{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
859 visninger | Oprettet:

Gjord god eller i vejen? {{forumTopicSubject}}

Nå ja, så skriver jeg da igen!

Sagen er den, at jeg har fået en ny dressurgjord i julegave (equisoft stubben), men jeg er altså lidt i tvivl om den simpelthen kommer til at hæmme for ben-bevægelserne...

Jeg prøvede den for første gang i går, og udover at min dame er lidt halvfed, så er jeg i tvivl, for synes nu at det lignede at forbene blev "stoppet"/"ramte" - something - gjorden.

Men ved ikke om jeg bare ser "spøgelser"

Jeg regner med at få min mor ud og kigge, så jeg kan få set det med andre øjne, men det kunne være meget rart at høre jeres meninger eller ideer. Hvordan tjekker I om gjorden er den rigtige til jeres heste? For der er jo forskel fra hest til hest, og nok skal længden passe, men formen skal jo også passe!

Arh tvivl, tvivl!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gjord god eller i vejen?
  • #2   3. jan 2017 Har du et billede hvor den er på??

Hvad hvis du rykker den lidt tilbage??

Det er en gjord jeg selv havde i overvejelserne da jeg ville have ny gjord til min store ungbasse som har haft tendens til gjordkrampe.. Men jeg endte dog ud med en prestige (den med den store runde bløde plade under brystet)..

Lige til min dreng er der plads til næsten hvad som helst.. han har så voldsom en skulder, at hans gjordleje er tvunget for langt bagud.. så en gjord der fylder meget under brystet er optimalt for ham

• #3   3. jan 2017 jeg bruger kun equisoft på min og de fungere super til ham, de gør det muligt for ham bruge bug musklerne bedre, da de giver sig og ikke klemmer pga deres specielle form.
    det er vigtig at få den rigtige størrelse så selve gjorden ikke sidder forkert. Mine gjorde genere bestemt ikke og kommer ikke i vejen for benene ??

• #4   3. jan 2017 Jeg har ingen billeder - som sagt, prøvede den for første gang i går, og er ikke typen der står med mobilen og tager billeder (glemmer alt om det)

Jeg synes ikke der er noget i skridt, det er i traven jeg er i tvivl. Jeg er heller ikke meget for at spænde alt for stramt! Jeg har en anden gjord, som jeg egentlig også er glad for, den er med neopren og gele, og er anatomisk formet, men den er liiiige lang nok, også har jeg jo gerne ville have denne gjord (stubben), men den skal jo også sidde ordentligt, ellers er der ingen grund til at have den... Suk

• #5   3. jan 2017 Jeg hoppede med på xpand-gjorden, og jeg mener personligt, den har gjort en verden til forskel, men ikke i de perioder, hvor gjordkrampen er værst. Men ligesom Lisette; jeg spænder altid kun min gjord moderat. Min sadel sidder som smurt, så den er ikke lige til at glide rundt smiley

• #6   3. jan 2017 det er jo svært at vurdere uden billeder smiley

• #7   3. jan 2017 Jeps, true, men tror ikke billederne ville gøre det, tror der skal en video til smiley

• #8   3. jan 2017 Hvor langt tilbage ligger gjorden? Den skal gerne ligge ca en håndsbreddes afstand fra forbenet, når dette står lodret smiley

Og hvor lang er gjorden? Hvis enten spændet eller kanten af gjorden sidder lige i albuehøjde, så hæmmer det bevægeligheden i albueleddet, og hesten vil kompensere ved at videregive bevægelsen til de øvrige led smiley

• #9   3. jan 2017 M-hesteterapi :
    Ah ja, tak, jeg kigger lige grundigt, grundigt på det i dag ^w^

• Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #10   3. jan 2017 Jeg har ikke prøvet equisoft, men har haft en xpand. Funktionen af gjorden er rigtigt fin, men den passer ikke til heste med tøndeformet brystkasse og fremskudt gjordleje. Som andre skriver, så skal der være en håndsbredde bag albuen, ellers vil gjorden gnave i huden.

• #11   3. jan 2017 Equisoft gjorden er desværre kendt for på nogen heste at klemme dem ved albuen. Det er dog værst ved en af de ældre modeller, men måske den stadig har tendensen afhængig af hestens kropsform. Jeg har redet en hest, som gik med en Equisoft, og som var tøndeformet (oldenborg), og den klemte/nev ved albuen på den. Som Line M skriver, så fungerer disse fleksible gjorde desværre bare ikke på alle heste, og slet ikke heste med den form.

Hvis du kender en sadelmager, vil jeg spørge dem til råds ift. gjord, da de kan vurdere din hests gjordleje. Min hest har ikke noget problematisk gjordleje, så da jeg begyndte at snakke om de fleksible gjorde, anbefalede min sadelmager straks Xpand fremfor Equisoft, så den købte jeg. Og det var grundet, at de havde en tendens til at nive.
    Men hvis den hest er lidt halvfed nu, kan det jo være, at den ikke klemmer, når den har tabt sig. Så jeg vil beholde gjorden, men nok finde en anden i mellem tiden, og når hesten så har tabt sig, kan man prøve igen. Og ellers findes der helt sikkert mange købere til den smiley

• #12   3. jan 2017 Tak for alle svarene!!! Det var fedt at høre feedback omkring selve gjorden! Jeg er ret pyldret omkring udstyr, det skal bare sidde ordentligt!!!

- Det er sjovt, for jeg ved jo egentligt godt det med håndfladen med hensyn til gjorden, også alligevel har jeg svedt det totalt ud ^__^! -

CAMI: tak smiley Ja, jeg har længe haft i tankerne at spørge min sadelmager til råds, også må jeg lige finde ud af hvad jeg gør, for det er lidt tosset når gjorden jo kan byttes, at så beholde den, også kommer trunten muligvis aldrig til at kunne passe den... men jeg har heldigvis den anden gjord, som fungere super fint. Så jeg må lige kigge på det.

Kommentér på:
Gjord god eller i vejen?

Annonce