1.430 visninger
|
Oprettet:
vedr. fodring {{forumTopicSubject}}
hej
Jeg har en 3 års dv, som jeg skal skifte foder på.
Han er ikke i træning nu, men det kommer han om 1 måned, og der skal han bare tilrides, også for han pause ind til det nye år, februar.
hvad tænker i af foder til ham?
Han for mad 2 gange dagligt, og for 10 kilo wrap om natten og frøgræs hele dagen når der nu ikke er græs mere.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Prøv at læse nedenstående.
http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1193&urlinfo=J%F3run+Sumberg-Olsen-Er+fr%F8gr%E6s+som+foder+ideelt%3F
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
maj 2015
Følger: 34 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 208
aug 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 7 Emner: 9 Svar: 180
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 113
mar 2006
Følger: 99 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 31 Svar: 142
Simone prøv og snakke med min mor og det krafft foder hun bruger det både en god pris og et super godt foder
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
mar 2011
Mvh TT
mar 2006
Varmblods heste kan ikke tåle det, og slet ikke bygget til det. 10-12 kilo er max for en stor hest om dagen. Du kan bare selv prøve at spørge dyrlæger eller foderkonsulenter.
Når du ser foderplaner til heste ser du heller aldrig der står alt det wrap den kan spise ..
Koldblods heste kan rumme mere, men er stadig ikke sundt..
dec 2012
Selvfølgelig må en varmblod få stråfoder ad libitum, hvem dælen har bildt dig ind, at de ikke må det?
dec 2012
Hvem end der har bildt dig ind, at det ikke er sundt med massere af stråfoder, har ikke særlig meget styr på fodring af heste.
mar 2011
Mvh TT
aug 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 7 Emner: 9 Svar: 180
aug 2011
aug 2011
mar 2006
Selvf skal heste ha strå foder 20 timer i døgnet osv. Og jeg foder selvf ikke kun med en masse krybbefoder..
Men husk at heste har mere brug for at ha halm hele dagen at spise i end wrap og hø.. Og igen siger jeg bestemt ikke at de ikke må få wrap/hø.
Og kan fortælle jer så meget at det er vores landshold dyrlæge HC og Nicolai jarløv der har sagt det med wrap.. Og dem tror jeg bestemt meget mere på end alle andre ...
Og så der også forskel på jer der bare har lidt halv tykke hygge heste end os som har konkurrence heste som skal præstere noget... ( håber ikke jeg støder nogen på denne udtagelse med hygge heste for det ikke mit formål, da vi alle selvf har heste for hver vores formål )
dec 2012
Halm i større mængder kan derimod give kolik og mavesår..
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Men det undrer mig slet ikke at en dyrlæge siger noget andet - der er stadig mange der ikke har sat sig ordentligt ind i tingene.
aug 2011
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Der er stadig dyrlæger der mener at halm og gulerødder er en fantastisk løsning og kur når man står med en forfangen hest...
Ligesom der stadig findes dyrlæger der anbefaler foder med 20-30% stivelse til en mavesårs hest og i det hele taget dyrlæger der ikke ved en dyt om foder.
Ligesom man på Hest og rytter messen skal prøve og spørge nogle af de så kaldte foder konsulenter og gå lidt til dem - de fleste ved ikke et kvæk mere end hobby mennesket. Tit er det bare en kontor mus de har hevet med.
Dyrlæger er og bliver ikke foderkonsulenter :o).
Den kære dyrlæge HC har iøvrigt også udtalt at det er helt fint at en hest er ude to gange om dagen i en skridtmaskine, fordi det kan jo være svært at have penge til at have grooms til at lufte ens hest.
I samme artikel udtaler hans sig iøvrigt om at en hest der ikke får nok grovfoder men for meget korn ofte er heste i risiko for EMS og andre ting, så man skal huske og give rigeligt med grovfoder.
Men ja, der er lavet studier der viser at grovfoder ad libitum og vitaminer er fint til væddeløbs heste. Ligesom mange heste, der præstere mere end en LC to gange om året fint går på grovfoder ad libitum eller i løsdrift :o).
mar 2006
Tror nu at HC som dyrlæge ved en hel del i forhold til jer der f.eks skriver her..
Og en mavesår hest må ikke stå på andet end halm og skal selvf. ha wrap/hø ved siden. For en mavesår hest skal selvf ALTID ha noget at tykke i..
Ligesom krybbefoder med en masse stivelse og sukker i ikke er sundt er adlibitum af wrap heller ikke sundt. I skal jo huske vores heste ikke er født til at æde alt det sukker som i gir dem i deres foder og adlibitum af wrap. Men helt ærligt så syns jeg i skal tænke på hvor meget sukker og stivelse i gir jeres heste, for det er ikke sundt...
dec 2012
Din dyrlæge har tydeligvis INGEN forstand på korrekt fodring.
sep 2007
:o) Nu du ved en masse om grovfoder Anja - så ved du også at grovfoder fås med analyse og uden den analyse ved du ikke hvad den indeholder - ergo ved du ikke om folk stopper deres hest med sukker.
Ligesom en mavesårs hest ikke skal have halm, da det er svært fordøjeligt og ikke til at nedbryde den mavesyre der netop forårsager mavesår. Men grovfoder ad libitum istedet.
Min får nærmest ikke noget sukker og stivelse - der er 6% sukker i mit foder og 3% stivelse ;o). Eftersom hun ikke tåler nogen af delene.
Wrappen ligger højest sandsynligt på noget gennemsnitligt sukkerindhold, jeg har desværre ikke fået fat i analysen. Men den er ad libitum fordi hun er møg følsom.
dec 2012
Min hest bliver ikke fyldt med sukker og stivelse, tvært i mod.
mar 2006
Og jo ved en masse da jeg selv har haft stald hjemme i 9 år og samt har maskinestation med min kæreste ...
Og lige for at slå noget fast så er både halm/Hø/ wrap grovfoder, der er bare mere i foderværdi i det ene end det andet .. Så det ville sige igen for 3 gang at jeg siger IKKE at heste kan Nøjes med KUN halm....
Men noget helt andet er at wrap og hø kan laves på mange måder, men kan fortælle jer at er der meget lidt sukker i jeres hø ellers wrap er det af dårlig kvalitet som man selvf siger da det er meningen wrap skal være et grovfoder der feder og gir noget..
dec 2012
Halm er tidsfordriv, intet andet.
Du bør virkelig sætte dig lidt ind i korrekt fodring.
mar 2006
Og selvf kan den leve uden halm, heste kan leve uden mange ting... Men spørg du heste der stå på halm eller heste der står på f.eks spåner eller what ever så ville alle heste vælge halm.. Og det er der også lavet beviser på hos forskere...
dec 2012
mar 2006
Bare fordi jeg har en konkurrence hest så behandler jeg den sku ordenligt og den får alt det den har brug for, men blir ikke fodret så meget at den er en tyk hest som ikke kan præstere noget ..
For husk nu lige at min hest selvf. Ikke kan præstere som den gør hvis den ikke fik det den skulle ha ...
dec 2012
Men faktum er, at halm udelukkende er tidsfordriv, der er absolut ingen næring i, det lægger IKKE en beskyttende hinde på mavesækken og i større mængder kan det give forstoppelse og mavesår.
Derudover, så er hø/wrap ad libitum IKKE usundt, heller ikke for en konkurrence hest, tvært i mod
dec 2012
mar 2006
Og hvis du nu går ind og læser omkring halm er byghalm for heste godt! Men selvf ikke de andre halmarter..
dec 2012
mar 2006
En top hest ville ikke kunne præstere hvis de ikke fungere optimal og er glad ...
Det jo ikke os alle der er tur ryttere på islændere osv .
Folk med konkurrence heste der gåe højt har også heste der har det godt og fungere og er glade ...
dec 2012
Vi snakker om strå foder og ligemeget hvordan man vender og drejer det, så er halm i større mængder skadeligt..
dec 2012
Jeg nørder jeg personligt rigtig meget fodring og følger med i diverse undersøgelser, læser bøger, snakker med foderkonsulenter, dyrlæger etc, netop for at være sikke på at min hest, for det bedst muligt.
jul 2015
Men at sige at Wrap ad libitum ikke er godt for alle hesten, savner jeg lidt faglig begrundelse for. Jeg kan sagtens komme med eksempler, hvor der er uhensigtsmæssig, (jeg har bl.a. en af slagsen gående der hjemme), men at sige det gælder for alle DV'er, er jeg ikke enig i, der kunne jeg godt bruge et link til en undersøgelse som påviser det. Og ikke bare at den og den dyrlæge siger der. (har meget lidt tiltro til dyrlæger som fodringseksperter, har virkelig set eksempler på at de ikke helt ved hvad de snakker om)
mar 2011
Her er min tykke hest(den nøjsomme af dem)der efter 2 mnd på græs og wrap ad libitum ser sådan ud.. Nøj jeg burde jo meldes for vanrøgt da min hest virkelig er KRITISK fed! (ironi forekommer)
Og ja han er jo også islænder
Mvh TT
mar 2006
Jeg undre mig bare At man kan sige herinde at hesten hun spørg til skal ha alt det wrap den kan spise når i ikke kender den ...
Man skal gi efter hver ens behov da der er ingen heste der har brug for det samme mængde foder i alle slags ...
Og jeg siger ikke at dyrlæger er foder konsulenter for er de bestemt ikke, men de kan tilgengæld tjekke hesten indvendigt og f.eks heste som har tildens til tynd mave eller i overvægt kan ikke stå med adlibitum af wrap, det må i da også kunne ind se ...
Og selvf. Har en hest der er i hård arbejde/ konkurrence et andet behøv end en pony der står på en mark som hygge ...
Og så skal i huske nogle heste kører bare alt ind af wrap så de næsten falder død om af at spise til sidst hvor andre virkelig kan styre det og ikke spiser mere end de har behov for, derfor syns jeg man skal passe på med bare at sige alle skal ha adlibitum...
mar 2011
Mvh TT
mar 2006
Jeg siger også bare at folk herinde ikke bare kan skrive til hende at den skal ha adlibitum af wrap da der er så stor forskel på både wrap og heste ..
Denne hest hun skriver om får bare dårlig mave af at gå ude på en græs mark men stort set intet græs på, så derfor siger jeg bare at folk skal passe på med at sige at alle heste skal ha adlibitum.
mar 2011
Mvh TT
aug 2011
mar 2011
mar 2011
aug 2011
mar 2011
Mvh TT
aug 2011
aug 2011
jul 2015
Mine nuværende heste, kendte jeg ikke som "boks-heste", så det er svært at sige om deres humør har ændret sig. Men i år da vi skulle køre hø ind, måtte de en dag på stald, da høindkørslen foregår gennem hestefolden. Hvor var min fjoller da sur, over han skulle stå inde, han gjorde virkelig kraftigt opmærksom på, at det passede ham ikke.
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 263
Jeg går meget op i, at min hest har adgang til ad libitum grovfoder (græs, wrap eller hø). Halm er ikke grovfoder og kan ikke erstatte wrap/hø. Der sker intet ved, at hesten spiser en smule halm, men den skal have konstant adgang til grovfoder.
Man kan heldigvis fodre ad libitum på flere måder og har man en hest der nemt tager på, så kan man give grovfoderet i et hønet. Det er dog rigtigt, som Anja skriver, at man kan risikere problemer med hestens nakke hvis man har højthængende hønet og derfor anbefales det, at nettet hænges lavt eller at man bruger en høhæk eller andet
mar 2011
Mvh TT
mar 2006
Min siger også at det er forskelligt hvad heste har brug for af forskellige mængder . Min får halm og krybbe foder og 10-12 kilo økologisk ager hø. Og skal bestemt aldrig ha adlibitum..
Her kan i jo se hvor tynd min hest er fordi den ikke har wrap adlibitum , griner ikke for at lyde mopset eller noget .. Og syns nu han ser pæn ud af at han er på fold 2-3 timer om dagen og har stået skadet siden maj og intet har haft måtte ...
dec 2012
Men det ændre stadigvæk ikke på, at hesten er skabt til at spise i 18 timer i døgnet og halm er udelukkende tidsfordriv, det har intet med mad at gøre
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Forskellen er at mine egne 2 kun får tilskudsfoder i krybben, DV en får tilskud + fiberpiller, trav tøserne tilskudsfoder, havre og byg, deres ejer er ernæringsekspert både til human og til dyr så jeg er sikker på at hvis det ikke var forsvarligt ville hun ændre på menuen, ifølge hende er 2-3 kilo byghalm ok for en alm. Stor hest Per dag ikke mere.
I de 10 + jeg har fodret i net har vi til dato ingen problemer haft med nakke, tænder eller andet, min dyrlæge er nørd i tænder så hvis der var et problem der ville vi helt sikkert få en påtale men de ser helt fine ud.
Iøvrigt så kan en konkurrencehest /væddeløbere i hård træning godt gå lidt fra foderet og her er det særlig vigtig at de får alt det hø/wrap de kan komme afsted med.
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
En hest er et steppedyr! En steppe er et tørt område hvor vegetationen hovedsageligt består af udpint, afsvedet græs med ca. samme fodervædi som halm!
Der findes ikke kunstgødet, optimeret græs af de mest udbytterige sorter, som bliver slået på det helt rigtige tidspunkt, for at få flest mulige foderenheder/mængder ud af græsset, og dermed det arbejde som er forbundet med at høste det. Det bliver heller ikke serveret i store bunker, som hestene kan fylde sig med uden at skulle bevæge sig ret mange meter.
På stepperne er hesten tvunget til at bevæge sig mange kilometer for at finde græs nok. Dermed nipper de små sparsomme totter undervejs og får holdt fordøjelsessystemet igang.
Det er hvad hestens fordøjelsessystem er beregnet til!
- Ikke vores kommercielt dyrket hø/wrap med mange foderenheder i, som de kan fylde sig med i rå mængder.
Der er derfor intet i vejen med at blande hø/wrap med godt byghalm, som har ca. den halve foderværdi af hø. Det giver hesten et vigtigt tilskud af træstof, som ikke altid er dækket af hø/wrap. Desuden giver det beskæftigelse og fylder i maven. Spytproduktionen som fremkommer når hesten tygger er med til at neutralisere mavesyren. Ønsker man at beskytte yderligere mod mavesår, kan man give et tilskud af lucerne, som er det produkt som beskytter bedst (obs på indhold af protein). Men det burde ikke være nødvendigt, med det formål, sålænge hesten ikke står over 4 timer uden strå.
Husk også på at en hest kan tabe sig ved overfodring, fordi hele fordøjelsessystemet kommer på overarbejde og at den dermed bruger mere energi på at fordøje alt det den får for meget. Lige indtil systemet står af og man står med en meget syg hest.
Det allerstørste problem rigtig mange steder er kvaliteten af stråfoderet, ikke mængden...
aug 2011
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Jeg vælger at fortsætte og heldigvis er min dyrlæge langtfra enig med steppedyrsfilosofien.
Den gang blev hesten ikke brugt til dagligt arbejde som de gør nu
sep 2011
Jeg ved ikke om din dyrlæge synes at h*n skal blande sig i din fodring af dine egne heste, men h*ns væddeløbsheste fodres da helt rigtigt.
Nu er der stor forskel på hesteracer og deres brug og stofskifte.
En væddeløbshest som har et foderbehov på 10-15 FE vil ikke have noget problem med vores kommercielt fremstillede hø/wrap. Den vil mange gange have behov for yderligere tilskud for at holde formen.
Men en shetlandspony som af natur er meget nøjsom og som regel ikke udsættes for den store belastning, har kun et foderbehov på 1-1,5 FE hvilket svarer til 2-3 kg. tørt hø. Det kan de som regel ikke administrere når de får fri adgang til foderet og det kan derfor være nødvendigt at dosere mængden mere nøje.
En gennemsnits varmblodshest i konkurrencetræning på højere niveau, har et foderbehov på 6-7 FE, hvilket svarer til 12-14 kg tørt hø. Så er den dækket ind med foder men ikke nødvendigvis med mineral, vitamin og energi! Det bliver i de fleste tilfælde nødvendigt at tilsætte noget mere protein og stivelse for at opretholde det rette energi niveau, men så må man regulere stråfoderet til den rette FE for ikke at overfodre sin hest.
Og så må man ikke overse at hesten måske går på græsfold hvor den indtager en hel del græs, som også tæller i regnskabet!
At lade en fjordhest til hyggeridning spise 20-25 kg hø er efter min mening helt ude af proportion (det svarer til 10-12 FE) og direkte skadeligt.
Hvis jeg skulle lade vores ponyer spise ad libitum, i håb om at de selv lærer at regulere det efter en sæson, så ville jeg hurtigt stå uden ponyer, for de vil ganske enkelt æde sig ihjel (læs: blive forfangne, få ems ol.) længe inden de finder ud at regulere indtaget selv...
feb 2014
sep 2011
feb 2014
dec 2012
feb 2014
dec 2012
sep 2011
Når man færdes på nettet og skriver indlæg i fora mv. må man bruge ordenes rette betydning for at blive forstået ret. Det nytter ikke at bruge sin egen fortolkning af ordene, for så bliver man ikke forstået ret og ens svar får måske en utilsigtet betydning, ligesom de svar man modtager ikke kan relatere til eget spørgsmål.
Ad libitum= "efter behag; så meget man ønsker" iflg den danske ordbog
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ad%20libitum
dec 2012
sep 2007
feb 2014
Interessant Krikken. Har du evt undersøgelsen liggende? Så vil jeg gerne læse den
sep 2007
http://www.equinews.com/article/slow-feeder-hay-nets-horses-selecting-size
Den er her - som kommer frem til nogle spændende ting, jeg har ikke opstøvet den orginale undersøgelse dog men mener jeg er stødt på den på et tidspunkt.
Min egen har i slowfeeder, fordi idioten ellers sviner udover det hele - hun får dermed mere og spise i slowfeeder end uden, fordi hun uden ville trampe det hele rundt i boksen for så at nægte og røre det.
feb 2014
mar 2011
Mvh TT
vedr. fodring