Styrke træning af rytter {{forumTopicSubject}}
Hvilke muskelgrupper træner i, hvorfor og hvordan. Set med ridningens briller på.
Altså hvordan hjælper styrketræningen af præcis disse muskler jer i ridningen.
F.eks. har jeg observeret at hvis jeg styrketræner den muskel som sidder udvendig på skinnebenet, og som går fra knæet og ned til anklen, så er det medet nemmere at holde underschenklen i ro i ridningen.
Jeg gør det ved at tage et trænings elestik. lægge det dobbelt og binde det sammen. Så sætter jeg på fødderne ude ved tæerne, og derefter bevæger jeg fødderne fra side til side, så jeg kan mærke at lige netop den muskle bliver aktiveret.
Ja jeg ved godt, at vi bruger hele kroppen i ridning og hele kroppen skal trænes, men der er bare nogle muskler vi bruge mere end andre, og det er træningen af disse muskler jeg søger.
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
Jeg er i gang med at forbedre min kondition så jeg kan koncentrere mig om hesten og ikke være ved at gå til af luftmangel
aug 2009
Følger: 75 Følgere: 68 Heste: 4 Emner: 52 Svar: 349
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
det nytter intet at man har fokus på en muskel, for det skaber ubalance, og kan i sidste ende give skader, og ødelægge ens kropsfuktion, fordi at den ene muskel vil være markant stærkere end den muskel der vil gør det modsatte arbejde. (ex. for stærk brystmuskulatur i forhold til øvre rygmuskulatur vil give fremadroterede skulder, og i sidste end kunne ende ud i en skulderskade.)
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Men der er trods alt muskelgrupper som trænes med end andre ved ridning. og ja ryg og mave som du selv nævner. Jeg har erkendt at jeg ved ridning, træner mine mavemuskler betydelig mere end mine øvre rygmuskler. Derfor laver jeg styrketræning for min ryg hver dag, således jeg kan side korrekt.
Men mere interessant, hvordan vil du helt praktisk gribe det an, det med at få en større proprioceptive sans. Jeg er enig, den er ret vigtig.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Der næsten har jeg lagt stor vægt på at give kroppen et "chok", ex. har jeg fået min kæreste til at skubbe mig rundt, så jeg den vej igennem både styrker balance, men også styrker at kunne aktivere de forskellige muskler eksplosivt og uden en bevidst tanke.
Og har jeg selvfølgelig brugt ganske almindelig styrketræning, måde med få gentagelser, og eksplosivt, altså en gentagelse.
jul 2014
Følger: 23 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 69
Styrke træning af rytter