{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.752 visninger | Oprettet:

Svær at fange {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået mig den dejligste islænder, og der var virkelig en conection da jeg så og prøvede hende, den er der til dels stadig, men hun er nu svær at fange på folden, dvs. Når jeg kommer derud og har altid gulerødder med, kan hun finde på og skridte modsatte retning indtil vi når enden af folden så står hun stille og lader sig indfange og går fint med ind, og vi kan ride med mere, og hun er glad og arbejdsvillig.
Jeg har prøvet og gå ud på folden bare for at hygge og give godbidder/gulerødder, samt bare ignorer hende og snakke med de Andre, men kun nogle få gange bider hun på og kommer hen for at få opmærksomhed.
Er der nogen der har oplevet noget lignende?? Og hvad gjorde I i så fald??
Det skal lige siges at hun ikke er madglad så at lokke med mad er ikke så nemt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svær at fange
  • #1   13. jun 2017 Går hun på sommergræs og hvor mange går hun med? Min hest kan også blive sådan at hun ikke vil med ind når hun går i flok og på sommergræs, og jeg tror det er hendes flokindstinkt der går ind og hun bliver helt "urheste-agtig". Så vil hun helst ikke væk fra flokken jo, for det kunne jo være nogle andre begyndte at lede eller tage hendes venner smiley

• #2   13. jun 2017 Hvor lang tid har du haft hende? Måske er hun ikke tryg nok i sine omgivelser endnu til at kunne håndtere træning også.

Ellers, har du overvejet, at hun måske sammenkobler det, at se dig, med at blive taget fra flokken for derefter at skulle trænes?
    En ide kunne være at du tager derud den næste uge, og ikke laver andet end at tage hende på folden, strigle hende, og sætte hende på fold igen. smiley Så lærer I også hinanden lidt bedre at kende, hvis du rigtig hygger om hende den næste uges tid. smiley

• #3   14. jun 2017 Prøv at læse nogle bøger om horsemanship, kropssprog.

Hvis du "jager" hesten væk, når du kommer tætter op hende, nogle gange, også vender siden til, når du til sidst går hen til hende, men læs lige nogle bøger, jeg kan ikke helt 100 huske de præcise signaler.

• #4   14. jun 2017 Vi har ikke kunnet fange vores islænder i godt et helt år.

Da vi så startede med 'round up' et par gange om ugen, kunne vi snildt hente ham som intet var hændt!

Vi fik så undervisning i det da vi aldrig havde prøvet det før, men hvis ikke det var for round up havde vi stadig kæmpet med ham den dag i dag.

Så det kan anbefales

• #5   14. jun 2017 Hold dig for Guds skyld LANGT FRA Join Up! Du terroriserer din hest psykisk og får den til at underkaste sig. Men selvfølgelig hvis du vil have en knækket hest der er bange for dig så gør endelig Join Up... I min verden så bygger man forhold på venskab og tillid smiley

I stedet for så gå ud på folden tre gange dagligt.
    Gang nr 1+3 gør du således: tag et stykke gulerod i hånden, gå frem til din hest. Går hesten så går du stille og roligt efter, stopper hesten så stopper du. Begynd at tælle til ti. Går hesten igen så går du stille og roligt efter. Stopper den så stop og tæll(langsomt) til ti. Hvis hesten står så gå hen til den og giv den guleroden og nuss den og gå din vej. Begynder den at gå før du får givet den guleroden så fortsæt som beskrevet. Efterhånden så tror den ikke at den skal tages væk fra flokken når du kommer. smiley
    Gang nr 2: Gør det samme men tag den ind i stalden og strigle og hygge med den før den sættes ud igen som Bidløse Madsen foreslår smiley du skal her overhovedet ikke træne den. Når der er gået et par uger så kan du begynde at ride på gang nr 2. Det er vigtigt at fortsætte med at gå der ud en uges tid efter den bliver trænet så den pludselig ikke begynder at forbinde dig med kun træning igen.. Og husk at efter disse tre uger, så er der vigtigt at bare gå derud og give gulerod og hygge også engang imellem smiley

Mvh TT

• #6   14. jun 2017 At det ligefrem skulle knække heste at anvende join up, er nyt for mig. Det jeg kender til Monty Roberts arbejde med heste, er netop IKKE at knække dem.

Jeg anvender nogle af hans teknikker, når jeg håndtere mine heste løse, og ligefrem bange for mig, er ikke det ord jeg vil beskrive vores forhold. (bruger dog sjælden dissideret join op, da hestene kommer, når de ser mig, man jeg bruge kropssproget der fra)

• #7   14. jun 2017 En hest er spærret inde... Den bliver jaget rundt indtil den underkaster sig..og så lidt til.. Hvis det ikke er at gøre hesten bange for en så ved jeg ikke...

Mvh TT

• #8   14. jun 2017 Det er ikke min oplevelse. - det er lige præcis den måde hestene kommunikere indbyrdes.

• #9   14. jun 2017 Hvornår ser du en hest spærre en anden inde og jager den rundt?? Og så til trods for underkastelse stadig jager den rundt? VI ER IKKE HESTE! Og hesten vil ALDRIG se på os som en. Vi er rovdyr og når vi opfører os som man gør i Join Up så forstærker vi hestens rædsel for os. Heste kan jo godt være bange og stresset uden at vise os det..

Mvh TT

• #10   14. jun 2017 på folden,

• #11   14. jun 2017 Hvis en hest jager en anden hest til trods for underkastelse, så er den gal og VI skal sørge for at få fjernet de heste fra hinanden. Jeg har haft en hest der har løbet igennem hegnet pga en anden. Og min har gjort ligeledes. Ligesom mennesker så er der heste der ikke går sammen og gør hinanden bange..også skal vi da overhovedet ikke godtage skadede heste..eller opføre os som heste der vil dræbe andre heste.. smiley

Mvh TT

• #12   14. jun 2017 Team Tindur, jeg har set din mening om join up på andre formuer og jeg syntes du overreagerer. Jeg har kun haft god oplevelse med dette. Der er mange som kun har haft god oplevelse. Hvad skulle det nytte at gå ud på folden hver dag i et år til sin hest og give den en godbid, når det ikke hjælper overhovedet? Selv efter et år? Og efter vi startede på join up, kan vi tage ham folden af uden problemer næste dag.

Det er min mening og min oplevelse at det fungerer for os, og at knække sin hest er voldsom overdrivelse.

• #13   14. jun 2017 TT: Tja, jeg har lige fået ny hest, og han fik da lige at vide, hvor skabet det skulle stå af de 2 andre de første dage. også kom der ro på flokken. og han er hverken underkuet, eller i fare for at blive dræbt.

og han bliver stadig ind i mellem sat på plads, også selvom han bliver hilst velkommen med en brummen/vrinsken, når jeg kommer retur med ham efter en træning, af de andre.

• #14   14. jun 2017 Det er forskel på at blive sat på plads, og at blive jagtet efter underkastelse!
    Islænder - selvfølgelig får man et "godt" resultat! Man får en hest der kommer i frygt for at blive jagtet med. Har selv brugt en blidere model af Join Up tidligere. Men har heldigvis lært at forholdet mellem menneske og hest ikke skal baseres på magt og frygt, men af venskab og tillid. Om du synes jeg overreagerer så er det heldigvis ikke mit problem. Også er der heldigvis TS sit valg om hun vælger godbidder kontra psykisk magt. smiley

Mvh TT

• #15   14. jun 2017 Tror bare jeg stopper her, for jeg ser på det anderledes end du, og min hest går ikke med i frygt, han er total afslappet. Så den er stoppet her du

• #16   14. jun 2017 Det er også min oplevelse: Team Islænder, en total afbalanceret hest.

• #17   14. jun 2017 Det er altså rigtig, hvad TT skriver. Det kommer selvfølgelig an på, om man benytter nogle principper fra Monty Roberts, eller om man bruger join up.

Der er patent på join up, så medmindre man gør det præcis som join up, så er det ikke join up.

Monty lavede metoden til at tømme vilde heste, og han udtaler selv, at den ikke skal bruges på andet end sådanne heste. Den er ikke lavet til at "knytte et bånd med lille musse". Hvis man gør det, så bruger man det netop til at knække sin hest, og det er bestemt ikke meningen.

Jeg mindes i øvrigt at have læst, at man har forsøgt join up på en tamhest med en fjernstyret bil, som jagtede hesten (altså intet menneske). Og konklusionen var den samme: Når hesten forstår, at den ikke har anden mulighed end at underkaste sig fuldstændigt (du stiller den et ultimatum; løb til du dør, eller underkast dig), så underkaster den sig den fjernstyrede bil, og de er "venner".

Men det er helt seriøst en metode, hvor du - hvis du gjorde det på et menneske - kan sammenligne det med at lade en pistol og gå hen til en fremmed, holde den for panden af vedkommende og sige: "Elsk mig eller jeg skyder!"

• #18   14. jun 2017 Jeg har artiklen som Bidløse Madsen hentyder til, lige her. Det er i hvert fald den artikel der typisk bliver brugt i disse sammenhænge.

http://www.thehorse.com/articles/29810/remote-controlled-cars-used-to-study-round-pen-training

• #19   14. jun 2017 Sacha
    Hmmm, jeg er lige lidt i tvivl, om det er den.. Orker ikke lige at læse den lige nu, men hvis der står det samme, som det jeg skriver, så er det nok den! smiley

• #20   14. jun 2017 Det plejer i hvert fald at være den artikel der kommer op, når man snakker join up og fjernstyret bil :P.

• #21   14. jun 2017 Nu er der jo også forskel på join up og modererede udgaver af metoden. Hvis en hest ignorerer mig i en træningssituation, så har jeg haft stor succes med at lade den trave/galopere rundt på banen, indtil den selv sætter farten ned - og så giver jeg den besked om at trave et par runder mere. Der er ikke noget jagt over det, og jeg kaster ikke med reb eller noget, men hesten begynder at fokusere på mig, og hvad jeg ønsker af den i stedet for at være mentalt fraværende.

• #22   14. jun 2017 Gingerella
    Der er lige præcis ikke flere versioner af metoden, eftersom der er patent på metoden. Man må ikke kalde det for join up, hvis det ikke er det.

• #23   14. jun 2017 Selvfølgelig kan man da sige, at man bruger en modereret udgave af join up, medmindre man forsøger at sælge det som sin egen træningsmetode for kroner og ører. Patent er ligegyldigt, medmindre du officielt går ud og bruger termen. Du må også godt kalde dit køkken for McDonalds, medmindre du går ud og forsøger at markedsføre det bagefter.

• #24   14. jun 2017 Det vil jeg også sige man kan man bruge join jo moderat.

F.eks. løber jeg ikke rundt og "jagter" mine heste væk på folden, for der efter at "knytte bånd" til dem. ( det bånd har jeg ved første blik, ellers havde jeg ikke købt hesten)

Men jeg bruger kropssproget der fra, til at få hesten til f.eks. at stå eller gå med mig, når jeg håndtere mine heste. Fordi det er nemt jeg forstår det og hestene forstår det. Det giver ro hos hestene.

• #25   14. jun 2017 Gingerella, jeg gør samme

• #26   14. jun 2017 Så er det bare ikke join up. Det er udelukkende join up, hvis det bliver gjort på præcis en bestemt måde.
    Man kan godt bruge join up på en moderat måde - du kan bare ikke kalde det join up. Det er i hvert fald fejlagtigt. smiley

Præcis som at kalde sit eget køkken for McDonald's. Det er også forkert. McDonald's er McDonald's, og medmindre dit køkken er en McDonald's restaurant, så er det forkert at kalde dit køkken for McDonald's. smiley

• #27   14. jun 2017 Så er det bare ikke join up. Det er udelukkende join up, hvis det bliver gjort på præcis en bestemt måde.
    Man kan godt bruge join up på en moderat måde - du kan bare ikke kalde det join up. Det er i hvert fald fejlagtigt. smiley

Præcis som at kalde sit eget køkken for McDonald's. Det er også forkert. McDonald's er McDonald's, og medmindre dit køkken er en McDonald's restaurant, så er det forkert at kalde dit køkken for McDonald's. smiley

• #28   14. jun 2017 Men du kan kalde det McDonald's-agtigt. smiley

• #29   14. jun 2017 Hvordan er den "rigtige" join up? Altså sådan "mærkevaren"? Hvis i forstår

• #30   14. jun 2017 Jeg forstår dig godt. smiley
    Her er en video af det eneste, du kan kalde join up. Alt andet er ikke join up.
    https://youtu.be/9Dx91mH2voo

• #31   14. jun 2017 Og her forklarer han det. https://youtu.be/vYtTz9GtAT4

Du kan også se, at der er en "®" bagefter Join Up. Det er netop fordi, at det er noget Monty har taget patent på. Han har købt navnet, hvilket betyder at du ikke må kalde noget som helst andet for join up. smiley

• #32   14. jun 2017 Tja, bøf-Jensen har også patient på navnet "Jensen"...........

Og hold da op hvor er der mange som bruger der navn.......

• #33   14. jun 2017 Der er også en smule forskel, men ja - og Jensens Bøfhus vandt jo også i Højesteret smiley Dit eksempel opbakker bare mine kommentarer smiley

• #34   14. jun 2017 Altså at rigtig mange bruger et navn der er patient på, bakker dit udsagn op om, at man ikke må bruge et navn der er patient på....... er det forstået korrekt?

• #35   14. jun 2017 At bruge den der fiskerestaurant og Jensens Bøfhus som eksempel bakker mit udsagn op. smiley

Jensens Bøfhus vandt i Højesteret, fordi Jensens Bøfhus sagsøgte (eller hvad man nu kalder det herhjemme) fiskerestauranten for at bruge deres navn.

At rigtig mange andre også bruger det, er jo deres fejl. Fordi de bruger det, gør det det jo ikke mere lovligt. Det er ligesom at sige, at det er i orden at omsorgssvigte sine børn, bare fordi der er mange forældre, som gør det. smiley

Kan vi blive enige om, at antallet af forældre, der omsorgssvigter sine børn, ikke har indflydelse på hvor rigtigt eller forkert det er at gøre? smiley

• #36   14. jun 2017 Er der nu blevet ulovligt at hedde "Jensen"? ("Fordi de bruger det, gør det jo ikke mere lovligt")

• #37   14. jun 2017 Du læser vist kun det, du gerne vil læse. smiley

Ja, det er ulovligt, når man gør det på den måde, der er tale om i tråden her.
    http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/art5537716/Lille-fiskerestaurant-taber-til-Jensens-Bøfhus-i-Højesteret

• #38   14. jun 2017 Min pointe:

Jeg må gerne sige at jeg bruger nogle af delene i join up, eller i moderat form. På samme måde, som min nabo gerne må hedde Jensen.

Jeg må også gerne kalde min hund både Join og Jensen, hvis jeg har lyst til det.

Men jeg må ikke udvikle et nyt produkt f. eks. til hunde og kalde det "join up", eller ikke selvom min hund hedder det og forsøge at sælge det. Ligesom min nabo ikke må starte en virksomhed der hedder "Jensens et eller andet"

Ja, jeg kender godt sagen, bor tæt på den pågældende fiske restaurant

• #39   14. jun 2017 Min pointe:
    Du må ikke kalde din restaurant for "Jensens et-eller-andet", men selvfølgelig må din hund hedde Jensen eller Join.

Lenovo må ikke lave en tablet og kalde den for iPad 5. Det er Apples navn.

Du må gerne bruge Join Up, og kalde det join up, hvis det er Join Up. Du må gerne tage elementer fra Join Up, og sige du bruger elementer derfra. Du må ikke bruge elementer fra Join Up og blande med egne træningsmetoder, og så kalde det for join up.

• #40   14. jun 2017 Og hvornår er det lige i denne tråd at vi har skrevet at vi kalder vores egne metoder for join up?

Jeg har skrevet at jeg bruger kropssproget der fra. Hvilken jeg gerne må.

• #41   14. jun 2017 Du skriver blandt andet, at du mener man kan bruge Join Up moderat. Det kan man ikke. Men man kan tage elementer derfra. smiley

• #42   14. jun 2017 Moderat = At gøre noget i middelgrad.

Altså jeg bruger kropssproget og ikke det at jage hesten. = jeg bruger ikke det hele, kun noget af det. = moderat.

En forklaring jeg også gav i samme indlæg, så andre kunne se hvad jeg mente når jeg brugte ordret "moderat"

• #43   14. jun 2017 Jeg forstår udmærket. smiley Du kan bare ikke sige, at du bruger det i mindre grad. Det er sort/hvidt, enten bruger du det eller også gør du ikke.

• #44   14. jun 2017 Tak for diskussionen, nu giver den ikke mening mere.

• #45   14. jun 2017 Tak for link:)

• #46   14. jun 2017 Sorry men jeg synes nu ikke der ser ud til at være den store forskel på almindelig longering og så det join up der bliver vist i den første video smiley
    Kan ikke se det traumatiske i det, har altid hørt det skulle være virkelig skrækkeligt, men ud fra den første video ser det da fredeligt nok ud (så ikke video nr 2) smiley

• #48   15. jun 2017 Ja. LM god pointe: hvad er egentlig forskellen på at "jage" hesten rundt i en roundel, med et langt reb, og at "jage" den rundt i et longetov med en lang pisk?

Med join up, stopper jageriet, når hesten signalere at den ikke ønsker mere, i longen skal hesten bare blive ved, selvom den sænker hovedet og smasker?

• #49   15. jun 2017 Ja, jeg har også ofte tænkt at det virker meget som løslongering, hvis man kan sige det sådan, og jeg undrer mig da også over hvorfor folk overdriver sådan over hvor forfærdeligt det er for hesten og hvordan man ligefrem knækket sin hest psykisk smiley

• #50   15. jun 2017 Hvis I ser mange af de videoer han har lagt op så stopper han IKKE når hesten underkaster sig. Og man jager ej heller med hesten når man longerer den (i så fald har man fuldstændig misset pointen med longering og bør få et kursus) longering skal foregå stille og roligt med en afslappet hest. Og en hest er LANGT FRA afslappet når der udføres Join Up!

Mvh TT

• #51   15. jun 2017 Så det du siger, er at hvis vi tager en helt rå hest, som ikke har været i hænder, og sender den ind i en roundel, så vil den løbe rundt fuldstændig skræmt fra vid og sans til det underkaster sig.

Men hvis vi tager den selv samme hest, og sætter den i en longe, og med en lang pisk i hånden, så vil den gå helt afslappet?

altså hvis jeg tager Basse i en longe eller i en roundel, og beder ham om at løbe rundt, vil han reagere ret ens.

Du kan jo ikke sammenlige de videoer af helt rå heste, med afbalanceret tamme, trænede heste i en longe. Hvis du tager en total afbalanceret hest i en roundel, og en rå hest i en longe, vil billede jo være det modsatte.

• #52   15. jun 2017 Dorthe C
    Det er ikke Karita, der starter med at sammenligne longering og join up.

• #53   15. jun 2017 Har man respekt for sig selv og de dyr man omgås. Så starter man ALDRIG ud med en rå hest på den måde. Og det burde du også vide. Eller jeg ved du gør. Så jeg forstår overhovedet ikke hvordan du kan sidde og forsvare den træningsmetode. Det er nemme og forfærdelige løsninger man her vælger at bruge som får heste til at blive ven med mennesket ud af tvang og frygt.

Mvh TT

• #54   15. jun 2017 Bidløse Madsen: Nej, det ved jeg godt, det var LM.

Men hun forklare mig en forskel som jeg ikke kan forstå, og skrev så min forståelse. så kan hun jo korrigerer min forståelse.

• #55   15. jun 2017 Hvordan mener du så man skal gøre team Tindur?;)

• #56   15. jun 2017 For at blive venner med hesten

• #57   15. jun 2017 https://youtu.be/JIxfmxMrNqA

Sådan bør man starte ud med longering, en måde hvorpå hesten forstår, hvad man vil have den til. smiley Ikke bare pludselig sende den ud, for hvis man gør det, så jager man den.

• #58   15. jun 2017 Nu har jeg trænet føl plage og ungheste i rigtig mange år. Jeg startede ud i 86/88 med heste og med føl/plage/ungheste i 90. Man bruger tid og tålmodighed og blide metoder der skaber tillid hvor små skridt er vejen til succes.

Mvh TT

• #59   15. jun 2017 Team Islænder - hvis det er en speciel ting du ønsker at få et træningstip til så giver jeg gladeligt det. Men så er jeg nødt til at vide evt. Problemstilling eller træningsmål smiley

Mvh TT

• #60   15. jun 2017 Nej, jeg er ikke tilhænger af at behandle rå heste på den måde, men ved sammenligning skal udgangspunktet være ens - ellers giver det ikke mening. og at lade en hest løbe rundt i en roundel, eller i en longe, hvis den er trænet til det, er der i min optik ikke den store forskel.

og ja, jeg er også venner med mine heste, og har bestemt ikke behov for at gøre det. Vi kommunikere to-vejs gennem bl.a. det kropssprog som Robert har beskrevet i hans bøger

Men som tråden startede, med en hest der ikke vil fanges, f.eks. hvis jeg skal hente en elevhest, så vil jeg da ikke have problemer med at gøre brug af det, når andre metoder kikser, jeg skal kun "jage" heste væk nogle få gange, også med mit kropsprog signaler du er velkommen, (præcist som heste i flokken gør) så kan jeg uden problemer fange den. og problemer er løst.

Jeg kan simpelhed ikke se problemet i at benytte, hestens naturlige instinkter til at høre til flokken, til at fange den, når andre alternativer er opbrugt. Den bliver jo ikke udsat for hverken tæsk eller er i fare for at blive dræbt. Den er på ingen måde knækket bagefter. Men får self. stor ros, når jeg kan gå lige hen til den.

• #61   15. jun 2017 Ser bare hverken knækkede heste eller tvang og frygt i dem, i de videoer der er lagt op, så forstår ikke hvor det kommer fra... Ser helt almindelige heste der løber rundt og til sidst gerne vil være sammen med ham. Hvis det er knækket, så det er da et meget blidt et af slagsen, som for mig at se ikke kan gøre skade smiley

• #62   15. jun 2017 Er vokset op med, at vis man går over til en hest på folden, at man minimere sig selv, så man er på dens niveau eller mindre, for kommer man i sin fulde skikkelse/højde bliver nogen heste bange, og løber deres vej, da du så virker truende på dem, tog min dyrepasseruddannelse for nogen år siden, hvor vi havde adfærdsfag, hvor dette blev bekræftet smiley En anden er, at have en spand med, som der er noget i man rasler med, så hesten kommer over til en, afhængig af hvem man er, giver man hesten det eller lader være, jeg gør sidstnævnte, da min erfaring siger mig, at hesten så kun vil fanges vis man har mad smiley Har også brugt selvlærte metoder som, at følge hesten rundt på folden, stoppe op når den begynder, at gå fra dig, når du er kommet så tæt på som du kan komme, også gentage det, indtil du kan komme så tæt på, at du kan få fat i grimen eller kabinhagen i grimen, dog en metode der tager lang tid, brugte engang tre kvarter sådan smiley Har hørt om folk der sidder sig ned, og venter på hesten kommer til dem, men ville ikke selv gøre det, skulle jeg endelig det, skulle der være gensidig respekt mellem mig, og hesten, men selv da syntes jeg det er farligt, da en hest du stoler 100 % og omvendt, stadig kan være uforsilig, den bliver måske bange m.m. smiley

• #63   15. jun 2017 Tanja J jeg brugte de samme metoder!! Og jeg er sikker på at de kan bruges, for det hjalp os.

Men problemet opstod bare når vi kom grimen på ham, så løb han væk. Men de er gode til at komme til hesten:)

• #64   15. jun 2017 Islænder: er også min umiddelbart erfaring, har endnu ikke prøvet en det ikke virkede på smiley har dog prøvet en som man skulle håbe ville komme til en, ellers kunne man glemme alt om, at få den med sig, da den snurrede rundt, og man så skulle passe på den, da den var ude på, at sparke en, men ind skulle den, det var i forbindelse med jeg arbejde for en travtræner, så den skulle trænes engang imellem. Lige med den var det bedst den gik på fold for sig selv for så stod den som regel ved ledet, og ventede, så var den nemmere, at få,ind, var ikke bange for den, men kunne ikke lide, da den var farlig på den måde (den gjorde det også i boksen), af den grund havde den altid en grimme på, og grimen kom ikke af, før vi var færdige med den for den dag, og den bare skulle i boksen for, at stå til næste dag. Var glad da den rejste hjem igen, da den næsten brækkede mit håndled ved, at sparke ud efter mig uforbindelse med jeg skulle hente en foldkamerat, netop med den metode med foder i spanden, nu ramte den spanden så den fløj ud af hånden på mig, men det kunne have været anderledes, var heldig den dag smiley

• #65   15. jun 2017 Sådan lige en sidebemærkning til det med at Join Up ikke truer hesten på livet. I den engelske udgave står direkte "The horse must never be in doubt that its live is in danger" . Hesten må med andre ord aldrig nogensinde være i tvivl om, at den er i overhængende livsfare.

Jeg ville starte med at finde ud af HVORFOR vil hesten ikke fanges?
    Forbinder den træning med smerter eller stress?
    Har hesten smerter? Har den dårlige oplevelser med mennesker? Har den oplevet noget i sit liv, der på nogen måde gør, at den har udviklet den adfærd.

Svaret vil være JA på et eller andet niveau. Det kræver nok et dybere studie af hesten. Nogle gange så kan man ikke finde en umiddelbar forklaring.
    Det kan bare være en betinget frygt - og en betinget frygt er frygtelig at arbejde med. Det betyder at hesten forbinder givne situationer/set-ups med frygt og derfor er konstant på vagt.

Dernæst skal hesten lære at forbinde træningen med noget positivt. Det er nok svært, hvis man ikke ved, hvad der er gået galt, men man er nødt til at finde ud af, hvad der er gået galt i hestens træning.

Det kræver et nøjere studie af hestens adfærd og ofte hjælp fra en udefra, der kan betragte situationen, mens det sker, så man kan få en idé om, hvad der går galt og hvorfor hesten reagerer, som den gør.

Min egen er det bedste eksempel, fordi han signalerer når noget ikke er okay ved at begynde at sætte tænderne i folk. Han begynder sjælden at bide, men han signalerer smerte ved at markere med tænderne.
    Hvis jeg ikke havde lyttet til min hest og gjort, hvad der var nødvendigt (dvs. 3000+) for at få hesten i orden igen, så havde jeg redet rundt på en hest med smerter i hele venstre side af kroppen efter et styrt - forstuvet knæ, albue, skulder, hofte, smerter i baglåret og en øm sene på venstre forben.

Nu har min hest så fået ro og så kræver det sandsynligvis KST og Equine Touch at få ham på højkant igen.

• #66   17. jun 2017 Til TS

Jeg ser det lidt som Kia. Hesten har på en eller anden måde lært, at det betaler sig at gå væk fra dig, når du kommer og henter den.
    Du må gennemtænke hele situationen. Opgiver du nogensinde at hente den? Har den sluppet for noget ubehageligt på den måde?
    Hvordan er træningen af hesten, har den lyst og tager initiativ? Bliver den sur, når du kommer med sadlen eller nægter at få bid i munden? Står den stille under opsidning? Osv.

Det er ligesom at have en fitness-veninde, der slæber dig ned i gymmet for at straffe dig med tunge vægte hver gang i ser hinanden. Synet af hende vil få dig til at gå i den anden retning, da du har forbundet hende med ømme muskler, sved og blodsmag i munden. Du ved at hvis du vender om, så går hun selv ned i gymmet, og du kan slappe af med en pose chips smiley

Jeg tror ikke på hokus-pokus, quick fix og andre vanvittige metoder. Tror på, at der er en logisk forklaring på problemet, men det kan være ekstremt svært at finde den.

• #67   18. jun 2017 Det her emne er da vidst røget lidt ud på et sidespor..

Til TS: har du tænkt over hvordan du nærmer dig hesten? Min hoppe har samme tendens, og jeg har først for nyligt fundet ud af, at jeg af den grund altid har nærmet mig sådan lidt ''forsigtigt'' eller afventende, for at se om hun ville gå væk fra mig. Jeg har så fundet ud af, at hvis jeg går med bestemte skridt i et godt tempo hen mod hende, så bliver hun stående eller går ihvertfald ikke så langt væk.

Jeg har heller ikke kunne regne ud hvorfor min hoppe gør det, men hun har altid gjort det. De sidste 4 år har hun været pensioneret, så det er ikke fordi hun ved at hun skal ind og lave noget, når jeg kommer og henter hende smiley

• #68   19. jun 2017 Join Up eller ej vil jeg ikke diskutere videre smiley

Det er rigtigt, at kropssproget betyder meget ved indfangning. Der er også nogle heste, som ikke bryder sig om, at man kigger direkte på dem, når man går imod dem. Slå blikket ned eller til siden, vend evt. skulderen til og ræk hånden ud med en godbid. Det kan også hjælpe at snakke lidt med de andre heste i nærheden først - så bliver den måske nysgerrig og vil være med.

Kommentér på:
Svær at fange

Annonce