13. aug 2009 Følger: 55 Følgere: 60 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 7
Lammeskindssadel - for og imod {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg står i den situation, at jeg er i tvivl, om jeg skal investere i en lammeskindssadel eller ej.
Det der får mig til at tvivle er primært, at jeg har læst lidt forskelligt om noget med trykfordelende underlag osv., og jeg har simpelthen fundet ud af, at jeg ikke ved nok om lammeskindssadler.
Derfor tænkte jeg på, om nogen af Jer kunne dele Jeres erfaringer samt hvordan I helt praktisk rider med jeres lammeskindssadler.
Kom meget gerne med for og imod
Jeg rider i forvejen en del uden sadel nemlig, men jeg kunne godt tænke mig at have lidt mere støtte især på længere ture i skoven.
Billedet er et screenshot af den sadel, jeg umiddelbart havde I tankerne
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
Derimod vil jeg sige at for vil være at så længe du rider udenbøjler er lammeskindssadlen ikke værre end en longeringsgjord uden kammer til rygsøjlen. Så et trykfordelenes underlag som lige hæver "sadlen lidt" så der ikke er lige så direkte tryk i rygsøjlen, så synes jeg det er genialt
Har selv brugt det meget på følhopper op til deres termin, så de ikke blev trykket af sadlen eller udvidede den
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 66 Heste: 3 Svar: 61
Jeg ejer ingen sadel og har redet sådan her i alle slags vejr, terræn, miljø og gangarter i mange år efterhånden.
Min hest har aldrig fået skader af det, og har forebyggende kiropraktor på hende hver halve år, så jeg VED det ikke har skadet hende, da der aldrig har været noget at komme efter i den forbindelse
Men ellers gør, som en anden skriver - rid uden bøjler, så er du ude over det problem, i forhold til tryk.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
sep 2014
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 204
maj 2013
Følger: 29 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 253
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
I andet end skridt og lidt trav foretrækker jeg en rigtig sadel
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
Hesten havde overhovedet igen men, blev tjekket af massør og kiropraktor, og var glad og tilfreds uden noget at sætte på ryggen. Nu bruger jeg den som barebackpad i stedet, uden bøjler. Til tider kan jeg dog stadig finde på at smutte en tur med bøjler.
Mht. den model du viser, har jeg kun prøvet christ modellen der ligner, og den er jeg ikke fan af. Jeg fik et forfærdeligt stolesæde i den.
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 60 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 7
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Den første havde jeg i cirka 3/4 år, og var egentlig glad for den. Jeg red uden bøjler og trykfordelende underlag. Det viste sig, at min hest blev rigtig låst af den, fordi gjorden trykkede dumt.
I starten af februar i år købte jeg den fra Tika brugt. Jeg har redet med den maks 5 gange, og allerede nu er min hest begyndt at bide, når jeg spænder gjord. Jeg har skiftet til anden sadel.
Jeg er rigtig meget imod lammesadler, i hvert fald dem uden "kammer". Det er gjorden, der laver trykninger på min hest, så derfor er det bedre helt uden noget
Hvis jeg var dig, ville jeg i hvert fald bruge pengene og få en grandeur eller Christ Iberica. Ikke bare den billigste af den billigste - og hvis det var for dyrt, ville jeg undlade at købe en overhovedet.
Lammeskindssadel - for og imod