader fortræffelige - i begge øvelser er det jo netop forparten der flyttes, ikke bagparten, hvis man gør det rigtigt - og det skal man så være meget opmærksom på, for i begge øvelser er det nemt at få smidt bagparten ud/ind istedet for. En god lille kontrol af, om man får det gjort rigtigt, er at prøve at gøre det på midterlinjen (eller bare godt væk fra hovslaget). Så skal bagparten gerne holde midterlinjen.

Derudover er det at RIDE sine hjørne - om nødvendigt helt ned i skridt og gøre det. Her tænker jeg på at lave et rigtigt firkantet hjørne. Med en helt ung (eller bare meget utrænet) hest kunne jeg såmænd også finde på at skridte hen til hjørnet, lave parade, ride frem og ride hjørnet, ny parade, frem til næste hjøre, parade ride hjørnet, parade osv. Her skal der så være fokus på, at man får redet selve hjørnet korrekt (rundet korrekt, sporer korrekt osv) og at hesten står ligeudreddet i paraderne og går lige ind og ud af dem.

Og ellers ved sidebevægelser af alle slags, hvor man er særligt opmærksom på kun at lave øvelsen måske 3-4-5 trin og så fokusere på ligeudredtning og herefter gå ind i en ny sidebevægelse få trin. Her er det ikke så meget sidebevægelsen der skal være fokus på (omend den self også skal udføres fornuftigt) men meget mere den ligeudretning der kommer mellem.

• #11   1. apr 2018 Nå ja og så i øvrigt være opmærksom på, om der blot er tale om manglende træning/uddannelse/styrke eller om der er en generel skævhed. Hvis nu f.eks. hesten altid går lidt på to spor på cirkelvolter til højre, men ikke gør det til venstre, så er det måske mere et spørgsmål om at få trænet hele hesten mere lige/ens/løsgjort i begge sider end specifikt at træne ligegudretningen (hvis det giver mening?).

• #12   1. apr 2018 Ligeudretning kommer først helt oppe i trænings skalaen, lige ved samling.

At spore lige jan være rigtig svært, især når man netop begynder at samle noget mere på hesten.

Rid langsomt. Et tip i dine mindre volter, rid langsomt rundt i volten. Skru først op for tempoet og bæringen trinvist når hesten begynder at spore i lige spor. Husk stadig at runde korrekt, men undgå for meget runding i starten når du øver det.

Travers og versade på midten. Først i skridt. Start med travers, vend over til versade og tilbage til travers igen. En super øvelse for at mærke du har kontrol over bøjningen og de korrekte spor hesten skal gå på samt du kan kontrollere og ride bagparten ind og ud uafhængigt af resten.

Rid schenkelvigning og del den op. Rid fra hjørne af bane, skråt igennem. Start med 2 trin sidefærende, rid så ligeud, herfefter 2 trin til siden mere og lige ud igen. Hesten skal føles ens på begge tøjler og spore lige, slingre hesten eller smider bagpart ind eller ud, så tid ligeud inden start af ny schenkelvigning.
    Mærk suget på udvendige tøjle og prøv at bevare det når du er ude af øvelsen igen.

For mange ryttere har for meget fokus på, at styrke indvendige bagben. Husk det udvendige. Dvs med fordel skal du huske at bruge pisken på begge sider af hesten. Du kan også stille hesten let udad i dine store volter for rette skulderen ind. Når forparten vil spore lige, vil bagparten følge bedre med,

Rid mange overgange på lige spor da det styrker, at hesten skal sætte sig på begge bagben, så du opnår ligeligt bækkenvip.

Udover det, få hesten tjekket af dygtig kiropraktor. Mange skævheds problemer forsvinder faktisk.

• #13   2. apr 2018 Hej Dorte smiley

En venlig reminder fra min berider i det her tilfælde ville være - der findes ikke "mere eller mindre". Der findes at ride LIGE, at placere sin hest SELV. Jeg ville hamre et par pinde i / stille et og andet i fire hjørner, så du har noget at ride lige mod smiley På den side kan du placere hesten helt lige hver gang/du har noget at sigte imod smiley

Det er faktisk ENDNU sværere at ride lige på stor bane end i ridehal/lille dressurbane. Man kommer nemlig nemt til at "svæve" rundt og have uendelige mængder af plads. Jeg flyttede min hest i sommers, og står nu et sted med 60x60 lækker udendørs bane. FEDT! Men er du gal, jeg kunne slet ikke ride derude i sommers. Følte jeg sejlede rundt, havde intet at "holde mig op" på. Vi havde jo plads hele vejen rundt. Når jeg rider derude i dag, så sigter jeg altid mod en pæl i hegnet - så rider jeg helt lige, indenfor hovslaget og skærer altid banen lidt over, så jeg ikke sigter mod hegnet til min ene side, men derimod får en ligeudretning at sigte efter smiley På den måde ved jeg nøjagtigt, hvor min hest er placeret hele tiden smiley

Så jeg kan godt forstå jeres problem - tror simpelthen det måske er et balancespørgsmål om, at han ikke er vant til at SKULLE dreje på bestemte tidspunkter. Så det er bare igang smiley smiley

Jeg ville aldrig begynde at skille hesten ad og flytte på bagparten smiley Overgange på lige spor er så godt, det giver jeg Sandra helt ret i! Har vi også benyttet os rigtig meget af her i vores genoptræning - endda mest i skridt faktisk smiley

• #14   2. apr 2018 Og fys/osteopat, kiropraktor m.m. er guld værd. Min bliver jævnligt tjekket igennem. Det hjælper helt sindsygt. En hest med låsninger/skævheder har naturligvis enormt svært ved at gå lige smiley

Tror også, det gælder os selv. Har jeg i hvert fald mærket på egen krop i det her forløb. Sidder man selv skævt/mindre stærk i den ene side, så er det også langt sværere at ride lige smiley

• #15   2. apr 2018 Tak for alle svarende.

Jeg var ekstra obs på det i dag, Lige udretningen på lige spor, går ret godt, han skal bare have støtte på udvendig skuldre, så rette forparten selv ind. Min mark er ca 150 m x 50/60M. så vi har plads nok. Jeg har en "ridebane" på noget som ligner 20m x 50m, det er det område hvor marken er mest plan. Altså det område hvor jeg har min imaginære ridebane.

Jeg synes det er svære på det buede spor.

Han har ikke ondt nogle steder, så havde han fortalt mig det. (jeg er telepatør,)

• #16   2. apr 2018 Hesten kan godt være skæv uden at den har ondt.

• #17   3. apr 2018 Han er IKKE skæv. Der er ingen forskel om jeg rider højre eller venstre volte.

• #18   3. apr 2018 Du skal huske, at man kun skal rette - og så slippe igen smiley Ellers får du en hest, hvor du konstant skal holde udvendig mere ved, at den går lige rundt. Så hellere få den korrigeret ind i udvendig og så slippe igen, så du er lige... så må man korrigere et par gange, men hele tiden med det formål, at du kan få lov at slippe udvendig og sidde til lige i begge sider smiley Ellers kommer du til at ride på kompromis hele vejen rundt.

Men dejligt at høre, det går jer godt smiley God tur og arbejdslyst

Kommentér på:
At spore hesten. (ride på et spor)

Annonce