{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Styrke træning af rytter {{forumTopicSubject}}

Hvilke muskelgrupper træner i, hvorfor og hvordan. Set med ridningens briller på.

Altså hvordan hjælper styrketræningen af præcis disse muskler jer i ridningen.

F.eks. har jeg observeret at hvis jeg styrketræner den muskel som sidder udvendig på skinnebenet, og som går fra knæet og ned til anklen, så er det medet nemmere at holde underschenklen i ro i ridningen.

Jeg gør det ved at tage et trænings elestik. lægge det dobbelt og binde det sammen. Så sætter jeg på fødderne ude ved tæerne, og derefter bevæger jeg fødderne fra side til side, så jeg kan mærke at lige netop den muskle bliver aktiveret.

Ja jeg ved godt, at vi bruger hele kroppen i ridning og hele kroppen skal trænes, men der er bare nogle muskler vi bruge mere end andre, og det er træningen af disse muskler jeg søger.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Styrke træning af rytter
  • #1   21. jan 2018 Det lyder interessant! Det vil jeg helt klart prøve smiley
    Jeg er i gang med at forbedre min kondition så jeg kan koncentrere mig om hesten og ikke være ved at gå til af luftmangel smiley

• #2   21. jan 2018 Når jeg træner er det med meget fokus på min coremuskulatur da den ikke er så stærkt som det burde være. smiley

• #3   21. jan 2018 Dem vi bruger/bør bruge mest når vi rider er coremusklerne, især nedre mavemuskler. Det er der hele balancen og et stærkt sæde kommer fra. Det område skal jeg ha trænet meget mere. Det kommer virkelig til udtryk hvis jeg rider nedsidning på en hest med kæmpe rygsving - mine stærke lår og ben er fuldstændig ubrugelige, så længe min lyske og mave ikke er ligeså stærk smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #4   21. jan 2018 Hvis jeg begynder at ride, så vil mit fokus ikke lægge på specifikke muskelgrupper/muskler, men der imod en fysisk stærk, symmetrisk muskulatur. der skal lægges stor vægt på den proprioceptive sans, således at jeg har fuld kontrol over mine muskler, og derved en meget bedre kropskordination.

det nytter intet at man har fokus på en muskel, for det skaber ubalance, og kan i sidste ende give skader, og ødelægge ens kropsfuktion, fordi at den ene muskel vil være markant stærkere end den muskel der vil gør det modsatte arbejde. (ex. for stærk brystmuskulatur i forhold til øvre rygmuskulatur vil give fremadroterede skulder, og i sidste end kunne ende ud i en skulderskade.)

• #5   21. jan 2018 AMT - jeg er ikke uenig. Der var også derfor jeg skrev øverst, at vi bruger jo hele kroppen til at ride med.

Men der er trods alt muskelgrupper som trænes med end andre ved ridning. og ja ryg og mave som du selv nævner. Jeg har erkendt at jeg ved ridning, træner mine mavemuskler betydelig mere end mine øvre rygmuskler. Derfor laver jeg styrketræning for min ryg hver dag, således jeg kan side korrekt.

Men mere interessant, hvordan vil du helt praktisk gribe det an, det med at få en større proprioceptive sans. Jeg er enig, den er ret vigtig.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #6   21. jan 2018 Dorthe: Noget der har virket rigtig godt for mig, er at starte med at lærer den enkelte muskel at "kende", altså at kunne spænde den enkelte muskel. Det er vigtig at have en fornemmelse af muskulaturen, og vide hvordan man uden belastning kan aktivere en specifik muskel.

Der næsten har jeg lagt stor vægt på at give kroppen et "chok", ex. har jeg fået min kæreste til at skubbe mig rundt, så jeg den vej igennem både styrker balance, men også styrker at kunne aktivere de forskellige muskler eksplosivt og uden en bevidst tanke.
    Og har jeg selvfølgelig brugt ganske almindelig styrketræning, måde med få gentagelser, og eksplosivt, altså en gentagelse.

• #7   21. jan 2018 Nu går jeg på efterskole, hvor vi engang imellem har en yogalærer ude, som laver specifikt rytteryoga med os. Hun går meget op i at gøre vores bindevæv 'smidigt' og vores vejrtrækning. Specielt disse 2 ting er noget der har fået mig til at opbygge mange flere muskler - kan specielt mærke mine mavemuskler er blevet stærkere + min overkrop generelt er blevet mere afbalanceret, hvilket virkelig hjælper på især nedsidning i trav.

Kommentér på:
Styrke træning af rytter

Annonce