Bidløs ridning {{forumTopicSubject}}
Jeg er blevet anbefalet at ride min part med en hackamore af én der kender ham rigtig godt.
Jeg har derfor investeret i en og prøvede den forsigtigt af i dag. Jeg har læst en del om det og læst mig frem til, at man ikke bør have konstant tøjlekontakt.
Han er rigtig dygtig til at sænke hovedet og gå afslappet og ikke samlet, når man giver ham tøjle til det - fx når der skridtes af - men uden konstant (blid) tøjlekontakt, søger han ned (hvilket jo egentlig er godt nok), men han søger alt for langt ned. At drive ham frem virker ikke, og hvis jeg skal begrænse tøjlekontakt, går han nærmest og snuser til jorden... Jeg mangler lidt fifs?
Derudover tænkte jeg på... Vil jeg evt. kunne fjerne bid fra en trense og sætte et hannoveransk næsebånd på og tøjler i ringene og så ride bidløst på den måde? Jeg tænker for evt. at ride med noget mildere end en hackamore, men uden at jeg skal ud og kaste mange penge efter det
Billedet er af hvordan han cirka går med hackamoren. Billede i kommentar er af, hvordan jeg ønsker, han cirka skal gå.
sep 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 36
feb 2015
Følger: 17 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 63
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
apr 2014
Følger: 4 Følgere: 215 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 486
sep 2008
Hvordan styrker jeg ham så bedst mht. muskler? Er det fx en masse over bomme, en masse trav for løse tøjler eller eller eller?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Jeg laver sådan en "op op op" altså 3 små blide træk i tøjlen. Når hun så er hvor jeg ønsker hende. Så får hun ros og jeg slipper igen tøjlen. Det tager måske noget tid, men når de forstår den så er det faktisk en rigtig fed måde at ride på
Med hensyn til hanoveransk næstebånd med tøjler. Så vil jeg ikke mene det er optimalt men det kan sagtens fungere. Hvis det så fungere helt vildt godt og du vil bruge det til dagligt. Så kan du jo investere i en sidepull
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
Halve parader er også super gode til at få aktiveret bagparten.
Husk i overgangene, at han ikke må falde på forparten, da de så ikke virker så en masse overgange, hvor både ham og du bliver tilbage og bevarer roen og balancen
Mht. Hannoveransk næsebånd, så vil jeg sige nej.
Hannoveransk næsebånd sidder dernede hvor der ikke er knoglestruktur i næsen, og der vil derfor ikke være noget til at støtte og beskytte næseryggen, når du tager i tøjlen. Hvis du ikke vil ud og bruge penge på sidepull ligenu, kan du bruge en grime, eller evt et almindeligt engelsk næsebånd, hvor du sætter tøjlen på næsebåndet
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
sep 2008
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
Jeg ser lige om jeg kan finde det i cavemore-udgave ellers bliver det når jeg kommer i stalden
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Forsøg ikke at hive ham op, korriger eller andet, giv i stedet mere tøjle og nyd, at han tilbyder at gå sådan af sig selv. Han tilbyder en form, der er så sund for ham at være i som noget kan være.
Når jeg rider på en hest, der søger ned i en lang og dyb form, så er mit svar at give hesten tøjlen og har jeg ikke tøjle nok, så strækker jeg hånden udover halsen, så hesten får tøjle nok, gerne samtidigt i aflastningssæde.
Jeg tillader hesten at gå HELT dybt - og næsten at stikke snuden i jorden, hvis den viser, at der har den brug for at være lige nu. Den kommer ikke op i den form, som du viser på billeder får efter mange måneders, nogle gange års ridning, hvor man langsomt, ganske langsomt bygger styrke på dem.
Jeg skal ride min hest ligegud i de næste mange måneder i skridt, senere i trav og til sidst i galop. Han er kommet alvorligt til skade med sin krop - og jeg kan ikke forlange så meget som en cirkelvolte før han ikke giver udtryk for at være øm nogen steder mere.
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 510
en sidepull er meget blødere og du har bedre mulighed for at give bløde signaler. Den egner sig efter min mening meget bedre på en dressurbane
Du må jo godt løfte lidt i hans hoved, men så snart han giver efter, skal han have ro på tøjlen igen. efter at have trænet det noget tid, burde han forstå at når du løfter i ham, skal han højere op og blive liggende der
Bidløs ridning