1.348 visninger
|
Oprettet:
Lær mig om Western ridning {{forumTopicSubject}}
Jeg vil gerne vide mere om western fordi jeg har overvejet at få undervisning men inden da vil jeg da vide hvad jeg vil specifikt undervises i!
Jeg ville gerne vide hvad de forskellige typer for den slags ridning er jeg ved kun hvad barrel racing går ud på og det er ikke det jeg vil:D
jeg vil gerne lære noget der minder om ''dressuren'' hvis det giver mening og kan jeg godt ride en slags western kun til hjemme brug til undervisning i springsadel bare længere bøjler? vil bare gerne prøve noget nyt end bare dressur/spring/ ponygames som er det vi laver nu
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Skriv til mig.
Og find nogle at besøge.
Der er forskel både i hvordan man giver signaler, hvad western redede heste bruges til, hvordan konkurrence opstilles men også en del forskel i filosofien bag - der er både mere fokus på at anvende ros - men også mere på lydighed, basis lydigheden gøres der meget ud af - men når mors hammer falder, er folk nogle gange mere håndfaste.
(Selvom 'heste er ikke lavet af porcelæn "er en tankebobbel som kan misbruges i alle genrer)
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.760
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
okt 2010
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
okt 2010
Jeg synes det er spænene at lære nyt
nov 2009
okt 2010
nov 2009
okt 2010
aug 2016
Brugt besked funktion, så der lettere kan stilles spørgsmål.
Men helt, helt grundlæggende.
Så starter man i western ved at give signaler på en anden måde.
Sidder man korrekt med ret ryg, lader hoften blive på plads og roterer på langs af rygsøjlen så ændrer man vægtens fordeling i sædet.
Spontant vil man presse med udvendige lår.
Western heste og engelsk redede heste, der skifter retning efter hvad rytter tænker, reageret på vægten.
I western giver man kun signal, når hesten skal ændre noget. Så snart hesten har gjort det, giver man efter. Belønning i form af fravær af pres er meget mere tydeligt, når hesten får en halv meter tøjle eller ros.
Man drejer ved at ændre vægt, dernæst pres på udvendige side med lår og knæ.
Under tilridning starter man med at trække i indvendige tøjle, men tillægger snart at man lægger tøjlens vægt mod halsen på udvendige side. Når hesten går godt ved neckreining kan man skifte til stangbid, så går små bevægelser af den hånd man har tøjlen bedre/sksrpere igennem via laderne, tunge, hovedtøjet pres bag øret.
Pres på schenkellejet flytter hele hesten væk fra presset, pres foran schenkellejet flytter forparten, pres bag schenkellejet flytter bagparten.
Stop signalet installeres MEGET grundigt fra start. Det er forresten ordet Woa. Hesten sætter alle 4 ben i jorden! Pas på at du ikke rammer sadlens horn på vej frem...
I engelsk ridning bruger man hele tiden benene til at drive med, har kontinuerlig kontakt i munden.
I western sidder man I sin korrekte opstilling og indvirker kun når man vil have en ændr - retning, tempo, gangart, mere samling??
Der bruges mere ros i western. Tager man fat i tøjlerne for at samle hesten op og få mere samling / korrigere hestens position, så giver man efter når hesten gør det, supplerer den ekstra frihed til hovedet måske med verbal ros.
Men sætninger såsom "hesten er ikke lavet af porcelæn" og "den skal finde sig i det" er der meget sandhed i.
Hvis du har lært hesten et signal, skal det ikke være muligt for dyret at vælge IKKE at gøre det. Så man fastholder eller øger pres indtil hesten gør det man vil. Fint med mig. Det er fint hesten ved, at det går godt, når man gør som der bliver sagt. Og at der ikke er gevinst ved andet adfærd.
Men, nogle ryttere tager for hårdt fat. Jeg har set folk der giver gevaldige ryk som korrektion når de vil have hesten tilbage i holdning, folk der kommer hjem fra stævner og hesten er hudløs ved sporene. Bagsiden er, at I western er nogle folk ikke blege for at når mors hammer falder, så falder den hårdere. (Jeg er ikke en af dem)
Konkurrence kan opdeles i jordarbejdet - equistrine art - trail - koarbejde og koarbejde inspireret.
Fra jorden fra mønstring lignende - til simple baner hvor du fremviser et lille program og bliver vurderet på hvor smuk hesten er, hvor smukt den er opdraget/samarbejde og hvordan mennesket ser ud (dress code).
Pleasure skal som navnet siger se afslappet og behagelig ud. Det er stilridning, hvor der fremvises skridt, afslappet trav, afslappet galop under rytter. Det er hestens gangarter, rytters opstilling, usynlige hjælpere osv. Hesten har western udstyr, og dress code er igen psykedelisk med spraglet tøj, stærke farver, glimmer og cowboyhat. Tøjet ligner noget fra en regnbue på lsd...
Hunter er det samme som pleasure, bare engelsk hovedtøj og springsadel. Der kan indgå spring, men ikke for højden men igen for at vise stilen frem. Dress code er dog høje, sorte støvler, cremefarvet ridebukser, rød jakke.
Trail er programmer med forhindtingsbaner.
Fx skridt til låge, åben låge, igennem, luk låge. Afslappet venstre galop til hvor der lægger bomme. Bak et L imellem dem. Afslappet trav til næste post, et sidepas. (parer for enden af en bom, men bommen udfor hesten mave. Bed hesten bevæge sig vinkelret til side. Bom lægger under hesten, mellem for og bagbenene og gør det nemt at se, at det udføres perfekt.) osv.
Så er der klasser med ridebane ridning, hvor man demonstrerer færdigheder der er kopi fra hvad der var nyttig for cowboys. Sliding stop, sidepas osv.
Diverse former for koarbejde. Fx del en flok kalve. Start med en, der har et tilfældigt nummer, den kalv skal i den ene boks, så tag kalv med næste nummer i modsatte boks, osv. En kalv er jokeren, den må ikke komme i nogen af boksene og når den står alene bagefter, har man gennemført. Er den kommet ind i boks, er man diskvalificeret.
En anden ko-konkurrence er at dele en koflok fra flokken, den skal drives i en rute om 2 kegler. De andre må ikke komme med - eller forlade banen. Porten er naturligvis åben.
Hvis en hest bider eller sparker kvæget er man diskvalificeret. Kalvene lærer hurtigt at hestene ikke gør dem noget, og det ikke er noget at ophidse sig over. I slutningen af sæsonen skal man ride ind i dem og skubbe dem med hesten.
I nogle kommuner konkurrencer bruges der lasso.
Der er I alt ca 30 kategorier.
Men paint og quarter er også populære som turheste.
aug 2016
I western hedder et trensebid snaffle.
Når hesten er klar skifter man til stangbid.
Western hovedtøj er normalt uden hagerem. Hagerem er til at forhindre en hest lærer at ryste hovedtøj af - og det vil en velopdragen hest aldrig, vel?
Der er ikke næserem. Den rem er for at holde biddet i to - men en god rytter har da hænderne i ro, ikk? Hagerem forhindre også at biddet hives igennem munden hvis man flår i en tøjle, fx i panik. På western bid er der en rem fra bidring til bidring som forhindrer biddet kan hives ud.
Sporerne er lange, med knæk og hjulsporer. Hjulene gør at sporene glider over hestens skind, korrekt brugt er de mildere.
Sadlerne er massiv ramme af træ, beklædt med lam på undersiden og læder foroven. De er skabt til at fordele rytters vægt over et stort areal, så hesten ikke bliver øm i ryggen. De vejer gerne 10-20 kg. Der er absolut ingen mulighed for at tilpasse en western sadel, så enten passer den eller også skifter du hest eller sadel ud! Sadlerne ser alt for store ud, fordi at udenom selve rammen er der et læderskørt, så du kan binde oppakning til din sadel. Er sadlen bygget til lasso arbejde kan hornet og sadlens ramme holde til at du kaster lassoen, snurre rebet om hornet, din hest flytter sig sgu ikke (Medmindre du beder den om at bakke) og snart står kalven sgu også stille! Der skal være strop til baggjord og et hylster til kniv på reining sadler - så sadlen ikke rejser sig og du I nødstilfælde kan skære rebet over!
Øhm.
Til en del western konkurrencer er der dress code. Western støvler, hat og jo mere spraglet og glimmer des bedre! Personligt synes jeg at det ser elendigt ud, så jeg holder mig fra pleasure og halter!
Det er en lille sport. Måske 5000 western redede heste i DK? Så du skal køre langt efter undervisning (der ofte arrengeres I clinics), stævner osv.
-men det ser ud til at passe mig godt
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 546
Har selv fået undervisning af hende da jeg havde min gamle hest. Natasha er super dygtig
okt 2010
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 546
jun 2013
Følger: 22 Følgere: 23 Heste: 7 Emner: 14 Svar: 89
Western ridning er super spændene, og jeg er selv super glad for det
Prøv evt. at youtube disciplinerne med APHA eller AQHA foran. Det er de amerikanske avlsforeninger, så derfor kommer der videoer fra worldshows når du skriver det foran en af disciplinerne, men det giver et lidt større indblik i, hvad de forskellige discipliner er.
Her står lidt om få af disciplinerne
http://www.dkqha.dk/2012/index.php/quarteren/westernridning/12-quarteren
Her er min paint horse
Lær mig om Western ridning