{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brug af boots?
  • #1   21. jan 2018 Jeg har reddet meget med boots de sidste 2 år, og det har fungeret upåklageligt! Det er en hestevenlig og økonomisk løsning ift. jernsko. Det vigtige er, at få et par gode boots, der passer hesten. De boots du linker til, er hvis du spørger mig (og mange andre) nogle af de bedste på markedet. Jeg har selv lige købt et par, str. 12 standard, som dog er til salg igen, da jeg skal have str. 12 slim smiley Du kan evt. læse om dem og andre boots inde på Hovfokus.dk.
    Jeg har tidligere haft Easyboot Glove, som jeg også var rigtig glade for. Dog synes jeg at, at dem du linker til er lettere at komme på hesten og bedre kan tilpasses. De koster 1700 kr. fra ny - men det er jo halvanden gang smedomk. for sko, så det er hurtigt tjent ind. Boots kan holde flere år smiley

Så helt klart anbefalinger herfra ift. boots smiley

• #2   21. jan 2018 Hvis man kan finde boots der sidder godt på hesten og som ikke er for klodsede, så fungerer det rigtigt fint.
    Det kræver dog at hesten har tilstrækkeligt gode hove til ikke at være ømtået uden sko på fold, for 24/7 med boots ville jeg ikke anse som fornuftigt.

Axel prøvede vi med boots, men dengang kunne vi ganske enkelt ikke få boots der matchede hans hovfacon og mål præcist nok, og de boots der tillader lidt større variation i facon/størrelse finder jeg alt alt for klodsede. Resultatet var boots der jævnligt blev tabt, drejede på hoven osv. Så han fik ret hurtigt sko på igen.

Min nye købte jeg et par easy boot back country til i november. De matcher både facon og størrelse på hendes hove perfekt, og de bliver bare siddende uanset hvad hun laver. Hun har sågar haft dem på på fold her i forbindelse med frosten, og selv efter 8-10 timer sidder de perfekt og gnaver ingen steder.

Men det handler altså om at finde boots der passet både til hestens hovstilling, form og størrelse, så det er svært at sige om dem du viser er et godt eller skidt valg for dig.

• #3   21. jan 2018 Min hest får så i øvrigt sko på når smeden kommer igen - hun er nemlig også omgået på fold. Så det skal man lige overveje. En hest der ikke kun kræver beskyttelse under ridning/arbejde, bør efter min mening ikke fortsætte uden sko

• #4   21. jan 2018 Jeg bruger Boots og så bruger jeg plastik sko på bagbenene et par gange om året da Tindur ikke kan holde Boots på da han træder de af hvis han bliver bange smiley
    Jeg havde da Tindur var lille 7 mnd - 2 år en almindelig smed. Han smed sko på Tindur fordi Tindur slæbte bagbenene i trav. Dette gjorde han faktisk pga sur stråle som jeg ikke opdaget og min smed sagde intet. En dag blev han vred på Tindur da han skulle have sko på (han brød sig overhovedet ikke om at få sko på pga sømmene, så han stod urolig) Og han slog Tindur med hammeren i benet smiley det var sidste gang han kom i min stald! Jeg ville egentlig altid gerne have ham barfodet og Jeannette her inde fra anbefalet Adam, også pga Tindur sin modvilje imod smede. Vi fik Tindur rask igen fra den sure stråle(det tog over et halvt år pga de fleste midler ikke hjalp) og jeg fik et "genoptrænings program" af Adam ift at styrke Tindur sine hove. Tindur har haft stærke gode hove i flere år nu.
    Det eneste vi bøvler med, er at hans hove vokser meget langsomt. Dette skyldes at jeg fodrer med meget lidt stivelse og sukker, Han fik her i efteråret et tilskudsfoder med meget stivelse pga manglende energi under træning, og hans hove havde vokset som aldrig før smiley men de havde også begyndt at få flosser.. Så utrolig hvad stivelse gør for hovene.
    Vi bruger Back Country på forbenene. Og har både brugt Back Country og Epic på bagbenene.
    Har intet negativt at sige mht Boots, andet end at det er træls hvis hesten træder de af smiley
    Har du specifikke spørgsmål så spørg løs smiley

Mvh TT

• #5   21. jan 2018 Mange tak for svarene. Jeg ved ikke om hun har brug for beskyttelsen på ture endnu.

Hvor små kan man finde dem, i god ikke klodset kvalitet? Min mule virkelig små hove

• #6   21. jan 2018 Jeg ville anbefale dig at alliere dig med en der har erfaring med forskellige Boots smiley

Mvh TT

• #7   21. jan 2018 Altså der laves boots til minier, så tænker din også kan finde nogen smiley

Prøv at læse hovfokus's vejledning til at tage mål og så er det bare ud at måle på dyret. Hovfokus har også en vejledning til, hvilke boots man kan vælge til hvilke hovformer (Den er kun vejledende, er du i tvivl så skriv til Søren der har hovfokus, han er meget hjælpsom)

• #8   21. jan 2018 Takker igen. Prøver at kigge på hovfokus nu

• #9   21. jan 2018 Jeg brugte boots til min når vi red skovture. Han blev ømtået på grus, men ellers aldrig. De var lette at montere/rengøre, og hesten fik ikke gnavesår. Jeg sendte en tegning af hoven til sælgeren (hovfokus.dk), hvor hesten stod ovenpå papiret, billeder af hoven fra siden/forfra/bagfra, og så fik jeg anbefalet nogle. Jeg brugte dem i 2 år, og de var ikke synligt særlig slidte smiley

• #10   21. jan 2018 Grus har jeg også hørt skulle være slemt.

• #11   21. jan 2018 Det er en tilvænnings sag. Jeg tilvændte Tindur til grus gradvist smiley nu er der ingen problemer, han havde ondt af at bare gå på det selv, i starten smiley

Mvh TT

• #12   21. jan 2018 Jeg brugte også boots til min hoppe jeg solgte i sommers. Hun kunne en gang i mellem (ved fx frostvejr) blive ømtået på fold, men så fik hun dem bare på der også. Der var ikke noget på banen fx så jeg brugte boots på folden en gang i mellem, og så når vi red ture.. Og blev til sidst mindre og mindre ømtået generelt smiley Det var hurtigt tjent hjem igen på smedregningen smiley Jeg havde Equine fusion boots, dem som er på billedet.. Det krævede lige lidt teknik i starten at få dem sat på, men når man har prøvet det et par gange så er det super smiley Jeg er fan og synes det er en super godt alternativ til metalsko smiley

Nogle af de billigere mærker kan dog, om sommeren, hvis man rider på asfalt nærmest smelte helt.. Det gjorde mine ikke smiley

• #13   21. jan 2018 Jeg er nu ikke enig i at det bare er et spørgsmål om tilvænning. For nogen er det (Men hvor længe skal de have ondt før de har vænnet sig til det ?) evt. sammen med ændringer i beskæring, kost mm. For andre sker den tilvænning aldrig, og så er det synd at blive ved.

Ang. Boots på fold, så ville jeg antage, at hvis hesten har så sarte/ømme fødder at boots skal på størstedelen af dagen, så er den (i hvert fald lige nu) uegnet til at gå uden sko, bl.a. fordi de færreste boots er lavet til så langvarig brug (Men der findes et par stykker til foldbrug). Jeg bryder mig heller ikke om at lukke hoven inde så mange timer om dagen.

• #14   21. jan 2018 Ville aldrig bruge boots på fold.
    Team Tindur: Jeg mener ikke det er et spørgsmål om tilvænning; jeg mener det er et spørgsmål om hensyn til hesten. Hvorfor skal han have ondt 300 meter ud og hjem 4-5 gange om igen, når han kan slippe? Jeg går også selv med sko, selvom jeg kunne vænne mig til at gå barfodet.

• #15   21. jan 2018 Hun har ikke så høj en hov, kunne være bekymret for at de vil genere mere end gavne. Målte hende, hun er ikke nytrimmet.
    11 bred og 10 lang

• #16   21. jan 2018 Der et boots der et bedst til stejle hove, flade hove, brede hove, ovale hove osv. Så mon ikke der findes nogen, der kan passe din. Efterhånden et der virkeligt mange typer på markedet. Når du får nogen hjem, så giv hesten en tynd sok på når du prøver den på - De kan i reglen byttes, hvis ikke de er blevet beskidte ved prøvning smiley

Jeg husker ikke om de fås til ovale hove, men er stødt på flere der har været glade for scoot boots til en ikke så høj hov. Formentligt kan andre modeller der ikke er designet til at lukke hele vejen op om kronranden også fungere.

• #17   21. jan 2018 Nå kan, og mål i mm ikke cm. Et par mm her og der kan godt gøre en forskel smiley

• #18   21. jan 2018 Camilla - heller at min hest er lidt ømtået i starten end at smide jernsko på der overhovedet ikke gavner hesten.. Hverken i bentøjet eller stimulanse af sål og stråle. smiley

Mvh TT

• #19   21. jan 2018 Team Tindur: der tales jo netop ikke om sko, men om boots. Jeg gav min hest boots på fordi så kunne jeg ride på skovveje uden at give sko på og uden han var ømtået. Din beskrivelse er, at din hest må have ondt/være ømtået indtil den er tilvænnet underlaget - alene for at undgå at bruge jernsko. Og det er jo så der boots kommer ind i billedet, i min verden smiley

• #20   21. jan 2018 Camilla - Jeg bruger Boots, men hovene skal jo også tåle at gå uden, det er jo ikke sundt at gå med Boots 24/7. smiley

Mvh TT

• #21   21. jan 2018 Team Tindur: Hvem siger også det?

• #22   21. jan 2018 Men derfor kræver der jo tilvænning i at gå på grus smiley

Mvh TT

• #23   21. jan 2018 TT - men det er nu engang ikke alle heste der når dertil, at de ikke er ømtåede. Og som du selv siger, 24/7 boots er ikke en god løsning heller. Og så må kræet jo have sko på, hvadend det så er af jern, gummi, plastik eller...
    I hvert fald vil jeg ikke byde min hest at rende ømtået gennem livet, blot fordi jeg har en eller anden holdning til sko.

• #24   21. jan 2018 Jeg har kun en negativ holdning til jernsko, ikke alle typer sko smiley Tindur går med sko et par gange om året smiley

Mvh TT

• #25   21. jan 2018 Husk at alt kræver tilvænning smiley de synes sikkert det er ondt (ligesom os) når man begynder at træne og får ømme muskler smiley og vi skal jo ikke holde op med at træne af den grund vel? smiley

Mvh TT

• #26   21. jan 2018 Igen; det drejer sig ikke om jernsko men om boots. Nu skærer jeg det helt ud i pap: min hest var uskoet og ømtået på grus. Derfor købte jeg boots han fik på når vi red skovtur (da skovvejene var med bl.a grus). Det gjorde jeg da han ikke skulle gå og have ondt på turen til/fra skoven. Boots blev så taget af når vi var hjemme fra tur. Jeg synes det er en mærkelig holdning at bekendtgøre at du er imod jernsko i en tråd om boots hvor ALLE skriver at boots til tur er en god idé, og som ikke handler om sko. Og jeg forstår slet ikke at hesten skal gå og være øm i et ukendt antal dage/måneder/år før den måske vænner sig til det, fremfor at komme boots på på tur.
    Og jeg gentager; boots! Ikke sko

• #27   21. jan 2018 Camilla - det var ikke til dig men til Michelle smiley
    Jeg forstår da godt du bruger Boots når du skal ride, jeg gik ture med Tindur i starten, kun 100m og øget langsomt. Også Boots når jeg red, hen ad vejen red jeg 100m uden boots og øget. Jeg vil bare pointere at man godt kan træne sin hest til at være barfodet UDEN at det behøver at betyde store smerter for hesten smiley

Mvh TT

• #28   21. jan 2018 TT - men ikke alle heste kan altså trænes til at klare sig uden sko på al slags underlag. Jeg har en, der som yngre ikke engang på græs kunne gå uden sko - nu på sine gamle dage er hovene lidt bedre. Ikke ude-sko-overalt-bedre, men dog markant bedre. Hvor længe skal sådan en hest have ondt, fordi "den skal bare vænne sig til det"?
    Det ER bare ikke alle heste, der kan klare sig uden sko (eller i hvert fald boots, hvis det kun er på grus det kniber). Var det et par gange, den skulle have ondt så ok, det overlever den nok (alt efter HVOR ondt den har - min pensionisthest kunne jo knapt nok gå - nægtede faktisk at flytte sig på asfalt, grus mm uden sko), men for nogen kan det jo være årevis der er tale om, og så er det i min verden eneste rigtige at smide enten sko på eller boots, hvis det nu kun er på bestemt underlag/under ridning e.l. der er problemer.

Det er fint at have idealer, men bliver man fanatisk kan sådanne idealer altså stå i vejen for hestevelfærd (ikke at jeg påstår de gør det ved dig, kender dig jo ikke, men det er set før)

MIN hest skal i hvert fald ikke længerevarende rende rundt med smerter, blot fordi MIT ideal er at uden sko er eneste rigtige løsning.

Og 100 m er jo stadig 100 meter for meget, hvis kræet dårligt ved hvad ben det skal stå på, fordi det gør ondt (og min løber ellers frisk og frejdig rundt på folden uden sko, når det da ikke lige er frost - men knoldet/hårdt underlag og grus, der er bare no chance. Og hun har immervæk gået uden sko i snart et halvt år, står godt på sine fødder, ingen flade hove her og har ifølge smeden egentligt ikke voldsomt tynde såler, tværtimod),

• #29   21. jan 2018 Team Tindur: ok, troede den var til mig da du skrev mit navn smiley

• #30   21. jan 2018 Michelle - Det er jeg fuldstændig enig i smiley men jeg oplever at folk ikke gider at arbejde lidt for ting(hentyder ikke til dig/jer) at de altid tager den nemmeste løsning der ej heller altid gavner hestene, bare fordi der skal laves lidt ekstra/kræver lidt mere af de. smiley
    Men nej ikke alle kan gå uden. Tindur er nødt til at have sko et par gange årligt da hans hove ikke vokser så hurtigt som han slider de, og Boots ikke fungerer på bagbenene smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Brug af boots?

Annonce