{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Støvsugerholdning, hvad så? {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at starte lidt forfra med min lidt varme/nervøse hoppe. Der hvor jeg er startet er ved det med at holde hovedet lavt. Pt. skridter og traver hun fint rundt i støvsugerholdning (dog ikke hele tiden, hun tager også hovedet op en del gange, så vi er endnu ikke "i mål").

Det har vi øvet fordi, at jeg har fået at vide/læst mig til, at det er nemmere at få hesten til at løbe hovedet end at sænke det - så derfor tænkte jeg, at vi lige så godt kunne starte lavt. Men er det den "rigtige" måde at gøre det på?

Hvad vil I foreslå for at få hesten til at sænke hovedet og bruge ryggen, som ikke indvolverer pillen/nykken eller anden bevægelse i tøjlerne på den måde, for det er ikke den vej jeg ønsker at gå.
- Men hvordan arbejder man med det på den mest hensigtsmessige måde?
- Hvordan går man fra støvsugerholdning til bringehøjde?
- Hvordan overfører man at hesten skal gå med hovedet lavt fra longe til med rytter på?
- Hvordan får man hesten til at "blive nede" i støvsugerholdning? Handler det bare om rigeligt med ros på de rigtige tidspunkter eller er der noget andet man skal være opmærksom på?

Kort info om Aida:
- Hun er 15 år gammel.
- Hun er Dansk Varmblod.
- Hun har altid været brugt som springhest, men bruges nu mere til dressur og skovturer.
- Hun er lidt for fed.
- Hun har tendens til stjernekiggeri.

Al hjælp modtages med kyshånd! På forhånd tak, Hippie & Hypse.
PS. forsøg at bibeholde en sober tone, og prøv at være konstruktiv i din kritik.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Støvsugerholdning, hvad så?
  • #2   9. jun 2016 Hvis du vil have noget inspiration så kan jeg varmt anbefale de videoer der ligger på Epona.tv. tv med Kirsten Alexa Hansen, hun forklarer og demonstrerer, det du vil lære din hest, super godt! smiley

• #3   9. jun 2016 Jeg lærte Tindur det fra jorden i kapsun til at starte med hvor han også lærte kommandoen "ned med hovedet" dette overførte jeg til ryggen. Tindur begyndte helt af sig selv i takt med at han blev stærkere at løfte hovedet og komme højere op. Det tog mange måneder men det er det værdt for mig. Jeg går meget op i at han fik lov at gå i sin komfortzone (er ikke det samme som stjernekiggeri, men der hvor han selv placerer hovedet normalt i det fri) når han havde brug for det. smiley

Mvh TT

• #4   9. jun 2016 Øv det fra jorden. Når den så forstår, kan du overføre signalet til ryggen.

Når den får flere muskler, bliver det nemmere for den at holde sig selv lidt højere, så det kommer.

Det er vigtigt at du også er helt i ro.
    Dine tøjler skal ikke være helt løse, du skal have kontakt, men uden at pille.

• #5   9. jun 2016 TT: Yeah, det er også det jeg gør pt. Først lærte jeg hende at sænke hovedet, når jeg gik ved siden af hende og nu kan hun så også gøre det i momenter i longe. Men tænker... overfører man det først til under sadel, når det er 99% på plads i longe eller..?

Cecilie: Man kan vel egentlig også starte med helt løse tøjler, så hesten har mulighed for at placere hovedet så lavt som muligt, og derefter "arbejde sig op af" (ikke pille, det er ikke det jeg mener)? smiley

• #6   9. jun 2016
    - Men hvordan arbejder man med det på den mest hensigtsmessige måde?
    Giver tid til ro og fordybelse. Arbejder med ligeudretning og har fokus på ens egen balance, et blødt sæde og rolige hjælpere - giver hesten gode betingelser for at søge frem.

- Hvordan går man fra støvsugerholdning til bringehøjde?
    Jeg vil ikke være i støvsugeholdning ret længe. Det er sådan noget min hest får lov til hvis den spørger om det. Men når hesten skal opad handler det om at drive let(!) på hesten så den kommer længere og længere op uden at spænde.

- Hvordan overfører man at hesten skal gå med hovedet lavt fra longe til med rytter på?
    Det burde komme helt af sig selv når hesten får styrke til at bære sig ordentligt med en rytter på ryggen også smiley

- Hvordan får man hesten til at "blive nede" i støvsugerholdning? Handler det bare om rigeligt med ros på de rigtige tidspunkter eller er der noget andet man skal være opmærksom på?
    Jeg vil ikke have hesten til og blive i støvsugeholdning - jeg vil gerne have at hesten søger lidt frem så op så ned igen... Dynamik smiley hvis du vil have hesten til at blive dernede er kodeordene takt og rytme. Hesten skal have hjælp til at finde en stabil og fast rytme og styrkes til at gå taktfast.

Lige nogle korte overordnede tanker - håber det kunne bruges lidt smiley

• #7   9. jun 2016 F&F: Det kan det helt sikkert! Men tænker... hvis man roser hesten hver gang den sænker hovedet til bringehøjde eller under, og hesten forstår, at den vil få ros der. Så vil den vel, med tiden, lære at den skal blive "derned", tænker jeg?

Jeg roser hende ikke specifikt for støvsugerholdningen, men jeg roser hende hver gang hun sænker hovedet, og hun er begyndt selv at tilbyde støvsugerholdningen i trav, mens hun går højere i skridt og (nærmest) stjernekigger i galop. Men man vil vel ikke sætte sig op og galopere på hesten, før den har forstået, hvor hovedet "skal være henne", huh?

• #8   9. jun 2016 Tindur får heller ikke ros for at gå med hovedet helt nede! Jeg ønsker ham ikke længere ned end med mulespidsen til knærne. For så ryger han rigtig meget på forparten... Og så har jeg meget fokus på at han ikke tager hovedet indad bag lod. Samt at ikke rose på de forkerte tidspunkter. Som Frederikke siger er også takten og et langsomt tempo vigtigt. Fordelen med longen først er at du her kan lære ham at have den rette bøjning og trædning før du kommer op på ham og begynder at ride volter..Men først kommer ligeud retningen.. Men kan den have den rigtige bøjning og træder korrekt i longen er det nemmere for den når den skal rides rundt da det jo hjælper på balancen smiley

Mvh TT

• #9   9. jun 2016 Du skal ikke tage galoppen og forvente noget før traven er på plads. Og den kan jo ikke af naturlige årsager galopere med hovedet i sandet smiley så når hovede har kommet op af sig selv i traven kan den starte med at have det på plads i galoppen smiley

Mvh TT

• #10   9. jun 2016 Det er skam heller ikke det jeg mener TT. Men tænker bare at galoppen vil skal være på plads i longe, før man forsøger sig med rytter, right?

• #11   9. jun 2016 Det gjorde jeg smiley men ikke ensbetydende med at det er det rigtige smiley

Mvh TT

• #12   9. jun 2016 Jeg tænker også, at det meste af det kommer i takt med styrke og balance smiley

Og så vil det være en rigtig god ide, hvis du kun øver det i letridning (når det er fra ryggen af), indtil at den får ordentlig styrke.
    Og så skal du tænke det hele i ro, harmoni og halve parader. Måske vil din hest gerne fremad (hvis balancen ikke er helt i top), og hvis den sætter tempoet for meget op, vil den falde på forparten og hive hovedet op for at finde balancen. Derfor lav en halv parade, så den lige venter og finder balancen. Så skulle den gerne få ro til at sænke hovedet. Kommer det til at gå for langsomt, så rid lidt frem igen, når i har taget to til ti skridt (mærk efter hvad der passer til jer) med hovedet afslappet fremme og nede.
    Håber at det giver mening! smiley

En meget pædagogisk video som giver nogle gode simple retningslinjer til hvad man skal have fokus på, når man gerne vil have hestens hoved ned smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=0x28ysdAEwQ

• #13   9. jun 2016 TT: Okay så. Tak for rådene. Er lidt blank på det her punkt, fordi jeg har reddet på rideskole med samme underviser så længe. Ikke at sige, at hun var dårlig, men vi var ikke enige om ridningen af en hest smiley

Hønsemusen: Det vil jeg da prøve, når jeg skal ud og ride hende imorgen! Og tak for videoen, den er meget lærerig smiley

• #14   9. jun 2016 Så lidt! Håber at i kan bruge det smiley Det er altid så forskelligt fra equipage til equipage, hvilke metoder der fungerer bedst.

• #15   9. jun 2016 Hønsemusen: Må bare prøve mig frem så smiley

• #16   9. jun 2016 Min erfaring er at hovedet nok skal komme ned når hesten slapper helt af i kroppen. Derfor stræber jeg efter meget langsom tempo i trav indtil hesten ligesom lader hals og hoved falde. Jeg indlærer ikke en kommando, da jeg vil have det til at ske som en reaktion på afslapning.

Når hesten har fanget at det er behageligt at have halsen nede, så begynder jeg at drive forsigtigt så halsen rejser sig lidt, men uden at hesten spænder i den og laver bagudrettet løft (afmangel på bedre ord).

• #17   9. jun 2016 Suk. Hvorfor kommer alle de spændende emner når jeg har dyrskue på hjernen.

• #18   9. jun 2016 Hippie og hypse:

Har ikke lige læst svarene men i mit svar til mig skriver du noget omkring ros. Personligt roser jeg aldrig hesten for at gå i en bestemt holdning - jo kan da godt sige "døøøgtig" men selvom jeg bruger klikkertræning ville jeg aldrig(!) klikke hesten for en bestemt holdning. Jeg vil jo gerne at hesten går i en bestemt ramme fordi dens krop er afbalanceret og søger derhen "automatisk". Hesten kan sagtens få frem-og-ned og være anspændt hvis den gør det fordi den har lært at den skal eller hvis den har fået skældud for at gøre andet. Jeg vil gerne have at hesten søger derhen naturligt fordi den er afspændt og smidig i kroppen smiley

• #19   9. jun 2016 F&F: problemet er jo så bare, at hun helst vil rende rundt med næsen i sky, når hun kan komme til det. Så derfor tænker jeg at det er bedre at rose hende for at bruge sig selv mere korrekt.

Men sådan er vi så forskellige, huh?

Og jeg skælder hende aldrig ud, for at gøre noget forkert i den sammenhæng. Jeg roser kun for korrekt adfærd og ignorere ved ukorrekt smiley

• #20   9. jun 2016 Min erfaring med stjernekiggere er, at det er en lang proces og man skal være glad for de momenter man får i starten.

Problemet er ofte også et symptom på forkert ridning eller dårlig balance, hvorfor balancen med fordel også kan inkluderes i den daglige træning - det kan være forskellige bomøvelser, korrekt placering af benene ved f.eks. 90° sving osv.
    Dernæst er en god hjælp longearbejdet, hvor der arbejdes på en stor volte, så hesten får mulighed forat kunne sænke hovedet - det gør den når den er afslappet.
    Fra ryggen handler det (lige som ved longering) om selv at være rolig og agere støtte frem for forstyrrelse - det i sig selv kan være svært på en stjernekigger. Jeg har selv gjort meget ud af at træne en rolig overgang til trav, og stoppe hesten så snart den spænder op. Når den igen kan skridte roligt frem forsøger jeg igen og lader hesten trave for let eller ingen tøjlekontakt så den forbinder det at være afslappet med noget godt.
    Jeg ved ikke om det kan bruges:)

• #21   10. jun 2016 Hippie og hypse: jeg kan sagtens følge din tankegang - det giver jo god mening. Jeg har bare set mange heste som er blevet rost (med godbidder) for at søge frem og ned. Og de er anspændte. Sindssygt anspændte. De søger frem og går i en bestemt holdning med forventningen "så kommer der nok snart en godbid" - men hele deres udtryk er anspændt og de bruger kroppen meget uhensigtsmæssigt. MEN når du siger ros forventer jeg egentligt bare at du vil klikke hesten og bruge godbidder - det er jo ikke sikkert at du vil det smiley jeg snakker meget når jeg træner og når hesten søger frem kan jeg sige ting som "årh det var dejligt, hvor ser det godt ud" i en blid stemme, hvilket hesten helt sikkert også opfatter som ros smiley

er hesten tjekket igennem af en behandler? Synes ofte at en behandling hjælper de der heste som spænder i overlinjen med at komme frem smiley

• #22   10. jun 2016 F&F: Giver ikke godbider, overhoved. Roser kun med stemmen smiley
    Og der er intet galt med hende. Hun har det fint og behøver ikke behandling.

• #23   10. jun 2016 Tindur trænes pt. I at klare at slappe af og bruge ryggen da han spænder og går meget højt i skoven.. Der er jo meget der er farligt og spiser heste smiley Jeg har på et lille stykke fået ham til at klare at slappe af og sænke hovedet og bruge sin ryg. Her får han altså et klik og en masse ros og godbidder så han overhovedet ikke er i tvivl om at det er dette jeg ønsker af ham her ude også smiley han har andre steder også sænket hovedet, men han spænder og bruger ikke ryggen. Så får han intet klik og godbid!

Mvh TT

• #24   10. jun 2016 Men, ja nok et dumt spørgsmål, hvordan ser man, om den bruger ryggen "rigtigt"? Er lidt grøn inden for det her, fordi jeg altid har haft undervisere som mente det at "pille/nykke-whatever" var vejen frem til holdning.

• #25   10. jun 2016 Det kan man mærke smiley hesten strækker sig frem og ryggen løftes smiley

Mvh TT

• #26   10. jun 2016 Et godt sted at kigge er nakken. Hvis nakken er bred/flad, så knejser hesten ikke og så er den som regel afslappet gennem overlinien.

• #27   14. jun 2016
    HAH! Jeg fandt emnet! Nu har jeg ikke længere dyrskue på hjernen, så kan jeg også være med. Jeg har ikke læst indlæggene over mit, kun start.

Jeg kommer med mit indput, også selvom du/andre nok ikke er enige - men fordi jeg har et ben i begge lejre så og sige. Jeg har stået samme sted med "anit pille, tage i tøjlen " og står nu et sted midt imellem det hele.

Det med at søge frem og ned er en finurlig ting.
    Det er en ting som jeg også ønsker at de heste jeg rider på også skal kunne. Men jeg har været igennem en spændende rejse, bla. med min egen men også de to jeg har redet på og heste tidligere, at heste er forskellige.

Så jeg er gået væk fra hele anti tage i tøjlen teorien.
    Ja, jeg vil gerne have en hest der strækker sig for både lange løse tøjler, men også tager kontakt til tøjlen. Men nej, jeg ønsker ikke at bruge flere år for lange løse tøjler, fordi filosofien er at hesten selv skal.

Min oplevelse er at det med at søge ned meget kommer an på to ting:
    1 - hestens temperament
    2 - hestens bygning
    3 - hestens ridning før man satte sig op, hvordan den har været redet

Hvad angår hestens temperament, så vil en vågen hest, der kigger på alting og har en motorvej i hovedet, have langt svære ved at søge ned, end en kølig hest der er ligeglad med alt omkring den. Den vågne hest vil hele tiden slå fra fordi den liiiige høre noget der, den skal se.

Der udover, så har nogle heste bare bedre bygning i forhold til at søge ned.
    Min pony, arabernoget er ikke just liiiiige til højre benet for at søge ned med hendes vågne temperament og araber bygning, hvor det ligger meget mere til en fjordhest at søge ned - både kva temperament, men også grundet bygningen.

Derfor endte jeg frem til den konklusion at medmindre jeg ville bruge det næste lange stykke tid på at vente på, at min selv fik den idé og søge ned hele tiden og ikke slå fra hver gang hun lige hørte noget. Så var jeg nød til at blande mig.

Så derfor gik jeg ind og blandede mig, korrigerede hende med tøjlen hver gang hun tog hovedet op. Og surprise: jeg har nu en hest der ligger sig stabilt frem og ned, ikke slår fra og går bedre end nogensinde!

Hun har fx noget svære ved det i longe, end under rytter - i longen har hun det med at spænde op, især efter galoppen og i longen kan jeg ikke finde ud af og hjælpe hende på samme måde som med rytter på.
    Derfor longere jeg også sjældent og når jeg gør, så foregår det med en fast chambon for at hjælpe hende bedst muligt til at strække sig frem og ned.

Det store skrummel på 178 cm jeg red, som nu er solgt, anede ikke hvad frem og ned var da jeg lærte ham og kende. Og hans bygning talte bare IKKE for og strække sig. Han var pisse god til det i longen, men under rytter, nej der forstod han det ikke. Han har nok aldrig fået lov eller vidst hvad det var.

Så jeg brugte lang, lang tid på at ride med lange løse tøjler på ham, korrigere ham lidt, men ikke meget og ellers lave noget der ligner at tulle - og pludselig var han der - det var super lækkert!
    Han lærte og tage kontakten og strække sig, det blev bag lod i starten men jeg var ret ligeglad fordi han har haft møg svært ved selv at tage kontakt. Så jeg var glad bare han tog den. Da han var stabil, men bag lod, begyndte han og blive krøllet ud fortil og næsen kom mere frem.

Men heste er forskellige, verden er forskellig. Fx har den hoppe jeg har redet på det sidste stykke tid været en udfordring. Jeg ville jo gerne have hesten frem og ned og strække sig.
    Men det her er altså en dame der springer til siden, går i vejret og bliver bange meget tit. Så medmindre jeg gerne ville falde af meget tit, så holdt det med lange løse tøjler ikke.
    Så jeg har prioriteret at hun slappede af og lagde sig til bidet, muligt det var bag lod, men at hun gjorde det, super! Så kan man pille bag lod af hende bag efter, men alfa omega med hende, er en hest der slapper af - for det har hun meget svært ved.

Vældig lang sang her, omkring mine oplevelser - men summasumarum af det skulle egentligt bare være at heste er forskellige.

Jeg har haft så mange forstillinger om hvordan ridning burde være, skulle se ud og jeg havde læst en masse. Men det kan man ikke altid hive ned over hesten man sidder på. Jeg havde de samme tanker som dig og har prøvet frem og tilbage med det ene og det andet - og jeg prøver stadig når jeg møder en udfordring.
    Tingene er ikke altid så enkle og lette som man læser sig til, ligesom det er forskelligt hvordan man tolker tingene eller hvad man finder mest vigtigt.

Kommentér på:
Støvsugerholdning, hvad så?

Annonce