Svær at fange {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået mig den dejligste islænder, og der var virkelig en conection da jeg så og prøvede hende, den er der til dels stadig, men hun er nu svær at fange på folden, dvs. Når jeg kommer derud og har altid gulerødder med, kan hun finde på og skridte modsatte retning indtil vi når enden af folden så står hun stille og lader sig indfange og går fint med ind, og vi kan ride med mere, og hun er glad og arbejdsvillig.
Jeg har prøvet og gå ud på folden bare for at hygge og give godbidder/gulerødder, samt bare ignorer hende og snakke med de Andre, men kun nogle få gange bider hun på og kommer hen for at få opmærksomhed.
Er der nogen der har oplevet noget lignende?? Og hvad gjorde I i så fald??
Det skal lige siges at hun ikke er madglad så at lokke med mad er ikke så nemt.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Ellers, har du overvejet, at hun måske sammenkobler det, at se dig, med at blive taget fra flokken for derefter at skulle trænes?
En ide kunne være at du tager derud den næste uge, og ikke laver andet end at tage hende på folden, strigle hende, og sætte hende på fold igen. Så lærer I også hinanden lidt bedre at kende, hvis du rigtig hygger om hende den næste uges tid.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Hvis du "jager" hesten væk, når du kommer tætter op hende, nogle gange, også vender siden til, når du til sidst går hen til hende, men læs lige nogle bøger, jeg kan ikke helt 100 huske de præcise signaler.
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 4 Emner: 50 Svar: 293
Da vi så startede med 'round up' et par gange om ugen, kunne vi snildt hente ham som intet var hændt!
Vi fik så undervisning i det da vi aldrig havde prøvet det før, men hvis ikke det var for round up havde vi stadig kæmpet med ham den dag i dag.
Så det kan anbefales
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
I stedet for så gå ud på folden tre gange dagligt.
Gang nr 1+3 gør du således: tag et stykke gulerod i hånden, gå frem til din hest. Går hesten så går du stille og roligt efter, stopper hesten så stopper du. Begynd at tælle til ti. Går hesten igen så går du stille og roligt efter. Stopper den så stop og tæll(langsomt) til ti. Hvis hesten står så gå hen til den og giv den guleroden og nuss den og gå din vej. Begynder den at gå før du får givet den guleroden så fortsæt som beskrevet. Efterhånden så tror den ikke at den skal tages væk fra flokken når du kommer.
Gang nr 2: Gør det samme men tag den ind i stalden og strigle og hygge med den før den sættes ud igen som Bidløse Madsen foreslår du skal her overhovedet ikke træne den. Når der er gået et par uger så kan du begynde at ride på gang nr 2. Det er vigtigt at fortsætte med at gå der ud en uges tid efter den bliver trænet så den pludselig ikke begynder at forbinde dig med kun træning igen.. Og husk at efter disse tre uger, så er der vigtigt at bare gå derud og give gulerod og hygge også engang imellem
Mvh TT
jul 2015
Jeg anvender nogle af hans teknikker, når jeg håndtere mine heste løse, og ligefrem bange for mig, er ikke det ord jeg vil beskrive vores forhold. (bruger dog sjælden dissideret join op, da hestene kommer, når de ser mig, man jeg bruge kropssproget der fra)
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Det er min mening og min oplevelse at det fungerer for os, og at knække sin hest er voldsom overdrivelse.
jul 2015
og han bliver stadig ind i mellem sat på plads, også selvom han bliver hilst velkommen med en brummen/vrinsken, når jeg kommer retur med ham efter en træning, af de andre.
mar 2011
Islænder - selvfølgelig får man et "godt" resultat! Man får en hest der kommer i frygt for at blive jagtet med. Har selv brugt en blidere model af Join Up tidligere. Men har heldigvis lært at forholdet mellem menneske og hest ikke skal baseres på magt og frygt, men af venskab og tillid. Om du synes jeg overreagerer så er det heldigvis ikke mit problem. Også er der heldigvis TS sit valg om hun vælger godbidder kontra psykisk magt.
Mvh TT
jul 2015
jul 2015
maj 2009
Der er patent på join up, så medmindre man gør det præcis som join up, så er det ikke join up.
Monty lavede metoden til at tømme vilde heste, og han udtaler selv, at den ikke skal bruges på andet end sådanne heste. Den er ikke lavet til at "knytte et bånd med lille musse". Hvis man gør det, så bruger man det netop til at knække sin hest, og det er bestemt ikke meningen.
Jeg mindes i øvrigt at have læst, at man har forsøgt join up på en tamhest med en fjernstyret bil, som jagtede hesten (altså intet menneske). Og konklusionen var den samme: Når hesten forstår, at den ikke har anden mulighed end at underkaste sig fuldstændigt (du stiller den et ultimatum; løb til du dør, eller underkast dig), så underkaster den sig den fjernstyrede bil, og de er "venner".
Men det er helt seriøst en metode, hvor du - hvis du gjorde det på et menneske - kan sammenligne det med at lade en pistol og gå hen til en fremmed, holde den for panden af vedkommende og sige: "Elsk mig eller jeg skyder!"
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
http://www.thehorse.com/articles/29810/remote-controlled-cars-used-to-study-round-pen-training
maj 2009
Hmmm, jeg er lige lidt i tvivl, om det er den.. Orker ikke lige at læse den lige nu, men hvis der står det samme, som det jeg skriver, så er det nok den!
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
maj 2009
Der er lige præcis ikke flere versioner af metoden, eftersom der er patent på metoden. Man må ikke kalde det for join up, hvis det ikke er det.
dec 2007
jul 2015
F.eks. løber jeg ikke rundt og "jagter" mine heste væk på folden, for der efter at "knytte bånd" til dem. ( det bånd har jeg ved første blik, ellers havde jeg ikke købt hesten)
Men jeg bruger kropssproget der fra, til at få hesten til f.eks. at stå eller gå med mig, når jeg håndtere mine heste. Fordi det er nemt jeg forstår det og hestene forstår det. Det giver ro hos hestene.
jul 2015
maj 2009
Man kan godt bruge join up på en moderat måde - du kan bare ikke kalde det join up. Det er i hvert fald fejlagtigt.
Præcis som at kalde sit eget køkken for McDonald's. Det er også forkert. McDonald's er McDonald's, og medmindre dit køkken er en McDonald's restaurant, så er det forkert at kalde dit køkken for McDonald's.
maj 2009
Man kan godt bruge join up på en moderat måde - du kan bare ikke kalde det join up. Det er i hvert fald fejlagtigt.
Præcis som at kalde sit eget køkken for McDonald's. Det er også forkert. McDonald's er McDonald's, og medmindre dit køkken er en McDonald's restaurant, så er det forkert at kalde dit køkken for McDonald's.
maj 2009
jul 2015
maj 2009
Her er en video af det eneste, du kan kalde join up. Alt andet er ikke join up.
https://youtu.be/9Dx91mH2voo
maj 2009
Du kan også se, at der er en "®" bagefter Join Up. Det er netop fordi, at det er noget Monty har taget patent på. Han har købt navnet, hvilket betyder at du ikke må kalde noget som helst andet for join up.
jul 2015
Og hold da op hvor er der mange som bruger der navn.......
maj 2009
jul 2015
maj 2009
Jensens Bøfhus vandt i Højesteret, fordi Jensens Bøfhus sagsøgte (eller hvad man nu kalder det herhjemme) fiskerestauranten for at bruge deres navn.
At rigtig mange andre også bruger det, er jo deres fejl. Fordi de bruger det, gør det det jo ikke mere lovligt. Det er ligesom at sige, at det er i orden at omsorgssvigte sine børn, bare fordi der er mange forældre, som gør det.
Kan vi blive enige om, at antallet af forældre, der omsorgssvigter sine børn, ikke har indflydelse på hvor rigtigt eller forkert det er at gøre?
jul 2015
maj 2009
Ja, det er ulovligt, når man gør det på den måde, der er tale om i tråden her.
http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/art5537716/Lille-fiskerestaurant-taber-til-Jensens-Bøfhus-i-Højesteret
jul 2015
Jeg må gerne sige at jeg bruger nogle af delene i join up, eller i moderat form. På samme måde, som min nabo gerne må hedde Jensen.
Jeg må også gerne kalde min hund både Join og Jensen, hvis jeg har lyst til det.
Men jeg må ikke udvikle et nyt produkt f. eks. til hunde og kalde det "join up", eller ikke selvom min hund hedder det og forsøge at sælge det. Ligesom min nabo ikke må starte en virksomhed der hedder "Jensens et eller andet"
Ja, jeg kender godt sagen, bor tæt på den pågældende fiske restaurant
maj 2009
Du må ikke kalde din restaurant for "Jensens et-eller-andet", men selvfølgelig må din hund hedde Jensen eller Join.
Lenovo må ikke lave en tablet og kalde den for iPad 5. Det er Apples navn.
Du må gerne bruge Join Up, og kalde det join up, hvis det er Join Up. Du må gerne tage elementer fra Join Up, og sige du bruger elementer derfra. Du må ikke bruge elementer fra Join Up og blande med egne træningsmetoder, og så kalde det for join up.
jul 2015
Jeg har skrevet at jeg bruger kropssproget der fra. Hvilken jeg gerne må.
maj 2009
jul 2015
Altså jeg bruger kropssproget og ikke det at jage hesten. = jeg bruger ikke det hele, kun noget af det. = moderat.
En forklaring jeg også gav i samme indlæg, så andre kunne se hvad jeg mente når jeg brugte ordret "moderat"
maj 2009
jul 2015
jul 2015
dec 2006
Kan ikke se det traumatiske i det, har altid hørt det skulle være virkelig skrækkeligt, men ud fra den første video ser det da fredeligt nok ud (så ikke video nr 2)
jul 2015
Med join up, stopper jageriet, når hesten signalere at den ikke ønsker mere, i longen skal hesten bare blive ved, selvom den sænker hovedet og smasker?
jul 2015
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Men hvis vi tager den selv samme hest, og sætter den i en longe, og med en lang pisk i hånden, så vil den gå helt afslappet?
altså hvis jeg tager Basse i en longe eller i en roundel, og beder ham om at løbe rundt, vil han reagere ret ens.
Du kan jo ikke sammenlige de videoer af helt rå heste, med afbalanceret tamme, trænede heste i en longe. Hvis du tager en total afbalanceret hest i en roundel, og en rå hest i en longe, vil billede jo være det modsatte.
maj 2009
Det er ikke Karita, der starter med at sammenligne longering og join up.
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Men hun forklare mig en forskel som jeg ikke kan forstå, og skrev så min forståelse. så kan hun jo korrigerer min forståelse.
jul 2015
jul 2015
maj 2009
Sådan bør man starte ud med longering, en måde hvorpå hesten forstår, hvad man vil have den til. Ikke bare pludselig sende den ud, for hvis man gør det, så jager man den.
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
og ja, jeg er også venner med mine heste, og har bestemt ikke behov for at gøre det. Vi kommunikere to-vejs gennem bl.a. det kropssprog som Robert har beskrevet i hans bøger
Men som tråden startede, med en hest der ikke vil fanges, f.eks. hvis jeg skal hente en elevhest, så vil jeg da ikke have problemer med at gøre brug af det, når andre metoder kikser, jeg skal kun "jage" heste væk nogle få gange, også med mit kropsprog signaler du er velkommen, (præcist som heste i flokken gør) så kan jeg uden problemer fange den. og problemer er løst.
Jeg kan simpelhed ikke se problemet i at benytte, hestens naturlige instinkter til at høre til flokken, til at fange den, når andre alternativer er opbrugt. Den bliver jo ikke udsat for hverken tæsk eller er i fare for at blive dræbt. Den er på ingen måde knækket bagefter. Men får self. stor ros, når jeg kan gå lige hen til den.
dec 2006
dec 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 37
jul 2015
Men problemet opstod bare når vi kom grimen på ham, så løb han væk. Men de er gode til at komme til hesten:)
dec 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 37
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Jeg ville starte med at finde ud af HVORFOR vil hesten ikke fanges?
Forbinder den træning med smerter eller stress?
Har hesten smerter? Har den dårlige oplevelser med mennesker? Har den oplevet noget i sit liv, der på nogen måde gør, at den har udviklet den adfærd.
Svaret vil være JA på et eller andet niveau. Det kræver nok et dybere studie af hesten. Nogle gange så kan man ikke finde en umiddelbar forklaring.
Det kan bare være en betinget frygt - og en betinget frygt er frygtelig at arbejde med. Det betyder at hesten forbinder givne situationer/set-ups med frygt og derfor er konstant på vagt.
Dernæst skal hesten lære at forbinde træningen med noget positivt. Det er nok svært, hvis man ikke ved, hvad der er gået galt, men man er nødt til at finde ud af, hvad der er gået galt i hestens træning.
Det kræver et nøjere studie af hestens adfærd og ofte hjælp fra en udefra, der kan betragte situationen, mens det sker, så man kan få en idé om, hvad der går galt og hvorfor hesten reagerer, som den gør.
Min egen er det bedste eksempel, fordi han signalerer når noget ikke er okay ved at begynde at sætte tænderne i folk. Han begynder sjælden at bide, men han signalerer smerte ved at markere med tænderne.
Hvis jeg ikke havde lyttet til min hest og gjort, hvad der var nødvendigt (dvs. 3000+) for at få hesten i orden igen, så havde jeg redet rundt på en hest med smerter i hele venstre side af kroppen efter et styrt - forstuvet knæ, albue, skulder, hofte, smerter i baglåret og en øm sene på venstre forben.
Nu har min hest så fået ro og så kræver det sandsynligvis KST og Equine Touch at få ham på højkant igen.
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Jeg ser det lidt som Kia. Hesten har på en eller anden måde lært, at det betaler sig at gå væk fra dig, når du kommer og henter den.
Du må gennemtænke hele situationen. Opgiver du nogensinde at hente den? Har den sluppet for noget ubehageligt på den måde?
Hvordan er træningen af hesten, har den lyst og tager initiativ? Bliver den sur, når du kommer med sadlen eller nægter at få bid i munden? Står den stille under opsidning? Osv.
Det er ligesom at have en fitness-veninde, der slæber dig ned i gymmet for at straffe dig med tunge vægte hver gang i ser hinanden. Synet af hende vil få dig til at gå i den anden retning, da du har forbundet hende med ømme muskler, sved og blodsmag i munden. Du ved at hvis du vender om, så går hun selv ned i gymmet, og du kan slappe af med en pose chips
Jeg tror ikke på hokus-pokus, quick fix og andre vanvittige metoder. Tror på, at der er en logisk forklaring på problemet, men det kan være ekstremt svært at finde den.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Til TS: har du tænkt over hvordan du nærmer dig hesten? Min hoppe har samme tendens, og jeg har først for nyligt fundet ud af, at jeg af den grund altid har nærmet mig sådan lidt ''forsigtigt'' eller afventende, for at se om hun ville gå væk fra mig. Jeg har så fundet ud af, at hvis jeg går med bestemte skridt i et godt tempo hen mod hende, så bliver hun stående eller går ihvertfald ikke så langt væk.
Jeg har heller ikke kunne regne ud hvorfor min hoppe gør det, men hun har altid gjort det. De sidste 4 år har hun været pensioneret, så det er ikke fordi hun ved at hun skal ind og lave noget, når jeg kommer og henter hende
dec 2007
Det er rigtigt, at kropssproget betyder meget ved indfangning. Der er også nogle heste, som ikke bryder sig om, at man kigger direkte på dem, når man går imod dem. Slå blikket ned eller til siden, vend evt. skulderen til og ræk hånden ud med en godbid. Det kan også hjælpe at snakke lidt med de andre heste i nærheden først - så bliver den måske nysgerrig og vil være med.
Svær at fange