{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
543 visninger | Oprettet:

"Slankekur" shetlænderblanding {{forumTopicSubject}}

Hej hg
Jeg står i den situation, at min lillesøsters shetlænderblanding desværre er blevet alt for tyk. Lige pt. går hun på en nedbidt græsfold ca. fra 7.30-16/17, hvor hun herefter så kommer ud på græsset, hvor de andre heste også går.
De kommer ind ved 18-19 tiden. Når hestene kommer ind i stalden, får de halm, da der jo egentlig er ret meget græs på den fold, de andre går på.
Da hun jo er en lille pony, skal hun jo ikke have lige så meget at spise som de to andre heste. (En islænder og en dv)
Problemet er, at jeg er lidt i tvivl, om min søsters pony får nok at spise?
Jeg er begyndt at motionere hende et par gange om ugen, men ellers har hun bare stået stille, da min søster kun er nybegynder.

Hvis I har nogle idéer til, hvad jeg kan lave med hende, for at hun får noget motion, må I også meget gerne skrive det. Her for tiden bliver hun longeret og ellers leger jeg bare lidt med hende på ridebanen.

Håber I kan hjælpe mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Slankekur" shetlænderblanding
  • #1   1. nov 2016 Du kan evt tilkøre hende smiley Jeg køre med min lille shetlænder og han ELSKER det.
    Ellers kan du træne den som håndhest så du kan tage den med når du rider på de andre.
    Ellers er der de klassiske, leg på banen, longering, tricks, løsspring, ridning (evt en part hvis din søster ikke rider så meget) eller gåture.

Min pony bliver rørt hver dag, dog ofte med en enkelt fridag. På overstående måde smiley

• #2   1. nov 2016
    Væk fra græsset i første omgang.

Der udover, så skal både de andre heste og shetlænderen have grovfoder - det er nødvendigt. Ligesom vitaminer er nødvendigt.

Gå tur med hesten, tilkør den evt. eller gå for lange linjer, lav noget agility, der kan laves jordarbejde, akademisk osv.

• #3   1. nov 2016 Krikken (nu som ponyejer): Glemte at skrive, at de også får noget foder og vitaminer, når de kommer ind. Men vi kan da ikke bare tage dem fra græsset?

• #4   1. nov 2016
    Det kan man nu sagtens :o)

Min har ikke gået på græs hele sommeren, det tåler hun ikke ;o)

• #5   1. nov 2016 Sørg for endelig ikke at sulte dem! Vi har en del æsler og de skal heller ikke have for meget, ligesom en shetlænder. Det er vigtigt at en hest hele tiden har adgang til grovfoder, halm er fint, for at den ikke får mavesår eller andre problemer. Jeg ville også tage den helt af græsset, altså lade den gå på den nedbidte fold. det gør vi med vores æsler, de har dog altid adgang til halm. sørg for at den får sine vitaminer, men pas på med andet fuldfoder eller tilskudsfoder og hvis den ikke bare vil spise vitaminerne så sammen med en lille smule lavt stivelses og sukkerholdigt foder (vi bruger horselux easy, hvilket de får deres vitaminer igennem, da de ikke skal have ret meget af det til vedligehold. Men hvis den godt bare vil spise vitaminerne vil jeg bare give den det.
    Men stadig HUSK fri adgang til grovfoder(halm), da du aldrig må sulte dem til at tabe sig
    Og ja motion skader heller ikke (men ved godt at det nogle gange ikke er lige sjovt at motionere de forskellige dyr og at man ikke altid får det gjort smiley )

• #6   1. nov 2016 Jo og hvis det er du ikke vil have den går alene hele tiden (ville jeg selv være ked af) så sker der ikke det store ved at tage de andre af græsset, på denne årstid er der ikke specielt meget "mad" i græsset så de ville have godt af at få noget wrap eller hø når de kommer ind smiley (det får vores heste selvom de går på store græsfolde med masser af græs)

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #7   1. nov 2016 Vil godt lige slå fast, Halm er IKKE grovfoder, de må ikke bare kværne halm i store mængder da hesten har rigtig svært ved at fordøje det.

Som til alle andre heste og ponyer så gælder det at de skal have godt grovfoder dvs hø eller wrap, de fleste nøjsomme racer skal ofte have enten net eller fodres flere gange over døgnet så de stadig holder mavesyren i skak.

Det vil være en fordel at have nøjsomme og alm. Heste til at gå hver for sig så begges behov dækkes bedst muligt smiley

Når du begrænset adgangen til græs så opnår du kun at den overspiser de timer den så har adgang så ville heller ikke flytte den men bruge den fold den bruger om dagen og sørger for en slowfeedernet til den og ispinden så de får hø blandet med lidt halm istedet for græs, det samme på boks her kan du evt. Blande lidt godt halm med høet i net men max 2 kilo halm, mere kan den ikke fordøje og dette er ikke noget jeg har fundet på det er fra dyrlægen.

Motion er altid godt men det er der rigtig mange gode forslag til smiley

Som altid lige lidt læsning til at underbygge

http://dangro.com/vinterfodring-starter/

• #8   1. nov 2016 Det har du ret i(grovfoder), det er mig der var forkert på den der smiley

• #9   1. nov 2016 Som motion kan du jo lære den at gå for Langeliner eller vogn, lære den at lave overgange når du gør det - altså simulerer du at du galoperer (laver bevægelsen) skal den slå i galop fx, og hvis du løber skal den trave etc. Lære den forskellige dressur øvelser fra jorden, som schenkelvigninger hvis den er rigtig dygtig kan man jo også øve galoppiruetter og for- og bagpartsvendinger og lignende... der er en masse ting at lave med de små, det handler blot om at være kreativ smiley

Kommentér på:
"Slankekur" shetlænderblanding

Annonce