Snubler hele tiden {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere.
Min ene pony snubler hele tiden under ridning, både i trav og galop. Hun er 13 år gammel og færdighedet - da jeg købte hende i april var hun ikke redet så meget, og derfor troede jeg, at det var derfor hun snublede så meget. Men hun gør det altså stadig.
Har I nogle tips til hvordan jeg kan vænne hende af med det? Eller hvordan jeg får hende til at løfte fødderne?
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
Blogger
Følger: 64 Følgere: 222 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 63
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Hvis ikke der er noget at hente der, så træn med hendes kropsbevidsthed. Bomme, niveauforskelle og hvad du ellers kan tænke på som kræver hun tænker over hvor hun sætter fødderne men som ikke er farligt hvis hun misplacere dem.
jul 2013
Følger: 15 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 148
Blogger
Følger: 64 Følgere: 222 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 63
Jeg synes også at det er spøjst, at hun f.eks. ikke snubler i områder med dybere underlag, men at hun snubler når der kommer et bump i underlagt, f.eks. I ridehus - men det hænger formentlig sammen med det I nævner.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det kan være låsninger og skævheder som gør han ikke får afviklet benene optimalt og brugt kroppen optimalt.
Skoningen og beskæringen kan gøre det. Spat og gigt kan også.
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 29 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 192
Derudover kan det være hovproblemer såsom fx for lang tå, hvilket meget ofte er skyld i snubleri. Hvis du kan tage et par billeder af hovene fra siden i hovhøjde stående på plant underlag samt nedefra, kan jeg muligvis sige noget om hvorvidt problemet findes dér.
Mvh en smed
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Han har en tendens til at blive skæv i bæknet, så benene bevæger sig ikke ordenligt i forhold til hinanden fordi den ene side sidder højere end den anden. Derudover kan han ikke dreje benene ordenligt under sig ved f.eks. vendinger.
Der er også tilbagevendende problem i nakken, som kan forstyrre nervesignalerne ned i kroppen og gøre det svært for ham styre det.
Og så er der de gange hvor han lige er tjekket igennem af massøren og bare har ALT for travlt med alt det andet og glemmer at han er en hest med 4 ben
Men synes ofte der er et sammenhæng med at han har ondt når han bliver rigtig snublende.
De penge jeg giver ud til massør gør jeg gladeligt for at vide at min hest kan bevæge sig og ikke har ondt under ridning.
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Dog ved jeg altid at hvis hun gør det i lidt mere ekstrem grad som på f.eks. lige vej så har hun højest sandsynlig en låsning i nakken.
Så det kan sagtens være et symptom på at den er låst.
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 298
Men et andet foreslag kunne være noget neurologisk, men så burde der også være andre symptomer.
Håber du finder ud af det.
dec 2005
Følger: 65 Følgere: 95 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.154
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Nu er der ingenting
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Jeg står selv i det pt, hvor min unghest begyndte at snuble og virke usammenhængende. Han fik voksepause fjorten dages tid, rollers på forbenene (sko) og skal nu have en ud lige at tjekke ham igennem
Snubler hele tiden