Martingal til stop? {{forumTopicSubject}}
Ja situationen er den at min part er ret svær at holde tilbage/ stoppe på tur, og jeg vil helst ikke kaste mig ud i et stærkere bid, da det sikkert bare bliver en ond cirkel.
Kunne en martingal hjælpe på problemet?
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 386
Jeg ville forslå dig at træne stopsignalet og en helveds masse halve parader
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Træn stop, træn træn træn.
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Den kan dog aldrig erstatte en god indlæring af stopsignalet, men den tillader rytteren altid at kunne indvirke korrekt med en blød hånd.
Træn derfor dit stopsignal intenst hjemmefra. Timingen af den efterfølgende eftergivenhed er altafgørende for et godt resultat. Få gerne en dygtig underviser til at hjælpe dig med det indtil du har redskaberne til at arbejde videre med det selv.
God arbejdslyst
aug 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 65 Svar: 215
sep 2011
Start i skridt. Lad kun hesten gå nogle få skridt frem og læg derefter dit stopsignal på; Du strammer sædet an, således at du stopper med at følge hestens bevægelse og møder roligt op på hånden. Dvs. at du holder igen på tøjlen. Føl dig frem hvor meget som er nødvendigt indtil du får svar. Så snart hesten svarer dig, om det så bare er med en tøven, så giver du omgående efter på tøjlen. Stoppede den ikke helt op, gentager du hjælpen, om nødvendigt flere gange, indtil den stopper op. Masser af ros. Gentag et utal af gange. I starten efter kun få trin i skridt, og efterhånden som hesten har fattet pointen og stopper med det samme, kan du øge antallet af skridt og til sidst kan du også øge tempoet. Træn masser af overgange, halve og hele parader på denne måde, og efterhånden vil du få en dejlig lydig hest. Når du lægger din hjælp, så lad sædet komme på et splitsekund før hånden, og så vil du opleve at hesten til sidst kan stoppes kun for sædet.
Med al hjælp gælder reglen: så lidt som muligt, men så meget som nødvendigt. Så du skal altså kun lægge præcis så mange kræfter i det som nødvendigt, og det skulle gerne resulterer i at du til sidst næsten kun behøver at "tænke hjælpen" og så sker det
Husk at ting tager tid, og du må ruste dig med tålmodighed.
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 457
Vi lagde et spanskbid på ham istedet og nu kan han rides for helt løse tøjler og stoppes på det mindste.
Vi forsøgte med martingal, fordi han også slog med hovedet og øvede stopsignal i flere måneder indtil vi til sidst satte biddet på.
Samtidig har jeg også part på en varmblodshoppe der til tider er virkelig strid.
Hvis ikke hun vil stoppe, åbner hun munden og tager hovedet op så man ikke har nogen som helst kontakt med hende, på hende har vi simpelt taget og sat næsebånd, da man ellers kun kunne stoppe hende ved næsten at ''skære'' hende i munden med biddet.
aug 2014
aug 2014
sep 2011
aug 2014
sep 2011
Helt umuligt er det dog ikke.
Og mon ikke de også gerne vil have en hest som er til at stoppe?
Så kan du jo vise dem denne tråd og spørge om de er med på at træne det, til gavn og glæde for jer alle
aug 2014
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
aug 2014
Martingal til stop?