{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

bidløst. hvad kan i anbefale? {{forumTopicSubject}}

jeg overvejer at prøve bidløst på min unghest. hun accepter egentlig fint biddet. Men så snart jeg kommer på ryggen af hende, så slår hun fra. så jeg tænker at prøve noget bidløst for at se om det er nemmere for hende.
Men så kommer spørgsmålet. hvilken form for bidløst. jeg er total uvidende på det område. så kom gerne med jeres erfaringer:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bidløst. hvad kan i anbefale?
  • #1   4. sep 2016 Måske en blid hackamore eller en sidepull? Tænker umiddelbart en sidepull vil være god når hun skal dreje smiley

• #2   4. sep 2016 jeg tænker nemlig også selv sidepull. jeg er nok ikke selv så meget til hackamore da den kræver meget erfaring at bruge korrekt. og jeg har aldrig redet med hackamore. så jeg tror en sidepull vil være bedst at starte med

• #3   4. sep 2016 Jeg tilrider i sidepull og er rigtig glad for det. Det er det blideste bidløse efter min mening mens signalerne stadig er okay præcise smiley

• #4   4. sep 2016 jeg er også stadig i tilridningsfasen. og hun er super lydhør overfor stemmesignaler. så jeg tænker netop at sidepull vil være en god overgang fra jorden og til at sidde på ryggen.

• #5   4. sep 2016 Ville prøve en hackkapsun, som pga. kapsunen har et fantastisk drejesignsl og pga. hackamoren et godt stop signal. Men i det daglige har du nok mest fat i kapsunen.
    Ellers er en sidepull også super fin og lægger tryk på måder, som hesten højst sandsynligt kender. smiley

• #6   4. sep 2016 Jeg vil helt klar anbefale en sidepull smiley
    Den er meget blid, og giver super fine signaler.

En hackapsun som nadia anbefaler kan også være rigtig god, men jeg vil bestemt ikke anbefale den når hesten kun er i tilridningsfasen.
    Kapsunen kan godt blive lidt for skarp for en ung og uerfaren hest, hvor sidepullen er noget blidere, og minder og de signaler den får gennem grimen.
    Hackamore delen har rigtig nok et godt stopsignal, men er igen meget kraftigt, og jeg ser ingen grund til at bruge så stærke midler på så ung en hest.

Hvis man ser meget sort og hvidt på det kan en hackapsun sidestilles med et kandar, og er altså først noget vi putter på, når hesten er nået dertil i sin uddannelse, at signalerne skal være skarpere, således at vi kan bruge meget finere signaler. smiley

• #7   4. sep 2016 Jeg har aldrig brugt hackamore til bidløst ridning.
    Jeg har altid brugt normale trenser og fundet en måde at sætte tøjler i smiley
    Som på billedet fx.
    Det er en helt almindelig trense beregnet til bid, men hvor jeg bare har sat en ring i hver side af de små metalfirkanter i hver side og sat tøjler i de ringe smiley
    Det er for mig det samme og så kan jeg meget bedre lide en normal trense ??

profilbillede
  • #8   4. sep 2016 Jeg bruger cavemore, sidepull og kapsun til mig smiley

Umiddelbart vil jeg anbefale dig at begynde med en sidepull eller kapsun smiley

• #9   4. sep 2016 Jeg stemmer i ift sidepullen - den er fantastisk at starte i smiley !

• #10   4. sep 2016 Sidepull kan jeg klart anbefalede! Min pony er meget mere afslappet i en sidepull end de andre former for bidløst smiley Den fordeler trykket rigtig godt og ligger super fint på næsen!

• #11   4. sep 2016 nu rider jeg selv i soft hackamore, sidepull, kapsun, rebgrime (eller bare i grime for hygge) eller cordeo smiley (ja på bid hest :P)

og jeg er mest glad for sidepull og kaspsunen, begge dele giver gode signaler, hvor rebgrime kan være lidt skrap og hackamoren lidt voldsom smiley

jeg ville klart anbefale dig en kapsun eller sidepull smiley

profilbillede
  • #12   4. sep 2016 Jeg ELSKER min Micklem Multibridle som sidepull. Der har man nemlig også muligheden for at have bid i hvis man lyster

• #13   4. sep 2016 tak for jeres svar. jeg må ud og kigge efter en sidepull smiley

• #14   4. sep 2016 Vil også sige sidepull eller kapsun smiley Det kan(!) være svært at dreje ordentligt i hackamore, tænker især hvis du lige har startet hende op. Så er det bedre at hun får en god oplevelse i noget hun er sikker i smiley
    Ellers kan du prøve at ride i en almindelig grime først, for at se hvordan hun reagerer. Det svarer nogenlunde til en sidepull - bare husk at spænde den til omkring næsen, så ikke den er helt løs smiley

• #16   4. sep 2016 Jeg og Tindur elsker vores soft Hackamore. Den begyndte vi at bruge nogle måneder ind i tilridningen da han ikke ville acceptere de forskellige bid jeg prøvede på ham jeg har hele tiden brugt mest ben og sede så jeg bruger kun tøjlen til at lede med og stopsignalet. Jeg vil da ift. Dressuren se om jeg kan skaffe mig en sidepull så jeg kan bede om mere kontakt men min Hackamore er uundværlig da jeg skal have den sikkerhed at kunne stoppe ham udenfor banen

Mvh TT

profilbillede
  • #17   4. sep 2016 En sidepull er det bidløse hovedtøj, der minder allermest om en almindelig trense. Den er let at finde ud af. Hvis du køber en sidepull, så kan jeg kun anbefale dig at købe en uden snore bagom. Der kan findes nogle med krydssnore bagpå, som ligger trykket anderledes når du vil dreje hesten. Det er fint at bruge når hesten er mere trænet, men som den første kan jeg anbefale en, der bare ligner en trense.
    Husk med bidløse hovedtøjer, skal du mærke fra hestens næsebor, pres let ind indtil at du kan mærke knoglen. Dér og IKKE under skal næsestykket sidde, det kan blokere hestens luftveje, hvis den sidder under knoglen. smiley

• #18   4. sep 2016 Denne synes jeg er god til opstart. smiley kan dsv ikke huske hvor den er fra, men kan prøve at finde ud af det smiley

profilbillede
  • #19   5. sep 2016 Den med snorene hedder "bitless", sidepull er den vist på billedet ovenover smiley
    Bare for at undgå forvirring ^^
    Tror bare man kan google "sidepull køb" eller lignende for at få de danske sider som sælger dem smiley

• #20   5. sep 2016 Ah, tak. Jeg kan aldrig huske de navne smiley

• #21   5. sep 2016 Jeg ville starte med at undersøge, hvorfor hun slår fra smiley er det når du kræver bæring med din vægt på, har du for hårdt fat etc?

• #22   5. sep 2016 hvad med at starte med en alm grime med tøjle i siderne smiley
    lige få en fornemmelse inden du begynder at bruge penge på noget som måske ikke fungerer alligevel smiley

• #23   5. sep 2016 sascha: jeg kræver intet af hende når jeg kommer op. ofte har jeg slet ikke fat i tøjlen men holder bare i manen. og hun gør det stadig.

jeg vil også prøve med grime her inden jeg køber en sidepull. lige for at se om det gør en forskel

• #24   5. sep 2016 Som mange andre siger, ville jeg også starte med en sidepull. Det er en rigtig god start, og behøver nødvendigvis ikke koste særligt meget.
    Så kan du så altid videreudvikle, til eksempelvis en blød hackamore. Jeg startede direkte på sidepull, efter han blev redet med bid, og efter et halvt års tid, tog jeg den så videre til en akademisk hackamore. Jeg bruger dem så forskellige alt efter hvad det er vi skal. Men det kan i hvert fald også anbefales - men start med en sidepull, er mit råd smiley
    Hvis det ikke bare er en hest som fungerer på det hele, kan du jo godt pludseligt få en helt anden reaktion fra din hest, end hvad du er vant til. Og måske du kender nogen som har nogle forskellige alternativer, så du kan prøve lidt af hvert, inden du er ude i at skulle investere?

Kommentér på:
bidløst. hvad kan i anbefale?

Annonce