Ser du på andre rider undervisning ? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen på en kold og blæsende lørdag, hvor vi måske senere på dagen kan være heldig at se lidt sne dale ned
Dagens spørgsmål fra min side er, om I ser andre få undervisning ?
Jeg har nemlig lagt mærke til, at oftest ser man kun dem der rider “før eller efter” en selv, få kommer ind i ridehallen før de sadler op eller efter for at kigge.
Jeg forsøger så vidt muligt at se andre få undervisning, hvis jeg på nogen måder kan passe det ind tidsmæssigt
Jeg vil enormt gerne se andre, som rider og træner de samme øvelser som jeg selv gør - og det kan desværre ikke lade sig gøre lige pt - men jeg ser altid på, når min berider rider Pinot for mig, og hun forklarer og besvare spørgsmål undervejs mens hun rider.
MEN jeg får rent faktisk også en masse ud af at se heste træne på et lavere niveau, fordi grundridningen er jo den samme om du rider LD eller GP. Og det er super spændende at se, fx hvad rytterens opstilling gør for sving over ryggen, og en lille kontrastilling giver bedre spring i galoppen ect.
Jeg får i hvertfald nogle “aha oplevelser” når jeg kigger på andre ride
Så hvad med jer ?
Kigger I på ? Og får I noget ud af det ?
Mvh Charlotte
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.753
Så jeg blander mig i stedet for udenom det meste af tiden.
Men nu er jeg heller ikke nogen steder hvor nogen af de andre får undervisning
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
jul 2013
Følger: 26 Følgere: 94 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
har da luret deres undervisning på et tidspunkt, men jeg kan ikke bruge det til en dyt
har dog været en tur nordpå for at se en veninde have undervisning i aka, og det hjalp mig tilgengæld enormt, også selvom det ikke blev til ret meget akademisk fordi hendes hest var fjollet
jeg gad godt se mere undervisning, men vi er ikke super mange der rider akademisk i sydjylland desværre
maj 2007
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.474
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg har det nok meget som Mette M #3 - det er meget godt beskrevet, at jeg også føler en ro, hvor jeg så kan forholde mig til teknikken og teorien, og hvad det giver af OUT-put i ridningen.
Når jeg selv rider har jeg rigeligt travlt med at gøre hint, dint, dit og dat OG huske at ride på følelsen
Og ja det er et problem, når man kommer udefra, hvor man evt skal gøre af hesten imellem tiden. Her er jeg så heldig, at jeg altid har trailer med, så en tot hø i traileren, og så kan mor her smutte ind og kigge på , mens hesten slapper af
I bund og grund er det vel heller ikke “dumt” at føle man har lyst til at blande sig
Det er så rigtig, at man bør jo ikke blande sig.....og på den måde kan jeg godt følge, at så er det måske bedre at lade være med at kigge på, hvis træningen rent faktisk på igen måder giver en noget
Og så kan jeg godt se problematikken i, at hvis man rider fx AKA, ARR o.l., så skal man kører langt rundt efter inspiration.
Men er meget af træning der, ikke sat op i weekendkursus form ?
Nå men spændende hvordan, og hvilke muligheder folk har mht at se andre ride.
Jeg har i hvert fald foreslået min berider, at lave kursus så man kan komme og se flere ride, end når man bare kommer hist og pist, når det passer ind i løbetur måneden.
Mvh Charlotte
jul 2013
Følger: 26 Følgere: 94 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
jeg kunne sagtens finde på at se undervisning der ikke er aka, men så skal det være klassisk/"gammel tysker stil-ish" og dem syntes jeg heller ikke jeg ser særlig mange af.
det meste "normale" undervisning jeg har set på, det har været utrolig kedeligt hvor der bare har redet rundt i en ring uden der rigtig sker andet end at de forsøger at bukke nakken på hesten og resten af kroppen bare bliver slæbt med og så en schenkelvigning i ny og næ. så jeg holder mig helt fra at kigge på det
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Det giver næsten lige så meget, som den undervisning jeg selv modtager, synes jeg.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Jeg blander mig aldrig i andres undervisning, mens det står på. Men med dem jeg kender godt, kan jeg godt spørge ind til det efterfølgende.
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Helt sikkert. Man lære så meget af det. Desværre er det lige det med at få tiden til at være der. Men kan man det, så gør jeg
jan 2015
Og så ser jeg på de dressurprogrammer, som dømmes undervejs i ridtet - det er kanon at hører på, hvad det er dommeren ser og vægter i de specifikke programmer.
Mvh Charlotte
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Det er kun i sparsomt omfang jeg har haft vanen.
Men med min nuværende part, hvor ejer lærer mig at ride en rigtig ko-hest, så sker det at Palle hopper op og viser hvordan man gør - og så kan jeg efterabe!
Jeg er åbenbart meget visuel
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 165
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Men om sommeren og de lunere perioder i efterår/forår bliver jeg gerne, eller kommer før for at kigge
Synes det giver mig god erfaring at se andres problemer - måske der er noget jeg kan bruge til noget.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Jeg synes både at man ser hvad man kan/Skal gøre og hvad man IKKE skal!
Til gengæld hader jeg når andre kigger på at JEG får undervisning, tænk hvis jeg klokker i den , måske der er lidt præstationsangst at spore ??
jan 2015
Jeg synes heldigvis, at min underviser super hurtigt får mig i gang med “dit dat dyt” og så glemmer man der sidder nogle og kigger
Mvh Charlotte
maj 2007
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.474
jul 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 5 Svar: 221
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Jeg benytter mig gerne af muligheden for at se andre få undervisning, og har da også fået nogle A-HA oplevelser, især når det er min egen underviser der underviser.
MEN jeg har dog erfaret at det kræver at det er undervisning på et vist niveau, for at der er noget at komme efter. Og på det punkt er der laaangt mellen snapsene. Synes at jeg oplever mange autodidakte undervisere, med nogle tvivlsomme teorier og hvor hesten efter 5-6 års undervisning måske lige er klar til at gennemfører en LC.....
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
Ser du på andre rider undervisning ?