{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.200 visninger | Oprettet:

Ser du på andre rider undervisning ? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen på en kold og blæsende lørdag, hvor vi måske senere på dagen kan være heldig at se lidt sne dale ned smiley

Dagens spørgsmål fra min side er, om I ser andre få undervisning ?

Jeg har nemlig lagt mærke til, at oftest ser man kun dem der rider “før eller efter” en selv, få kommer ind i ridehallen før de sadler op eller efter for at kigge.

Jeg forsøger så vidt muligt at se andre få undervisning, hvis jeg på nogen måder kan passe det ind tidsmæssigt smiley
Jeg vil enormt gerne se andre, som rider og træner de samme øvelser som jeg selv gør - og det kan desværre ikke lade sig gøre lige pt - men jeg ser altid på, når min berider rider Pinot for mig, og hun forklarer og besvare spørgsmål undervejs mens hun rider.

MEN jeg får rent faktisk også en masse ud af at se heste træne på et lavere niveau, fordi grundridningen er jo den samme om du rider LD eller GP. Og det er super spændende at se, fx hvad rytterens opstilling gør for sving over ryggen, og en lille kontrastilling giver bedre spring i galoppen ect.
Jeg får i hvertfald nogle “aha oplevelser” når jeg kigger på andre ride smiley

Så hvad med jer ?

Kigger I på ? Og får I noget ud af det ?

Mvh Charlotte

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ser du på andre rider undervisning ?
  • #1   9. dec 2017 Nope det gør jeg ikke. For jeg har altid en million ting jeg har lyst til at kommentere på.
    Så jeg blander mig i stedet for udenom det meste af tiden. smiley

Men nu er jeg heller ikke nogen steder hvor nogen af de andre får undervisning smiley

• #3   9. dec 2017 Hvis jeg har mulighed for det, så ja. Som du, synes jeg også, at man får rigtig meget ud af at se andre få undervisning. Jeg synes, at jeg har "ro" til at tænke over teknikken når jeg kigger på, på en helt anden måde, end når jeg selv rider og mest af alt koncentrerer mig om at styre min egen krop. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #4   9. dec 2017 nope. jeg syntes at det er så kedeligt at se andre ride rundt smiley

• #5   9. dec 2017 Jeg kan godt lide at se andre få undervisning. Jeg rider dog ikke selv undervisning, da min hest er pensioneret, så det begrænset hvor ofte jeg ser det.

• #6   9. dec 2017 Hvor jeg står er der pt kun 5 heste, og kun 2 der bliver brugt til kontinuerlig undervisning. Min og en anden. Vi har samme underviser og får som regel undervisning efter hinanden, så jeg ser der jeg kan ift. min egen også skal opvarmes og sadles af.

• #7   9. dec 2017 jeg er den eneste der rider akademisk der hvor jeg står, så nej.

har da luret deres undervisning på et tidspunkt, men jeg kan ikke bruge det til en dyt smiley

har dog været en tur nordpå for at se en veninde have undervisning i aka, og det hjalp mig tilgengæld enormt, også selvom det ikke blev til ret meget akademisk fordi hendes hest var fjollet smiley

jeg gad godt se mere undervisning, men vi er ikke super mange der rider akademisk i sydjylland desværre

• #8   9. dec 2017 Jeg forsøger så vidt muligt at se de, der får samme undervisning som mig. Nogle gange er det super interessant at se det udefra.

• #9   9. dec 2017 Spændende og sjovt hvor forskelligt vi “gider/ikke gider” se på smiley

Jeg har det nok meget som Mette M #3 - det er meget godt beskrevet, at jeg også føler en ro, hvor jeg så kan forholde mig til teknikken og teorien, og hvad det giver af OUT-put i ridningen.
    Når jeg selv rider har jeg rigeligt travlt med at gøre hint, dint, dit og dat OG huske at ride på følelsen smiley

Og ja det er et problem, når man kommer udefra, hvor man evt skal gøre af hesten imellem tiden. Her er jeg så heldig, at jeg altid har trailer med, så en tot hø i traileren, og så kan mor her smutte ind og kigge på , mens hesten slapper af smiley

I bund og grund er det vel heller ikke “dumt” at føle man har lyst til at blande sig smiley Så er man jo engageret, og man sidder jo og analyserer og forholder sig til det man ser - det er jo i princippet godt. For på dem måde får man jo skærpet sin egen tankegang og holdninger.
    Det er så rigtig, at man bør jo ikke blande sig.....og på den måde kan jeg godt følge, at så er det måske bedre at lade være med at kigge på, hvis træningen rent faktisk på igen måder giver en noget smiley

Og så kan jeg godt se problematikken i, at hvis man rider fx AKA, ARR o.l., så skal man kører langt rundt efter inspiration.
    Men er meget af træning der, ikke sat op i weekendkursus form ?

Nå men spændende hvordan, og hvilke muligheder folk har mht at se andre ride.
    Jeg har i hvert fald foreslået min berider, at lave kursus så man kan komme og se flere ride, end når man bare kommer hist og pist, når det passer ind i løbetur måneden.

Mvh Charlotte

• #10   9. dec 2017 Jo der er en del kurser når man snakker aka, men de er heller ikke i sydjylland, så jeg er lidt dårligt placeret smiley det er alt sammen i Nordjylland, Fyn og Sjælland. det samme med alle underviserne. min egen underviser kører fra Sjælland og helt her over når der er, så det er desværre kun en gang i måneden at vi får undervisning.

jeg kunne sagtens finde på at se undervisning der ikke er aka, men så skal det være klassisk/"gammel tysker stil-ish" og dem syntes jeg heller ikke jeg ser særlig mange af.

det meste "normale" undervisning jeg har set på, det har været utrolig kedeligt hvor der bare har redet rundt i en ring uden der rigtig sker andet end at de forsøger at bukke nakken på hesten og resten af kroppen bare bliver slæbt med og så en schenkelvigning i ny og næ. så jeg holder mig helt fra at kigge på det smiley

• #11   9. dec 2017 Jeg ser jævnligt undervisning. Jeg kigger og lytter mens jeg selv varner op/skridter af - og så lader jeg gerne lige hesten stå lidt, mens jeg drikker kaffe og ser noget mere smiley
    Det giver næsten lige så meget, som den undervisning jeg selv modtager, synes jeg.

• #12   9. dec 2017 Jeg forsøger at være i nærheden, når der er nogle fra stalden, der får undervisning. Det er selvfølgelig mest inspirerende, hvis de rider nogenlunde lige som jeg, men jeg kan faktisk også få noget ud af at se noget der er helt anderledes.

Jeg blander mig aldrig i andres undervisning, mens det står på. Men med dem jeg kender godt, kan jeg godt spørge ind til det efterfølgende.

• #13   9. dec 2017 Jeg synes, det er så fedt, og jeg benytter mig også af (når overskuddet, tiden og pengene lidt føler for det) af rid bedre tv smiley Især holder jeg også af at se min underviser ride og forklare imens, når det kan lade sig gøre! smiley

Helt sikkert. Man lære så meget af det. Desværre er det lige det med at få tiden til at være der. Men kan man det, så gør jeg smiley

• #14   9. dec 2017 Rid bedre tv har jeg også abonnement på - jeg bruger det til at få inspiration og tips til træningen af diverse øvelser.
    Og så ser jeg på de dressurprogrammer, som dømmes undervejs i ridtet - det er kanon at hører på, hvad det er dommeren ser og vægter i de specifikke programmer.

Mvh Charlotte

• #15   9. dec 2017 Jeg kan egentlig godt se pointen i at se andre få undervisning.
    Det er kun i sparsomt omfang jeg har haft vanen.

Men med min nuværende part, hvor ejer lærer mig at ride en rigtig ko-hest, så sker det at Palle hopper op og viser hvordan man gør - og så kan jeg efterabe!
    Jeg er åbenbart meget visuel

• #16   9. dec 2017 Jeg har samme "holdning" som dig TS, for jeg kan godt se pointen i at skulle kigge på andre ride, da jeg synes det er meget spændende og inspirerende at høre de forskellige meninger om fejl man laver som rytter. Man kan selvfølgelig være enig eller uenig, men det falder jeg lidt op og ned på, da alle har deres måder at håndtere en situation på, bare jeg måske kan se meningen i at gøre som underviseren nu henviser.

• #17   9. dec 2017 Om vinteren gør jeg ikke, vi har kun udendørs bane, og det er ski for koldt at blive så længe i stalden.
    Men om sommeren og de lunere perioder i efterår/forår bliver jeg gerne, eller kommer før for at kigge smiley
    Synes det giver mig god erfaring at se andres problemer - måske der er noget jeg kan bruge til noget.

• #19   9. dec 2017 Hvis det kan lade sig gøre, ser jeg meget gerne andre få undervisning, jeg synes man lærer SÅ meget af Det, og netop fordi der er ro på til at tænke over tingene, end når man sidder på nakken af hesten og skal holde styr på alt ting.

Jeg synes både at man ser hvad man kan/Skal gøre og hvad man IKKE skal!

Til gengæld hader jeg når andre kigger på at JEG får undervisning, tænk hvis jeg klokker i den , måske der er lidt præstationsangst at spore ??

• #20   10. dec 2017 Hæhæhæ ja vi kender nok altid til det med at få præstationsangst, når andre kigger smiley
    Jeg synes heldigvis, at min underviser super hurtigt får mig i gang med “dit dat dyt” og så glemmer man der sidder nogle og kigger smiley

Mvh Charlotte

• #21   10. dec 2017 Hvis det er folk, der rider ved samme underviser som jeg - så har jeg ingen præstationsangst. Vi følger alle tre med i hinandens undervisning og er klar over, hvor meget vi lærer ved også at observere. Vi kender også alle hinanden og vores forskellige udgangspunkter, så jeg har intet imod at folk kigger med smiley

• #22   11. dec 2017 Altid for jeg får kun undervisning, når jeg er på kursus.

• #23   11. dec 2017 Vælger at tro at jeg har et åbent sind, omkring ridning og at jeg kan lære noget fra alle grene af ridning.

Jeg benytter mig gerne af muligheden for at se andre få undervisning, og har da også fået nogle A-HA oplevelser, især når det er min egen underviser der underviser.

MEN jeg har dog erfaret at det kræver at det er undervisning på et vist niveau, for at der er noget at komme efter. Og på det punkt er der laaangt mellen snapsene. Synes at jeg oplever mange autodidakte undervisere, med nogle tvivlsomme teorier og hvor hesten efter 5-6 års undervisning måske lige er klar til at gennemfører en LC.....

• #24   11. dec 2017 Har ikke læst andre indlæg.. Jeg ser primært på andre får undervisning hvis jeg har tid. Dog kun springning. Dette fordi min dressur underviser er akademisk BBH underviser. Så den traditionelle dressur får jeg ikke ret meget ud af smiley men springningen er hvad det er, også kan jeg måske lære lidt smiley også synes jeg det er fedt at se springning da jeg så nemt kan se om afsættet osv. var korrekt smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Ser du på andre rider undervisning ?

Annonce