Nervøs hest - Hvordan kan han hjælpes? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg har en 9 års DV, der er bange for så godt som alting. Jeg har prøvet de sidste 5 år at vise ham verden og alle dens "farlige" ting, men det ser ikke ud til at give pote.
Han har været med på ture, stævner, distancestævner, ridelejr, jagter, stået forskellige opstaldningssteder og været meget miljøtrænet (præsenteret for larmende og farlige ting), men intet af dette har givet nogen videre forbedring.
Jeg har haft givet ham magnesium, uden virkning.
Så mit spørgsmål går på, om nogen af jer herinde har et wondermiddel til nervøse heste?
Noget tilskudsfoder, speciel træning, telepati? Hvad har jeres erfaringer vist godt?
Mvh Kia
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
Jeg tager ud og træner nervøse heste og typisk med et godt udfald. Har familie på Sydsjælland, så det kan arrangeres ellers er jeg fra Fyn.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Well for der første kan man kigge på foderet.
Får hesten foder med over 10% stivelse? Hvis ja, så find noget andet.
Derefter, er den konstant bange, eller er den bange for fx hurtige bevægelser, jakken som den er gået forbi 27 gange ?
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.877
Og så kan telepati måske give dig noget forståelse..
står selv med en ung herre som syntes verden kan være lidt farlig. Især ting han ikke kan se.
Det viser sig at han hører lidt dårligt bla.
Jeg fik lidt forståelse for hvad han har brug for, for at kunne komme af med nervøsiteten.
Det at han fx. bare kan få lov at hoppe en meter den ene eller anden vej gør åbenbart rigtig meget for ham. Når han bliver usikker/nervøs.
Vi fik en masse ting fortalt som gav god mening og som skal afprøves.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Min var os en, der var konstant nervøs, han var mistænkt for at have tunnel syn, fordi han bla. ikke reagerede på den normale syns test.
Han har lidt nedsat syn, men for ham handlede hans nervøsitet meget om stress.
Efter han er flyttet i løsdrift ( som er det han trives bedst med) så er han blevet en helt anden hest .
dec 2010
Følger: 28 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 131
sep 2009
Følger: 100 Følgere: 100 Heste: 9 Emner: 99 Svar: 371
Han er en super rolig herre på stald, og hvis folk går forbi ham, men ved den mindste uvante ting, pruster han og kigger skræmt på det. På tur er der snak om lyde, ting der bevæger sig, blade i rabatten som ikke ligner de omgivende, andre heste vi møder på vejen og i mange tilfælde spøgelser som jeg ikke har opfattet
Gør jeg derimod noget forkert som at komme til at kaste dækkenet i hovedet på ham eller noget (Han er meget høj og jeg er meget klodset :-D) er han ragende ligeglad eller hvis jeg i det hele taget gør et eller andet er han ligeglad. Kommer det fra andre, farer han helt op...
Jeg er landbrugsstuderende så har stor forståelse for korrekt fodring, så denne er der heldigvis intet i vejen med
Min miljøtræning har blandt anden indebåret træninger i ridehus med "farlige" jakker, presenninger, tæpper, pisk, raslende ting/kasser mv. Alle disse ting bliver der kigget nøje på i første omgang og så bliver de ellers accepteret. Prøver vi igen en anden gang i ridehuset, er de nogenlunde stadig accepteret. Møder vi noget lignende på tur er han den der er død af skræk.
Jeg har også forsøgt mig med at trække ham ture hen til de ting der skræmmer ham og han reagere kort og så er det okay. Rider vi forbi det dagen efter, er det igen dødsensfarligt.
Jeg har prøvet på tur at give ham vat i ørene for at se om det ville berolige ham, men det havde ingen virkning. Hans syn virker i umiddelbart i dagligdagen normalt, men jeg skal ikke kunne udelukke at det kan være det, da jeg selv har overvejet det før
Hanss nervøsitet har altid været der og han har kun stået hvor han står i et lille års tid, så tænker ikke det kan være stress deraf, der har noget at sige
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Du kan prøve med magnesium i fx en måned.
Virker det ikke, ville jeg prøve med en zink kur.
Er der ingen af de to ting der virker, ville jeg nok placere hesten i kategorien hvor den bare er sådan af personlighed. Om end en skæv nakke og andre låsninger godt kan gøre heste mere nervøse og på dupperne.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Så hvor meget er han på fold? Og hvor meget bliver han redet?
Da jeg selv er indehaver af en meget vågen hoppe, så ved jeg at ridningen har stor betydning på hendes opførsel.
Jeg bruger et tilskud, AnxiKalm (købes hjem fra England) som ud over magnesium og indeholder L-Tryptophan og det virker på min hest. Magnesium alene virker IKKE på min hest.
Det tager lige toppen af, og hun reagere mere "roligt", og man kan rent faktisk komme til at giv ros
Nu er min så kun 5 år, så jeg håber stadig at hun bliver bedre med tiden....
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
okt 2010
Dette er fra producentens site: Take the edge off your horse’s nerves without reducing performance. AnxiKalm Compete contains no banned ingredients and will help calm an anxious horse during stressful competitions, shows or when travelling.
http://www.supplementsolutions.co.uk/equine/calming-behaviour-supplements/l-tryptophan/nutriscience-anxikalm-compete-1-2kg-equine.html
Jeg fik min første bøtte af min dyrlæge, som mente at min hest nok ville have glæde af den
Det gir mig en roliger hest, som er mere modtagelig for træning af en hver slags, når verden omkring ikke er så farlig.
okt 2010
Følger: 49 Følgere: 91 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 31
Så jeg er også lige begyndt på det til min hoppe. Dog kun for 2 dage siden, så kan ikke selv komme med nogle erfaringer derfra endnu. Men har kun hørt godt om det!
Det her står i beskrivelsen om det:
Afslapper hesten.
Sensitive heste kan se spøgelser og bliver nemt stressede. Du er nød til at tage hensyn til disse specielle personligheder. Pavo NervControl hjælper på en naturlig måde- ingen doping- med at opnå indre ro. Indenfor for få dage er hesten mærkbart roligere. Aktive elementer som magnesium og L-tryptophan er ingredienserne for nervetransmitteren serotonin og hjælper med at forbedre trafikken af signaler i nervesystemet. Det er derfor at spænding i kroppen hurtigere neutraliseres og hesten er roligere og mere kontrolleret.
Egenskaber:
Hjælper med at neutralisere spændinger
Bedre kontrol i stressede situationer
Indeholder magnesium og L-tryptophan for bedre signalering i nervesystemet
Link: http://www.horze.dk/beroligende-tilskud/pavo-nervcontrol-3kg/25781.html
sep 2009
Krikken: Jeg har haft givet ham magnesium i en længere periode fuldstændig uden virkning desværre. Zink kunne jeg prøve, tak
okt 2010
Det produkt som jeg bruger indeholder også L-Tryptophan samt magnesium og den kombination virker - på min hest
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
feb 2016
Følger: 19 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 28
http://www.brogaarden.eu/Da/Webshop/Alle-produkter/Hest/Tilskud/VetroCalm-Growing-300g#.WKhZ0oHqGEc
sep 2009
Ja selvfølgelig virker magnesium kun hvis de er i mangel, overfodring med magnesium kan have modsat virkning.
Nervøs hest - Hvordan kan han hjælpes?