{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.643 visninger | Oprettet:

Vil ikke acceptere bid og stejler? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
*
MIn hest begyndte få et stykke tid siden, at blive utrolig hidsig, når jeg arbejdede ham til biddet osv... Han gør det stadig i dag, og det er kun blevet værre.
Han lægger an til stejl, når jeg bøjer ham. Han vil slet ikke gå stabilt, men bare tage hovedet op. Og som nævnt før, bliver han utrolig sur, når jeg forlanger noget af ham. Jeg har derfor redet rigtig meget løsgørende på det seneste. Og som dressurrytter, begynder jeg at kede mig lidt...
Dette er utrolig frustrerende, da han aldrig har gjort dette, i så voldsom en form.
Og nej, han har ikke ondt, han er bare utrolig stædig.
*
Håber i kan hjælpe mig, da jeg efterhånden er rigtig træt af ham.
På forhånd mange tak!
*
ALLE NEGATIVE KOMMENTARE FRABEDES

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil ikke acceptere bid og stejler?
  • #1   16. feb 2018 Nu ved jeg godt, at du skriver han ikke har ondt, men er han blevet tjekket igennem en af behandler? For hvis ikke, så ville jeg klart starte der smiley

• #2   16. feb 2018 Guldhesten : Hans tidligere part har fortalt om hans temperament, og hun fortæller at disse episoder er opstået før. Så er 100% på, at det bare er hans stædighed der tager over;) Men tak!

• #3   16. feb 2018 Jeg ville ud fra det du skriver tro at han har ondt eller er låst. Men det ved du nok bedst, da det er dig der kender ham smiley

• #4   16. feb 2018 Noget kunne tyde på at der kan være noget med hans tænder. Start med at få dyrlægen til at chekke om han bare trænger til et rasp af tænder. Alt efter alder på hesten kan det være ulvetænder. De kan efter sigende blive helt krogede

• #5   16. feb 2018 Men er han blevet tjekket af en behandler? Oftest er det jo pga låsninger, smerter etc at hestene reagere som de gør.

En hest har slet ikke hjerne kapacitet til at være stædig, der ligger altid en grund bag, deres handlinger.

• #6   16. feb 2018 SUNSHINE : Jeg har formuleret mig forkert. Han er kun min part, så kan desværre ikke "bare" få tandlæge. Men han er 11,5 år gammel, så ved ikke om det kan være ulvetænder. Mange tak!

• #7   16. feb 2018 Guldhesten : Det er jeg godt klar over, men jeg kender efterhånden ham- og alle hans sjove tricks, ret godt. Jeg stoler også en del på det, da både tidligere part- og min underviser, giver mig ret i stædighed:)

• #8   16. feb 2018 Jeg syntes du skal prøve at overtale ejer til at få chekket hestens tænder..

Du kan selv undersøge hestens hals og ryg ved at stå og klemme med hænderne ned ad hestens hals fra ørene og ned over hals og ryg. Har den ondt vil den vise ubehag ved at du klemmer. Har den ikke ondt reagere den ikke nævneværdigt.

• #9   16. feb 2018 Er der tale om en af hestene fra din profil?

• #10   16. feb 2018 Cecilie : Ja, det er ham den hvide, Kasmir.

• #11   16. feb 2018 Jeg er altså rigtig ked af at skulle sige det, men hesten kan altså IKKE være stædig, uanset om din underviser og tidligere part, siger det eller ej. Det er altså bevist at det kan de ikke være :).

Ud fra det du skriver, ville jeg også mene at hesten har ondt. Måske tænder, og spændinger?
    Hvad blev der gjort de andre gange han har gjort sådan?

• #12   16. feb 2018 Rikke Nordkvist : De forrige gange, er han bare blvet redet til det var væk. Det er ihvertfald hvad jeg er blevet fortalt?

• #13   16. feb 2018 Hvordan er han at ride, når du rider løsgørende?

• #14   16. feb 2018 Den hellige : Der søger han gerne ned, men mister ofte koncentrationen en smule efter ca. 5 min.

• #15   16. feb 2018 Har du prøvet uden bid?

• #16   16. feb 2018 At det er blevet redet væk, skyldtes jo nok at rytteren har været stædig, og ignoreret hestens måde at fortælle, at der er noget galt.

Måske har den ondt et sted.. eller noget udstyr der ikke længere passer hesten.

Uanset hvad, er det et klart signal med røde lamper der lyser når den signalerer som den gør. Så gør den en tjeneste og gå videre med det til ejer og bliv insisterende.

• #17   16. feb 2018 Jeg håber, det snart bliver bedre med Kassie <333

• #18   16. feb 2018 Hvis en hest ligger an til stejl, bliver hidsig osv. gentagende gange under ridning, så kan jeg kun tilslutte mig det der er blevet sagt: En hest er ikke udspekuleret, og tager ikke selv stilling til at reagere på den måde, fordi den vil være stædig/på tværs eller lignende smiley Det er de slet ikke indrettede til. Derfor er det altså et råb om en eller anden form for mistrivsel, smerte eller lignende.
    Jeg tænker umiddelbart det kan være mund/tandproblemer, sadelproblemer, eller spændinger/låsthed der skal behandles. I nogle tilfælde, kan det også være noget kognitivt traume, altså hvis hesten har haft smerter før i en bestemt øvelse, eller ved en bestemt bevægelse, så kan dette sidde fast som et traume, der skal arbejdes med.
    Under alle omstændigheder vil jeg ikke tro det er noget man bare skal forsøge at ride sig ud af, men derimod virkelig få hesten undersøgt, og derfra måske prøve at gøre ekstra ud af, at gå et par skridt tilbage i ridningen, og arbejde med ros og små fremskridt, og dyrke det, inden I når ud i de situationer, hvor konfliktadfærden opstår.
    Håber I finder en løsning smiley

• #19   16. feb 2018 har du tænkt på , at lave lidt afveksling i og omkring arbejdet med hesten . I stedet for at ride på ham hvergang så evt lav noget agility sammen med ham . Og så måske rid hver anden gang uden bid i munden på ham . Giv hesten positiv samarbejde imellem jer . smiley . Og når i så er tilbage i stalden , så giv hesten en god gang massage på hele dens krop. Håber du måske kan bruge det til noget . smiley

• #20   16. feb 2018 Det ka jo være svært at svare på, når man ikke har set dig ride.
    Er din part rideskolehest? For bare der, ka nogle heste tillære sig nogle trælse ting.
    Men når man samtid er part, ka man ikke gøre så voldsomt meget uden ejer er med.

Men min afdøde dame ku hvert fald godt være stædig, bla fordi hun lærte nogle uheldige ting.
    At ride ture på hende, ku være en opgave, hvis hun ikke ville forbi en træstamme, så hun hun sagtens stejle og skabe sig.
    Fra jorden ku hun alt, men oppe fra, havde hun "luret den"
    Cali havde ikke ondt, men havde lært sig en slags stædighed under pres.

• #21   17. feb 2018 Er Kasmir elevhest?
    I så fald er hans reaktion meget normal på blandede og alt for hårde signaler fra mange ryttere.
    I så fald er der ikke meget du kan gøre; hesten lyder enten enormt signalforvirret eller har smerter.
    Det sidste skal der en dyrlæge til, det første er næsten umuligt at løse med så mange andre der også rider ham.
    Er han ikke elevhest, så har han med stor sandsynlighed smerter. Det skal ejer gøres opmærksom på, og indtil det er udredt skal han selvfølgelig ikke rides .....heller ikke selvom han kan tvinges til ikke at sige fra - det fjerner ikke smerten, kun reaktionen smiley
    Forestil dig at du havde ondt i maven og hver gang du sagde det til dine forældre greb de hårdt fat i din arm og skubbede dig rundt i huset. I starten ville du protestere, kæmpe imod, men hvis de ikke slap og måske istedetfor tog meget hårdere fat så ville du opgive til sidst - selvom det stadig gjorde ondt i maven.
    Hvis man holder af dyret sætter man sit eget behov for ridning efter dyrets velfærd.

• #22   17. feb 2018 Helt klart prøv en massør! Spot var total låst, og det hjalp altså. Han stejlede og var total usamarbejdsvillig, men 5 dage efter massør, så var han så god!

• #23   17. feb 2018 En hest kan ikke være stædig - men dens adfærd kan virke på os, som om den er stædig. Det den i virkeligheden prøver at gøre er at råbe dig op, der er noget som ikke fungere i jeres samarbejde.

Hvis din holdning er, at hesten bare er stædig og skal makke ret, så er der ikke åbent op for ret meget samarbejde der, og det hele bliver en smugle op ad bakke.

Hvis hestes rides af mange forskellige ryttere, som hver rider på deres måde, så er hesten snot forvirret. Den kan ikke bare slappe af, og gøre som den plejer, men dens nervesystem skal hele tiden forholde sig til noget nyt (ret stressende for en hest). For ikke nok med at der er forskellige ryttere, men disse ryttere svinger også i deres tilgang alt efter hvilket humør og hvilket gear deres nervesystem køre i. - så det med faste og logiske skabeloner til at handle efter, er en by i Rusland.

(man får bare den mest stabile og rolige hest, hvis hesten har styr på sine skabeloner, og den ved præcis hvad der skal ske, det kan kun ske, hvis der er system i hestens liv)

Mit bedste bud er at enten har hesten ondt, eller også er den snot hammerne forvirret og det har den bare været for længe, og nu siger den fra. Og er det, det sidste, så er der to udfald på den historie, enten så råber hesten rigtig højt, dvs. den bliver livsfarlig for rytteren, eller også knækker hesten, og den trækker sig mentalt fra rytteren, den slukker sit sind.

Du skal ind og så på jeres mikrosamvær: hvordan tilgår du din hest? lytter du til din hest? har din hest noget og skulle have sagt? observere du din hest reaktioner på dine handlinger - og tager du hensyn til de reaktioner du får? Er dit eget nevesystem helt i ro? Hvordan er dine tanker? hvilke indre film viser du for dit indre blik? hvordan træner du din hest? bruger du positiv forstærkning (ros) eller negativ forstærkning (ophør af spark, pres, træk) for at nævne nogle.

Det er flere komponenter du skal ind og røre ved, får at få din hest på rette køl igen.

Jeg har skrevet flere oplæg om hestens sind, ud fra en neurologisk betragtning, og jeg har flere i støbeskeen.

De kan læses på fb.
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008058843777

• #24   17. feb 2018 Da du som part ikke kan gøre noget ved hvis det er fordi han har ondt, og at du stædigt holder fast i at hesten her blot har indlært adfærd og ikke smerter vælger jeg at ligge mit svar på løsningen i stedet for. Dermed ikke sagt at jeg ikke tænker der kan ligge noget bag. Men jeg holder mig til det du egentlig kan bruge til noget udfra hvor du står.

Det du beskriver som stædighed er nok i virkeligheden indlært adfærd, for som de andre siger, en hest kan ikke være stædig, der er altid en grund. Men grunden kan være indlært adfærd.

Hesten har lært at når du tager i tøjlen, så slipper du presset hvilket betyder ros.
    Ved ikke om du helt kan følge mig i det jeg skriver her, så skære det lige ud i pap smiley

Et pres er et ubehag du tilføjer hesten. Det kan være et tryk med benene, et træk i tøjlen eller et tryk fra en hånd.
    Alt sammen opleves som et ubehag for hesten - Noget der er generende.

Hestens motivation er derfor at få dette pres til at gå væk igen.
    Det er derfor vi kan lære vores heste at stoppe når vi trækker i tøjlen eller gå frem når vi trykker med benene.
    Det er det vi kalder indlært adfærd.
    For i det hesten stopper så slipper vi det pres vi har lagt i tøjlen og hesten får ros, da det var hvad den ønskede at opnå. Det samme når vi trykker med benene, i det vi holder op med at trykke så får hesten fred fra det pres den syntes var træls.

Det der så er lidt træls er at vores heste ikke kender forskel på rigtigt og forkert, de kender kun til konsekvenser af den enkelte adfærd.

Det vil sige at når du så arbejder din hest ned så ligger du et pres. Hesten stejler - Kan opstå hvis hesten er forvirret. Så afprøver den ting for at prøve at få presset til at gå væk. Når du så slupper presset fordi du er ved at falde af, bliver usikker eller andet. Så får hesten ros. På den måde kan man faktisk sige at hesten har lært at stejle, den ved at konsekvensen ved at stejle er at presset slippes.
    Den ved intet om hvor frustrerende du syntes det er. Heller ikke selvom du giver den et klap i røven bagefter. Det vil blot forvirre din hest. smiley

Okay det var så forklaringen på hvorfor din hest gør som den gør (hvis vi holder fast i tanken om at den ikke har ondt eller problemer med tænderne)

Hvordan løser vi det så?
    For at løse et problem skal man vide hvorfor hesten reagere som den gør - Det har jeg så gjort for dig nu - Så frem jeg har ret. Jeg kender ikke hesten og har ikke det den. Men kan ikke komme på andet når du beskriver det som stædighed.

For at løse det er man nød til enten at fjerne belønningen eller finde en belønning der kan overskygge den anden.

Det ses f.eks ved en hest der ikke tør gå igennem noget vand, men den skal gøre det for at komme over til sin flok på den anden side.

Her arbejder vi med 2 motivationer der hedder Flok og Flugt.
    Hesten vil gerne flygte fra vandet og er motiveret for at blive på land. Men hesten er også motiveret for at være sammen med sin flok.
    Ofte vil flok vinde over flugt i sådanne situationer det er derfor vi tit bruger en makker når noget er farligt for en hest. En støttepædagog så at sige.

Nå men tilbage til din hyp. Hvis ikke du kan holde presset når hesten stejler (hvilket jeg tænker er meget svært) så skal du i stedet finde noget hesten hellere vil have end at presset går væk.
    Dine valgmuligheder er her:
    Flok - Du skal fjerne alle heste omkring ham når han stejler og når han ikke stejler så skal de ind til ham igen - Tja ret uladsiggørligt tænker jeg smiley
    Frihed fra pres - Den du allerede har i spil så den kan du ikke vælge.
    Flugt - Flugt er egentlig ikke en motivation vi som sådan bruger når vi træner. Vi bruger i stedet de andre motivationer til at overskygge denne smiley
    Formering - Tja. Igen ikke rigtig en mulighed smiley
    Foder - Det giver os den sidste mulighed nemlig foder.
    Og jeg har skrevet det på denne lange måde for at få sig til at se at det formentlig er din eneste løsning. Da mange skræmmes væk af godbidder.
    Men godbidder er en mega god motivation og kan ofte overskygge andre motivationer. Det betyder ikke at man overdosere med dem og at hesten altid skal have i alle situationer.

Jeg havde en hest der kunne komme i den fineste galop og pludselig slog hun alle bremser i. - Indlært adfærd.
    Jeg satte hende i galop og i det hun havde galoperet et skridt uden at stoppe brat så fik hun en godbid.
    Med tiden satte jeg længden op. 3 skridt, 5 skridt, 10 skridt osv. Før hun fik godbidden. Stoppede hun undervejs. Så var der ingen godbid.

Hun blev mere motiveret for at få godbidden til sidst, end hun gjorde for at smide mig af. Idag galopere jeg den længde jeg har lyst til og når vi stopper så får hun en godbid. I princippet tror jeg at jeg ville kunne droppe godbidden. Det har jeg det personligt bare ikke godt med - Jeg er afhængig af godbidder smiley

Nå tilbage til din hest. - Godbidder er ikke så slemme og kan måske afhjælpe dit problem.
    Start med at indlære klikkeren.
    Stå på jorden og tilbyd hesten en godbid. Nå hesten stager godbidden så klikker du (man kan få en lille æske der siger klik, men så skal man have den i hånden når man rider - Mega upraktisk så jeg bruger klikord. Du vælger et kort ord f.eks "klik" eller "tak" det siger du så tydeligt men så det faktisk bliver en fast lyd agtig - Mon det giver mening?

Det gentager du ca 20 gange. - tilbyd godbid - hesten tager godbidden du siger klik.
    Når de 20 gange ca er gået venter du på at hesten får fokus et andet sted hen så siger du din kliklyd. Hvis hesten vender fokus tilbage til dig for at så godbidden så har den forstået hvad klikket handler om.
    Sørg for altid at have godbidden klar inden du påbegynder en øvelse. Lommelyden må ikke komme efter klikket. Du kan evt bruge gulerodsstykker så kan du have en i munden hvis du syntes det er træls at skulle have en i hånden.

Nu har hesten lært klikket.
    Når du så kommer ridende så ber du hesten om det der får den til at stejle. Hvis hesten stejler så er der ingen godbid. Men i det øjeblik hesten gør som du gerne vil have. Så klikker du - Stopper hesten og giver godbidden.
    - Max 7 sekunder fra klikket har lydt til hesten får godbidden smiley

Det burde med tiden at fjerne den uønskede adfærd.

En helt anden løsning kan også være en bidløs da det kan være bidet der genere ham.

Igen. Hver løsning handler om hvorfor hesten reagere som den gør. Man skal derfor finde grunden før man kan finde løsningen. For det hjælper ikke noget at stoppe godbidder i din hest hvis det er fordi den har ondt. Men nu har jeg afvejet udfra det du mener er din hests motivation for at stejle og håber du kan bruge mit svar til noget smiley

• #25   17. feb 2018 Det kan godt ske at du ikke vil høre det, men hesten har ondt. Få den tjekket af en kiropraktor/hestefys eller osteopat. Og måske skal sadlen også tjekkes af en sadelmager. Heste finder ikke på den slags adfærd uden grund. At den har gjort det før er kun et tegn på at den har haft problemet længe.

• #26   17. feb 2018 Hvor er det trist når en hests skæbne ligger i hænderne på en 13 årige som oven i købet lader til at være meget dårlig vejledt af de ‘hestekyndige’ omkring sig smiley

• #28   17. feb 2018 At hesten tidl. har udvist lign. tegn, betyder jo ikke, det kun er stædighed - det kan betyde, den har en tendens til eks. låsninger et bestemt sted, dårlige tænder eller hvad ved jeg, og at den reagerer derpå på en given måde.

Jeg ville
    1) Være sikker på, den ikke har ondt - dvs. tænder, fys evt. dyrlæge. Måske en sadel, der skal tjekkes? Tandspidser? Evt. en dyrlæge, der har udført behandlingen, men som ikke har været grundig nok? Så få en anden dygtig tand-dyrlæge ud. Har set flere, der har udelukket dette pga. de har passet ALLE tand-behandlinger - men da de så fik en anden mere kompetent dyrlæge ud, lignede munden lort. Rigtig synd for folk, der jo egentligt gør, hvad de kan, men så gør dyrlægen ikke sit arbejde ordentligt.

2) Få en dygtig berider/underviser ud. Få denne til at hjælpe fra jord og evt. fra ryggen af. Så kan du få redet dig ud af de situationer smiley

3) Overvej foderet. Går det i hovedet på den og gør den "dum"? Heste er aldrig bare dumme, men de kan reagere positivt og negativt på forskellige foderindhold - så det skal man også huske at overveje.

Håber du får styr på det. Det lyder ikke sjovt.

• #29   17. feb 2018 P.S. Min unghest (5 år efterhånden) har stået m. mild seneskade - boskro et par uger, derefter 6 ugers genoptræning i skridt. Nu er vi i denne uge gået igang med at trave, og jeg får en hestefys ud på tirsdag. Hun skal gå ham igennem i kroppen, så han har alle forudsætninger for at have det godt i kroppen, når vi skal igang igen. I forrige uge fik vi sadelmager ud, der tilpassede sadlen, så vi er klar.

Det er en fast rutine med fys, hvis han har haft boksro eller reagerer anderledes, end han plejer. Han er meget sart i kroppen og kompenserer hurtigt, hvis noget gør avs - så passer han på og går forkert smiley Og der er let noget, der går i koks, når de står i boksro eller får en skade smiley

• #30   18. feb 2018 Malenetilde : Jeg som 13-årig, har styr på hvad jeg laver- og udtaler mig om. Jeg er hverken dårlig vejledt, eller umoden overfor nogle her. Så du bedes slette din kommentar, da jeg kun ser den som negativ rettet mod mig.

• #31   18. feb 2018 Alma

Den kommentar er jo ikke negativt rettet mod dig.
    Blot at du ikke er informeret bedre. Af de mennesker der skulle kunne hjælpe dig i sådan en situation.
    Og så det at du er 13 år, og derved ikke har samme rettigheder og muligheder i forhold til hesten. Som en myndig person har.

• #32   18. feb 2018 Gimlie'berg : Så har jeg læst beskeden forkert, for jeg tager det negativt. Nu var det jo også mig, der modtog beskeden. Og da det er mit forumemne- og mine meninger, bedes hun slette sin kommentar, bare min mening;)

• #33   18. feb 2018 Det er dit offentlige forum. smiley

• karin L
    karin L Tilmeldt:
    jan 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #35   22. feb 2018 Hej.
    vil lige komme med en lille kommentar. Jeg har også en dejlig hoppe som I perioder blev sværere på bidet og meget urolig I hovedet. Jeg har næsten prøvet alt- andre bid, hovedtøjer, ride frem, check af tænder mm. - men efter et dyrlæge besøg forleden pga halthed viste det sig faktisk at hun har en betændt nerve I hovedet som løber ned langs kinden. - han kunne trykke specifikt med en finger lige ved kindbenet I den ene side og hendes hoved fløj I vejret. han fortalte at andre heste som får denne lidelse - kan begynde at stejle mm når de rides/bøjes da det gør ondt på dem. min hest er nu i behandling og jeg rider bidløst pt - og har hermed den dejligste afslappet hest uden hovedrysten og modarbejdning. så please - tjek lige for en sikkerheds skyld. Jeg har kæmpet I 2 år med hende - så det var virkelig en øjenåbner for mig.

• #36   22. feb 2018 Kære Alma

Ridning er et samarbejde, som hesten sagtens kan komme til at nyde at yde til. Gør dig selv og din hest den tjeneste at lytte, for han kan ikke fortælle dig på andre måder hvis der er noget galt smiley

Uendeligt meget held og lykke, og hvor bliver jeg glad i maven af alle de fine råd der kommer herinde som IKKE er vinklet på at hesti er stædig.

Og, Alma, jeg VED at det kan være virkelig grænseoverskridende at skulle modargumentere over for en autoritær person (din underviser, hestens ejer), men tro mig, vi har alle stået der. Jeg er sikker på at hver en person i denne tråd selv har stået i situationen hvor vi med ondt i maven skal på pæneste måde 'svare igen' over for en, som mener at hesten skal sættes på plads.

Heste kan kun snakke, som vi forstår dem. Gør det ondt, reagerer de. De har ingen lyd for smerte. Hunden piver, katten hvæser, hesten er tavs. Så hesten må vægre sig, slå fra, blotte tænder, lægge ører, stejle eller anden kedelig adfærd for at forklare, at noget er galt.

Knus herfra smiley

• #37   22. feb 2018 Hej Alma smiley
    Jeg sletter ikke min kommentar. Det er ikke umiddelbart negativt ment, men blot en konstatering af min mening.
    Hvis du vil have en uddybning af min kommentar kommer den her:
    Jeg synes virkelig at det er trist at læse om hest der tilsyneladende har en adfærd som kan antyde at der er noget galt med den måde hesten behandles på eller at der er noget galt med hesten rent fysisk. Det bliver endnu mere trist af at problemet fremlægges som om det skal løses af en ung pige, af nogle andre unge piger (tidligere parter) og så nogle voksne der åbenbart har en lidt forældet tilgang til at heste (dyr) bare er stædige.
    Jeg er en af de der gamle tosser som mener at en 13 årig er et barn og at et barn ikke kan eller skal være alene omkring ansvaret for et andet levende væsen.
    Det er også rigtig intressant at af alle de input du har fået her i DIN tråd, er det min korte og ligegyldige kommentar der har berørt dig mest smiley Ej det var lidt drilleri - undskyld smiley

• anja a
    anja a Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 2 Svar: 2
    #38   22. feb 2018 hejsa hvor i landet bor du.
    hvis du bor i jylland synes jeg du skulle prøve at kontakte Bødker`s heste velfærd
    Hun er knald dygtig til at finde ind til oversagen til at hesten reagerer som den gør.
    hun er uddannet i Bowtech EMRT og laver en fuld Bodytjek af hesten.
    virkelig vær at prøve og held og lykke med hestebassen smiley

• #39   22. feb 2018 Malenetilde : Jeg beder dig stille og roligt om, at slette din kommentar, da JEG finder den negativ. Jeg vil ikke rode i noget, men det er mindst ligeså umoden, som jeg åbenbart er omkring min hest. Jeg har snakket med en masse af de kyndig i min stald, fået hans tænder tjekket af min underviser, og redet ham igen-uden nogle problemer. Og selvfølgelig, har jeg aldrig bare udelukket muligheden, at han kan have ondt. Jeg er da også igang med, at finde kiropraktor til ham. Så jeg har fuldstændig styr på situationen. Og jeg har absolut taget ALT fra dette forumemne til mig!
    Jeg læser alle disse kommentarere grundigt, men svarer ikke på dem alle, da jeg er godt klar over, hvad folk mener om dette. Der er bare nogle, der ikke kan tage det i en ordentlig tone. Men sådan er det vist bare på HG. Jeg ligger mærke til din kommentar, da jeg tager den negativ. Jeg mener stadig, at du burde slette den, da det jo stadig er mine meninger- og mit emne;) Tak.

• #40   22. feb 2018 CasBibs : Tusinde tak for en kommentar, med en ordenlig tone! Mange mange tak:)

• #41   22. feb 2018 kan se du skriver at din underviser har tjekket tænderne, er din underviser tandlæge, eller dyrlæge?

• #42   22. feb 2018 TS: på et opslag på et offentligt opslag må man forvente kommentarer der måske ikke 100% passer ind i ens eget verdensbillede.
    Nævnte kommentar er meget pæn i tonen, og den bliver endda uddybet, så brug hvad du kan og glem resten.
    Folk der svarer på dit opslag men hvor du ikke svarer kunne jo også blive fornærmede og så bede dig om at slette. Det ender hurtigt i en gang rygklapperkultur hvor alt skal indrette sig efter folks hoveder. Det kommer der ingen udvikling ud af.
    Lær af forskelligheder - det er sundt (så længe tonen er acceptabel set fra et objektivt synspunkt)

• #43   22. feb 2018 Kan se at jeg ikke længere er blokeret smiley mange tak for det! Som de fleste andre skriver så kan en hest ikke være stædig eller planlægge fremadrettet da den ikke har hjerne til det. Den mangler pandelappen. smiley jeg synes det er rigtig synd for dig at du ikke omgås heste mennesker der har større viden om hestenes biomekanik og indlæring, og så er det utrolig synd for dig at du skal blive sat i en position som du ikke bør være. En 13 årig bør ikke være ansvarlig for et andet individ sit velbefindende! Jeg håber du vil lytte til de mange gode råd du har fået, og stoppe med at ride hesten indtil den er fuldstændig udredt af professionelle fagfolk. smiley

Mvh TT

• Zoe
    Zoe Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #44   23. feb 2018 Som andre også skriver så er det ikke en adfærd der skal fortsætte for længe. Så det vil nok være bedst at få en dyrlæge til at ordne tænder på den. Det er helt oplagt at tænderne skal checkkes, og evt. et check af dyrlægen ved samme lejelighed, for at sikre at hesten ikke er låst, har en lavgradig halthed eller andet.
    Jeg håber at det kan lykkes at få en dyrlæge ud til den, så løsningen kan findes.
    Held og lykke med det.
    MVH. Zoe
    www.contact-saddle.com

• #45   23. feb 2018 Hvis min hest gjorde det ville jeg først og fremmest tænke, at den føler den ikke kan komme frem for biddet, derfor går den op. Så ville jeg arbejde tydeligt med at adskille ben og tøjle signal, dvs temposkift. Først frem for blød tøjle, så tilbage for sæde og tøjle, og så lidt efter frem igen. Dvs masser af halvparader og masser af ligeudretning. Derefter små kontraversader og slangebuer vekslende med temposkift. Og derefter veksle schenkelvigninger ind. Men det er selvfølgelig altsammen løsgørende arbejde (hvilket jeg ikke helt forstår skulle være kedeligt da jeg selv elsker at arbejde med en hest jeg mærker bliver mere og mere blød og smidig;)) Men få indkodet bløde tydelige signaler igen, så arme og ben ikke "råber i munden på hinanden"

• #46   23. feb 2018 Kære Alma smiley
    Jeg har slet ikke kaldt dig umoden og jeg har heller ikke forsøgt at give dig nogle råd omkring din pony.
    Du er 13 år og jeg synes faktisk det er rigtig godt at du reflekterer over hvad der mon kan være med din pony når han ikke er som du forventer eller som han plejer.
    Det ændrer ikke på at min mening er som i ovenstående indlæg (af mig). Og det er altså uanset om du synes det er negativt eller ej. At du måske kan have ret i at jeg så slet ikke skulle have kommenteret i DIT oplæg her når jeg ikke byder ind med noget konkret, ved jeg ikke. Vi har jo trods alt ytringsfrihed og jeg vil altid gerne slå et slag for at der er opmærksomhed på at dyr er levende væsner og at det er et stor ansvar at varetage et levende væsens ve og vel smiley
    Hav en rigtig god dag!

Kommentér på:
Vil ikke acceptere bid og stejler?

Annonce