{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.578 visninger | Oprettet:

Hvad ser i ? Hest under rytter.. {{forumTopicSubject}}

Hej HG, håber i kan hjælpe min dejlige hest og jeg.

Har i 3 år efterhånden kæmpet en kamp med at få min dejlige hest til at fungerer som ridehest. Problemerne startede med en sadel der desværre ikke var ordentlig tilpasset, selvom den var købt af sadelmager, så i god tro har jeg redet med den sadel i lidt under 2 år. Dog med mange måneders pauser.. Vi har måske været i gang i 5 -4 måneder i alt, på de to år, da hesten selvfølgelig fik ondt.

Inden i hænger mig op på dette, vil jeg lige sige at jeg fik en del fagfolk til at kigge på sadlen, samt fik selvsamme sadelmager som jeg købte sadlen af, ud flere gange for at tjekke - Allesammen sagde at sadlen så ud til at passe fint.

Foråret 2016, gik det ok ifh. til ridningen, men da jeg ville være på den sikre side fik jeg dyrlægen ud, for at konstaterer at alt var ok. Han kunne dog konkluderer at hun havde ryg smerter grundet sadlen.. Sadlen røg og hun fik nogle behandlinger af Ditte Young (Equine touch) hvilket hjalp en del på hendes bevægelses apparat. Hun fik derudover fri fra ridningen og røg til hingst. Da hun kom hjem igen fik hun noget massage, og ellers stod det bare på skovturer, mest fra jorden men også fra ryg, og selvfølgelig jordtræning, bomtræning mm. For nogle uger siden begyndte jeg dog også at ride lidt på banen igen, vi snakker om meget skridt og minimalt trav, da jeg ikke ville kræve for meget af hende, grundet drægtigheden. Men jeg er stadig ikke tilfreds med hendes adfærd under ridning desværre.. Hun gør ikke noget, hun hverken bukker eller slår fra, men jeg syntes at hun spænder op og virker irritabel - og dette chikanerer mig selvfølgelig en del..

Hun er røntgenfotograferet og ryggen ser fornuftig ud - desuden har vi haft flere forskellige kiropraktorer og andre spændende ting ude, som kun kunne finde nogle "små" ting - såsom lidt læst i nakke, skulder eller bækken området.. Alle disse kunne løses mere eller mindre med det samme. (dem har vi haft ude i løbet af de 2 år, problemerne har stået på)

For nogle få måneder siden fik vi igen kiropraktor ud, som løsnede hende lidt i skulder og nakke.

Vi har derudover lige haft dyrlæge/kiropraktor ud igen, som tjekkede hende igennem og han sagde at der ikke var noget at komme efter. Jeg har valgt at få en underviser ud i uge 7 for at se om hun kan hjælpe os og ellers ved jeg snart ikke mere hvad jeg skal gøre..

Link til video og en "lille" beskrivelse som jeg gerne vil have i lige skal læse. men derudover må i endelig komme med nogle gode råd, og eller sige frem hvis der er noget der falder jer i øjnene smiley

http://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/358310-amina_under_rytter

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ser i ? Hest under rytter..
  • #2   7. feb 2017 Når jeg ser videoen ser jeg en hest som faktisk ligner at den keder sig og syntes det er død sygt at trisse rundt der .
    Jeg ser ikke tegn på hverken smerter eller ubehag udfra videoen,.

muskler og pænere form er hvad den mangler i mine øjne smiley

• #3   7. feb 2017 Ditte hesten er drægtig, så tabe sig skal den ikke smiley
    Men ja har også overvejet kedsomhed, da hun virker mere "på" når vi er i skoven. Dog kan hun stadig have dage hvor skoven også er lidt øv, det er derfor jeg bliver lidt nervøs smiley

• #4   7. feb 2017 aaa den med drægtigheden tænkte jeg ikke lige over ha ha smiley

men ja, ellers udfordr hende på banen med bomme, (ikke spring) siksak øvelser, plastik osv. hun har godt af at blive udfordret smiley

men hvis hun kan have det som os andre der venter os, så kan man være skide knotten over alt og ingen ting hehe, og nogen gange skal man bare holdes igang og underholdes mere smiley

• #6   7. feb 2017 Den mangler muskler for at ville gå pænt mere frivilligt og så massere af udfordringer for hendes hjerne smiley pressinger, bomøvelser, slalom, schenkelvigninger osv ville underholde hende mere end at gå rundt og rundt på den samme bane

• #7   7. feb 2017 Hun er også blevet en smule mere sur, efter hun er blevet drægtig, så ja.. ahaha måske kan det også være en grund smiley

Men tak for jeres svar, er lettet over i ikke ser en hest med smerte, for må nok indrømme at efter alt hvad vi har været igennem de seneste år, så har jeg været lidt nervøs for lave for meget med hende, hvis nu hun stadig gik rundt og havde ondt. Men som sagt får jeg meget snart noget undervisning på hende og så må vi se om det kan hjælpe smiley

• #8   7. feb 2017 Jeg må så indrømme, at jeg ser en hest, som er meget irriteret, virker meget stram i hele ansigtsudtrykket - og var det en af mine heste, så havde jeg ikke redet på den, og reelt har jeg aldrig set dem se "sådan ud".

Nu har hun/I jo en lang historie med problemer med ryggen på heste - og som araber(-blanding ?) har hun araberens lettere uheldige bygning ifht sadel og ridning. Dem jeg kender med arabere har store problemer med at finde sadel, og lige så store problemer med at ride dem, så de bygger muskler op og bliver stærke nok til at kunne bære rytter.

Desuden er hun i fol, og der er altså hopper, som ikke synes det er fedt at have schenkler tæt på deres mave.

Umiddelbart er det en rigtig god ide med underviser på - jeg håber den er en som er vant til hjælpe med de udfordringer I har.

Og så undre jeg mig over, at du vælger at ride nedsidning på en hest, som har en svag ryg ? Jeg ville til en hver tid vælge letridning for at mindske belastningen mest mulig for hesten, og give den bedst mulighed for at svinge over ryggen, i stedet for at stive sig.

Til gengæld skal du så have stor ros for at følge din mavefornemmelse mht at der er noget galt - og den tilgang til din hest og jeres fælles udvikling gør at der er håb om at kunne få rettet op på det irritable udtryk din hest går rundt.
    Overvej dog om det måske ikke er bedre at give hende fri til efter fødslen, således at du udelukker ubehag fra "føl i maven" er medvirkende til irritationen.

Mvh Charlotte

• #10   7. feb 2017 Hej Charlotte, tak for din besked! - Det stramme ansigtsudtryk har også gået mig på, men det er som regel kun på banen hun ser sådan ud og kan også give det udtryk i longen. Når vi er skoven er hun i det hele taget langt mere "på" og virker ikke så sur. Hun tilbyder endda selv at trave og virker til at nyde det, hvilket også undrer mig en del. - Det er også grunden til at jeg stadig rider hende, da jeg mest har redet i skoven efter at hun er blevet drægtig.

Ja, at hun er Araber gør det bestemt ikke nemmere.. Hun har ikke noget i mod schenklerne og jeg benytter mig oftest af stemme, som hun reagerer rigtig godt på, så det er også sjældent at jeg behøver at presse til hende.

Hun bliver redet med en ride-on-pad da jeg ikke har en sadel til hende lige nu, og ikke vil gå ud og investerer i en sadel, som hun højst sandsynligt ikke kan passe efter hun har folet. Ride-on-paden har jeg valgt da det tidligere (inden sadel historien) har fungeret rigtig godt til os - Dog kan man ikke få stigbøjler til sådan en og det er også derfor jeg rider nedsidning på hende.

Har også overvejet om vi bare skal stoppe ridningen for nu, men da hendes reaktioner var lidt af den samme meget tidligt i drægtigheden, så tror jeg ikke at det er grundet drægtigheden, men hvis hun bliver ved med at reagerer som nu, så stopper jeg selvfølgelig med at ride hende - dog vil jeg lige give det en sidste chance med undervisning.

Igen tak for din besked smiley

• #11   7. feb 2017 Jeg ser ikke noget der indikerer smerte. Til gengæld ser jeg en hest der kunne trænge til at arbejde noget mere frem mod tøjlen. Det tror jeg dog forhindres meget af at du sidder i en "ponypude" uden bøjler og ser ud til ikke at have ret meget balance.

Din manglende balance kan også sagtens være skyld i hendes bagudvendte ører. Sådan så min pony ud næsten konstant de første par år jeg red hende. Hun fejlede intet og arbejdede ganske fornuftigt, men hun var bare så obs på mig at hun så møg irriteret ud. Efterhånden er hun blevet så rutineret og tryg ved vores arbejde at ørerne peger fremad noget af tiden, men tager vi fat på noget nyt eller har jeg en dag, hvor jeg har svært ved at finde mig tilpas i sadlen, så ser hun møgirriteret ud igen.

• #12   7. feb 2017 Min manglende balance er helt klart også en faktor jeg har overvejet kan være grunden.. Kommer fra en rigtig lækker sadel med max støtte, til absolut ingenting, så det er super svært for mig, men syntes allerede det er blevet en del bedre heldigvis. smiley

• #13   8. feb 2017
    Jeg havde nok ladet hende være enten tur hest, eller ladet være med og ride, til hun havde fået føllet. Også først gået igang med baneridningen, når du havde mulighed for at få fat i en sadel og dermed kunne komme op i letridning og bedre hjælpe hende.

Hun ligner lidt en sur ged, min erfaring fra min egen er at hun også ligner en sur ged, uden der er noget i det - sådan ser hun bare ud ind imellem, faktisk en del af tiden.

Min protestere tydeligt hvis noget er galt, der deles gerne spark, stejl og buk ud hvis hun har ondt og jeg ikke hører efter og især hvis jeg fx beder hende gå frem og jeg ikke lytter til hende, så får jeg hele mulivitten.

• #14   8. feb 2017 Det udtryk og det kropssprog din hoppe viser kender jeg rigtigt tydeligt fra min egen araber.

Når han bliver i tvivl om hvad jeg beder ham om, så ændrer hans kropssprog sig fra "rundt" og afslappet, til stramt, tilbagetrukket, afvisende og afventende..
    Når han reagerer sådan i forbindelse med mit arbejde med ham, så prøver jeg ofte at give ham en opgave som jeg er helt sikker på at han kan, men som på en eller anden måde ligger tæt på den opgave som han reagerer negativt over for.
    Lige så snart jeg beder ham om den nemme opgave, vender han tilbage til sit sædvanlige samarbejdsvillige væsen, og så kan jeg lige så stille prøve at arbejde mig over mod den mere udfordrende opgave.
    Er der en dag hvor han bare slet ikke gider, så får han fri, og så prøver vi igen i morgen.

Det er min fornemmelse at min araber er meget mere følsom over for mit sind/humør/tilstedeværelse end min irske sportspony er.. Han kommunikerer meget mere end hun gør, og bliver derfor også meget mere frustreret ved ikke at "få svar" fra mig når han prøver at fortælle mig noget.

Hvis jeg var dig, så ville jeg bruge tiden mens din hoppe er i fol til at styrke jeres samarbejde. Giv hende gerne små opgaver fra jorden, og vær meget opmærksom på hendes kropssprog mens i træner. Jo bedre du lærer at læse hende, desto bedre kan du hjælpe og understøtte hende når hun beder dig om hjælp.
    Gå lange ture med hende, og hav fokus på at være nærværende, gåture er så forløsende.

I mine øjne ligner hun en hest der har meldt sig ud fordi hun ikke ved hvordan i skal kommunikere med dig..

• #15   8. feb 2017 Hvis hun bliver ved med at reagerer som hun gør, så stopper jeg selvfølgelig også baneridningen, ser jo helst at hun faktisk er ok med det smiley

Amina er også en meget sensitiv hest, så hvis der er noget voldsomt galt så er jeg heller ikke i tvivl - Hun skal nok sige fra, det er jeg slet ikke i tvivl om. - Ja, hun ser faktisk sådan ud en del - Sådan er hun bare, og sådan har hun været længe, også fra jorden.
    Tror dog ikke det er fordi at hun ikke forstår hvad jeg vil have hende til, fra jorden altså. Hun er yderst følsom og reagere med det mindste signal - hvilket hun egentlig også gør fra ryggen af, det er lige før jeg kun når at tænke hvad jeg vil have hende til, og så gør Amina det allerede... Det er jo selvfølgelig ikke ensbetydende med at hun forstår det og det kan selvfølgelig godt være at hun er usikker..

Jeg bruger rigtig meget tid på arbejde med hende fra jorden og jeg syntes faktisk vi kommunikerer godt sammen, desuden har jeg selv nemt ved at læse hende fra jorden - Det er bare lige fra ryggen af kommunikationen kikser og vi misforstår hinanden. Har haft hende i snart 6 år og i alt den tid vi ikke har kunne ride har jeg altid brugt rigtig meget tid med at træne fra jorden, både på udebane feks. i skov men skam også på hjemmebane og dette gør jeg stadig smiley

Det er måske lige værd at nævne at man skal tage hende som en nytilredet hest, eller en hest midt i tilridningen, da det hele gik skævt kort efter tilridningen, så ridningen er selvfølgelig meget usikker endnu og det jeg reelt fokuserer på er at få hende stabilt frem i trav lige pt.

• #16   8. feb 2017 Ved ikke om jeg har svaret godt nok, men ellers må i lige spørge ind til noget igen smiley

• #17   8. feb 2017 Ser en hest der virker træt af at blive redet. Den virker anspændt og ''sur'' i dens udtryk, lidt som om, at hvis den kunne tale, ville den bede dig hoppe af. Hesten er trods alt drægtig og nogle heste kan bare ikke rides når de er det, fordi de så er ekstra følsomme omkring maven og tryk på ryggen.

Du virker selv til at sidde ''oven på'' hesten og ikke ligesom være en del af den og indvirke rigtigt på den. Du sidder meget slasket. Ret dig op og lidt tilbage, slap af i kroppen og følg med hestens bevægelser, spænd mavemusklerne stræk benene. Og så er du simpelthen nødt til at samle tøjlen lidt op. Tøjlen skal ikke hænge og slaske, der skal være en kontakt fra din hånd og ud til biddet, så hesten har noget at søge frem til - mit bud er, at når den forsigtigt ''hugger'' med hovedet, er det for at finde en støtte fra dig - men den støtte er der ikke.

Personligt havde jeg valgt ikke at ride den så længe den er drægtig, men derimod træne fra jorden, gå nogle ture, hygge jer og bare lade hende bruge hjernen lidt. Og når hun så er klar til at blive reddet igen, så få en underviser, der kan hjælpe dig med din opstilling og indvirkning på hesten smiley

• #18   8. feb 2017 Jeg synes at der er stor forskel på om hesten siger voldsomt fra, og så til at den signalerer/kommunikerer sin usikkerhed til dig som rytter.

Jeg ser at hun er meget opmærksom på dig undervejs, men på grund af musikken har jeg meget svært ved at skelne om du svarer hende på nogen måde.

En usikker/signalfølsom hest skal mødes med meget få nej'er og rigtigt mange "ja'er". Det er ikke tydeligt for mig at se om, og i givet fald hvordan, du siger "ja".

Herudover, så sidder du ikke så stabilt i dine rideon pad, dvs. du flere gange undervejs skal korrigere din stilling. En signalfølsom nyopstartet hest skal bruge rigtigt meget energi på hele tiden at tolke dine kropssignaler, og hvis disse ikke er meget tydelige og ens hele tiden, så er der ikke noget at sige til at hesten bliver forvirret.

Det er nemmere at træne signaler fra jorden, for her er vores krop ikke i kontakt med hesten. Når først vi sidder deroppe, så forventer vi at hesten reagerer for de "rigtige" signaler fra vores krop, men "ignorerer" de "forkerte". Skift af kropsstilling på grund af manglende balance hos rytteren giver rigtigt mange signaler - hvordan skal hesten vide hvilke den skal reagere på, og hvilke den ikke skal reagere på?

Hvis jeres kommunikation virker fint fra jorden, men ikke fra ryggen, så nøjes med at træne fra ryggen i skridt i første omgang, og så i meget små sessioner.
    Koncentrer dig om at styrke kommunikationen inden du styrker traven.
    Hvis du har et tydeligt "ja" signal som du bruger fra jorden, så brug det fra ryggen. Skab små nemme opgaver hvor du ved der er succes, og "beløn" hvert lille skridt i den rigtige retning med et "ja" og tænk meget over om det er nødvendigt at bruge et "nej"..

Jeg håber ikke at du føler dig provokeret af det jeg skriver - det kan være svært at formulere sig ordentligt på skrift..
    Og man kan jo ikke drage konklusioner ud fra et enkelt videoklip smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #19   8. feb 2017 Hvis den er drægtig så skal du huske på at den mave den har skal lægges til din vægt så selvom du er let som et fnug det ved jeg jo ikke smiley men du vil kommer til at være meget tung at bære rundt på, hold med at ride indtil hun har folet er mit råd til dig.

• #20   8. feb 2017 Jeg ser en hest som søger noget støtte fra dig, og som er usikker på hvor den har dig. Jeg ser en rytter som mangler balance og flow. Du falder ofte på næsen, spænder op og kæmper for at sidde stille. Og det går lige i hesten. Det sekund du er i skridt og slapper af, er hun afslappet. Jeg tænker sagtens du kan ride, men jeg ville personligt holde mig til gode lange skridt ture. Du kan sagtens øve mental træning og smidighed fra skridt, både på bane og i skoven.

• #21   8. feb 2017 har den fået ordnet tænder? og er den tjekket i sit SI led og evt om den har fået skævt bækken grundet drægtighed

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#22   12. feb 2017 AS

Beroligelse af drægtige hopper.

I få tilfælde kan tandbehandling af drægtige hopper være nødvendigt for at sikre hoppens og det ufødte føl´s grundlæggende ernæring. I det tilfælde vælges en ekstra skånsom sedationsprocedure, hvorefter en professionel tandbehandling kan gennemføres. Vi vælger dog som udgangspunkt at udskyde tandbehandlingen til efter foling. En diegivende hoppe udskiller ikke mærkbare mængder af den beroligende medicin til føllet via mælken.

Desuden kan massage og kiropraktik sætte gang i folingen, derfor vil de fleste behandlere ikke behandle heste der er i fol, derimod vil hoppen have rigtig god gavn af det efter folingen.

• #23   12. feb 2017 JM hvad skal jeg bruge den information til?

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#24   12. feb 2017 Det skal du fordi det pt ikke er aktuelt om den har led der sidder forkert og om den skal have ordnet tænder det g-r man ikke på drægtige hopper så jeg,synes det er nyttig information til dig udfra det spørgsmål du stiller til TS men undskyld hvis det har stødt dig det var ikke min hensigt og desuden kunne der være andre som måske ikke vidste disse ting.

• #25   12. feb 2017 jeg bad ikke om at de skulle tjekke eller ordne det mens den er drægtig. blot om det VAR tjekket.. det virker jo lidt ulogisk at foreslå noget hvis der allerede er tjekket for det:) jeg blev skam ikke spor stødt. smiley

Kommentér på:
Hvad ser i ? Hest under rytter..

Annonce