markerer sig overfor føl markerer sig overfor føl
Føllet er lidt af et myrehoved. meget nærgående. han vil gerne mase sig ind i mig og vil også gerne lege. den store sætter jo bare tænderne i ham. men det kan jeg jo ikke. det er meget nærliggende at vinge ham en på kassen. men er bange for at det vil gøre ham hovedsky, og det er jeg ikke interesseret i. slår jeg ham andre steder, reagerer han ikke rigtig.
hvordan gør I?
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 705
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
Ha et træktov over skulderen og grib det og slå ud med det når han maser på. Trækker du med han og han maser på, op ad dig, så vift med albuen foran ham. Og de plejer at lære det ret hurtigt, at det er uønsket adfærd
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 13 Emner: 138 Svar: 1.642
Den nemmeste måde er, da det jo er et føl, skub det væk og helst bagud bare en halv til hel meter - ikke voldsomt eller kraftigt, men bare stille og roligt, men HVER ENESTE gang, den overskrider dit personlige rum (gælder alle, der omgås føllet).
Alt efter hvordan du gør, altså hvor tydelig den forstår budskabet, vil den lærer, at der er en vis fornuftig afstand til mennesker.
Det er en sikker og rolig måde, så man ikke får føl, der er bange/nervøse for hænder, mennesker eller ting. Al træning af føl skal forgå roligt og hvor den altid skal tabe de små kampe, der er naturligt for den at tage - også med mennesker.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.868
Er det et føl, vil jeg give US-Mustang ret: man skal være lidt forsigtig med de helt voldsomme reaktioner.
Er det en åringsplag, så er det "bare" en fattesvag teenager, og sådan én skal have stolen sat for døren, så den lærer at opføre sig ordentligt. Nogen af dem fanger det straks, andre skal have sat grænser nærmest dagligt
Det kan være både træls og hårdt arbejde - men vil du have en voksen hest, som er rar at være sammen med/nem at arbejde med, så er du bare nødt til at være konsekvent.
Du kan bruge fagter/nappen/dasken/hvad du nu hælder til, men du skal huske, at din stemme også er et vigtigt redskab, ligesom resten af dit kropssprog. Når du "puster dig op" og gør dig stor, så er det tydeligt for hesten, ligesom den også nemt opfatter et "FY!" eller et "NEJ!", sagt i et strengt tonefald.
Og så handler det ifølge min erfaring også temmelig meget om at være på forkant. Fx hvis hesten gerne vil nappe dig i armen - så skal du være hurtigere end hesten og sørge for at den ikke får tid/lov til at nusle dig på armen og sætte tænderne i. Ved at aflede den, kan du faktisk fjerne en stor del uønsket adfærd, FØR det bliver et problem. Det kan godt være, at det varer lidt længere før hesten fatter budskabet, men du undgår "slagsmålet", og den vænner sig til at omgås mennesket på en anden måde.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Hvis den står alt for tæt på dig, så sæt en hånd på næseryggen og en på bringen, og bak den væk. Sig en høj lyd, hvis den kommer pludseligt imod dig. Vores har alle lært det hurtigt, men man skal være konsekvent.
markerer sig overfor føl