{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
692 visninger | Oprettet:

Hva er meningen ? Tilridning ungheste. {{forumTopicSubject}}

Det undre mig bare hvorfor folk tilrider deres heste så tideligt.
Hva får de ud af at begynde inden hesten er klar og færdig udviklet ?

En bekendt sagde til mig forleden dag, at hun ville til at ride hendes 2 års unghest til?
Enten ride den intensivt og lære den acceptere biddet osv. i nogen måneder og lade den få voksetid til den er 3 år.
Eller ride den meget let og ikke få voksetid overhovedet?

<b> Kan det virkelig være sundt for de kære heste ?</b>

Jeg undre mig bare over det ! Lad dog hesten nyde sin ungdom og vokse færdigt inden man begynder ? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hva er meningen ? Tilridning ungheste.
  • #1   25. apr 2007 Det vil jeg også sige.
    Jeg syntes man skal vente til de er tidligst når de er 3 gerne senere.

• #3   25. apr 2007 Min unghest der fylder 4 år til maj er jeg påbegyndt igen, da jeg fik afvide hun ikke var klar til atbære rytter for nogen måneder siden, da jeg fik hende. Nu er jeg i gang igen i det små. Og håber da på vi kan være klar til de lette 4 års klasser til august. Men vil staadig ikke kræve meget af hende.. smiley

• #5   25. apr 2007 jeg synes 4 er en god alder at tilride i. jeg tilred kahlua som 3½ års. vi red let i en måned hvor hun bare lære basistingene som stop, til siden og fremad og så holdt hun ½ års pause. efter der har hun holdt 3 pauser da jeg regnede med at hun ville blive ca. 158-160 (hun var også 148 som 2-års), men hun blev aldrig større smiley

Milini blev først tilredet som næsten 6-års og det synes jeg er helt fint!

• #6   25. apr 2007 Aprilsnar var nok udviklet som 2 års (2-2½) og hun blev også sat over til en der skulle tilride hende, men han havde heldigvis ikke tid alligevel, det skal lige siges at jeg endnu ikke havde købt hende af min far på det tidspunkt, og jeg deler ikke min fars mening på det punkt. Jeg mener at man ikke skal tilride sin hest før den bliver 3 år, og hvis den ikke er nok udviklet, eller har vokseværk, så gør det absolut ikke noget at man venter. Men desværre er der nogen der mener det er okay at tilride når de er 2-2½.. kan godt se det kan være praktisk at arbejde med dem, vænne dem til bid osv... men absolut ikke at ride dem... syntes det er okay at sætte sig op, og vænne ungheste til en smule tryg over ryggen, når de er de 2-2½ år, men ikke mere end nogle sekunder af gange, fx. ligge hen over ryggen, så trykket bliver blødere end når man sidder på den...

ps. i skal godt nok være glade for at jeg har læst det igennem inden jeg trykkede på knappen, til at oprette indlægget... for hold kæft jeg staver som en skovl i dag... (det må være al det spraymaling..) hehe

• #7   25. apr 2007 Teddy blev tilredet der han var 7 ;).
    Men dog ikke svær at tilride eller noget, da han jo var vantil at have belæsting på, fordi han jo løb trav løb :D.

• #8   25. apr 2007 Vita *April's Nar*
    Hihi, det var da ik slemt at læse igennem smiley
    Ej alle kan komme til at taste forkert en gang i mellem. Det er jeg rigtig god til, ha ha ..

Men, forstår bare slet ikke folk der tilrider så tidligt :s
    det er bare min holdning lad den nyde sin ungdom ;p

• #9   25. apr 2007 Jeg hopper op på min når den er 2-2½ men det er uden trense eller sadel, og kun så de fornemmer at der intet farligt er ved det, hvorefter de får pause indtil de er 3-3½ hvor man så tager rigtig fat på selve tilridningen. Jeg vil hellere op på dem inden de er færdige, og så få en rigtig god og en tilridning uden problemer, end stå med (I mit tilfælde) en hingst på 1.70 som er fuldtstændig umulig fordi den ikke aner hvorfor der sidder en på ryggen af den.
    Det er gjorde efter hestehvisker Shane's råd.

• #10   25. apr 2007 så skulle du læse det inden jeg rettede det.. hver gang jeg havde skrevet skal stod der skla eller slka..

kender faktisk flere der kan finde på at tilride 2 -2½ års, hvis de er nok udviklede til det... altså andre end min far...

• #12   25. apr 2007 nææh men det er også skidt at lade dem stå for længe. jeg mener 3 år er fint for heste og 3½ for ponyer ( + - )
    jeg havde selv en pony der var redet til som 6 årig og det er altså svært... de er blevet for "store" og fået deres vilje, og så bliver mange af dem frygtelig egensindige. det er ikke godt ! i øvrigt er mange af de sent tilredede heste dårlige i benene fordi de ikke har fået den belastning der STYRKER benene tidligt nok. de får gangske enkelt lov at dovne den (alt) for længe smiley

• #13   25. apr 2007 Vita *April's Nar*
    Skal også lige læse mit igennem en ekstra gang inden jeg trykker , opret . Heeh . ellers er det da slet ik til at læse smiley

men garanteret mange af de "kloge" hoveder gør det sikkert.. Men aldrig nogensinde ville jeg gøre det smiley

• #14   25. apr 2007 Mener jo heller ik man først skal tilride som 6 års vel ?
    jeg mener at 2 år det er al al for tidligt !
    3-4 års alderen er vel fint nok smiley

• #15   25. apr 2007 Enig Malene. Amigo blev tilredet som 2-årig.

• #16   25. apr 2007 Sikkert kan man lave en masse forarbejde inden og måske vænne hesten til rytter i så tidlig alder, men lige frem blive redet og tilrides i sådan en tidlig alder. det kan jeg bare ikke se nogen mening i ?

• #17   25. apr 2007 Jeg plejer at ride dem til når de tidligst er 3 smiley

• #18   25. apr 2007 HEJ PAS PÅ MED AT TILRIDE JERES HEST INDEN DEN ER 3 ÅR GAMMEL DEN KAN FÅ RYG PROBLEMER

• #19   25. apr 2007 Daydream blev tilkørt sidste år. Og skal i tilridning på Tirsdag..Være der 2 måneder, hjem på græs, ned igen og rides prof. og fremstilles til sensadelkåring til August.
    Believe blev som 5-års, da hun var bange for sadlen, da hun var 3-4

Men mange af de tre års hingste, vi ser nede i Herning bliver tilredet som toårs. De skal allerede til en rideprøve om efteråret, og der skal de jo helst være pæne.

Hvis ikke man overbelaster hesten. De, der tilrider hingstene, ved jo også hvad de laver. Det gør "amatører"(Undskyld udtrykket) ikke.
    De begynder jo meget stille og roligt med dem.
    Men jeg ville jo helst selv mene, at hesten tidligst skulle tilrides det år den fylder 3 (Hvis den er udviklet til det) og stille til kåring, hvis den skal det, som 4-5 års, og ikke som 3 års. Men jah..

• #20   25. apr 2007 Betina : Præcis !
    Endelig en der var helt enig smiley

• #21   25. apr 2007 Sophie Martine : det lyder meget fornuftigt ! smiley

• #22   25. apr 2007 Min bacil blev redet til som 3 års eller han var lidt ældre, men da han smed mig af og jeg flækkede 2 fingre og ikke selv kunne ride ham færdig kom han først i tilridning som 3½ års, og jeg tror kun det har været godt for ham, han er dog rigtig godt udviklet, men er egentlig glad for han fik lov til at gå nogle mdr ekstra...
    Menher for nogle uger siden, kom der sådan en gammel spade af en mand, og jeg skulle til og ud at ride, så havde begge mine heste inde og den anden er et føl der lige er blevet 1 og så stod han fanme og sagde at det kunne da ikke varer længe inden hun skulle rides til, jeg tænkte bare HVAD??..og sagde at det skulle hun godtnok ikke før hun fylder 3..så blev han lidt gnaven og sagde at det skete der da ikke noget ved...

• #23   25. apr 2007 Emma : den mand må ikke være særlig klog.
    hesten er slet ikke klar til det som plag smiley
    Stakkels hest .

• #24   25. apr 2007 Nu er det godt nok shetlændere vi har derhjemme, men når jeg går og kigger på de 2-års, ser jeg dem altså stadig som babyer! De skal da ikke ha' noget op på deres små rygge før de bliver mindst 3...

• #25   25. apr 2007 Vil også sige at 2 års er alt for unge til tilridning, især hvis man vil have dem til at holde i lang tid og ikke få skader. Det er helt klart bedst for ehsten at få rytter på når den er udvokset. Efter min mening er det egoistisk at tilride sine heste i en så ung alder, en herinde tilred hendes som 1½ årig! Synes det er egoistisk det er ikke ehsten man tænker på her, men sig selv, man vil gerne ud og ride hurtigst muligt.

• #26   25. apr 2007 Balthazar blev tilredet som 3 års, da han skulle ha været galop pony smiley
    Men desværre fik han en skade og stod stille i et halvt år, og har så været i ridning i 4-5 måneder efter sin skade .

• #28   25. apr 2007 ja jeg kan også undre mig over, når folk har så travlt med at få deres unghest tilredet... men det er jo nok også noget af det utålmodig.. der gør at de gerne vil igang med deres hest.. jeg ville ikke tilride en hest før den var 3.. Man kan sagtens godt arbejde med dem, på andre måde end lige tilride dem..

• #29   25. apr 2007 Tror ikke der sker noget ved lige at sidde på en 2,5 års. Faktisk viser undersøgelser at heste der er tilreder tidligt (3 år) holder længere end heste der er tilredet senere... Kan ikke huske om undersøgelsen konkluderede på årsagen, men det er da tankevækkende..

• #30   25. apr 2007 jeg tilred Kalista da hun var 3, men derefter fik hun så også ca 1/2 år til at vokse færdig hvor hun kun ind imellem blev longeret.. ellers fik hun bare lov at gå og spise sig tyk på folden...

• #31   25. apr 2007 Hmm, ka se der er flere der har været på ryggen af deres hest som 2 eller 2 1/2 års...
    Nu kender man jo nok sin egen hest så godt at man ved om den kan holde til det, men alligevel.
    Jeg turde ikke gøre det før hesten var mindst 3 år...
    Måske bare mig der er pylret smiley

• #32   25. apr 2007 Sussi - Nu oz med Bailey smiley
    Jeg gør det udelukkende fordi min hest er omkring 1.70 når han skal tilrides og han er hingst. Det sparer en for en masse besvær hvis hesten "ved" hvad det nogenlunde drejer sig om, og at det ikke gør ondt , eller er farligt at have noget på ryggen.

• #33   26. apr 2007 Min bliver 4 til maj, og hun mangler 1-2 cm bagi til at være lige høj. Hun bliver sendt til tilridning 1 maj. Så får jeg hende 1 juni, og rider hende der. Så står hun på sommergræs til 1. august smiley

• #34   26. apr 2007 Jeg ser ikke så meget efter alder, men mere udvikling. Min 2 års er slet, slet, slet ikke klar til at have noget som helst på ryggen. Og hun får først hovedtøj på i foråret 08 smiley

• #35   26. apr 2007 Personligt ville jeg ikke sætte mig på min egen før den var 4... jeg ville gå igang så småt når den var 3 med det forberende arbejde så den som 4 års ville være forberedt mentalt og fysisk... alt afhængigt af hesten selvfølgelig. Alle heste er forskellige og udvikler sig forskelligt, nogle er måske først klar senere og andre tidligere. men 3 er for mig den absolut tidligste grænse til at starte stille op.
    De skal jo holde mange mange år, hvorfor have så travlt for at nå noget...

• #36   26. apr 2007 baby vis hun ikke er udvokset fint når hun bliv' 3 - 4 år skal hun vist ifoles?

Karina * Santana *
    den 13 maj skal jeg konfirmeres.

• #38   26. apr 2007 Nej okay smiley
    men det er jo i hele taget ungheste der bliver trænet hårdt.
    jeg ville ik begynde at træne hårdt før 5-6 års alderen smiley

• #39   5. nov 2007 Den der havde Balthazar, tilred ham for tidligt. Det har så været skyld i at hans ben er lidt underligt.

Kommentér på:
Hva er meningen ? Tilridning ungheste.

Annonce