{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.402 visninger | Oprettet:

Longering {{forumTopicSubject}}

Nu sidder jeg og kigger rundt i forskellige indlæg og hold op hvor er det frustrerende at se hvordan longering er en misforstået træningsform...

Jeg ser det også i dagligdagen og hører af og til at folk ikke forstår hvorfor hestene går så roligt når jeg longerer og bevæger sig med sving og elasticitet...

Longering er absolut IKKE noget alle og enhver kan gøre - eller BØR gøre... Mange har desværre fokus på at hesten skal gå til biddet - og når den skal gå til biddet skal den lige have noget gas, for vi skal sørge for at få røven med!!!!

Suk, suk og atter suk!

Longering handler IKKE om at hesten skal flintre afsted i alt for højt tempo, med hovedet på plads og ryggen sænket, da den forresten slet ikke kan holde balancen i for højt tempo på en volte...

Jeg ville virkeligt ønske at man tog ved lære ved de der mestrer det at longere og læste op på hvad longering virkeligt er...

Longering er IKKE en genvej til eftergivenhed....
Longering er IKKE en motionsform...

Longering ER muskelopbygning og tillid til biddet - at hesten tør søge støtten uden at blive straffet...

Longering ER sving, elasticitet og gennem muskelopbygning forbedring af hestens gang...

Og longering ER et kortvarigt arbejde - ikke noget man gør i 45 minutter fordi man ikke lige gider at ride, eller mener hesten har godt af en rytterfri dag...

Jeg ville ØNSKE folk ville sætte kortsigtede OG langsigtede mål for hvad de vil opnå ved longering - hvor vil man hen med det? Er målet at hesten skal slappe af i overlinien? Er målet den skal løfte rygen? Er målet at man vil have mere kadance i gangarterne?

Jeg ville ØNSKE folk ikke brugte det til at krudte deres heste af, men med et formål og et ønske om afslappethed og tillid...

Jeg ville ØNSKE at folk ikke brugte det som nødløsning, men nøje lagde det ind i planerne for hestens træning...

Jeg ville ØNSKE at folk fjernede fokus på hoved og bagpart og i stedet så hesten som en helhed... Træder hesten over eller i sit eget spor? Er den afslappet? Spænder den i nakken eller ej? Løfter den ryggen? Kan man skiftevis iagttage mavemusklerne spændes og slappes? Søger hesten ned og frem og søger den at gå dybt og afslappet? Kan man se et tydeligt rygsving og kan man se dette rygsving forplante sig i hele kroppen, så hesten tydeligvis er afspændt og elastisk?

Hvor mange er egentligt opmærksom på alle de ting der spiller ind i longeringsarbejdet og at hesten arbejder hensigtsmæssigt?

Sidst ville jeg ØNSKE at folk var opmærksomme på deres egen holdning, kropssprog og humør - går man til longering med holdningen "Jeg gider ikke, det irriterer mig og du kan liiiige vove!!!" - så kan man ikke forvente hesten arbejder tillidsfuldt og afslappet og bruger musklerne korrekt...

Går man derimod til arbejdet med koncentration, opmærksomhed og glæde - er man afslappet og følger hesten med en positiv opmærksomhed, samt en glæde over at se fremskridt, så vil hesten svare ved at være afslappet og udvikle sig....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering
  • #1   10. maj 2007 Longering er ikke bare longering.
    Det er nemlig rigtigt det du skriver. Og derfor longerer jeg aldrig mine heste eftersom jeg IKKE vil gøre det forkert.
    Wizard går i longe inden han rides da han er meget energisk, og jeg vil ikke ride over en halv time på ham for at få ham til at slappe af, når han kan gå 5 min. i trav i en longe, og så slapper han helt af når man sætter sig op. Sådan får vi mest ud af vores træning, og Wizard er glad og tilfreds.
    Der bruges ingen hjælpemidler når han går i longe, og jeg holder i det "håndtag" så longen er så lang som den kan blive.

• #2   10. maj 2007 Christine (24) S

Jeg er helt enig. Og syntes det er et fedt oplæg du har lavet her. Man ser tit at folks heste render rund med 840 i timen med indspænding og i lang tid, i longen, det syntes jeg er en skam, og enlig synd for hesten.

• #3   10. maj 2007 hvis man har en meet ivrig pony som skal krudtes af på en blæsevejrdsag inden træning, så er longen lige en god ting til at krudte den af hvis man r meet øvet og hesten mega vild

jeg longerer en sjælden gang imellem, for motionen, hvis jeg har ondt og ikke kan ride(ryg el. noget) så longerer jeg uden indspænding eller noget i 30 min højst, hvor jeg selv skridter igen/af og pølle er rimlig stærk og det blir hele tiden bbedre, i tsarten havde han ingen tillid og var giga fræk, men ernu sød i longe.

longerer for motion af pingo

men naboens inslænder som er 6 eller noget i den stil og nytilredet(smed føllet, så nu blir hun redet) som alle har opgivet, motionerer jeg.

i starten i longe fordi at alle havcde svært ved at gøre det med hende, det virkede fint for hun lærte at få "respekt" for mig og nu løslongere vi hende(uden tov)

• #4   10. maj 2007 han får selv langt tov at løbe i, det er godt i staren da han har haft balance problemer

self- når der ryger indspændiger på står jeg af, vil aldrig bruge det for hvis man gør det forkert - dog uden indspændinger er det en god måde at motionere/og skabe balance på

• #5   10. maj 2007 Problemet med at krudte af i longe er at når hesten lærer at flintre rundt i longen vil den have svært ved at finde ud af hvornår den skal flintre afsted og hvornår den skal gå roligt og afslappet - jeg er STÆRKT imod at krudte hesten af i longen...

For mig ER og BLIVER longering et koncentreret og afslappet arbejde...

Hvis jeg vil krudte min hest af lukker jeg den løs - på den måde er der intet at være i tvivl om smiley

• #7   10. maj 2007 Christine: Wizard bliver ikke "krudtet af" som du skriver.
    Og jeg gider ikke diskuterer det, for man skal opleve ham. Andet end longe ville være mishandling af ham.
    Jeg kan ride koncenteret i tyve min. Få ham skal at suge på biddet, bære sig selv, og være så koncenteret som en unghest kan være.
    Hvis jeg ikke longere, kan jeg ligge og prøve næsten alt for at få ham til at slappe af, men der er kun meget lidt respons . Det virker først når han er TRÆT, SVEDIG og UDKØRT. Og det er tæt på mishandling efter min mening.
    Så hellere lade ham skridte og trave 5 min. i longe, hvorefter man har en rolig og afslappet hest som har overskud til at arbejde under dig. Og hvor du kan slutte af med en dejlig glad og tilfreds hest som ikke har den mindste smule sved på halsen fordi han har haft så meget overskud, at den træning som gjorde ham fuldstændig våd af sved hvis man ikke tager ham i longe, ikke er noget særligt problem for ham.

• #8   10. maj 2007 Christine (24) S
    hvad er din holdning til at heste løber fri i en roundtunde (staves) jeg har fundet ud af lazall godt kan lide at løbe rundt om mig. er det også dårligt for hesten??

• #9   10. maj 2007 Team Damgård * Tinna .

Netop, men ikke kun det - det handler om at have øje for detaljerne og kunne forudse hvilken reaktion der kommer fra hesten, når den laver en bestemt bevægelse/reaktion...

Kine Bloch - Dyb respekt herfra - hellere undgå det end lave noget juks smiley

L.Moltzen - Tak, tak - måtte bare lige ud med min frustration smiley Og det er nemlig rigtig synd for heten - for det er tydeligt at se den ikke forstår hvad de vil have den til...

• #10   10. maj 2007 Kine - Jamen uh - det var slet ikke rettet mod dig med at krudte af smiley

• #11   10. maj 2007 Lima-Foto - Når jeg skriver "krudte af" mener jeg dem som opfordrer til at hesten skal tonse rundt og bukke og ikke forsøger at få hesten til at falde ned - lærer hesten først at det er i orden at bukke og flintre afsted, eller at man ligefrem ønsker det af den, må det være svært for den at hitte ud af, at den nogen gange ikke må, fordi der skal arbejdes seriøst smiley

Hvis man derimod longerer den nogle runder, hvor man hele tiden forsøger at få den til at slappe af er det en anden sag smiley

Victoria - som jeg skrev lukker jeg min hest løs, hvis han skal af med nogle bukspring - så nej at lukke den løs for at krudte den af eller "lege" med hesten mener jeg ikke er dårligt for den...

Der hvor jeg bliver frustreret er når heste lærer at det er ok/eller de SKAL flintre derudaf i en longe, for vi skal sørme have overskudsenergien ud af dem - det er ikke hensigtsmæssigt for longe arbejdet, at hesten forbinder longen med at flintre afsted...

• #12   10. maj 2007 okay. jeg har aldrig problemer med mine heste bliver for krudtet. jeg kan sætte min op efter 6 mrd hvor jeg ikke har redet. og så ride en tur. det er bare om det var skadeligt hvis de løb løs i i en lukket runde.

• #13   10. maj 2007 Jeg giver dig helt helt ret.

Når jeg "longere", eller laver longearbejde (Som jeg garanteret heller ikke gør rigtigt), så fokusere jeg på tempo, stop-signal og hvordan jeg føre hende..
    Vil vildt gerne lære at longere korrekt fra jorden. Altså hvor man for en afslappet, eftergiven hest, der går med rette sving og selvfølgelig på bagparten. Derfor bruger jeg heller ALDRIG indspændigstøjler, eller chambon. (Og alt det andet). Jeg aner ikke hvordan jeg skal gøre, men ved at det jeg engang lærte er forkert. Så håber bare på at jeg en dag kan lære det rigtigt smiley

• #14   10. maj 2007 Kan da se jeg ikke er den eneste der har den mening smiley

Jeg bruger longeringen meget med Victor for at bygge de rigtige muskler på i overlinien og få ham til at arbejde afslappet med ryggen og søge dybt, så han bliver løsnet...

Når jeg longerer er det af en varighed på 15-20 minutter og jeg stopper altid, når jeg kan se han er super gående med et godt sving og god elasticitet.

Mit kortsigtede mål er at han skal løfte ryggen og gå afslappet og afspændt og med et godt sving der går gennem hele kroppen...

Mit langsigtede mål er at få bygget gode muskler på ham, og få forbedret hans gangarter gennem muskelbygningen og det forbedrede sving...

Der er forskellige hjælpemidler til longering og man skal finde det der passer lige netop til ens egen hest - generelt er jeg ikke meget for (på den måde jeg arbejder med hestene) at smide indspændinger, chambon og glidetøjler på, da jeg INGEN indflydelse har på hvornår de strammer og hvornår de er løse - derfor kan jeg heller ikke korrigere hesten hvor det er nødvendigt... Derudover er der også den bagside at indspændinger ofte ikke er lange nok til at hesten virkeligt kan få lov til at strække hovedet helt frem og ned...

Derimod er jeg MEGET glad for at arbejde med dobbeltlonge og køreliner - men det kræver at man ved hvad man gør når man bruger dette... Her har jeg fuld kontrol over indvirkningen og hesten kan til enhver tid slå fra hvis den bliver bange for noget eller får øje på noget - den bliver på INTET tidspunkt tvunget i holdning, men hovedet "dingler" ned på plads når den arbejder korrekt i resten af kroppen...

Jeg er meget opmærksom på at hver gang skal være en behagelig oplevelse for ham fyldt med ros og afslappethed - svært at forklare hvad jeg præcist gør - det skal opleves smiley

Jeg hjælper af og til med at longere andres heste der hvor vi står og har pt en fast i arbejde for at få løsgjort hans overlinie... Jeg nyder at arbejde med hestene på denne måde og tror det har meget at sige i dette arbejde smiley

• #15   10. maj 2007 Fedt indlæg, Toffi gider slet ikke løbe stærkt i longe vi slapper af og for øjenkontakt, for næsten uden at sige noget gør han hvad jeg ber ham om med øjnene? altså det er bare rigtig det du skriver, og helt ærligt så har jeg heller ikke altid tænkt over det, men her på det sidste hvor jeg er begyndt at få undervisning har tingene taget meget mere hånd og jeg er bedre til at uddybe tingene i stedet for det der hurtige arbejde som er overstået hurtigt, men hvor man virkelig arbejder sig ind hesten og hvad den tænker? sådan arbejder jeg, og med hvordan jeg selv vil have. Jeg har ikke noget imod indspændingstøjler eller noget og det er da osse en okay måde at arbejde på for at hjælpe hesten fremover, så lang tid den kan finde balancen og ved hvad den laver. jeg bruger ikke selv indspæningstøjler, men det er hvad jeg har forstået formålet ved det er.

• #16   11. maj 2007 Christine 24... Ja.. kan ikke være mere enig... smiley godt du fik skrevet det indlæg.... det er netop alt det du nævner der skal forgå når man longere... smiley

Feks min hoppe.. der har det hjulpet rigtig godt på hende at få lavet noget longe arbejde ind i trænings planen.. da hun har haft så svært ved at søge ned og slappe af... dette har hjulpet meget via longe arbejde....

feks longerede jeg hende idag... lige i starten spændte hun lidt op. men efter lidt tid begyndte hun at slappe helt af... kom godt ind undersig.. og bærede sig selv rigtig fint rundt i longen, havde ryggen oppe, man kunne se overlinjen... og havde en afslappet holdning... og det er netop det man bør køre ind på i hestens træning..

Jeg tror som du selv er inde på, så misforstår rigtig mange ryttere longe arbejdet.. det er ikke meningen at hesten skal hales og jagtes afsted på en lille volte.... og forståelsen for longe arbejdet er der ikke desværre....

Nu har der været så mange indlæg omkring longearbejdet.. og man kan se hvem der forstår det.. og hvem der ikke gør..

Jeg mener også at longering selvføleglig skal begrændses.. og ikke varer mere end 20 min.. og man skal ikke bare spænde hesten fuldstændig ind.. så den hverken kan spænde op eller nogen ting..

for mig er longe arbejdet en vigtig ting ind i hestens træning, da det giver tillid, forståelses og en god rytme for hest og rytter.. og det med at samarbejde er en vigtig ting for hest og rytter.. smiley

• #17   11. maj 2007 netop det er rigtig svært at longere på en brugbar måde.. derfor longere jeg fx meget sjældent.. super indlæg smiley

og det med at krudte hesten af er en rigtig dårlig ide da det øger dens flugtadfærd og du lære hesten at banen er et sted hvor man må løbe vildt..

• #18   13. maj 2007 Pernille C - Glemte også at skrive i indlægget at indspændingstøjler virker for nogle heste, men oftest føler jeg dobbellongen/linerne fungerer bedre - og så har jeg som longefører det bedst med at jeg også kan styre udvendige side smiley Men som skrevet kræver det at man ved hvad man gør og netop er opmærksom på alle tingene smiley

Team Damgård.. Stine..:) .: Er absolut enig og longearbejdet giver (hvis det udføres korrekt) mulighed for at arbejde med hesten på en positiv måde uden forstyrrende elementer (så som rytteren) smiley

Jeg bruger det rigtigt meget og det har haft en enormt god effekt på Vic, der kom herned efter et uheldigt lån og med en masse forkerte ting proppet i hovedet + forkerte muskler... Jeg longerer ofte, men kort tid - oftest ikke mere end 15 minutter (men så er han også ude at blive redet senere på dagen) - dette gør at han er dejligt løsgjort under ridning og vi slipper for mange af de problemer med spændinger vi ellers har haft efter han har været lånt ud til anden side...

Jeg synes dobbellongen/kørelinerne har haft helt utrolig effekt på hans ømme ryg, da han virkeligt får brugt sin ryg korrekt, hvor han derimod kæmper mod indspændingerne... Det er tydeligt han gang for gang i linerne bliver bedre til at søge dybt og langt og rigtigt får sving i hele kroppen...

Signe L: Er delvist enig - men selvom Vic går på fold det meste af dagen er der stadig dage, hvor han er så kulret at han har brug for at få lov til at løbe, lege og bukke afsted - dette gøres på banen, men jeg er opmærksom på at han ikke skal have andet udstyr på en benbeskyttelse... Han skal absolut ikke forbinde det med arbejde smiley Men nu er jeg så heller ikke den der jager med ham, men derimod hele tiden holder det på et plan, hvor jeg kan se han synes det er sjovt, når han er løs smiley

• #19   18. jun 2009 er lige begyndt at longere min lille hyp på 4,
    han bliver ikke longeret længe, og efter førstte gang kunne man se at han havde dårlig ballance, og det var derfor han ikke ville galoppere med mig på banen. jeg longere med kapsun, og han er pænt bøjet/stillet til indvendige, men jeg kan ikke komme indspændinger på og ønsker det ikke, han er hoved sky, og det var han også da jeg købte ham, men jeg føler at han nyder at blive brugt uden rytter, og da jeg er handicapet er jeg mere besværlig end normale ryttere, så der kan han arbejde afslappet uden at være doven, jeg longere med enkelt line, har i nogle gode råd, så skriv endelig, ,...
    har læst, fra mine hender til dine, og den sys jeg er god, men han beskriver også hvordan en hest ikke skal longeres,
    desværde har vi ikke en roundpen, men villle ønske jeg havde en ....

lidt om mig og longering

Kommentér på:
Longering

Annonce