893 visninger
|
Oprettet:
Bid eller Hackakapsun?? {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG,
Jeg er ved at tilride/gangsætte min unge islænder på 5 år. Jeg har tilredet ham i cordeo, og noglegange med lidt hjælp fra en sidepull. Men du er det tid til at skærpe gangarterne. Jeg har brug for nogle finere signaler, og nogle lidt følsommere signaler. Også vil jeg gerne begynde at kunne samle ham, og få ham kortet lidt ind.
Hvad vil i anbefale? Overvejer om han skal have et bid, eller om hackakapsunen er værd at prøve??
Hvad ville du mene var bedst? Og hvis det skal være bid, hvilket?
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
har du plander om stævner så vil jeg i hvert fald lære ham bidet at kende, elles kan du lave en kombi af bege dele? nogle dage med bid andre uden
apr 2015
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 15
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
men hvis du har muligheden så vil jeg lære ham begge at bruge begge dele nu, om du så bruge det ene eller det andet i fremtiden der jo det, men så har han lært det i en ung aldre og vil ikke give problemer sener
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Udover det, vil jeg også anbefale dig at prøve hackapsun (eller cavemore) uanset hvad, så du har en føling med hhv. bidløst og bid. Måske er det nogle i nærheden du kan låne en af? For jeg synes de giver to helt forskellige resultater; i mit tilfælde "inviterede" biddet mere til bare at krølle sammen i halsen hvor hackamoren har en sænkende effekt. Brugte jeg kapsunen sammen med hackamoren for efterfølgende at samle ham lidt op så ikke han hang med mulen i sandet, ignorerede han den ene af mine tøjler (altså reagerede han enten kun på kapsun ELLER hackamore), så jeg sad konstant med en fornemmelse af at være hård i hånden fordi vi misforstod signalerne. Havde jeg biddet på sammen med kapsunen, kunne jeg godt få ham til at strække sig frem mod kapsunen (og dermed undgå at han krøllede sig sammen), men pga. biddet hang han heller ikke bare i kapsunen, men bar hals og hoved selv.
Det er selvfølgelig meget individuelt HVORDAN de reagerer på de forskellige midler, derfor vil jeg anbefale dig at prøve begge Evt. også hver for sig (bid, hackamore og kapsun adskilt) for at finde den bedst mulige måde evt. at kombinere dem!
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Bid eller Hackakapsun??