{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glidetøjle/champon
  • #1   16. maj 2007 måske men skulle man ikke som rytter også selv kunne gøre det???

• #2   16. maj 2007 Lad vær med at bruge lortet, hvis du ikke vil knække hesten smiley

Dit valg .

• #3   16. maj 2007 Jeg red engang på en fjordhest som havde tendens til at stejle engang imellem der brugte jeg champon.. da det hindrede hende i at stejle.... eller så ja så bruges de til at lede hovedet i den rigtige retning

• #4   16. maj 2007 ribs_ nemlig lige mine ord-

• #5   16. maj 2007 jo det ville være meget fedt.. men vis hesten er redet forkert hele dens liv kan du ikk ratte op på det..

jeg rider selv med Glidetøjle på Toscana,( skal lige siges at det er en Berider som har kendt Tosse hele livet, som siger at vi skal ride med det på hende.)

//C

• #6   16. maj 2007 Uha, jeg føler mig helt som dyremishandler nu (;
    Jeg har nu altså redet en del med hjælpetøjler, jeg har bestemt intet imod dem så længe de bruges korrekt.
    Det er jo <i>hjælpe</i>tøjler, ikke ? :b

• #7   16. maj 2007 Du kan jo også bruge det på unge heste så de får en fornemmelse af hvad dressur handler om.. Men de skal self ikke spændes helt ind bare ledes i den rigtige retning.

• #8   16. maj 2007 Så længe man ved hvordan de skal rides med , og ikke misbryger det, ved fx. at ride med dem hver dag , så kan jeg ikk se problemet ??

• #9   16. maj 2007 jamen de er da feder selv at kunne gøre det? selvom man måske skal arbejde noget mere

• #10   16. maj 2007 ja , det er det da.
    Og bruger det heller ikke selv mere.
    Brugte lidt chambon(Staves?) på Freja for to år siden, men ikke mere (:

• #11   16. maj 2007 Okey, det lyder lidt som om at grænsen for misbrug af glidetøjlen det er hvis man rider med den hver dag. Der er jeg meget uenig, bare fordi man rider med glidetøjle hver dag så behøver det jo ikke være misbrug. Jeg vil mene at misbruget af en glidetøjle er at når man strammer den så meget ind at den går under lod og når man rider med selve glidetøjlen (Hvis glidetøjlen er strammere end tøjlen)!

Malene..

• #12   16. maj 2007 hvis man skal bruge det er det jo kun i perioder, ellers vil man aldrig kunne ride hesten uden. det er vel bare til træning..

• #13   16. maj 2007 C M
    jeg vil give dig rat..

• #14   16. maj 2007 også får men en glidetøjlerhest eller en champonhest.... smil

• #15   16. maj 2007 skal vi lige få på plads at det staves <b>chabon</b> smiley

• #16   16. maj 2007 nå ja fpå h.. det andet er jo noget helt andet,, upssss

• #17   16. maj 2007 C M : ENIG !

Mit kunne vidst godt misforståes, hehe.

• #18   16. maj 2007 Glidetøjler hjælper hvis van har problemer med en hest der bukker, hvis man vil ride med dem får at få dem til at gå til biddet, ska man være vildt dygtig, for mange gange når man tager dem af igen går hesten dårliger end før!
    Charmbon hjælper mere hvis hesten taer hovdet op og løber.

• #19   16. maj 2007 hey tinna det er sgu rigtig med chambon, det skriver de hvertfald i hooks

• #20   16. maj 2007 er MEGET i mod det!!!!
    kan du ikk ride din hest til bidet så få npget undervisning!!!
    og at knække hesten med de værse 'hjælpemidler' og indspændinger er ikk at få hesten til at gå til bidet!!!
    du knækker den bare i nakken, for hesten har ikk andet valg!!!!

• #21   16. maj 2007 ja det staves chambon

• #22   16. maj 2007 nanna l. det er også det je mener, det er der federe at vide man sel vhar gjord det hele fra bunden..

• #23   16. maj 2007 Det ska også lige siges jeg er MEGET imod begge ting, i mine øjne er det noget lort, der i stedet for at hjælpe gør tingene meget være

• #24   16. maj 2007 Nanna L :
    Det kommer an på hvordan du rider hesten med hjælpetøjlerne, man behøver ikke "knække" nakken på en hest ved at ride med fx glidetøjle..

• #25   16. maj 2007 jo men det er så en hel 3. måde hehe for du har skrevet chamPon ;P

• #26   16. maj 2007 fuck det i ved vel hvad jeg mener.. smil

• #28   16. maj 2007 Lær og rid hesten rigtigt. Det er ikke hestens skyld, at den ikke går som man ønsker det.

• #29   16. maj 2007 man får også et kæmpe problem når man smider alt sit indspænding... for hesten har ikk lært noget af det... og rytteren har specielt ikk... og så har du nøjagtig samme problem igen!!!

• #30   16. maj 2007
    Zandra N . :
    Nå nej, det er jo heller ikke hestenes skyld at vi mennesker er begyndt at ride på dem ? (;

• #31   16. maj 2007
    Nanna L :
    Det problem har jeg nu aldrig haft med Ølle (;

• #32   16. maj 2007 Zandra N:
    Arr, jeg tror lidt at man kan misforstå min besked.
    Bare glem det jeg skrev, læste din besked forkert ;b sorry ..

• #34   16. maj 2007 Nej, det er heller ikke deres skyld.

• #37   16. maj 2007 Enig med Louise A

• #38   16. maj 2007 Louise A:
    Det er jeg enig med dig (;

• #39   16. maj 2007 Louise A:
    Men er ikke helt enig med dig i at glidetøjler er for dovne mennesker (;

• #41   16. maj 2007 Bruger glidetøjlen til min hest som har en svag ryg. Pga en medfødt defekt og forkert tilridning har han forkert og svag muskelsætning. Det er derfor hårdt for hans muskler at strække sig nedad. Glidetøjlen sikre ikke at hans hoved bliver nede, men at det ikke kan komme så højt op, at hans to for tæt siddende ryghvirvler slår sammen.
    Mener ikke man skal bruge dem med mindre man får hjælp til at gøre det rigtigt, og at det er en hjælp til et midlertidigt problem. Fx en hest der har svært ved at lære galopchangementer kan have glæde af det, fordi de lige får ryggen mere med.

• #42   16. maj 2007 Jeg holder mig fra det. Hellere lære at ride, end at vige udenom med en masse hjælpe midler.
    Hesten kan sagtens lære at gå korrekt, det er rytteren som bare skal have bedre tid.

• #43   16. maj 2007 Nanna: Jeg får undervisning - det er berideren og dyrlægen der har ordineret både glidetøjle og pessoa longeringssystem. Nogle heste er så forkert reddet at man ikke bare vender deres muskler den anden vej.

• #44   16. maj 2007 Kine Bloch: Jeg har reddet undervisning hos eksamineret berider i 3½ år på min hest. Han har også reddet den. Ikke før glidetøjlen kom på, skete der seriøse fremskridt. Og nu kan han sagtens gå uden.

• #45   16. maj 2007 <b>Rikke</b>.
    Nej det gør man ikke <i>bare</i>. Det tager tid.

• #46   16. maj 2007 Hvorfor så ride med det, hvis han sagtens kan gå uden?

• #47   16. maj 2007 <b> Rikke </b>.
    Nu skal det også lige siges, at der er mange unge piger som ikke aner hvad de laver, og så putter de en chambon på hesten, og så går den, tror de.
    Derfor skriver jeg at de burde lære at ride i stedet.
    Hvis du har redet under berider i 3½ år, tror jeg da på at du ved hvad du laver og hvorfor.

• #48   16. maj 2007 Kine: Rider jo så heller ikke med den hver dag... rider med den som støtte når vi har problemer.
    Desværre har Masetto det lille problem med ryggen som kun kan afhjælpes ved at han rides meget dybt ned, da han ellers smider ryggen. Først når han er løsgjort dybt nede, kan han hæves og gå i korrekt holdning.
    Her hjælper glidetøjlen til at gøre holdningen dyb og løsgøre ryggen.

Men du har helt ret - nogen rider med det forkert og jeg har set nogen ødelægge en hests nakke med en glidetøjle da jeg var barn. Den fik gigt. Derfor var jeg også noget tilbageholdende med at bruge den i starten. Men fik undervisning med den på og lærte hvordan den bruges som en støtte der hænger løs hele tiden, og kun strammes det øjeblik hesten stikker hovedet helt op i vandret.

• #50   16. maj 2007 Bettina: Hvordan kan den blive tvunget ned når tøjlen er løs?

• #52   16. maj 2007 Bettina: Ja, sådan kan man bruge den, men det er jo ikke sådan den er opfundet til at blive brugt.

Alt kan misbruges: pisk, sporer, bid, tøjler, horsemannship udstyr..... hvis man bruger tingene forkert, så er det dyremishandling, men hvis man bruger det korrekt, er det en hjælp.

Da jeg begyndte at bruge glidetøjlen til hjælp, blev samtlige af mine hjælpere forfinede. Han reagerede bedre på anholdninger, blev mere koncentreret.

Den satte enormt skub i øvelser som piaff og galoppirouetter. Øvelser som han i dag går fint uden brug af nogen form for hjælpetøjle, men som han slet ikke var nået til før jeg lagde den på ham.

• #53   17. maj 2007 Jeg har brugt det til chanel, da hun tog hovedet op og løb sin vej.. og du kunne ikk gøre andet end at holde dig fast.. efter jeg havde fået undervisning i hvordan man brugte den så jeg brugte den rigtig, efter 2 uge gjorde chanel ikk det med at tage hovedet på og løbe..
    Så hvis man bruger den rigtig og ikk hvor dag synes jeg det er oka..
    Nu skal i lige tænke på martingal hører også under hjælpetøjler..!! så det også syndt at ride dem den eller hvad?

• #54   17. maj 2007 Jo hvis du bruger den forkert..
    En glidetøjle skader heller ikk hvis man bruger den rigtigt

• #55   17. maj 2007 Har brugt en martingal meget løst da jeg red Matzu. Han kunne sagtens gå for løs tøjler med hovedet i fri holdning osv uden at den påvirkede.
    Grunden til at jeg havde den på var at han havde stået stille meget længe, og samlet en masse uvaner og meninger om hvem han lige var i den periode.
    Han skulle til at rides igen af mig og en anden kvinde. Gik fint første gang jeg prøvede ham, Men første gang den anden prøvede ham rendte han rundt i 10 min i galop hvor han bare smed hovedet i vejret hver gang hun første at lave en anholdning på ham. det var så gudskelov på en ridebane og ikke ude i nautren, fx til og fra ridecenteret til den gård han stod opstaldet på.
    Så for at undgå netop den situation fik han martingal på i en periode. Det blev så heldigvis aldrig aktuelt da der i hvert fald med mig aldrig var nogen problemer lige der.

Men han var altså aldrig rar at ride på. Det føltes altid som om at han kun reagerede på ens hjælpere fordi det nu lige passede ham, og ikke fordi man faktisk kontrollerede ham.

• #56   17. maj 2007 det hedder hjælpetøjler fordi de hjælper rytteren.. hesten hjælper de ikke...
    Det er bevist at INGEN hjælpetøjler, lige meget om de bruges såkaldt "rigtigt" får hesten til at bruge sig korrekt.. de kan kun bruges til at tvinge hoved ned.. selv om den er løs så tvinger dens hestens hoved, da hesten ret hurtigt lære at det gør rigtig ondt i munden at løfte hoved.. så den holder det bag hjælpetøjlen... derved spænder den og bruger i mange tilfælde UNDERhalsen til at bære hovedet..
    Ud over det vil de fleste hjælpetøjler konstant give hesten små signaler i munden, som hesten skal ignorere, hvilket lære den at tøjlen bare er noget man skal ignorere.. det betyder jo bare at man skal bøje nakken og løbe videre.. og vupti har man en hest man ikke kan stoppe...
    En hest kan altid rettes op på også uden tvang.. hvis man er god nok og har tålmodighed nok.. har man ikke det.. jamen så skal man lade en anden om at rette hesten op.. ellers fjerner man bare et problem og skaber et andet..
    Hesten går ikke korrekt fordi den bukker nakken.. tilgengæld bukker den uden modstand nakken hvis den går korrekt...

• #57   17. maj 2007 Jeg bruger det ikke selv, men på min gamle rideskole brugte de chambon fordi de var bange for at de små ikke kunne stoppe heste ?!..,

• #58   17. maj 2007 Chambon er en tøjle der hjælper hesten med at lære at gå rigtigt!

Det er ikke meningen at man rider fast med en chambon, men at man rider med den når man starter med at træne en hest op, og så tager den af efter lidt tid.

• #59   17. maj 2007 Nej Christine M.. en chambon er for det første slet ikke en tøjle.. men en lang elastik.. for det andet hjælper den på ingen måde hesten til at gå rigtig.. den rykker derimod hesten i munden og lære den at spænde, undvige bidet, blive hård i munden og bruge sin underhals..

• #60   17. maj 2007 Signe L - Enig, godt formuleret synes jeg..

• #61   17. maj 2007 Signe L: Jeg er meget interesseret i at læse de der videnskablige værker der siger at en hjælpetøjle aldrig kan gavne hesten, da jeg jo selv har oplevet det fuldstændigt modsatte.

Kan du give mig nogle titler, hjemmesider... ??

• #62   18. maj 2007 Rikke B: Du kan jo starte med at læse Andrew McLeans bog.. træning af heste på hestens præmisser.. prøver lige at finde de andre artikler ..
    Men man behøver altså ikke videnskabelige afhandlinger for at se det.. hvis man bare har sat sig en smule ind i indlærings teorier og hestens anatomi.. alle hjælpetøjler (med undtagelse af en gammeldags fast chambon..ikke elastikken) trækker hesten i munden når den løfter hoved.. dette vil få hesten til at sæmke tempoet.. her fortæller rytteren den så at den skal gå videre.. hvorved du lære den at den bare skal fortsætte selv om noget trækker i bidet.. med tiden vil dette lære hesten at når der trækkes i tøjlen så stopper man ikke, men bøjer nakken og fortsætter.. hvilket kan gøre hesten meget svær at stoppe og lede til unoder som bukken og stejlen..
    Når hesten bliver træt af at det gør ondt i munden, så holder den nakken konstant bøjet.. og her mener mange så at de har opnået noget godt.. men hesten går ikke korrekt og løsgjordt.. den undrager sig bidet og spænder.. oftest bruger den underhalsen til at bære hoved..
    men prøver lige at finde nogle af artiklerne om det..
    Så kan du jo imens prøve at komme med en forklaring på hvorfor hjælpetøjler skulle have nogen som helst positiv effekt.. det er der nemlig absolut ingen der har kunnet give mig endnu..
    Og nej det er ikke nok at skrive det hjælper hesten med at bruge ryggen.. hvorfor skulle det hjælpe den til at bruge ryggen ?? for jeg har alle dage lært at hesten ikke bruger ryggen bare fordi man hiver næsen ind på den..

• #63   18. maj 2007 (link fjernet) denne her side forklare rigtig godt alt om de forskellige "hjælpetøjler" og deres virkning.. den er godt nok på engelsk.. og den chambon der nævnes som brugbar er en gammeldags chambon IKKE en elastik, bare så folk er opmærksomme på det..

• #64   18. maj 2007 Signe - Har ikke lige læst på hjemmeside. Hvorfor er en gammeldags chambon der ikke er elastisk bedre? Men skulle da tro det var bedre den gav efter, men det er det ikke? Fordi? :o)

• #65   18. maj 2007 Eva: Det hele står rigtig godt forklaret på siden.. men kort fortalt så er den eneste hjælpetøjle med en positiv effekt den gammeldags chambon, fordi den tillader hesten at føre hoved frem uden at trække den i munden.. den skulle i følge flere undersøgelser (som jeg desværre ikke lige kan finde på nettet) også være den eneste der ikke trækker hesten på forparten..
    Elastik chambonen er faktisk noget af det værste man kan bruge.. den kraftige elastik ligger et kraftigt tryk i hestens mund og er jo fastspændt så den får kun ro i munden hvis den enten går bag tøjlen eller hænger sig på den og strækker elastikken.. derfor for den mange heste til at hænge kraftigt på tøjlen..

• #66   18. maj 2007 Signe: Når jeg bruger hjælpetøjlen på min hest hiver jeg ikke næsen ind på ham. Tøjlen hænger løst hele tiden... men den giver ham en slags støtte til lægge sig dybere ned og derved kommer ryggen op på plads. Det er fysisk umuligt for en hest at gå i en dyb holdning uden at ryggen kommer op. Det er jo logik, prøv selv at kigge ned mod dit bryst og svaje i ryggen.

Og så er jeg dybt uenig med dig i at hesten skal stoppe så snart den mærker tryk på bidet. Når man rider dressur har man altså en konstant kontakt til bidet og det skal hesten ikke stoppe for. Den skal stoppe for en antrukken lænd og et dybt sæde, samt en anstillet hånd. Hvis jeg skulle stoppe min hest kun ved tøjlerne, ville den bestemt ikke trække næsen ned og ind, den ville slå kæften lige i vejret.
    Min hjælpetøjle er altid længere end min almindelige tøjle.

Og desuden jo, jeg behøver lidt videnskablige afhandlinger og beviser, da jeg har flere både dyrlæger og eksaminerede berideres ord for at disse hjælpemidler kan bruges på en god måde. Så må du undskylde at jeg ikke lige kan overbevises.... især ikke da jeg jo har set dem hjælpe på min egen hest.

Og selvom min hest har været trænet med adskillige indspændinger og hjælpetøjler, har den aldrig stejlet og den har først fundet ud af hvad et bukkespring er, da jeg begyndte at lære den piaff, som den fandt en smule frustrerende de første par dage, men som har fungeret fint siden.

Men vil glæde mig til at læse den bog du nævner og evt andre ting du har af eksempler, måske byder de på gode råd, jeg endnu ikke har hørt.

• #67   19. maj 2007 Rikke: jeg har så absolut intet problem i at kigge ned og sveje i ryggen samtidig.. at det gør ondt i nakken er så en anden sag.. men det gør det jo også på hesten... og jo heste kan skam gå med hoved nede og sænket ryg samtidigt.. tilgengæld kan den ikke gå med løftet ryg og næsen i vejret..
    Nu rider jeg sjovt nok også dressur (og nej rider ikke klassisk) men jeg ønsker nu alligevel at min hest stopper/sænker tempoet når jeg tager i tøjlen.. Og jeg bruger ikke tøjlen til at få hesten til at bukke nakken.. rider med så lidt kontakt som muligt.. faktisk så tøjlerne kun lige er nogenlunde strakt og hesten kan føle at jeg er der..
    Men hvorfor mener du at du behøver diverse "hjælpetøjler" for at ligge hesten frem og ned ?? hvis hesten går afslappet og er lydhør for rytteren gør den det jo automatisk ...
    Og jeg mangler stadig en forklaring på hvorfor en hjælpetøjle skulle gøre noget positivt.. måske din altvidende beridder eller dyrelæge kan forklare det.. det eneste folk nogensinde kan komme med af begrundelse er at det hjælper hesten med at bruge ryggen... når man så spørger hvordan den hjælper hesten med at bruge ryggen, så taler de uden om eller siger ved at få dens hoved ned.. men dem der mener det rider i også efter divisen at hvis i for hevet hoved ned på hesten så går den korrekt ???
    Jeg ville virkeligt ønske at nogle ville kunne forklare mig hvad præsis hjælpetøjler gør der er så godt og hvordan de gør det... så ville jeg jo lære noget nyt..

• #68   19. maj 2007 Signe: I min hests tilfælde drejer det sig om en ryg der fra naturens side er svag, og om at han desværre er tilredet forkert fra starten. Dvs. Han har gået med hovedet i fin holdning, dog uden at bruge ryggen spor.

For at få ham til at bruge ryggen har jeg været nødt til at ride ham meget dybt. Og nej, det står der ikke i ridebøgerne at man skal. Men det hjælper!

Når han bliver redet dybt, eller longeret dybt... så sætter han muskler på det svage sted på ryggen, som desværre samtidig er placeret uheldigt i sadellejet.

Hvordan min træning ville virke på din hest kan jeg jo desværre ikke udtale mig om, men det virker på min. Han kan nemlig ikke strække sin rygrad nedad når han har hovedet redet næsten mellem forbenen.

Der rider jeg det ned uden hjælp af hjælpetøjlen, men den giver ham støtte til at blive dernede. Det er nemlig vanskeligt for en hest der blev redet forkert i et par år. Lidt ligesom jeg skulle bruge noget hjælp hvis jeg skulle lære at gå i spagat, da jeg er en stivbenet gammel rytter af typen der glemmer at strække ud.

Hvordan hjælpetøjlen virker?? Ja, den er nok ikke magisk, men er ikke i tvivl om at den virker, og det tror jeg den gør for mange. Og heldigvis er de fleste af os i stand til at smide den igen når den har gjort sit til at hjælpe os.

• #69   20. maj 2007 Rikke: det lyder umiddelbart som om du rider hesten ned og ind.. altså dybt bag lod... hvilket absolut ikke er den bedste måde at træne ryggen på... det er langt bedre for hesten at gå ned og frem.. altså strække næsen frem, i stedet for ind bag lod... måske bag lod også træner ryggen.. men det har enormt skadelig effekt på nakken, hesten vil automatisk gå mere på forparten og så bryder heste sig ikke om ikke at kunne se ordentligt... hvis den går FREM og ned i stedet for du kun gavnlig effekt på ryggen og balancen..

• #70   20. maj 2007 Signe: Jeg rider ham ind og ned... for det er helt klart det jeg har fået at vide at jeg skal gøre af sagkundskaben.

Ned og frem giver kun en lang hest... ned og ind giver mere rund ryg og samling.

Dog ikke så langt ind at han ikke kan se...

• #71   20. maj 2007 Jeg er så absolut ikke enig... frem og ned er så ganske glimrende til at få ryggen op, hvis man gør det korrekt... ja hesten er i en længere samling.. men i et tilfælde med dårlig ryg gælder det vel først og fremmest om at træne ryggen... og det gør man glimrende ved frem og ned...
    Ind og ned.. så er vi jo over i noget roll-kur agtig bag lod.. og ja der er en del undervisere der mener det er en god ting... men sætter man sig ind i hestens anatomi er det bestemt ikke.. der er rigtig stor chance for slidgigt i nakken ved ridning bag lod... samt at det ledbånd som hoved "hænger" i kan tage skade da det strækkes forkert..

• #72   20. maj 2007 Kan jeg tillade mig at spørge om du aldrig stiller spørgsmål til autoriteter, såsom din træner eller dyrelæge ? for det lyder som om du bare gør alt hvad de siger uden at tænke over hvorfor og hvad effekt det har ... Bare fordi de er beriddere eller dyrelæger så behøver de ikke vide alt.. noget af den grimmeste ridning jeg har set har været beriddere (og horsemanship ryttere) og har mødt dyrelæger der intet anede om ting som træning og fodring, men stadig rådede folk..

• #73   20. maj 2007 Jo, jeg stiller naturligvis spørgsmål ved autoriteter... også dem der skriver bøger om heste fx. Det er så nemt at skrive et manifest om heste og træning. At få tingene til at virke i virkeligheden er straks en anden sag.

Jeg ville jo ikke bruge de råd jeg fik, hvis jeg ikke synes de virker. Og det er jo ikke kun en enkelt berider, men derimod et par stykker og et par dyrlæger jeg har mine råd fra.

Og så er der jo lige mit pessoasystem, som jo rent faktisk er udviklet til heste med det problem som min hest har, og som også lægger hesten dybt og ind.

Det vigtigste for en hests gymnastiske øvelser med ryg og nakke er ikke hvor man rider den, men at man kan ride den i alle holdninger. Dybt frem og ned i opvarmning og længere ind når den er varm... for så at trave af fremme og nede igen.

Det svarer igen til at der er ikke en rigtig måde for os at sidde på, hvis vi gør det hele dagen. Hvis vi derimod skifter stilling og går lidt indimellem, så slider vi mindst muligt på vores krop.... og hestens.

Men ligesom vi rider på forskellige måder, tror jeg også vi har forskellige forbilleder som vi følger. Jeg kan måske se noget du ikke kan og omvendt.

• #74   20. maj 2007 Jamen ingen tvivl om at man ser forskelligt på tingene smiley
    Men sjovt nok lyder vores træning jo meget ens.. lige nu har jeg godt nok en hest der kun er ryttervandt, så der er det jo kun frem og ned ridning.. men da jeg havde min anden ridehest var det og frem og ned i opvarmning og nedkøling og under pauser mellem det mere samlede arbejde..

• #75   21. maj 2007 Signe: det er da godt vi kan blive enige om noget... he he.

Og i bund og grund, ville jeg sikkert træne lidt mere i retning af dig, hvis jeg havde din hest og du en smule mere som mig, hvis du havde min hest... selvom vi naturligvis ville gøre noget forskelligt under alle omstændigheder.

Men mennesker er forskellige og det er heste heldigvis også. Min hest har en superstærk psyke. Hver gang min træner har redet på min hest siger han til mig at den er virkelig stærk i hovedet. Hvilket er skønt, for han kan klare alle mulige situationer med stress eller uvante ting. Men samtidig gør det også at han er meget overbevist om at han ved hvordan tingene skal være. Og hvis jeg er uenig med ham, kræver det at jeg ændre hans opfattelse af fx hvordan man laver en bagpartsvending, og det er ikke altid lige nemt.

Sådan som jeg læser din korte beskrivelse af din hest, så er den følsom, hvilket naturligvis gør at du er nødt til at være det samme.

Og er det ikke bare fantastisk at vi har lige præcis de heste vi har smiley Jeg elsker i hvert fald min guldklump.

• #76   21. maj 2007 Du har helt ret... min hest er super følsom.. hun går i panik hvis en anden hest får chambon på smiley og det har jo både fordele og ulemper..

• #77   21. maj 2007 Ja, men du er heldig. Hun er ikke så gammel.
    Noget af det vokser hun sig helt sikkert fra... min var også meget mere følsom da han var yngre. Men nu går han forbi motorsave i skoven og følger nysgerrigt efter min bror når han slår græsset i nærheden af folden med en buskrydder.

Det vigtigste er jo også at vi passer til vores heste og har forståelse for hvordan præcis den her hest skal tackles.

Masetto har sin fuldblodsmors nerve, men han har også sin oldenborgerfars enormt stærke psyke og frække egenrådige personlighed.
    Sjov blanding, men perfekt når man lærer ham at kende.

• #78   24. jun 2007 Mie T: 100 % enig!!

• #79   10. nov 2007 Jeg rider engang i mellem med glidetøjller (løse) for at min hest ikke kan komme op og svinge med hoved,
    Når hun gør det, så rammer hun nemlig mit hoved.
    Jeg holder ingengang i glidetøjlen,

Kommentér på:
Glidetøjle/champon

Annonce