1.493 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

mere aktiv i bagbenene mere aktiv i bagbenene

Godaften HG

Jeg sidder og kigger videoer igennem af santos og jeg der ridder, og syntes hele vejen igennem at der ikke rigtig er aktivitet nom i bagbenene, det er som om de bare trisser med bag ved.

Kan man træne mere aktivitet i bagben / bagpart ?
Kan man for den sags skyld træne højere (mere aktivitet) ved forbenene også ?

Santos og jeg ridder til dagligt dressur, men springer en sjælden gang i mellem, her går det igen at han taber bagbenene ned i bummet, og hiver derfor bummet ned. lidt som om han ikke helt er vågen, for springer man på samme spring igen, går det fint, men den første gang over (hver gang der har været en lille pause til at trække vejret i) taber han bagbenet og hiver bummet ned, hvilket fik mig til at tænke på at han måske glemmer lidt at der er to ender der skal tænkes på,
Så hvordan for jeg han til at huske at bagbenene også er der ?

Eller tænker i der måske er noget andet der kan skylde problemerne med den dovne bagpart ?

Mvh Nichole

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af køkkenarmatur 800 kr.
  • Haster! Silikone fuger på badeværelse 1.300 kr.
  • Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ophængning af lamper 600 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mere aktiv i bagbenene
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #1   21. okt 2017 er hesten blevet tjekket af fysioterapeut og kiropraktor for nyligt?

• #2   21. okt 2017 nej, tænker du låsninger ?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#3   22. okt 2017 ja, eller skævheder eller spændinger.

• #4   22. okt 2017 Hvis der ingen problemer er i selve kroppen, så er en masse trav over bomme på jorden en god måde at få dem til at huske at løfte benene på, da de bliver mere opmærksomme.. Brug evt. bløde skumbomme, så de ikke ruller væk, hvis hesten træder på dem..

• #5   22. okt 2017 En masse overgange og temposkift.. Bagparten skal styrkes så hesten kan komme over at bære sig på bagparten.

Med styrke og bæring på bagparten vil hesten langsomt få mere aktivitet i bagbenene og ved at komme på bagparten har hesten også lettere ved at få forparten op..
    Dog kan skulderbygningen godt spille ind med hensyn til højden af forbensløft..

• #6   22. okt 2017 Kyra Kyrklunds bog om dressur beskriver forbedring af trav/bagparten, det prøver jeg har lidt samme problem, overgange og tilbagetrædninger hjælper også.

• #7   23. okt 2017 han slæber ligesom hovene hen langs jorden. så der er et større lag af bundmateriale på alle 4 hove efter rideturen, som om han ikke for løftet hovene nok. men jeg vil give det et forsøg med de bløde bum på jorden i længere tid og se om det måske kan hjælpe.

• #8   23. okt 2017 Kan kun slå et slag for at gå til sin dyrlæge først, hvis man tænker på at få nogle professionelle øjne på. En del problemer stammer i noget kun en dyrlæge kan behandle, og så kan en fys/kiropraktor som ikke er veterinært uddannet i en del tilfælde kun hjælpe på de biproblemer, man får pga. det egentlige problem.

• #9   24. okt 2017 Jeg vil nok også starte med en eller anden slags behandler og/eller dyrlæge.
    Bomme på jorden synes jeg umiddelbart kun har en effekt korte momenter efter hesten er kommet over, og det er ikke dig som rytter, der påvirker hesten til at løfte benene.
    Det som jeg har oplevet stor effekt med er en masse frem og tilbage ridning - det kan virkelig kvikke nogle ellers "kedelige" bagben op. Versader har også en effekt, og halve parader især hvis man kan give et prik med en pisk i det rette moment. Men først og fremmest vil jeg starte med temposkift.

Og husk at tage højde for hestens fysik. Nogle bagben har en dårlig vinkel, som gør det sværere for hesten. Ikke sagt at den skal slæbe bagbene efter sig.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   24. okt 2017 Melissa: jeg forstår ikke helt din tankegang i forhold til at kiropraktor/fysioterapi kun er en bibehandling?

hvad skal dyrlægen gøre hvis der sidder en spændingen, en skævhed eller låsning?

det kan dyrlægen ikke ændre på, og der behøver ikke ligge anden problematik bag.

• #11   24. okt 2017 Hvis den sleber bagbenene som du beskriver Kan det også være sur stråle. Tindur slebte bagbenene efter sig når han havde dette. smiley

Mvh TT

• #12   24. okt 2017 Ummelbart er det kun en smule sur stråle han har, ikke noget jeg ville tro skulle gøre noget. men hvordan pokker for man det væk når det er så vådt udenfor ?
    Syntes det er rigtig svært at sørge for at hovene kan tørre ordenligt op,

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   24. okt 2017 så bider man i det sure æble, og lader hesten stå inde i en periode smiley

• #14   24. okt 2017 Nu står han på halmmadres indenfor, tænker at så er jeg vel nød til at fjerne denne også, så han ikke for fugt fra den af også ?

• #15   24. okt 2017 Tindur blev i den periode lukket ud som normalt. Jeg anbefaler at holde boksen tørr, skylle og vaske benene og strålen når han kommer ind. Spraye Cavallo Dry Feet i strålen, holde den 30 sek. Spraye på en kvart/halv vatrondelle (alt efter hvor stor strålen er) og skubbe dette ind i strålen. Gentage behandlingen hver anden dag, efter to uger er han rask smiley

Mvh TT

• #16   24. okt 2017 TT = når du siger skubbe vatrondellen ind i strålen, er det så ned langs siderne? santos har slet slet ikke nok sur stråle til at jeg kan få noget ned i midten som så bliver sidende, han har faktisk rigtig fin stråle syntes jeg, men med svag/middelsvag syr stråle, det er også derfor jeg ikke kan forstå hvorfor det skulle kunne gøre at han slæber hovene over jorden, men det skal helt klart prøves om det er derfor.

Jeg er hjemme fredag, så skal jeg tage lidt billeder af hovene så du/i kan se dem, og se om i vurdere en sværre tilfælde af sur stråle end jeg gør.

• #17   24. okt 2017 TT = Hvor køber du Cavallo Dry Feet ? jeg kan umelbart ikke finde noget, når jeg lige googler det

• #18   24. okt 2017 Vel sur stråle gør ondt, går han med eller uden sko? smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   24. okt 2017 Santos: tag hellere at få en dyrlæge til at virdere tilstanden smiley

• #20   24. okt 2017 Cavallor købes her smiley http://www.equestrian-comfort.dk/shop/cavalor-dry-feet-280p.html

Mvh TT

• #21   24. okt 2017 Hvis det ikke er sur stråle der er problemet så få en behandler på. Jeg kan kun fortælle at Tindur slebte bagbenene efter sig pga sur stråle. smiley og jeg ville være ked af at skulle betale 1100kr for en behandling der ikke løste problemet hvis man kunne nøjes med 200-300 kroner. Og produktet har du alligevel brug for kan jeg høre smiley

Mvh TT

• #22   24. okt 2017 Han går uden sko
    Tak for link TT smiley

• #23   24. okt 2017 Så er der jo et tryk på strålen og så gør det mere ondt.. Vil du ikke give besked om det var problemet eller ej? smiley

Mvh TT

• #24   24. okt 2017 Jeg tænker du skal se din ridning efter i sømmene. Jeg ved godt, der er en tendens til at man skal have alle behandler ud til sin hest, hver gang, der er problemer i ridningen. Men jeg har også set, at det ikke altid er der problemet er. Man kan ikke behandle sig til en hest, med en aktiv ryg, og aktive bagben, de kommer af korrekt træning.

Hvis hesten har fået lov til at gå, som vi kaldte det da jeg var var barn, ”en syg høne”. Altså småt, uden indundergriben, og uden aktivitet, så kan det være forklaringen.

Jeg vil anbefale, temposkift, hvor du virkelig rider tilbageridningen, altså der hvor du går fra et hurtigt tempo til et langsomt tempo. Du skal holde ham fremme i tilbageridningen. Dertil versader, kontra versader, en øgning direkte fra en versade, synes jeg også er god.

Overgangen fra galop til trav er også god, og er gælder samme regel, du skal ride tilbageridningen, ikke bare lette r….. fra sadlen, og lade hesten løbe i overgangen, den skal sættes i trav, og traven skal rides fra første skridt.

Traversen er jeg også rigtig glad for, når det gælder aktivitet i bagparten. Start på volten, hvor du lægger bagbarten lidt inden for sporet, samtidig med at du holder bøjningen rundt på volten. Vi snakker ikke det store, bare lidt og nogle få meter til at starte med. Også igen her, skal du så, ride overgangen mellem den begyndende travers og trav på volten, så du bi-beholder den aktivitet.

Mit sidste råd, er kun at ride koncentret i ca 15-20 min. Men der har du også fuld fokus, og hvert er trin hesten tager er vigtigt. Self. Med 1-2 skriftpauser. Men rid koncentreret i kort tid, også virkelig rid, i den tid. Fremfor at ride rundt i en time, hvor hverken du eller hesten kan holde koncentrationen.

• #25   24. okt 2017 TT jeg skal nok skrive når der kommer en løsning på det, Jeg vil gå alle råd igennem fra a-z så snart jeg er hjemme fra skole igen på fredag

Dorthe C - Tak for svar, jeg vil kigge godt på alle punkter ved ridningen og tage alt du har skrevet til eftertanke og gøre brug af.
    Ridningen fra min side kunne meget vel være en stor del af problemet, hvis ikke det hele, for som du skriver har jeg vist aldrig rigtig irrettesat hans måde at gå på, som så har været vedvarende.
    Santos er selv tilredet af mig og har ikke været sendt i ridning på noget tidspunkt.

• #26   24. okt 2017 På nogle heste kan man være heldig at det at ride frem giver mere aktivitet bagfra. Men på mange vælter det bare hesten på snotten. I så fald er det bedre at ride en masse samlende sidebevægelser (versader, travers, renvers osv.), så bagbenene griber bedre ind. Og når de så gør det, kan man forsøge med mindre øgninger, hvor der gerne skulle komme mere aktivitet bagtil uden at hesten falder på snotten.

• #27   24. okt 2017 Mette B
    Tak for svar, jeg prøver begge dele og ser hvad der fungere bedst for os smiley
    Jeg vil tage det hele med til eftertanke og finde lige det der hjælper for os, måske endda en lille blanding af flere ting smiley

• #28   24. okt 2017 AMT
    Jeg tror ikke på at en smule anspændt muskulatur vil gøre at en hest konsekvent slæber bagbenene. Desuden kan du ikke via studier vise at hesten bliver bedre i sit bevægelsesmønster efter en kiropraktisk behandling, ligesom det heller ikke kan via massage/afspændende processer eller akupunktur som nogle fysioterapeuter anvender.
    Du spørger hvad en dyrlæge kan gøre hvis der er en skævhed - de kan tjekke at dyret ikke har andre problemer eller måske finde en årsag til skævheden, som kiropraktoren/fysioterapeuten ikke kan finde, fordi de ikke har det samme grundlag og remedier som en dyrlæge har. (måske uens vækst af knogler?)
    Så spørger jeg: hvad så hvis årsagen ikke er en skævhed, eller at den skævhed kommer af en grund kun dyrlægen kan hjælpe med? Så kan man blive ved med at symptombehandle denne skævhed og rende til kiropraktor hver 2-3 måned, så længe den bagvedliggende årsag ikke er fundet og behandlet. En kiropraktor/fys kan ikke se spat fx. (typisk heste som ikke vil løfte bagbenene ordenligt, dog er dette en ung hest så sandsynligheden er ikke stor)
    Min frustration kommer fordi jeg synes der er alt for bange problemer hos hesten hvor man henvender sig til alternative behandlere i stedet for til sin dyrlæge - det er både små haltheder og rideproblemer. Lad os tage et eksempel: en hest vil ikke bøjes til højre - 8 på hestegalleri vil råbe kiropraktor/fys fordi hesten er for skæv eller for kort i den ene side. Hesten står egentlig med tungebenssyndrom, og det vil kun blive måske 20 % bedre af at en kiropraktor tager fat i den (og den vil kun blive bedre fordi hesten nu er redet problematisk så længe at den bliver lidt "kort" i den ene side hvilket man muligvis kan afhjælpe en smule - men som ikke tager fat i det egentlige problem). Hesten kan kun få løst sit tungebensproblem ved enten: 1. man giver behandling som kun en dyrlæge kan ordinere (desuden er det også kun en dyrlæge der kan fastsætte diagnosen) samt 3 måneders ro eller 2. så lang tids ro uden nogen form for irritation på tungebenet at irritationen går i sig selv (måske er det så slemt at der ikke kan komme ro på det uden medicinsk behandling, og hvem ved hvor længe det vil tage uden behandling når den medicinske behandling i hvert fald tager 3 måneder og har dokumenteret virkning?)
    Det blev vist langt, men jeg håber det gav lidt indblik i mine tanker smiley

Kommentér på:
mere aktiv i bagbenene

Annonce