Hjælp .. Gjordkrampe Hjælp .. Gjordkrampe
Hej
Min skønne varmblods vallak fik for nogen uger siden pludselig meget voldsom gjordkrampe, ved det første skridt han tog efter jeg havde sat mig op.
Det var så voldsomt, at jeg desværre blev kastet af og brækkede begge arme Meget uheldigt!
Har kun set det en gang før i vinters, hvor jeg longerede ham efter han var blevet klippet første gang, men så har der ikke været noget siden og jeg har altid været forsigtig når jeg spænder gjorden.
Få gange har jeg set ham spænde lidt op, når jeg har spændt gjorden lidt, men så har jeg bare spændt den lidt op igen og gået en ekstra runde.
Han blev tilredet i september sidste år og har aldrig forsøgt at smide af eller noget og har virkelig været en stjerne de sidste 2 måneder
Men tror desværre min stakkels hest har tildens til gjordkrampe, jeg har nok bare været heldig at det ikke har vist sig før, på grund af min forsigtighed med gjorden.
Jeg har ikke haft en hest med dette problem før, så nu vil gode råd være guld værd
For det var virkelig en ubehagelig oplevelse både for mig og hesten (Han fortsatte en hel runde mere i kramper, efter jeg var fløjet af).
Hvad kan man gøre for at afhjælpe det?
Og hvilken gjord vil i anbefale?
Han fik massage i går, hvor hun sagde han var stram i skulder, albue, lænd og hofter. Så han får igen om 3 uger.
Ved ikke om det har noget med gjordkrampen at gøre, men bestilte massage til ham inden ulykken, fordi han var begyndt at virke lidt stiv/stram og ikke så fremadgående som han plejede. Dette kom lidt pludselig en uges tid før han fik den voldsomme gjordkrampe..
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 245
apr 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 28
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 245
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 751
låst/ roteret i brystbenet
låst i nakke eller hals
låst/skæv i SI leddet
sadlen er korrekt tilpasset samt ligger korrekt placeret
at din gjord kan give sig i begge sider (equisoft fra Stubben)
at stige op fra skammel eller lignende.
feb 2009
Følger: 34 Følgere: 31 Heste: 2 Svar: 18
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.882
apr 2016
Ditte: Kan mavesår gi gjordkrampe? Det vidste jeg ikke.
A S: Han er lige blevet gennemgået af en dygtig massør, som fandt spændinger i skulder, albuer, lænd og hofter. Han får igen her om 3 uger.
Han var begyndt at virke stram i kroppen en uges tid inden han fik gjordkrampen, hvor han pludselig ikke var særlig fremadgående mere, kunne endda se det på ham, hvor han bare løb løst rundt i longe. Ikke halt men virkelig stram i kroppen. Så er spændt på om massagen har hjulpet på det. Ser ham heri weekenden, hvor en af mine veninder tager mig med der ud (jeg kommer jo ingen steder med mine arme pt).
Sadlen ligger ok, men havde netop bestilt tid til tilpasning inden uheldet, men det har jeg rykket til august, hvor jeg kan ride igen, fordi sadelmageren skal se mig ride i den osv..
Jeg stiger altid op fra skammel også den dag det gik galt
Men må helt sikkert have fat i en anden gjord. og kan forstå på jer, at det gerne skal være en trykaflastende, som kan gi sig i begge sider
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 751
og massage kan ikke afhjælpe problemet
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
En massør retter ikke låsninger og skævheder :o)
Der skal mere til fx fys, kiropraktor e.l
Men ja ofte et låst brystben.
apr 2016
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Ærø Hestefys gør mener jeg. Men der er en del der gør, spørg evt. i en hestegruppe på facebook.
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.966
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
http://www.fynshestefys.dk/kontakt.html
Mvh TT
Hjælp .. Gjordkrampe