{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.038 visninger | Oprettet:

Hvor tit træner i? {{forumTopicSubject}}

Hvor tit træner i jeres heste?
Det er alt fra jordarbejde, tur til ridning.

Det er lidt forskelligt hvor tit jeg træner min egen, men hun er også kun 3 år.
Men prøver at træne omkring hver anden dag, en masse forskelligt. smiley

Jeg søger gerne svar fra dem som træner op mod konkurencer og vil også meget gerne vide hvor gamle jeres heste er smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor tit træner i?
  • #1   31. jan 2018 jeg ser helst min bliver rørt 6 dage i ugen. Han er 14 og 8 måneder gammel, konkurrence hest dog har vi ikke været meget ude grundet mangel på transport. Men min mentale tilstand stopper det, og alle de lektier ødelægger det.. Hvis han ikke bliver holdt vellige med træning, så bliver han en tiggende bombe, som bukker, stejler, stikker af og alt det sjove smiley Jeg rider primært dressur, springer 1-2 gange i ugen, longere en sjælden gang, rider gode lange ture. Det er når tiden og lysten er der smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #2   31. jan 2018 Jeg har altid trænet hesten hver dag, men altid varieret, for at få optimal udbytte af træningen

• #3   31. jan 2018 3-4 gange i ugen. Alt fra staldgangstræning til longearbejde, bomarbejde, akademisk for hånd m.m.

Min hest er 4 år gammel, bliver 5 til april.

• #4   31. jan 2018 Min ene træner jeg tre dage og en dags fri også igen. Han går mest terræn og dressur. Min anden går 6 dage i ugen også en fridag, da hun elsker at lave noget. Det er hovedsageligt dressur hun bliver trænet i smiley

• #5   31. jan 2018 7 og 8 år. LA5-MB niveau og den anden LA1 niveau.

Træner 6 dage om ugen. Planlægger min uge, uge for uge. Træner aldrig mere end max 3 dags dressur i træk. Rider varieret, så skovtur, løsspring, dressur og jeg skelner også mellem, at jeg nogle dage kun rider løsgørende dressur (frem og ned) og andre dage også laver samlet arbejde og presser mere på. Træner også nogle dage med bomme, longerer i liner, rider løsgørende uden sadel og hygge. Skridter tur, rider lange ture i alle tempi osv.

Så altså meget forskelligt, men de har altid en fridag om ugen til at restituere.

• #6   31. jan 2018 Pinot som er 10 år, B-hest, og som går op til INT1 skal ikke trænes for meget. Maks 3 dages dressurridning i træk, så skal have et par dage fri og så lidt let ridning/tur/løsspring. Og op mod konkurrencer skal han rides let sidste uge op til.

Caspian som er et Dampbarn er 9 år, B-hest, på MB niveau - han skal gerne rides 5 gange om ugen - 4 gange dressur og 1 gang tur hvor han bruges sin hjerne. Han skal trænes intens op til konkurrence, og skal endelig ikke have fri.

De dage de har fri prioriterer jeg at de kommer meget på fold.

Da de var unge blev de også redet varieret og let, samt med megen foldtid.

“Jordtræning” gør jeg ikke i, de trænes i håndtering hver dag de trækkes til/fra fold, står bundet på staldgangen, har smed ect.

Mvh Charlotte

• #7   31. jan 2018 Den ene er 3 år og bliver 4 til april. Han bliver redet 3 gange om ugen og 1 gang på tur smiley
    Den anden bliver redet 6 gange om ugen hvor 3 af dem er undervisning og han er 14.

• #8   31. jan 2018 Tindur bliver trænet 3x ugen. Pt kun dressur, men når det hele kørte så var det en gang dressur, en gang spring, og en gang i skoven.. Så sådan bliver det også forhåbentlig snart igen.
    Tindur er 7år, men psykisk kaperer han ikke at arbejde hver dag, Max 2 dage i træk. Men vi har fundet en rigtig god rytme med at træne Søndag, tirsdag og torsdag også to dage fri smiley

Mvh TT

• #9   31. jan 2018 Min egen, Destiny, forsøger jeg at ride 5 gange om ugen. Det bliver gerne 2x dressur, 2x spring og 1x lang tur. Hvis jeg rider en dag mere, så er det typisk en lang skridttur. Hun er 6.

Den anden jeg rider, skal faktisk gerne gå 6 gange om ugen, for at gå optimalt, da han er en hest, der har svært ved at holde fokus, især i dressuren. Han går typisk 2x spring, 3x dressur og 1x tur på en uge. Når foråret kommer, gøres der plads til mere konditionstræning. Han er 9 og militaryhest.

• #10   31. jan 2018 Jeg har en skøn 3års smiley Vi træner cirka hver anden dag, det kan være lidt ridning, longering, jordtrænning, ture, miljøtrænning mm.
    Alt med hensyn til hendes alder, så det er kun korte lette træninger, så både hovedet og kroppen kan følge med smiley

• #11   31. jan 2018 Min 3-års bliver trænet hver dag (undtaget de par gange om måneden jeg skal noget andet), men ofte består det bare af 5-15 minutters træning af enten at stå bundet og løfte hove osv, noget miljøtræning, bid i munden eller lignende. Bomtræning, trækture, tur som håndhest og longering er mindst 2 helst 3-4 gange om ugen. Jeg planlægger at tilride hende til sommer, så det er det jeg træner hen imod.
    Min 12-års bliver ikke trænet hen i mod noget bestemt, så hans træning er meget efter hvor meget tid jeg har brugt på den lille og om jeg kan nå ham, han bliver måske trænet 2-3 gange om ugen, hvor det enten er jordarbejde oftest med bomme eller træning af hans 5 gangarter på banen eller på tur - jeg bruger ham dog også når jeg fx. har den lille som håndhest, men det er jo mere træning af hende end det er træning af ham smiley

• #12   31. jan 2018 Førhen var det mellem 5 og 6 gange om ugen min 15 årige hoppe blev redet. 1 gang spring (evt stævne i weekenden), dressur 3 gange i ugen og så noget tur og longe smiley
    Dog er er hun drægtig i 9. Måned pt, så nu laver hun ikke så meget ?? Lidt let ridning uden sadel for at holde hende i gang og en masse gåture.
    Pony på 22 rides omkring 5 gange i ugen - dressur, let banearbejde og tur, samt en smule spring smiley

• #13   31. jan 2018 Ca 5 gange om ugen (plus/minus 1 dag). Ca 40 minutters dressur nogle gange om ugen, og når vejret tillader det er det også skovtur og galop på travbanen. Altid min. 1 ugentlig springning, og gerne en dag mere med bom eller gymnastikspring. Min er også en konkurrencehest på 9 år smiley

• #18   1. feb 2018 Jeg rider 2-3 dage i træk, så får han en fridag. Jeg har stor fokus på restitution i min træning. Både den fysiske og psykiske restitution hos hesten.

Som tidligere løber kender jeg træningens effekt på egen krop. Alt træning er muskel nedbrydende ( i forskellig grad) og så selvom træningen er afvekslende. det tager tid for kroppen at bygge muskelfibrene op igen.

Rider jeg 4 dage i træk, så falder hans niveau, og samt han bliver mere ukoncentreret. Men holder jeg mig til 2 dage i træk, så øger han sit niveau for hver træning, og jeg kan mærke at han bliver stærkere uge for uge.

• #19   1. feb 2018 Dorthe - så du siger at det er bedre at ride 2 dage i træk, i stedet for anden hver dag? Hvorfor? smiley

Mvh TT

• #20   1. feb 2018 Når vi træner vores heste, laver vi små skader på muskler, sener og led og ved at kun at ride få dage af gange, giver vi kroppen mulighed for at repererer de skader som vores træning medføre.

Disse skader er essensen i alt træning, de er baggrunden for at musklerne begges stærkere. Men for mange små skader, uden tid til at bygge op, kan føre til alt mellem manglende muskelopbygning til langvarige seneskader.

• #21   1. feb 2018 Jeg er ikke længere stævnerytter desværre. Men da jeg var, trænede jeg 5-6 dage om ugen og nogle gange red jeg 2 gange om dagen (højsæson). jeg gjorde meget ud af at mærke hvordan pony føltes (ømhed eller træthedstegn) og hvis der var de mindste tegn fik han en fri dag ekstra.
    Jeg er military rytter så det skal ikke forstås som i jeg hev min heste igennem dressur 2 gange på 1 dag.. smiley
    Jeg planlagde det uge for uge og gjorde meget i ikke mere end 3 dages dressur om ugen og 2 dages spring, og så en fast dag med tur. Det var så kun nogle uger hvor jeg red 2 gange om dagen og maks 2 dage om ugen, men ridning anden gang på dagen bestod enten i løs gørende ridning eller konditræning.. smiley og så en meget lang afskridtningsperiode og nedkøling af ben, ryg og gener.
    Min pony var 9 eller 10 mener jeg på det tidspunkt.

Jeg red unghest efterfølgende og jeg trænede med dem hver dag, men red dem kun 3 dage om ugen. Så resten bestod i longe, gå ture, stald træning osv osv. Men igen er det meget at mærke hvorvidt din hest er "Klar" til dagens opgave. smiley Håber mit svar kan bruges til noget smiley

• #22   1. feb 2018 Dorthe - Ja jeg ved jo, ligesom hos mennesker så skal musklerne nedbrydes for at bygges op igen. Dette gøres der ved restitution. Derfor træner man ofte hver anden dag så musklerne kan bygges op igen. Men hvorfor tænker du ikke at det er godt for hesten at trænes hver anden dag?
    Burde den ikke sætte muskler ligeså effektivt?

Mvh TT

• #23   1. feb 2018 Jeg har en på 8, som går MB/MA til stævner. Den bliver ikke redet mere end 4-5 dage i ugen, de resterende dage går jeg med den et par gange om dagen eller longerer den lidt, for at holde den igang, da den ikke går så mange timer på fold smiley

• #24   1. feb 2018 TT
    Som jeg læser det siger hun at det er godt at holde pauser, derfor rider hun ikke 4 dage i træk men hellere 2 smiley

• #25   1. feb 2018 TT: det hele handler om formtilstanden på den enkelte hest.

Os motions motionister vi anbefales at løbe hver anden til hver tredje dag i starten, for at forebygge skader.

Top atleter træner 2 gange om dagen.

vores heste befinder sig et sted der imellem. Hvis vores top atlet træner kun hver anden dag, sker der ingen opbygning, men træner vores nybegynder hver dag, kommer skaderne ret hurtigt.

Så igen her er tricket at observere sin hest. Hvordan er din i træningen, hvordan er psyken, og hvordan ændre disse observationer i fra træning til træning.

Derved har jeg observeret at på mine heste, er deres fremgang størst når jeg træner 2-3 dage i træk, også en restitutions dag. Mere har de ikke kapacitet til.

1 dag, er han lettere krudtet, og galoppen er noget hurtigt, tilgengæld er der er særdeles god bæring i trav.
    2 dag, er han mest fornuftigt i psyken, og både galop og trav fungere perfekt.
    3 dag. skal jeg yde lidt mere hjælp for at få ham op og bære maximalt, ligesom der går længere tid inden han er klar til at samle sig.
    4 dag. Slår han psykisk fra, og er knab så lydhør over for hjælperne, han kan også begynde at tvære. Han slå mere fra, løber mere ud gennem skuldrene. Siger på alle måder, at han er fyldt op.

Med andre ord, er det 2. dagen vi har den mest fornuftige træning, så kan jeg ikke se formålet med at presse ham der ud, hvor han selv siger fra. når jeg har den viden.

• #26   1. feb 2018 Ja.. Så har jeg jo mit problem med hans psyke jo.. Men han kunne klare Max 2 dage i træk.. Men om det fungerer for ham ved jeg ikke.. Det kunne jeg jo evt prøve..

Mvh TT

• #27   1. feb 2018 TT: observation, observation og observation er måden at blive klogere på smiley

• #29   1. feb 2018 jeg træner min 4 års snart 5 års fjordvallak ca. 4 gange om ugen, nogen uger mere andre kun 3 dage. Jeg træner forskellige ting fra almindelig dressur til bomme og tur. Jeg prøver så vidt muligt at give ham fri hver anden dag og han bliver max redet 2 dage i træk er i starten.

• #31   5. feb 2018 sådan set hver gang jeg har med hesten at gøre. nej det er godt nok ikke intensive træningssessioner, men jeg mener at hver gang du omgås hesten lære den noget - godt eller skidt.
    nogle gange tager vi det mere stille og roligt og andre gange sætter jeg mig op med visse forventninger.

• #32   5. feb 2018 Forsøger så vidt muligt at træne Santos 6 dage i ugen med en fridag, ind i mellem for han dog 2-3 dage alt efter hvor intes min arbejdsplan ser ud - rigtig sent fri / meget tidlig op etc.
    Der trænes alt fra dressur, spring, løsspring, longe, løs i hallen. Vi rider sjældent tur da der ikke rigtig er noget natur i nærheden af stedet han står, uden jeg er nød til at ride på vej 10-15 km.

Santos og jeg er for nyligt begyndt på stævner (1. i december, 2. her i weekenden) ugen op til trænes han godt igennem i de ting jeg føler mangler at blive sat på plads, 2. dag inden øver vi kun gymnastisering af ham og 1. dag inden rider vi kun programmerne igennem et par gange eller to. Hvis santos for fri dagen inden bliver han intens og svær at arbejde med - sådan er han som regel efter sine fridage, hvilket også er derfor at første træningsdag efter en fridag, som regel består i longe, løsspring eller løs i hallen med fuld knald på, da han så er mere klar i hovedet dagen efter til at stoppe op og lige tænke en gang over tingene før han bare løber der ud af.

Men jeg prioriter højt at han for de her fridage, så han har tid til at restituer sine muskler samtidig med han lige for en dag eller to til at tænke over de sidste par dages lektioner.

Santos er 6 år, bliver 7 år slut maj i år.

Udover den fysiske træning, så trænes der hver dag håndtering, her er alt med opførelsen omkring andre heste og mennesker i fokus, men dette indgår i den daglige håndtering.

• #34   7. feb 2018 Ja, den holdning møder jeg også ofte i "løbeverden", at små skader skal løbes væk.

Ret mange løbere (incl mig selv) har af bitter erfaring, lært, at det langt fra er den mest hensigtsmæssige løsning altid. (en lille skade, der bliver løbet væk, ender ofte med at blive en stor skade)

I stedet for at vi giver os til at diskutere hvilken er der bedst (vi bliver nok alligevel ikke enige), Vil jeg anbefale, dem som har interesse i det, at læse nogle bøger som træning f.eks. løb, Hvor der ofte i bøgerne er en rigtig god gennemgang af hvad der sker i muskler og led, ved hver træningsintensitet og selv følge det, som de føler er den rigtige.

• #35   7. feb 2018 Min 8 års vallak træner jeg cirka 6 dage i ugen. Typisk 1x kun løsgørende, 1x bomtræning 1x undervisning og 3x dressurtræning i forskellig intensitetsniveau. Han vil rigtig gernes røres hver dag, da han er en meget energisk hyp XD men plejer for det meste bare at se hvad han er i humør til. Hvis jeg kan mærke han er lidt ør bliver han bare redet lang og dyb (hvilket jeg i det hele taget har meget fokus på), og hvis han er glad og frisk på det hele kan jeg godt udfordre ham lidt smiley
    Hvad vi helt præcist træner i dressurtræningerne er også lidt forskelligt, og der finder jeg også ud af dag til dag hvad han er mest klar på. Så nogle dage øver vi at han skal sætte sig i galoppen, bagbens aktivitet osv. Det er meget forskelligt.
    Når vi lærer nye ting plejer jeg kun at tage det frem et par gange i løbet af ugen. Fx øver vi changementer lige nu og det træner vi kun 2 gange i ugen cirka, så han bliver ved med at syntes det er sjovt og spændende smiley
    Ugen op til stævner øver vi ofte elementer fra programmer, div. finpudsning osv. Her har jeg altid meget fokus på det løsgørende så jeg er sikker på han er klar til det i kroppen også. Det samme efter stævner smiley

Kommentér på:
Hvor tit træner i?

Annonce